Cubaanse steden, Cubanen, Cubaanse rum, Cubaanse sigaren, Havana, Santiago de Cuba, Varadero, Trinidad, enz 

Algemene thread. Hier dus niet de aanbiedingen.
 #118275  door JVLebbink

Afgelopen donderdag werd mijn vrouw niet bij KLM/Airfrance toegelaten tot het vliegtuig met haar Cubaanse Paspoort en Nederlandse Identiteitsbewijs. Ze kreeg de opdracht om een Laissez-Passer bij de Ambassade aan te vragen. Dat kost een paar dagen. Gelukkig mocht ze haar vlucht wel gratis omboeken naar het einde van deze week.

Ondertussen hebben we contact gehad met het Ministerie van Buitenlandse zaken en het klopt: Officieel kun je maar op 1 document reizen en buiten Schengen kan dat alleen op een paspoort. Een tweede reisdocument (haar NL ID) kunnen ze niet opgeven. (Dit komt ook overeen met inchecken)

Na 15 jaar vliegen met een deze combinatie kan het dus niet meer.
 #118282  door dasilvasolis

Wat ontzettend vervelend voor jouw vrouw. En wat een absurd regeltje en vervelend bureaucratische opstelling van Air France. Want ik dacht ook net als Hijo.
Je vrouw heeft toch haar Cubaanse paspoort om te reizen, en het NL identiteitsbewijs toch het ultieme bewijs dat ze Nederland in mag. Net zoals een visum dat is.

Ik reis omgekeerd als ik Cuba binnenkom ook op NL paspoort met mn cubaanse id als bewijs dat ik het land binnenmag

In ieder geval wel fijn dat ze zonder kosten kon omboeken. Maar wel een hoop gedoe

Abrazo m.
 #118285  door rickenbilly

Om Nederland in te reizen uit een niet EU land heb je tegenwoordig als buitenlander naast een visum/identiteitbewijs ook een (toegangs)bewijs nodig . In dit geval uitgegeven de Nederlandse ambassade. op Cuba.
Ik ken verschillende Cubanen met meerjarig visum voor Nederland die op dit moment niet kunnen reizen. Of in elk geval alleen na een specifieke toestemming van de Nederlandse ambassade.
Een en ander heeft nog steeds met de COVID perikelen te maken.

Vervelend.

groet,

R.
 #118286  door JVLebbink

rickenbilly schreef: 31 mar 2022, 16:42als buitenlander
Mijn vrouw is anders geen buitenlander, want heeft de Nederlandse nationaliteit.
Het lijkt er verdacht veel op dat het reizen met een visum wel gelukt was maar zo niet.

Ondertussen heeft ze Laissez passer, dus deze keer zal het vliegen wel lukken, denk ik.
Laatst gewijzigd door JVLebbink op 06 apr 2022, 08:23, 1 keer totaal gewijzigd.
 #118287  door dasilvasolis

Inderdaad heeft het geval van jouw vrouw niets met de inreisregels voor niet EU burgers te maken. Ze is nederlands

Om voor mij onbegrijpelijke redenen heeft de EU nog steeds inreisbeperkingen voor niet EU burgers vanwege Covid.
Tereijl de EU toch echt zelf het voornaamste covid epicentrum is met in de meeste landen 0 beperkingen.

Er is een inreisverbod voor niet EU burgers met uitzondering van
-Gevaccineerde reizigers. (Cubaans vaccin geldt echter niet!)
- Reizigers met herstelbewijs
- Reizigers die onder uitzondering vallen. B.v familie in NL hebben etc

- reizenden uit veilige landen met laag covidrisico kunnen wel NL inreizen. Maar... . hier valt Cuba weer niet onder.
De lijst van veilige landen van de EU heeft weinig met covidrisico te maken. Meer met politiek en totale willekeur .
Hong Kong en Zuid Korea wat nu epicentra zijn staan er op als veilige landen. Evenals Colombia, Chili en Peru
Dominikaanse republiek Costa Rica en Cuba staan er dan weer niet op.

Het heeft niets met covidrisico te maken. En nee het heeft ook niks met de eigen inreisregels van landen te maken. Want die zijn voor Costa rica ongeveer hetzelfde als in Colombia.

Het zorgt in ieder geval dat reizen voor Cubanen en veel niet EU burgers die niet of met niet westerse vaccins zijn gevaccineerd naar europa erg lastig is geworden.

Inderdaad erg vervelend.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... reisverbod
 #118288  door rickenbilly

JVLebbink schreef: 31 mar 2022, 20:31
rickenbilly schreef: 31 mar 2022, 16:42als buitenlander [/]

Mijn vrouw is anders geen buitenlander, want heeft de Nederlandse nationaliteit.
Het lijkt er verdacht veel op dat het reizen met een visum wel gelukt was maar zo niet.

Ondertussen heeft ze Laissez passer, dus deze keer zal het vliegen wel lukken, denk ik.
Met Nederlands paspoort had het, lijkt mij, moeten lukken. Met Nederlandse ID niet want die is, als reisdocument, alleen geldig in de EU. Heeft ze haar Nederlandse paspoort overhandigd?
Het ruikt naar discriminatie. Niet zo mooi.

Maar goed ze is inmiddels weer thuis.

groet,

R.
 #118441  door koelkast2000

Nog een klein vraagje hierover: Ik ga binnenkort met mijn Cubaanse vrouw en Cubaanse dochter, die sinds 4 1/2 jaar in Nederland verblijven, op vakantie naar Cuba.
Kan ik nog gedoe verwachten? Ze hebben nog geen NL-paspoort, wel een visum voor 5 jaar.
Of is terugreizen vanuit Cuba sinds april dit jaar geen probleem meer?
Tweede vraagje:
Ik kan het zo snel niet meer terugvinden, maar zij hebben toch geen inreisvisum voor Cuba nodig?
 #118448  door koelkast2000

Update na de vakantie naar Cuba: geen problemen gehad met paspoorten oid.
We zijn gevlogen op Varadero en na een tijdje met de huruauto naar Camaguey en terug gereden.
Dat ging niet zonder slag of stoot: De huurauto kregen we anderhalve dag te laat wegens uitblijven van de benzine.
Daarna ging de reis naar Camaguey zonder problemen, terug ging het wel fout.
De auto stopte er na 18 km buiten Camaguey mee: de hulpdiensten hadden het probleem snel gevonden, want er was een slangetje losgesprongen. Dit was de leiding van de benzinetank naar de motor. Deze slang zit onder de achterbank, dus de motorkap hoefde niet open. Na 5 min. gefixt en we konden weer verder met 2 uren vertraging.
Dat zorgde ervoor, dat we in het donker van de Autopista af moesten en via Matanzas naar Varadero moesten rijden. De wegen die we daar voorgeschoteld kregen, tarten elke beschrijving: extreem slecht met gaten, bobbels en pikkedonker. Dit raad ik iedereen af: Rij in het donker liever door naar Havana en ga dan naar Varadero. Dan heb je meer licht en betere wegen. Een wijze les voor de volgende keer. Gebroken kwamen we in het Tuxpan hotel aan en konden we nog een dag later genieten van de Allin-voorzieningen met zwembad en strand.
We zitten in Nederland nog bij te komen van de vakantie, het was me het intensieve weekje wel. Volgende keer gaan we op zeker wel 2 weken, dit was gekkenwerk.
Tot zover mijn relaas, wie weet, heeft iemand hier iets aan :)