Cubaanse steden, Cubanen, Cubaanse rum, Cubaanse sigaren, Havana, Santiago de Cuba, Varadero, Trinidad, enz 

over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#116676  door dasilvasolis

Er is het nodige verandert sinds de CUC is afgeschaft. Maar het is niet zoals de Nederlandse volkskrant beweert dat Cuba  nu verder is gegaan met 1 munt . Niets is minder waar. Meer dan ooit heeft cuba 2 munteenheden. De CUP en de Amerikaanse dollar.  De Amerikaanse dollar was al terug sinds de invoering van de USD winkels en de bankkaart in USD die je nodig hebt om in deze winkels te shoppen. De enige winkels die op dit moment nog enigszins een  assortiment hebben zijn de USD winkels, waardoor dollars gewild zijn, en men kan spreken van een dollarisering van de economie

Tot 2 jaar terug  was de  zwarte valutamarkt in Cuba beperkt.  De illegale wisselaars die bij cadecas stonden hanteerden vrijwel dezelfde koersen als de Cadeca. Op straat wisselen was  niet echt interessant.  Ik deed het weleens voor wisselen van CUC naar CUP als er een lange rij stond voor de Cadeca. Je kreeg precies dezelfde koers.  Ergens in 2019 is dit verandert.  Doordat men nog enkel  harde buitenlandse valuta kon kopen op de zwarte markt kwam deze tot bloei en  gingen de officiele koers en de zwarte markt koers steeds meer uit elkaar lopen.
Was 2 jaar geleden een USD minder dan 1 CUC/25 CUP waard. Tegenwoordig is dat boven de 40 . Verwachting van sommige kenners is dat tegen het eind van het jaar de USD meer dan 100 peso waard is. (De officiele koers is vooralsnog nog steeds 1 USD = 24 CUP)

Er ging het verhaal op dit forum dat banken CUC voor usd wisselden. Nee dus.
Als je een CUC rekening hebt kan je deze laten omzetten in Cup of USD . Addertje onder het gras is dat als je deze omzet naar USD (of euro) je pas weer transacties kan doen (en dus geld van je rekening halen) als de economische situatie van Cuba daar naar is. Dat is dus met sint juttemus en ik laat mijn rekening dus omzetten naar CUP

Wat is er verder zoal verandert met het opheffen van de CUC?

Allereerst de prijzen zijn flink verhoogd. Met name voorheen zwaar gesubsidieerde basisgoederen. Mandados, de gasfles, de electriciteit, OV . Deze hadden  veelal symbolische prijzen en gaan nu echt iets kosten .  Sommige prijzen zijn zelfs gestegen met een factor 20. Bv de genormeerde gastank die  huishoudens in flats per maand kunnen ophalen .
Sommige prijsstijgingen zijn na protest weer iets gematigd. 35 pesos voor een ijsgerecht bij copelia was ook wel heel gortig.

De staatssalarissen zijn ondertussen met grofgezegd een factor 5 verhoogd.
Het minimumloon ligt op 2100, doorsneebaantje komt ergen tussen 2500 en 3000 CUP per maand.
Aangezien de dollar nog maar met een factor 1.9 is gestegen, zijn de salarissen (vooralsnog) verhoogd t.o.v. de dollar.
Dat klinkt goed maar.....  De andere kant is dat de vaste lasten van mijn  huishouden van 3 personen enorm gestegen zijn. Gas, water, licht, Mandados waren vroeger ca 80 CUP . Dat wordt nu 900 a 1000 CUP. Let wel ik heb geen airco en zit meestal onder de 200 kw.
Daarnaast. Veel (cuenta propista) prijzen zijn ook flink gestegen. Vaak met een factor 3. Dat geldt weer veel minder voor prijzen in staatswinkels.Die zijn hooguit licht gestegen. (als er iets te krijgen is)

Andere verandering is dat Staatsbedrijven hun eigen broek moeten gaan ophouden. Wat dit in de praktijk gaat betekenen en hoeveel staatsbedrijven daadwerkelijk failliet zullen gaan is afwachten .
Dat de ijssalade van copelia opeens naar 35 peso ging was een bijeffect

Bijeffecten van maatregelen zijn niet altijd de gewenste.  Om de inflatie tegen te gaan zijn bijvoorbeeld maximumprijzen van groenten en fruit bepaald. Mooi streven maar..
In mijn buurt is er een staatsmarkt en een cuenta propista markt. Normaal lag er altijd veel meer en beter spul bij de duurdere particuliere markt. Nu ligt deze er triest bij. Meeste kramen staan leeg. Voor het eerst ligt er zelfs meer bij de nu redelijk gevulde staatsmarkt.   particulieren  willen blijkbaar hun spullen niet tegen de genormeerde prijzen verkopen en doen dit dus elders (karretjes, langs de weg)  tegen een veelvoud van de prijs.  

Officieel is de invoering van de dollar een tijdelijke crisismaatregel die zodra dat mogelijk is afgeschaft wordt. Denk zelf dat er een reele kans is dat de dollar nog lang blijft. Dan heb je grote kans op een steeds verdere dollarisering van de (informele) economie van Cuba. Zeker op het moment dat het toerisme weer echt op gang komt.

Voor toeristen betekent het dat de amerikaanse dollar de handigste munt is. Alles en iedereen ziet het liefste dat je alles in dollars afrekent.  Dus wat dat betreft heeft de USD gewoon de rol van de CUC overgenomen.

Saludos de Reisbegeleider

PRIJSINDICATIES CAMAGUEY JANUARI NA OPHEFFEN VAN DE CUC

2 bosjes Acelga (zwitserse snijbiet)   15 CUP (was ca 5 )

Grote Kool            30 CUP
(vroeger ca 10 /15)

Grote streng uien  200-270 CUP
(vroeger 100)

Tomaten (pond)        30 CUP particulier,  12,30 CUP (staats) placita

Grote paprika (pond)    35 CUP 
(vroeger hooguit 10)

1 lang brood bij bakker   5 CUP
(gelijk gebleven)

Queso Crema 450.   45 CUP

Gasfles (genormeerd)   180 CUP (was 7)

Mandados.   ca 165 CUP (was ca 15)

Internet nauta hogar 40 uur       300 CUP (was 15 CUC)

Internet 4 uur                  50 CUP (was 2 CUC)

Gouda kaas. 8 USD per kilo .

Omo wasmiddel 500 gram     2.10 USD

Duitse Yoghurt beker 400gram     1.50 USD 

diner  met rundvlees in quarantainecentrum              Gratis!!!!!

(CUP = Cubaanse peso)

Koers dollar straat : ca 43 CUP  cadeca: 24 CUP              

Mandados =  Het pakket basisgoederen waar alle personen in Cuba recht op hebben. O.a olie,rijst, suiker, eieren, bonen

Laatst gewijzigd door dasilvasolis op 04 mar 2021, 13:52, 4 keer totaal gewijzigd.
 #116680  door Tijn

@DasilvaSolis: Blij dat je me als 'kenner' herkent :-). Welkom terug, heb je gemist...
@Everdine, Stel die vraag nog een keer tegen de tijd dat je deze kant op wilt komen. Dingen veranderen snel en ze zijn een aantal maatregelen alweer aan het heroverwegen. Dus vooruitkijken is koffiedik kijken.
 #116688  door Robert

Ok, dan zal ik hier schrijven wat ik nu denk dat de cup waard zal gaan worden op straat.
Ik denk dat zodra het toerisme weer op gang gaat komen, inclusief onbeperkt rond kunnen reizen het 4e kwartaal van 2021, het verschil tussen de officiële koers en de 'straatkoers' slechts maximaal 5 cup gaat worden, dus officiële koers 25 dan max straatkoers 30, kwestie van vraag en aanbod. Op alle fora zal opnieuw te lezen zijn vooral contant geld mee te nemen (euro, usd, cad), dus meer aanbod.

En misschien zorgen die prijzen er eindelijk eens voor dat er meer geproduceerd gaat worden?!
 #116698  door Tijn

Ok, dan zal ik hier schrijven wat ik nu denk dat de cup waard zal gaan worden op straat.
Ik denk dat zodra het toerisme weer op gang gaat komen, inclusief onbeperkt rond kunnen reizen het 4e kwartaal van 2021, het verschil tussen de officiële koers en de 'straatkoers' slechts maximaal 5 cup gaat worden, dus officiële koers 25 dan max straatkoers 30, kwestie van vraag en aanbod. Op alle fora zal opnieuw te lezen zijn vooral contant geld mee te nemen (euro, usd, cad), dus meer aanbod.

En misschien zorgen die prijzen er eindelijk eens voor dat er meer geproduceerd gaat worden?!

Mijn idee: Eind van het jaar staat hij rond 100 pesos voor een Euro... Wedje doen om een goede fles rum Robert?
 #116701  door Robert

Eh, gewoon Cubaanse rum ok. Ik heb nog wel een paar flessen waaruit je bij winst een keuze kunt maken.
En uit te wisselen in Amsterdam of Haarlemmermeer/Schiphol.
Maar dan moet het wel iets specifieker wie wanneer wint, Ik zeg straatkoers max 20% boven officiële koers jij 300% boven officiële koers.
Wie er 4 december 2021 het dichtst bij zit wint?
Laatst gewijzigd door Robert op 07 feb 2021, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
 #116710  door Tijn

We hebben een deal... Jij zegt 30 en ik 100. Als de peso per 31/12 minder waard tov USD is dan 65 win jij, boven de 65 win ik en op 65 drinken we elkaars rum op :-).
Overigens doe ik dat dronkemansfestijn liever op Cuba :-)
 #116712  door Robert

Dat alleen dus als dan de officiële koers dan nog nog of weer 25 is, daarom heb ik het liever over percentages. En hoewel hij met oud en nieuw zeer waarschijnlijk hoger staat, de straatkoers, dan begin december of half januari kan ik met 31 december leven.
Ja ik ben ook liever op Cuba maar helaas, zit er voorlopig niet in.
 #116718  door Robert

Ok, alleen dus bij officiële koers van 25, of wat mij betreft ook lager. :-)
Zo veel is de koers overigens in de afgelopen 25 jaar niet veranderd, tussen 15 en 28 voor een usd, daarna cuc en nu weer usd, maar voor hetzelfde geld gaat die nu opeens naar 50 aangezien de minimumlonenen ook behoorlijk zijn verhoogd, was voor 2000 nog 140cup per maand.
 #116722  door Robert

We hebben een deal... Jij zegt 30 en ik 100. Als de peso per 31/12 minder waard tov USD is dan 65 win jij, boven de 65 win ik en op 65 drinken we elkaars rum op :-).

Okey ik ga er wel in mee.
Dan gok ik dus zowel dat de cup niet in de officiële waarde gaat dalen en dat de waarde op straat 31 december ook onder de 65 blijft.
En af en toe zal je wel in NL aankomen op Schiphol, moet dus ook geen probleem zijn denk ik.
Deal dus.
Ik zou het overigens extreem waarderen als Dasilvasolis begin januari de officiële uitslag bekend wil maken.
 #117004  door dasilvasolis

Even een tussenstandje vandaag middenkoers USD conform methode dasilva (methode is geheim en niet controleerbaar)
48 cup = 1 USD
De koers stijgt de laatste weken minder hard. Er is ook weinig te krijgen in de MLC winkel.
Het kan dus nog alle kanten uit heren. We hebben nog 8 en een halve maand te gaan.

Saludos
 #117005  door Robert

Bedankt voor de tussenstand.
Als in q3 (het 3e kwartaal), of uiterlijk begin q4, het toerisme op gang gaat komen komt het allemaal goed.
Zo niet dan is dat slecht voor iedereen, alleen voor Tijn een ietsje minder slecht.
Meer inkomsten voor Cuba dan zal er ook weer iets meer te koop zijn. En meer geld in roulatie zal de buitenlandse valuta minder waard maken, wel dat gok ik dus.
:D