Cubaanse steden, Cubanen, Cubaanse rum, Cubaanse sigaren, Havana, Santiago de Cuba, Varadero, Trinidad, enz 

over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#118481  door Robert

Na een behoorlijke tijd ben ik kort weer op Cuba geweest, waar liep ik tegenaan in de zeer korte tijd dat ik op Cuba verbleef.
Wel het begon op Schiphol.
Ik dacht alles voor elkaar te hebben, maar helaas.
Een op mijn telefoon zeer lastig in te vullen document waarna ik een qr code moest ontvangen ontbrak, was verplicht vanaf eind januari en te vinden op https://www.dviajeros.mitrans.gob.cu/inicio
Gelukkig had ik ook een Chromebook, met internet via mijn telefoon, bij me waarop het nog steeds lastig was maar te doen en inderdaad de qr code, na ruim een half een uur gehannis, ontving.
Voor vliegen met condor is een usb laadkabel van een halve meter tot een meter en een oortelefoon handig, beide was ik natuurlijk vergeten.
Na overnacht te hebben in een kamer in de executive toren van het steigenberger hotel in Frankfurt, met dank aan condor waardoor een dag minder op Cuba, aangekomen op Cuba had ik direct 100euro gewisseld tegen 126 peso per euro.
Doe dat niet en wissel minder, 50 of 20 bijvoorbeeld, ga je naar een all inclusive ding dan is 20euro in peso wellicht voldoende voor je hele vakantie. Aan bijvoorbeeld de taxichauffeur kun je ook vragen of hij kan wisselen.
Ga je niet naar een all inclusive iets dan is 50 wellicht ook voldoende voor de eerste dagen of ook zelfs voor je hele vakantie.
Taxi's en casa particulares hebben liever gewoon euro's. Alle particuliere verkopers verkopen in principe wel tegen pesos.
Verder zou ik een 2e telefoon meenemen waarop je zo snel mogelijk een Cubaanse simkaart plaatst, voor degenen die niet in hotels verblijven tenminste. Zelfs voor een week is dat handig, ik vroeg het steeds aan verschillende mensen om een hotspot via hun telefoon maar direct een eigen sim had handiger geweest. Met een oudere telefoon die je daar kunt laten nog beter. Naar wat ik begreep is de line niet heel goedkoop (40euro??) maar de pakketten ( vanaf minder dan 1euro) wel, voor ons goed betaalbaar tenminste.
 #118482  door Osito

Hallo Robert,

Een paar vragen:
Die qr-code, waar wordt die gecontroleerd? Bij vertrek vanaf Schiphol of vanaf Frankfurt, of bij aankomst op een vliegveld in Cuba?
Waarom moest je overnachten in Frankfurt?
Had je met dat gedoe van die qr-code op Schiphol je vlucht Schiphol->Frankfurt gemist en moest je een latere vlucht nemen naar Frankfurt en dus een latere vlucht naar Cuba?

Dank
 #118483  door Robert

Zonder die qr code mocht ik niet mee vanaf Schiphol, het werdt dus meteen gecontroleerd. Ook op Cuba moest een ieder die qr code laten zien, een gedeelte, ik ook, moest een corona test ondergaan op Holguin.
Ik heb overnacht op Frankfurt omdat condor na anderhalf uur vliegen, vanaf Frankfurt, terugkeerde wegens storingsmeldingen.
 #118490  door Tijn

Qua wisselkoersen, en nog een heleboel andere praktische zaken, was het handig geweest als je CubaConga had gelezen :-).
Als je een simmetje koopt op naam van een Cubaan dan kost dat geen 40 E maar 1000 pesos (tegen de straatkoers van 170 is dat dus 5,50... Gewoon cadeau doen bij vertrek (of weg gooien, hij kan een nieuwe krijgen voor 150 pesos.
 #118492  door Robert

Ik had inderdaad de meest recente versie van CubaConga gelezen, een aanrader.
Had het sim gedeelte gemist, maar aangezien ik maar kort ging had ik ook iets van teveel moeite en kost teveel tijd om dat te regelen. Maar ja achteraf.....
De casa particular waar ik verbleef, na Pernik, in centrum Holguin koste mij 20euro per dag incl WiFi, airco, warm water en wassen van kleding. Erg goed ontbijt, in de praktijk ook incl lunch, 5euro.
Heb niet onderhandeld over wisselkoersen, al was er 1 plek in Holguin waar dat prima had gegaan, lees waar de vraag naar euro's groot was. Eigenlijk heb ik nergens de behoefte gehad te gaan onderhanden aangezien mij nergens het vel over mijn oren werd getrokken.
Fooien die ik gaf waren van 100 tot 500peso.
De usd die ik had daar betaalde ik iemand mee die een schuld had bij een cayote, als 1 usd is 1 euro ( wat ik betaalde was maar een fractie van zijn schuld).
O ja, en fruit uit Cuba mag je niet meer meenemen, is sinds 2019 bleek.
Tenzij iemand weet waar je een officieel rapport kunt verkrijgen dat het fruit insect vrij is?
Enigste restaurant waar ik had gegeten was in Manzanillo aan de kust, iets van nostalgie. Vis, rijst, iets van bonen, een salade en een frisdrank, 800 peso. De jongedame wilde niet in euro's worden betaald, ik had niet genoeg pesos bij me, maar andere klanten wilde dolgraag wisselen. Ik vroeg 162 per euro en kreeg die ook zonder enig probleem voor mijn 5euro. Ja ik gaf er nog een fooi bij, eten was prima en uitzicht erg mooi.
De krokodillen farm was natuurlijk gesloten, maar heb er weer een rondleiding gehad al koste het ditmaal wat overredingskracht. Zag er treurig uit in vergelijking met de laatste maal dat ik er was. Ben je daar in de buurt, gewoon vragen om een korte rondleiding. Niet wapperen met geld maar zeggen dat je speciaal voor de krokodillen van erg ver bent komen rijden.