Cubaanse steden, Cubanen, Cubaanse rum, Cubaanse sigaren, Havana, Santiago de Cuba, Varadero, Trinidad, enz 

over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#118417  door koelkast2000

Heeft iemand toevallig recente informatie betreffende ' gevaarlijke' dengue-gebieden rond Camaguey?
Als ik dit lees https://www.plenglish.com/news/2022/07/ ... provinces/ dan lijkt me het beter om op dit moment niet naar Holguin en omstreken te reizen.
Mijn vrouw hoorde een bericht over een kind, dat laatstelijk aan dengue was overleden.
We wilden half oktober 2022 vliegen op Holguin of evt. Havana/Varadero (liever niet, maar ja, soepele vliegreizen naar Holguin zijn er ook ff niet), maar vragen ons af, of het wel slim is met een klein meisje van 3 erbij.
Is er iemand die recentelijk op Holguin is gevlogen of daar verbleven heeft, of redelijk permanent verblijft? Wat is nu echt de bedreiging van Dengue?
 #118418  door dasilvasolis

Hoi

Artikel is van juli. Dus gedateerd. Dit is recentelijk. https://www.plenglish.com/news/2022/09/ ... s-in-cuba/
Ik woon met iemand die in de denguebestrijding werkt. Op het moment wordt er niet of nauwelijk gefumigeert om muggen te bestrijden. (Uitroken) Wel wordt er actief langs de huizen getrokken om haarden te ontdekken.

Risico als je hier woont om Dengue te krijgen is reeeel . Dat was het altijd al eigenlijk. ook een beetje afhankelijk van welke buurt je woon.-hoe netjes jezelf en ook je buren zijn op afsluiten watertanks schoonhouden patio etc.
Risico als je hier als toerist op bezoek komt is er natuurlijk ook. Maar dit is wel heel laag.
Maar hoe jij dit risico inschat kan je alleen zelf.
Dit risico geldt trouwens in alle landen van midden amerika en de cariben.
Ook in ons Nederlandse Bonaire komt Dengue voor!
 #118420  door koelkast2000

Bedankt voor dit positieve bericht @dasilvasolis.
De gebieden die genoemd worden, die gaan we niet langdurig bezoeken, hoogstens op doorreis.
Klein puntje van aandacht zijn de 2 waterpotten incl. visjes, die de eigenaar vd casa part. die we normaalgesproken als verblijf nemen, in zijn tuin heeft staan.
Het lijkt me, dat daar muskieten wel graag verblijven, mogelijk dat hij daar in de tussentijd iets aan kan doen.
De kans dat we nu midden oktober naar Camaguey gaan is weer wat groter geworden. :)
Bedankt.
Koelie
 #118424  door koelkast2000

Nog wat kleine vragen, vooraleer we weer eens, na 3 jaar maar liefst, een vlucht naar Cuba zouden kunnen boeken:
- Kunnen er nog problemen ontstaan bij de douane, zowel op de terug- als heenreis, omdat mijn vrouw en dochter al 3 jaar Cuba niet hebben bezocht? Ze zijn (nog steeds) volledig Cubaans en hebben een geldig Cubaans paspoort incl. geldige prorroga. Maar is er vanuit de Cubaanse regering niet een eis, dat men op tijd tussendoor terugkeert naar Cuba?
- Zijn er nog eisen mbt Corana-bewijzen? Onze laatste booster dateert van 30-12-2021 en heeft een geldigheidsdatum tot 04-01-2023. Ik heb internationale vaccinatiebewijzen op mijn telefoon opgeslagen, gelden deze dan ook voor Cuba?
- Wat mag je op dit moment niet meenemen naar Cuba? Mijn vrouw zei, dat je nu zelfs verse sinaasappels mag meenemen. Is er nog een beperking op het gebied van elektronische apparaten?
Tot zover.
Koelie
 #118426  door HijodelMundo

Hoi Koelkast,

Onze dochter is van de zomer na 3 jaar (2,9 jaar eigenlijk) weer naar Cuba gegaan met haar moeder. Geen gedoe gehad omdat ze meer dan 2 jaar buiten Cuba is geweest. Die regel was in eerste instantie tot october vorig jaar opgeschort ivm Corona en het niet terug kunnen reizen. Geen idee of die die opschorting officieel verlengd is of dat ze er gewoon niet meer moeilijk over doen...

Vraag 2 is volgens mij dat als je gevaccineerd bent er geen probleem is, maar volgens mij zijn ze er uberhaupt niet op gecontolleerd.

Vraag 3: Dat weet niemand... altijd een verrassing Maar wellicht biedt deze website uitkomst?
 #118428  door koelkast2000

Hoi HdM,
Bedankt voor je geruststellende uiteenzetting.
Heb je nog reistips? Ik heb niet zo'n goed gevoel bij vliegen op Holguin, daarom zat ik te denken aan Varadero, daar hotel, huurauto regelen en zo voor een paar dagen in Camaguey te belanden. Het Varadero-deel kan ook nog wat meer vakantiegevoel geven voor iedereen, maar is uiteraard niet naast de deur van de familie.
Nog ideeën c.q. ervaringen daarmee?
 #118429  door HijodelMundo

Nee geen ervaring mee in de afgelopen 4 jaar. Dus al helemaal niet post Corona.
Ik krijg wel dingen mee en hoor geluiden... Hotels in Varadero zijn in de basis 'goed' te doen. Overweeg wel de reservering ter plaatste door familie in Moneda Nacional te doen door cash dollars of euro's te wisselen in MN, dan kom je een stuk goedkoper uit.

Huurauto's zijn altijd een 'shitshow' in Cuba geweest en ik kan me niet voorstellen dat dat tegenwoordig beter gerelegd is. Maar grootste issue hiermee is wel het nijpende tekort aan brandstof, veel meer dan voorheen, dus zorg altijd dat wanneer mogelijk je de tank volgooit.

Ik vermoed verder dat de situatie nijpender wordt naarmate je meer naar het oosten gaat, dus Holguin e.d.

Maar ik vermoed dat hier forumleden aanweizg zijn die je op dit vlak hier accuratere informatie kunnen verschaffen hierover.

Succes iig
 #118430  door Rinie Jansen

Afgelopen maart met Tuifly.be vanaf Brussel gevlogen op Varadero.
Geen hotels gehad, alleen casas. Soms geen ontbijt vanwege tekorten. Dan eten in een (staats)restaurant.
Huurauto vooraf geregeld op Cubana.rent. Auto was voor Cubaanse begrippen goed te noemen.
Benzine tanken zo vaak als je een pomp ziet. Je krijgt vaak maar 20 liter. Soms zijn ze daar "creatief" mee. Is van Havanna tot Santiago hetzelfde.
 #118434  door koelkast2000

Bedankt voor de tips, dat van dat tanken had ik inderdaad meer gelezen.
Grappig, dat je ook een auto via Cubanarent hebt geregeld, toevallig ook via een nl operator?
Het wordt een Peugeot 301, volgens mij een beetje de opvolger van de Geely. Dat is een spartaanse auto, maar bleef wel rijden :). Dit in tegenstelling tot wat andere auto's, die ik in het verleden heb gehad, zoals een Peugeot 3008. Die kreeg problemen met de elektronica en geen monteur daar, die het kon oplossen. Lekker lang moeten wachten op een vervangende auto en ondertussen compleet lek gestoken door de muggen, waar ik zat. Toen (4 jr geleden) was er al room for improvement, kan je zeggen :)
Overigens, moet ik me nog druk maken om Corona-checks oid?
 #118440  door Rinie Jansen

koelkast2000 schreef: 10 okt 2022, 18:49 Bedankt voor de tips, dat van dat tanken had ik inderdaad meer gelezen.
Grappig, dat je ook een auto via Cubanarent hebt geregeld, toevallig ook via een nl operator?
Ik schreef Cubana.rent en niet Cubanarent.
Www.cubana.rent is een website van een NL tussenpersoon.