Cubaanse steden, Cubanen, Cubaanse rum, Cubaanse sigaren, Havana, Santiago de Cuba, Varadero, Trinidad, enz 

over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#118337  door dasilvasolis

De Cubaanse CUP is op de zwarte markt in een paar weken tijd bijna 20% meer waard geworden. Hoe is dit in godsnaam mogelijk.
.
De waarde van de CUP conform el toque daalde in de eerste maanden van 2022 tegenover Euro en USD enorm
Van ca 1€ = 90CUP op 1-1 naar 1€ = 128CUP op 16mei.
De laatste weken beleeft de CUP echter een bizarre comeback. In no time is de € gezakt met 18 punten van 128 op het hoogtepunt naar 110 vandaag. De dollar is weer onder de 100 gezakt.

Voordat mensen gaan juichen dat de koersstijging van de CUP het bewijs is van het economisch herstel van Cuba. (en het herstel van koopkracht) Of massaal CUP gaan aankopen. Laten we eens nuchter analyseren.

Wordt er opeens meer geproduceerd in Cuba? Nee
Is er meer te krijgen in de laatste weken? Nee
Zijn er drommen toeristen. Tuurlijk niet. Het toerisme is gedurende 2022 weliswaar (mondjesmaat) aangetrokken, maar daarnaast, mei en juni waren zelfs in de gouden toeristenjaren extreem laagseizoen.
Heeft Cuba dan olie of goud ontdekt? Ook niet.
Zijn de prijzen in CUP in Cuba plots 20% gedaald in de afgelopen week? Noop.

Niets dus dat wijst op een snel aantrekken van de economie.

Waar is het dan wel op gebaseerd ?
Hooguit op
1. niet concrete mededelingen van de Cubaanse autoriteiten over mogelijke verkoop van divisa aan bedrijven
2. mededelingen van de VS over mogelijke maatregelen/versoepelingen t.a.v Cuba in de toekomst wat betreft migratie, sturen van geld en vluchten richting Cuba.
Maar.....
3. Vooral op pure speculatie

De koers van de CUP wordt bepaald door
1. Oppositiemedium el Toque
2 Facebookgroepen en andere social mediagroepen
3 Speculatie en geruchten.

Over de dominante rol en invloed van El Toque heb ik al eerder geschreven. Of El Toque nu wel of niet de koers bewust manipuleert is niet te zeggen Hun uitleg hoe zij de koers "rationeel" bepalen klinkt prachtig, maar is flinterdun. Hun transparantie is schijn. In werkelijkheid is het onmogelijk na te trekken hoe hun koers tot stand komt.

Sowieso is dit een niet transparante informele markt die op alle mogelijke wijze te manipuleren valt
De explosieve koersstijging van de CUP is dan ook niet meer dan een luchtbel gebaseerd op geruchten en opportunisme. Net zoals de hele koers dat is.
Maar wel een luchtbel die real life effecten heeft.

In Cuba is het niet zo dat koersstijging/daling 1 op 1 een gevolg is van prijsstijging/daling in Cuba. Het is hier eerder andersom.
Eerst is er de koersstijging van USD en € en pas daarna ziet men dat steeds meer prijzen in CUP verhoogd worden en zich aanpassen aan de eerdere koersstijging .
Staatsrestaurants bijvoorbeeld hebben hun prijzen flink de hoogte in gegooid. Ze waren lang extreem laag ongerekend in €

Natuurlijk zien we niet dat de prijzen de laatste weken met 20% gedaald zijn door de waardestijging van de CUP. Mocht dat al gebeuren (wat ik niet verwacht) zal dat pas langzaam gebeuren.

De jojokoers van de Cubaanse munt op de zwarte markt is het ultieme wildwest speculatie kapitalisme.
Handige jongens verdienen er goud geld mee, maar de normale bevolking betaalt de prijs.

Politiek kan eenieder zijn eigen gelijk halen.
De regering kan de V.S., de Cubaans Amerikaanse contrarevolutionaire media, speculanten sin escrupulos, el bloqueo, en alle extra sancties de schuld geven.
De Cubaans Amerikaanse media kan " het regime" de schuld geven. Het ligt allemaal aan het rampzalige "communistische" economische beleid

Un abrazo M.
 #118342  door Consulado#Neptuno

Ik hoorde dat het aanbod in dollars is gestegen, door door een groter aantal Cubaanse Amerikanen op het eiland.
Door dit grotere aanbod van dollars, en ook van euro's natuurlijk, omdat ook het Europese toerisme toeneemt, dalen de waardes van deze valuta's, ten gunste van de CUP.
 #118355  door Tijn

Binnen een week (half mei) werden er 2 dingen aangekondigd:

1 de Cubaanse staat zou USD tegen een redelijke prijs gaan verkopen aan de bevolking.
2 De VS versoepelde haar reisrestricties en er zouden meer vluchten naar Cuba komen.

Cubanen met cash USD sloegen aan het verkopen want als je nu een USD kunt verkopen voor 90 en de staat begint volgende week met het verkopen van USD voor 40 ben je meer dan de helft van de waarde kwijt.
Toen ontkrachtte de staat beetje bij beetje haar belofte om tegen een redelijke prijs USD te verkopen en bleek het aantal Amerikaanse Cubanen die met pakken USD het lang zouden invliegen tegen te vallen.

Na twee weken was al het 'domme' geld op en de bodem van de USD koers bereikt. Met het 'domme geld' bedoel ik de Cubanen met Dollars die geloofden dat de staat inderdaad haar belofte na ging komen en toen werd de stijging van de harde valuta weer ingezet... www.eltoque.com
 #118356  door dasilvasolis

Interessant nieuws

Half mei was er enkel sprake dat men (vage niet uitgewerkte ) plannen had om divisa aan bedrijven te verkopen. Een vrij lege belofte dus.
Tenminste ik heb nergens in staatsmedia of officiële toespraken een belofte gehoord dat men op korte termijn divisa aan de bevolking ging verkopen. Enkel las ik die berichten over vrije verkoop van € en$ op internet. (Directorio cubano, feesbook etc)
Maar nu is het anders.

Er is nu echt sprake van de belofte waar Tijn het over heeft. Namelijk dat men divisa aan de bevolking gaat verkopen Nu duidelijk uitgesproken door Alejandro Gil.
Zie Cubadebate
http://www.cubadebate.cu/noticias/2022/ ... xo-1708471

Maar voor we onze bitcoins gaan omzetten en ons op de CUP storte. Ook nu weer een paar kleine addertjes onder het gras.

A wat wordt de koers €= 50, 80, 100 of 120. Of.....
Dat het geen 24 wordt is nu al aangegeven

B Komt er een limiet aan de hoeveelheid CUP die maximaal gewisseld mag worden tegen divisa. (Vast wel) Zo ja hoe hoog komt die te liggen?

C. Wordt dat vooral wisselen tegen MLC?
B.v bij wisselen CUP. tot max 50 cash € . Rest tot €1500 kan enkel op je MLC rekening.

D Komen er exportrestricties voor divisa zoals Argentinië dat b.v kent. Max €100 of €1000

Totaal vrijgeven zal het zeker niet worden want dat kan de Cubaanse staatskas niet aan. Dus voorlopig zal de zwarte markt er nog wel zijn.

Un abrazo M.
 #118357  door dasilvasolis

Eén ding wat mij definitief duidelijk is geworden, is dat de koers van el Toque een fictie is. Niet gebaseerd op een algoritme of een echt marktonderzoek, maar gewoon op natte vingerwerk en manipulatie. Fictie die in normale situaties trouwens wel werkelijkheid wordt doordat mensen erin geloven. Maar nu dus niet. Koers van El Toque en de werkelijkheid lopen/liepen nu uit elkaar.

Terwijl de sociale media ontploften keek ik
"The day after" de aankondiging van de minister van economische zaken op El Toque. Deze opende de € op 123 alsof er niks aan de hand was.

In élke markt zou een dergelijke mededeling van een minister onmiddelijk tot een scherpe koersdaling leiden. Zoniet in toquelandia

dat er iets stond te gebeuren was in mei allesbehalve duidelijk. Toch zakte de koers "onverklaarbaar" Nu is het onverklaarbaar als de koers niet scherp gaat zakken. Want nu is het meer dan duidelijk dat er echt wat gaat gebeuren. Tuurlijk met addertjes onder het gras. Maar dat de cadecas of enig ander wisselkantoor weer in enige vorm gaan werken is duidelijk. Kans dat je de komende maanden je euro nog voor 120 kan verkopen is echt nihiel. (Over volgend jaar durf ik geen voorspellingen te doen )

Blijkbaar had iemand op el toque de middag ervoor al de koers bepaalt. Of probeert men het koersverlies zo laag mogelijk te houden.

Dat de minister de maatregel van te voren aankondigde is natuurlijk om te zorgen dat voor die tijd de koers al flink gekelderd is.
We gaan zien wat er uieindelijk echt gebeurt.

Het rare is trouwens dat hoewel de koers van de € en USD in de laatste maanden niet spectaculair gestegen is, de inflatie nog nooit zo hoog geweest als in deze laatste maanden. Ook dit staat dus totaal los van de koers van de €.
De prijzen zijn echt enorm gestegen. Sommige zaken zijn duurder dan ooit. Zelfs tegen de informele koers omgerekend in usd of euro zijn het prijzen die absurd hoog zijn. Waar je een tijd terug als je je € op de zwarte markt wisselde eigenlijk overal supergoedkoop kon consumeren is dat lang niet overal meer zo.

De inflatie gaat zo hard dat ik tegenwoordig als ik ergens lang niet geweest ben geen idee meer heb wat de normale prijs is. Iets wat ik vroeger feilloos wist. Ik voel me soms net als Rupertico , het fictieve personage uit vivir del cuento (panfilo) die in de jaren 80 in coma is geraakt en 30 jaar later bijkomt en maar niets snapt van het geldsysteem met CUC , de nieuwe prijzen en zijn pesos die niets meer waard zijn

Wat dacht je van een busterminal met 1.5 liter frisdrank voor 350 pesos, een blikje fris voor 150 of een zakje koekjes voor 250.( nee geen import maar die droge galletas) Dit dus in een geautoriseerde staatsomgeving.
Vroeger in de goede oude CUC tijd betaalde je daar in de busterminal 10 CUP voor een blikje. Bij particuliere verkooppunten hooguit 20.

Dan heb ik het nog niet eens over de huidige viazul oplichtfuik . Viazul stopt nu officiel om te eten bij km 132. Een paladar in the middle of nowhere 10 km voor Jagüey Grande.
Enige optie qua eten een buffet a 1495 CUP. Voor diegene zonder CUP. Ook te betalen met € à €19 . Of je hebt een broodje a 250 CUP.
Natuurlijk zal de chauffeur daar flink commissie verdienen.
Een echte touristtrap. trucje zo weggelopen uit Tijns boekje. Eigenlijk niets nieuws . Maar wel een trucje wat ze vroeger enkel bij yumas flikten. Niet bij Cubanen. Maar in de viazulbus zitten tegenwoordig nauwelijks yumas. Viazul zit nu voor 90% vol met Cubanen.
In mijn reis van la Habana naar Camagüey begin mei werden een paar Cubanen waaronder een forsgebouwd sportschooltype echt boos. Ze eisten dat de chauffeur bij el conejito (staatswegrestaurant) zou stoppen. De chauffeur die eerder het buffet had aangeprezen als heerlijk, maar een beetje duur koos eieren voor zijn geld . 45min later stopten we bij el conejito waar dezelfde soort broodjes 40CUP kostten
El conejito waar volgens de chauffeur geen stroom zou zijn en niets te eten.

Dat de Viazul bus tegenwoordig vol Cubanen zit heeft er ook mee te maken dat het reserveren voor omnibuses nacionales een vrijwel onmogelijke opgave is. Voor covid reisde ik vrijwel altijd met de gewone bussen.
Je ging een maand of iets langer van te voren naar de bus of treinterminal. En na 2 of 3 uur wachten had je je ticket camagüey- la habana voor 106 CUP

Nu heb ik het opgegeven en ga met viazul.
Tegenwoordig zou het in theorie heel gemakkelijk zijn via internet en de viajero applicatie en transver movil om vanuit je huiskamer je ticket te reserveren. In de praktijk is dit reserveren via de applicatie vrijwel onmogelijk. Je vist altijd achter het net.
En..... het aantal fysieke verkooppunten hebben ze tegelijkertijd gereduceerd. Minder tickets en langere rijen. Kortom mision imposible.

Verder zijn de apagones in Camagüey erger dan ooit. Dagelijks van ca 9u sochtend tot 5 uur smiddags geen stroom. Sommige dagen duurt dat ook nog langer. Dan is s'nachts de stroom er al af en moet je wachten tot 6uur smiddags . Begrijp dat de enige plek in Cuba die niet of nauwelijks hieronder te lijden heeft la habana is. Dus in ieder geval in la Habana geen protesten

De rijen voor benzine bij benzinestation km.259 op de autopista zijn extreem lang

Hoewel ik altijd relativerend ben over alle over elkaar heen buitelende verhalen van rampspoed en ellende in Cuba is de situatie in Cuba op dit moment echt wel zorgelijk.

Nee niet zo slecht als vorig jaar zomer. De sanitaire crisis is voorbij. Én er is veel meer te krijgen dan toen. Maar.... het idee dat als de sanitaire crisis voorbij zou zijn het vanzelf beter zou gaan economisch en we in rustiger vaarwater zouden komen blijkt vooralsnog niet bewaarheid. ​
Economisch was het salaris nog nooit zo weinig waard als nu.. Er is wel wat te krijgen. Maar de prijzen waren nog nooit zo hoog. Dit naast de stress
​van de lange apagones in de warme zomermaanden. LA COSA ESTA DE PI
.

UN abrazo M.
 #118374  door Tijn

@Dasilvalouis,

Ben het niet met je 'El Toque' conclusie eens. De valuta markt (ben nu in Havana) is behoorlijk efficient. Als ik MLC wil verkopen en ik ga 1 Pesos boven de Toque van gisteren zitten reageert er niemand. Als ik 1 pesos eronder ga zitten ben ik ze binnen de tien minuten kwijt en krijg ik minimaal 10 reacties voor ik mijn post weg kan halen...
El toque publiceert de prijzen van de dag daarvoor. De aankondiging kwam 's avonds en de prijzen waren al een paar dagen all over the place. Maar het effect van de aankondiging had dus weinig effect op de gepubliceerde prijs van de volgende dag.
Overigens zijn het nu alleen toeristen die bij de Cadeca wisselen. Die krijgen 120 pesos voor een Euro. Vandaag op de markt 135... en dat stijgt razendsnel...
De overheid heeft met haar prijsstijging een drempel in de markt gelegd. De Euro kan niet meer onder de 120... Als je de lange termijn grafiek van de koersontwikkeling van de Euro op eitoque.cu bekijkt zie je dat de stijgende trend, na twee overheidsingrepen, gewoon doorgaat...
Wedje maken @Robert dat we aan het eind van het jaar rond de 200 staan? :-)
 #118377  door dasilvasolis

El toque heeft een dominante positie verworven en bepaalt al sinds een flink aantal maanden de koers op de valutamarkt. Daar zijn we het beiden over eens
Tijn je onstatering dat je je je harde valuta niet boven de koers van el toque maar wel net daaronder kan verkopen spreekt mijn beweringen over el toque niet tegen Allesbehalve

Die valutamarkt werkt op dit moment heel simpel. Mensen kijken op el toque voor de koersindicatie. ( behalve dus de dag net na de aankondiging van de maatregelen ) om te bepalen waarvoor ze gaan kopen en verkopen.
Als morgen el toque de koers met 4 punten ophoogt. (Ook al is dat nergens op gebaseerd) Zal je dat gelijk merken. Koers zal idem met 4 punten stijgen.
Fictie die werkelijkheid wordt. op dit moment is het veel meer dat el toque de koers bepaalt op de valutamarkt dan dat de valutamarkt de el toquekoers bepaalt.
Enige moment waarop dat dus afwijkend was en men zich even niet liet leiden door el toque was vlak na de aankondigingen van de overheid.
Deze macht van el toque op de wisselkoers zal waarschijnlijk voorlopig blijven tot de Cubaanse banken harde valuta kan gaan verkopen. Zie ik voorlopig eerlijk gezegd niet gebeuren. De brand in matanzas en de verder verergerde energiecrisis zullen onherroepelijk een negatief effect hebben op het toerisme komende winter.
Het herstel liep al trager dan gehoopt. Nu zullen veel toeristen Cuba waarschijnlijk mijden vrezend dat ze tijdens hun vakantie last zullen hebben van de crisis.
Waardoor de toevoer van divisa minder op gang komt dan men hoopte waardoor de crisis weer langer duurt en men dus niet divisa kan gaan verkopen.

Enige oplossing die de overheid heeft om te zorgen dat toeristen bij de cadeca blijven wisselen is tot die tijd de koers regelmatig op te hogen richting el toque koers Wat weer negatief werkt op de inflatie.

De andere oplossing waar men voor lijkt te kiezen is buitenlandse bedrijven toegang geven tot de detailhandel. Zou misschien een zegen zijn om de afspraken die men tot nu voor hotels had met buitenlandse ketens als melia ook voor detailhandel en warenhuizen te maken net ketens als albert heyn, ikea etc.
Beter 60% van een goede winst binnenharken dan 100% van een kleine wibst

Wat mij verder altijd verbaast is dat veel mensen die superwantrouwend staan tegenover overheden en wel in gecompliceerde complottheorieen van overheden geloven Tegelijkertijd een naief vertrouwen hebben in de goede intenties en eerlijkheid van private ondernemingen zoals el toque die allesbehalve transparant zijn, waar je geen idee hebt wie er achter zit, in een business waar veel geld verdient wordt. Terwijl deze ondernemingen ook nog eens overduidelijk een politieke agenda hebben.
Het geloof dat el toque eerlijk met een algoritme werkt om de koers te bepalen is een geloof. Niet meer dan dat.

Un abrazo M.
 #118384  door dasilvasolis

Dit weekend steeg op.zondag de koers van de USD op el toque plots met 4 punten naar 140. Zaterdag op sites als compra venta gekeken. Geen enkel aanbod of vraag zat boven de 140
Aanbieders van USD en € zaten steevast tussen 130 en 140.
Vraag zat tussen 120 en 135.
Een algoritme dat de volgende morgen op 140 komt.( Volgens eigen zeggen gebaseerd op de advertenties op internet) klopt dus van geen kanten.
Maar weer. Fictie wordt werkelijkheid. De markt volgt de koers van El Toque en de koers gaat dus weer omhoog.
Zo wordt de koers van de USD en de € steeds verder opgedreven met als grote aanjager el toque.
Waar de limiet is? Die zal ergens liggen. Maar kans dat de 200 of 300 of meer zo wel gehaald
Ik denk dat dit zolang de Cubaanse overheid geen divisa verkoopt (of MLC) tegen CUP nog wel een tijdje kan doorgaan.
Vandaag is er weer een mesa redonda over de wisselmarkt.
Benieuwd wat voor maatregelen ze deze keer aankondigen.
De CUP koers wordt tot nu toe bepaalt en opgedreven door een oppositiemedium en speculanten en de Cubaanse staat lijkt daar tot nu toe weinig tegen te kunnen doen.
Dit en de devaluatie van de munt die dit versterkt die weer zorgt voor prijsstijgingen en inflatie. zijn onderdeel van de enorme kluwe aan problemen die Cuba in de huidige crisis ondervind.

Un abrazo M.
 #118386  door dasilvasolis

Voorlopig slotstuk.
Cuba gaat divisa verkopen..Tegen koersen iets boven de 120 per USD. Dus met een normale 5% wisselmarge. Wat ik lees met een aantal beperkingen. Slechts op 37 plekken in heel Cuba gaat men divisa verkopen. Vrijwel allen cadecas Zolang de voorraad bij de betreffende cadeca dat dekt gebaseerd op wat er de vorige dag aan divisa is binnengekomen wordt aangegeven hoeveel er die dag gewisseld kan worden. Sowieso per persoon met een maximum van 100 usd per transactie.Dus op = op.
Niet dus in de cadecas op de vliegvelden. Wat de cadecas zullen zijn met de grootste invoer van harde valuta

We gaan zien wat dit in de praktijk gaat betekenen. Maar ik geef het grote kans dat voor alle cadeca's rijen met 95% professionele revendedores komen te staan. Die daar de beperkte hoeveelheid beschikbare divisa tegen staatstarieven inkopen waarna ze duurder op de zwarte markt worden doorverkocht.
Het zal waarschijnlijk wel een wat remmende werking hebben op verdere koersstijging van USD en euro.

Un abrazo M.
 #118390  door Tijn

De markt heeft niet eens gereageerd. Behalve de restricties die Dasilvalous noemt is er ook een tekort aan bekwaam personeel en de cursus begint in september...
Ik heb inderdaad, via via, van mensen gehoord die daadwerkelijk 100 USD hebben kunnen kopen op 123!
Op de informele markt zijn we op weg naar de 150... Eind van het jaar 200 wedje @Robbert?
 #118392  door Joop_Siroop

De "cola" voor het kopen van maximaal 100 dollar is 5 dagen! 2 keer per dag, om 5 uur 's ochtends en om 5 uur 's middags, wordt gecontroleerd of je daadwerkelijk in de rij staat. Zo verdien je dan in 5 dagen $22 want dat is het verschil met de prijs op de zwarte markt.