Cubaanse steden, Cubanen, Cubaanse rum, Cubaanse sigaren, Havana, Santiago de Cuba, Varadero, Trinidad, enz 

over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#117551  door Ukraina

Op 11 juli jl werd de Cubaanse staat overvallen door spontane demonstraties van vrijheid eisende burgers. Hier en daar was een poging ondernomen om een $ winkel te plunderen, een groot woord voor wat er, ondanks dat het elite winkels zijn, te halen viel.
Door de staat werden burgers de volgende dagen opgeroepen en/of gedwongen om knokploegen te vormen tegen demonstranten. Zij werden aangevoerd door staatsbussen. Ook de geheel in het zwart geklede oproer politie kwam opeens in beeld.

Ondertussen worden er 'rechtszaken' gevoerd tegen de nog steeds in voorarrest zittende demonstranten.

Bijvoorbeeld de tweeling zusjes Lisdani en Lisdiany Rodríguez Isaac, 23 jaar. De eis is 10 (TIEN) jaar celstraf. Hebben zij iemand vermoord, was het een poging tot doodslag? Zware mishandeling?
De medebetogers horen eisen tot 8 (ACHT) jaar gevangenis. Dit gebeurde in Placetas, ong 70.000 inwoners, provincie Villa Clara.
Afbeelding Deze 2 schattige meisjes blijken levensgevaarlijke criminelen!

Omdat in het goed werkend communisties tropies paradijs geen onderdrukking bestaat moeten de demonstranten wel zijn geindoctrineerd. En ja hoor, Loreto Hernández, de vermeende leider bleek geld uit de USA ontvangen te hebben om misbruik te maken van de situatie (u weet wel blokkade en pandemie) en minder tevreden burgers op te stoken tot protest!

Terug naar de tweeling, zij bleken de meest vreselijke verwensingen aan de machthebbers gericht te hebben. En probeerden een arrestatie te verhinderen. In totaal had de aanklager 20 (TWINTIG) jaar cel kunnnen eisen. Maar door zijn goedheid is de eis slechts 10 jaar.

In heel Cuba zijn waarschijnlijk 1.200 demonstranten van 11 juli opgepakt. Ongeveer 533 zitten nu nog gevangen. Moet je maar niet vreedzaam demonstreren tegen de staat.

Zo 'onafhankelijk' is de Cubaanse rechter. De president van het hoogste gerechtshof verklaarde: enkel de regering kan tot amnestie besluiten.

Ondertussen maken andere vreedzame burgers zich op voor de demonstratie 20N.

https://translatingcuba.com/cuban-prose ... n-11-july/
 #117555  door dasilvasolis

We gaan weer even factchecken.

In het thema overpeinzingen over de protesten kwam ukraina ook al met het verhaal van de door staatsbussen al dan niet gedwogen aangevoerde manifestanten/knokploegen .
Zoals ik eerder aangaf . Alleen in Camagüey waren al meer dan duizend pro regerings manifestanten op 11 juli 
http://www.cubadebate.cu/noticias/2021/ ... ueblo/amp/
Zou een flinke logistieke operatie geweest moeten zijn. Dat van al die bussen geen beelden zijn is niet geloofwaardig.
We wachten dus nog steeds op het bewijsmateriaal van deze bewering.

Ik weet ook niet waar na 11 juli deze spookstaatsbussen de knokploegen naartoe brachten.
Want sinds 11 juli.zijn er geen protesten meer geweest. (Op de onrusten in de wijk la güinera  in la habana op 12 juli na).
Misschien bedoelt ze de grote pro revolutie manifestaties op 18 juli met ca 100duizend man op de malecon.

Van  winkelplunderingen zijn wel echte beelden. Het ging niet om hier en daar enkele pogingen tot.  Maar om een flink aantal daadwerkelijke plunderingen
Hier wat voorbeelden van videos van sociale media

In Gúira de melena
https://www.facebook.com/CubitaNOW/vide ... 804861188/
In Cardenas
https://www.facebook.com/CanalCaribeCub ... 454223848/
https://www.facebook.com/PeriodicoGiron ... 988062400/
https://www.facebook.com/PeriodicoGiron ... 995841452/
In Güines
https://www.facebook.com/CiberCubaNotic ... 444086573/
In Colon
https://www.facebook.com/edward.boan.7/ ... 916313972/

De rest van de beweringen o.a over die schattige tweeling kunnen waar zijn maar ook niet. Verificatie is onmogelijk.
Waar de getallen van 1200 en "ongeveer"  533 mensen die zouden zijn opgepakt na 11 juli vandaan komen. Joost mag het weten.Gok dat dit weer van cubalex vandaan komt.

Ukraina prima dat je anti communist bent en dissidenten steunt in Cuba.
Maar ik zou je bronnen wat beter en kritischer checken. Zodat je kaf van koren scheidt.

Ook je vorige verhaal viewtopic.php?p=117514#p117514
even gecheckt wat tracht het verhaal van Julián Macías Tovar over de #sos matanzas en # soscuba acties met bots tracht  te ontkrachten . En ons tracht te overtuigen dat de #sosmatanzas spontaan was en vanuit Cuba was gegenereerd. Ook daar gaat het bij een eerste check van de link waar alles op gebaseerd is al mis. https://cazadoresdefakenews.info/soscub ... al-humanos
Twitteraar  @I_liang09 die in het artikel wordt aangehaald als hét voorbeeld van de authenticiteit van de # actie lijkt allesbehalve een authentieke bewoonster van Cardenas.
Zou wel de 1e cubaanse uit cardenas zijn die in een maand tijd enkel een amber alert uit mexico en een post van kamela harris en een amerikaanse senator  retweet.
En daarnaast enkel rond 11 juli superactief was op twitter.
Niet raar dat the guardian wel het verhaal van Julián Macías Tovar overnam en dit verhaal links laat liggen. https://www.theguardian.com/world/2021/ ... hot-potato

Saludos
 #117556  door havanalover

@ Dasilvasolis

Ja , ik begrijp uw reactie wel , dat is een menselijke impuls maar ter gelijkertijd speel je het spelletje mee van Ukraina.
Wordt wakker, op alles zal zij reageren , dat is haar fout niet, ze is gewoon verkeerd gecondicioneerd. Ergens heeft ze iets
meegemaakt dat haar kritische geest heeft verstoord. Zeg wit en zij zal zwart zeggen. Een normaal debat is onmogelijk.
Vergelijk het met de "Trump-aanhangers" die blind alles geloven van hun leider, (1) er zijn genoeg voorbeelden in de geschiedenis! Mijn besluit: negeer die personen , je verliest je tijd en je zult hen toch niet bekeren.

(1) Trump zegt tegen zijn volgers : Ik begrijp jullie pijn en angst, hij speelt meesterlijk in op de uitzichtloosheid in (vooral
zuidelijke) staten. Hetgeen de USA nu begint mee te maken is ongezien en zal nog veel jaren miserie voor hen meebrengen van Opiumcrisis over huiscrisis tot immigratiecrisis. Meer dan 1 milioen mensen dreigen uit hun woning
te worden gezet, tienduizenden daklozen komen er elke dag bij. In Cuba zijn ondanks de huidige problemen weinig of geen daklozen.
 #117558  door hombredecuba

@dasilvasolis.
Wanneer ga je factchecken over het Communistisch regime op Cuba die al 60 jaar leugens,bedrog,intimidatie,geweld,armoede en ellende over de bevolking hebben uitgestort. 60 jaar leugens is dit geen moment voor jou om te factchecken????
 #117559  door hombredecuba

@havanalover of regimelover.
Leuk dat als er kritiek komt op Cuba dat de VS er dan bijgehaald wordt.
Woningnood is er niet op Cuba. Wat versta jij dan onder woning?
Ga eens naar buitenwijken van Cardenas waar veelal de zwarte bevolking in golfplaten hutten woont waar je nog geen varken zou huisvesten. Ook op andere delen van Cuba zie je dit soort situaties. Noem je dit huisvesting?
Ook Cubanen die vreten uit vuilnisbakken en slapen op de straat.
Wat dit betreft zou ik wat voorzichtiger zijn met vergelijkingen.
 #117563  door Chapino

"We gaan weer even factchecken." De respons waarvan iedereen wist dat die zou komen, tenminste het "checken" van een heel klein deel. Het belangrijkste deel, de mogelijke veroordeling van de zusters, wordt met een vileine opmerking ontweken. Er wordt altijd maar een klein puntje van een verhaal gefactcheked, alle andere relevante punten worden nooit besproken. Een welbekende dicussietruc, nooit het hoofdonderwerp aanhalen maar altijd een nevenzaak vergroten om zo de aandacht af te leiden en de discussie naar je hand te zetten.

Ik neem aan dat je met "we" je vrienden - opdrachtgevers op de betreffende ministeries bedoelt, hiermee is de nooit beantwoorde vraag van een forumlid, aan welke kant sta je nu werkelijk, ook overduidelijk beantwoord. Al wisten de volgers van het forum natuurlijk het antwoord wel.
Die vrienden - opdrachtgevers zullen waarschijnlijk ook al de links aanleveren die altijd veelvuldig worden aangehaald om het gelijk te bewijzen of het aangehaalde te ontkrachten. Ik kan mij tenminste niet voorstellen welk belang een Nederlandse reisbegeleider, inmiddels al 1.5 jaar werkeloos want geen reizen geen werk, heeft bij het uitgeven van duizenden Pesos per maand voor internettoegang voor het volgen van alle wereldwijde sociale media, alle wereldwijde publicaties in kranten en andere media over Cuba. En deze ook nog allemaal downloaden en opslaan, een meer dan ruime dagtaak voor een persoon, ook al ben je werkloos, en gezien de internet situatie in Cuba uitermate kostbaar.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat aan een, onbezoldigd ?, wernemer-propagandist-verdediger van een ministerie, als onderdeel van zijn werk, een gratis onberperkte internettoegang is verleend.

Voor wat betreft de opmerking over de, flinke logistieke operatie, dit is ook niet geloofwaardig als even later een demonstratie van 100 duizend wordt aangehaald in Havana. Ook al deze mensen zijn door de regering naar de Malecon vervoert, daarbij heeft de regering al tientallen jaren zeer veel ervaring met logistiek. Immers in Cuba heeft bijna niemand eigen vervoer en het openbaar vervoer was sterk gelimiteerd in verband met de enorme Coronacisis, al werden die maatregelen voor het goede doel natuurlijk even terzijde geschoven.
Tijdens de jaarlijkse 1mei parade worden alle bedrijven, scholen en overheidsinstellingen in Havana en wijde omgeving in een nacht leeggehaald en iedereen naar het centrum van Havana gebracht. Met natuurlijk de vermelding, iedereen is hier vrijwillig aanwezig. Dat klopt ook in zekere zin, het is voor iedereen een vrije dag. Maar iedereen wordt geregistreerd en als je niet op de vertreklijst staat wordt die "vrije" dag niet uitbetaald.

Ik sluit mij volledig aan bij de vraag van Hombredecuba,
Wanneer ga je factchecken over het Communistisch regime op Cuba die al 60 jaar leugens,bedrog,intimidatie,geweld,armoede en ellende over de bevolking hebben uitgestort. 60 jaar leugens is dit geen moment voor jou om te factchecken????Wanneer ga je factchecken over het Communistisch regime op Cuba die al 60 jaar leugens,bedrog,intimidatie,geweld,armoede en ellende over de bevolking hebben uitgestort. 60 jaar leugens is dit geen moment voor jou om te factchecken????
Maar ik ben bang dat er nooit een antwoord zal komen.
 #117565  door havanalover

@Hombre de Cuba

Het wordt tijd dat je eens grondig bekijkt wat er tegenwoordig in de USA gebeurd.
Woningnood ?? In vele USA steden wordt er in open lucht geslapen. Het beruchtste is wel "Skidrow" in Los Angeles , waar in "tenten" op het voetpad wordt geleefd , kilometers aan een stuk. In de USA zijn meer armen dan inwoners in Cuba. Philadelphia is nog zo iets gruwelijk en zo zijn er veel, San Francisco waar de gemiddelde huur 3000 dollar is en het jaarloon gemiddeld 34.000 bedraagd. Na october dreigen meer dan 1 miljoen Amerikanen uitgezet te worden (door de pandemie werkloos en met huur achterstand ) President Biden heeft de datum voor uitzetting een maand "bevroren" wat er daarna gebeurt dreigt een ramp te worden. Ik heb in Cuba al heel wat bouwvallen gezien, maar zo'n gruwelijke taferelen als in de USA heb ik nog nergens in Cuba gezien. Vroeger spraken de Amerikanen van "the American dreaam" nu spreken ze van de teloorgang van de Amerikaanse midden klasse, er zijn een massa tweeverdieners die niet rond komen. Creditcard debt van 10.000dollar en meer is normaal. Gemiddelde student lening van 20.000 dollar is normaal en 200.000 is geen uitzondering. In Cuba is studie prakisch gratis, medische zorgen gratis, woningen en electro betaalbaar ondanks lage lonen.
Laatst gewijzigd door havanalover op 05 okt 2021, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
 #117566  door hombredecuba

En toch willen de meeste Cubanen naar hun "droomland" de USA.
Daar hebben zij alles voor over....
Ook om bevrijd te zijn van de dictatuur in het Communistisch systeem.
Dus als ik jou mag geloven is het beter voor al die gevluchte Cubanen in Miami om terug te keren naar Cuba omdat het volgens jou veel beter leven is op Cuba? Ha.ha,ha...komisch verhaal ......
 #117568  door havanalover

@ Hombre de cuba
Je weet niet waarover je praat. Veel Cubanen uit Miami moeten vechten om rond te komen. Voor hun familie en relaties in Cuba zullen ze "de schone schijn" op houden. Ze (Cubanen in Cuba) kunnen nu ook via schotel TV het nieuws volgen in Miami. Zei een Cubaanse: Ik heb gezien hoe ze daar beslag leggen op auto's die niet op tijd afbetaald worden, op huizen enz. De kosten van de medische verzorging. Ik blijf liever in Cuba. Miami steekt de ogen uit van wie het niet kent, strand en wolkenkrabbers, maar er zijn ook grote getto's met Jamaicanen, mensen uit Haiti, Cubanen. Hoeveel hebben de "Mariel crisis" overleefd? Het is vergelijkbaar met Marokanen en Turken hier, die een dikke Mercedes huren om hun familie te imponeren als ze op vakantie gaan. Wel weet ik dat Cubanen in Miami als werkkracht geliefd zijn voor hun werklust.
 #117570  door Laudon

Cubanen zijn welkom in Namibië, Gambia, Uzbekistan, Moldavië, Rwanda, Senegal, Zimbabwe, Madagascar en nog 80+ landen. Maar praktisch geen enkele Cubaan wil naar deze landen reizen. Toch vreemd.
 #117571  door hombredecuba

Misschien hebben Cubanen geen zin om van armoede naar armoede te verhuizen...
Of krijgen zij geen toestemming om Cuba te verlaten.
Dictatuur weet je,ze kunnen met mensen doen wat zij willen.
In het Cubaanse Communistisch systeem hebben mensen geen stem.
 #117586  door Chapino

Vreemde opmerking, hombredecuba. Diverse vrienden van ons, allen werkzaam in de medische sector in Cuba, zijn al vele jaren geleden volkomen legaal vertrokken. En komen ook regelmatig terug op vakantie.
 #117600  door Ukraina

Dit topic gaat over 2 meisjes die 10 jaar gevangenis straf tegen zich geeist horen. In geen van de reacties en 'fact checks' (met dank aan de Cubaanse staatsmedia) word dit genoemd.
Natuurlijk word er weer van alles en nog wat bij gehaald dat irrelevant is, alleen 'de blokkade' mis ik nog als doorslaggevend 'argument'.
Zoals het omdraaien en opblazen van het bericht over knokploegen. Ik heb nooit beweerd dat er 1000 man met knuppels per bus waren aangevoerd. Fotos daarvan zijn ergens te vinden op het Duitse forum https://www.kubaforen.de/t558065f3292-I ... il-32.html Helaas weet ik niet meer precies waar. Deze foto is ook duidelijk.
Het 'volk' is door Diaz opgeroepen de revolutie te 'verdedigen'.
Afbeelding
https://www.tagesschau.de/ausland/kuba- ... e-103.html

Jammer dat ie geen links stuurt met fotos van zijn eigen beweringen zoals 'pro revolutie manifestaties op 18 juli met ca 100duizend man op de malecon'. Ach ja, circa...
Oei trap ik bijna in de val om te reageren op de irrelevante reacties. Terug naar het topic: rechtspraak.

"De rest van de beweringen o.a over die schattige tweeling kunnen waar zijn maar ook niet. Verificatie is onmogelijk.'
Als het communistiese regime vrije pers zou toe laten, en de rechtspraak openbaar zou maken zou het wel gecontroleerd kunnen worden. Maar in welk communisties land bestaat er vrije pers?! Of onafhankelijke rechtspraak?!

Ik heb dasilvasolis voorgesteld eens kennis te maken met twee van zijn stadsbewoners die onder 'huisarrest' staan. Volgens hem bestaan er namelijk geen dissidenten in Cuba. Dan kan ie uit eerste hand horen wat er speelt.

Dat 'huisarrest' is niet door hun ouders, maar door de staat opgelegd. Het is een tussenfase: je bent niet aangeklaagd of veroordeeld dus hoef je niet het gevang in, maar sluiten we jou thuis op! En we zeggen niet voor hoe lang! Permanente (geheime) politie bewaking als cipier voor de deur.
Ik bedoel journalist Henry Constantin en Iris Mariño. Ik begrijp best dat dasilvasolis dat liever niet doet: veel te gevaarlijk. En daarmee doel ik niet op de twee opgesloten burgers. Tot nu toe heeft hij de ene na andere smoes bedacht. Niet dat ik ook maar een moment gedacht had datie dat zou gaan doen.

Hier een bericht van een hoge rechter die uit Cuba is gevlucht.
https://www.nytimes.com/2020/01/13/worl ... judge.html
 #117601  door dasilvasolis

Beste ukraina.

Foto en link naar video van de manifestatie van 18 juli kan je in mijn pdf vinden
Ik had je al gezegd. Deels in pb
Je hoeft enkel een adres van mevr mariño te regelen of constantin contact met mij te laten opnemen
Ik schrijf anders dan de meesten niet onder pseudoniem dus ben simpel te vinden op twitter en op facebook.
Meneer constantin kan ten alle tijden contact met mij opnemen, en dan ben ik bereid om langs te gaan om zijn situatie te checken.
Of kom zelf vanachter je pseudoniem en anonieme organisatie vandaan en ga het contact regelen. Simpeler kan ik het je niet maken.
Dit is geen werk voor mij weet je. Heb hier ook geen belang in of bij.
Tja als jij er 0 moeite voor wil doen. Waarom zou ik dat dan wel doen?
Zolang ik niets hoor beschouw ik het onderwerp als gesloten.

Groet dasilvasolis.
 #117614  door rickenbilly

@ dasilvasolis

Hoi, Ik heb je een pb gezonden met telefoon en andere contact gegevens van Henry Constantin Ferreiro en Iris Mariño.

Beiden woonachtig in Camaguey; je zou ze inderdaad eens kunnen bezoeken en de opgedane wijsheid met ons op het forum delen.
groet.

R.