Cubaanse steden, Cubanen, Cubaanse rum, Cubaanse sigaren, Havana, Santiago de Cuba, Varadero, Trinidad, enz 

over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#117509  door dasilvasolis

In een eerdere post werd door ukraina een artikel van Al Jazeera aangehaald
Ukraina schreef: 15 sep 2021, 23:26 Op Al Jazeera wordt melding gemaakt over fakenews door heethoofdige 'Miami Cubanen' geproduceerd en door het regime. Zoals altijd is het moeilijk om erachter te komen wat klopt en wat niet, een logies gevolg van geen vrije pers toe te laten. https://www.aljazeera.com/news/2021/7/1 ... a-protests
We gaan het eens analyseren

Het artikel is grotendeels gebaseerd op het artikel van Sarah Marsh reporter van Reuters in Cuba.
Zelfs Reuters kon de vloed aan fakenews rond de Cubaanse protesten blijkbaar niet meer negeren.
https://www.euronews.com/2021/07/16/us- ... t-fakenews

"The Cuban government said they were spread by counter-revolutionaries, while critics of the government said they may have come from the authorities themselves. Neither provided evidence for their claims and Reuters was unable to ascertain the origins of the stories."

In het artikel wordt dus beweert dat niet duidelijk is wie het fakenieuws rond de protesten verspreidt . de oppositie of de Cubaanse regering. Dat beiden elkaar beschuldigen van het verspreiden van fakenews, maar geen bewijzen hadden aangeleverd en dat reuters nog het een noch het ander kon bevestigen.

Dit lijkt neutraal. Maar het is  absurdistisch
(Sowieso.is de bewering van ukraina dat het regime fakenews heeft geproduceert dus niet te baseren op het artikel.)

Als we het fakenews gaan bekijken valt gelijk op dat al het fakenews een kant op is gericht. Het zet de cubaanse autoriteiten in een slecht daglicht ( fakevideo’s  van schietpartijen en doden, fakevideo van politie die  manifestant voor de ogen van zijn vrouw doodschiet
https://youtu.be/9V_xc9EMz7M fakevideos schotwonden, fake van Raul die vlucht etc ) en is erop gericht om de betogingen groter en succesvoller te laten lijken dan ze zijn (fotos van manifestanten pro regering om zetten in protesten tegen, video’s/ fotos van grote protesten die niet in Cuba zijn verkopen als protesten in Cuba. Fakevideo van Camaguey wat bevrijd is, waarin video van de pro regeringsmanifestatie op de plaza de la caridad werd gebruikt https://youtube.com/shorts/Lbds4gE5_pY?feature=share Etc)
Hier nogmaaks de link naar het spaanse artikel wat op fakenews ingaat
https://www.eldiario.es/opinion/zona-cr ... 49927.html

De fakevideo’s worden gedeeld via twitteraccounts en facebook pagina’s die al tijden gericht zijn op regimechange.

Geen enkel fakenews wat circuleert stelt de autoriteiten in een gunstig daglicht.

Laat dit even bezinken. Het zou de 1e case in de geschiedenis zijn waarbij een regering propaganda en fakenews verspreidt wat tegen zichzelf gericht is. Wat probeert protesten tegen zichzelf groter te laten lijken dan ze zijn. en wat manifestaties die haar steunen verkoopt als manifestaties tegen zichzelf.  Nog absurder.Het  is niet in de eigen media dat ze dit fakenews plaatsen. In de Granma geen fakevideo’s  Het lukt ze dus ook nog eens in westerse mainstreammedia, alle oppositiemedia en sociale media dit fakenews geplaatst te krijgen.  En dat terwijl volgens alle westerse media het “regime” verrast zou zijn en overvallen door de protesten. Maar toch lukt het diezelfde dag om massaal een fakenewscampagne op te zetten tegen zichzelf via facebook en twitter.

De hypothese is te absurd voor woorden. Het gaat tegen alle logica in.

Een lastercampagne met fakenews. Maar het kan best wel eens het slachtoffer van de lastercampagne zelf zijn die het verspreidt. Want ik heb noch van het een noch van het ander bewijs. (En ik heb het natuurlijk ook niet onderzocht.)  Sterk staaltje journalistiek

Ik neem Sarah Marsh sinds dit artikel niet meer serieus als verslaggeefster.

Saludos
 #117510  door hombredecuba

@Dasilvasolis.
Ik vind het echt geweldig dat je de waarheid zoekt t.a.v. fake nieuws.
Maar voor mij voeld dit toch als een verdediger van het Communistisch regime.
Ook omdat er nooit door jou de mensenrechten,het onderdrukken van mensen,het onschuldig vastzetten van tegenstanders,het martelen van Cubanen en de geestelijke terreur van het regime aan de orde is geweest.
Vertel in duidelijke taal hoe je denkt over deze al 60 jaar durende terreur.
Maar dan echt zoals je zelf denkt zonder talloze websides erbij te betrekken.
Omdat je op Cuba woont is het begrijpelijk dat je niet vrijuit durft te spreken over de misdaden van het regime.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je een aanhanger bent van het Communistisch systeem. Als je dat erkent is het voor iedereen duidelijk.
Je weet aan welke kant ik sta,waar sta jij?
Ik heb bewust gekozen om niet op Cuba te gaan wonen terwijl ik wel de kans had.
Jij bent bewust op Cuba gaan wonen terwijl je van te voren wist dat je niet meer vrijuit over het regime kon spreken.
 #117512  door Ukraina

hombredecuba schreef: 17 sep 2021, 09:39 @Dasilvasolis....Ook omdat er nooit door jou de mensenrechten,het onderdrukken van mensen,het onschuldig vastzetten van tegenstanders,het martelen van Cubanen en de geestelijke terreur van het regime aan de orde is geweest....
Mooi gezegd hombredecuba.
dasilvasolis schreef: 16 sep 2021, 12:41 als je me een pb met een adres stuurt van die journaliste Iris Mariño ga ik wel even langs om te kijken.
Ik zou zeggen vraag ff in het politieburo, of wil je daar ook een adres van hebben? Op Avellaneda hoek San Jose zit er een, je bent van harte welkom.
 #117515  door dasilvasolis

het verhaal van Iris mariño is dus niet te verificeren. En enkel hear say.

Ukraina Blijkbaar ben je niet zo betrokken bij haar lot dat je daar enige moeite voor wilt doen in het achterhalen van haar adres. Waarom zou ik er dan wel energie insteken?

Ik ben bereid om langs te gaan en haar situatie te checken. Wat me volgens jou grote problemen met de geheime dienst zou geven. Lijkt me van mijn kant toch een aardig aanbod.
Maar krijg nu het idee dat je eigenlijk helemaal niet wil dat ik daar langs ga.

Noch in Cuba, noch in Nederland geven politieburos zomaar adressen van burgers. Maar dat weet jezelf natuurlijk ook wel

Saludos
Laatst gewijzigd door dasilvasolis op 17 sep 2021, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.