Cubaanse steden, Cubanen, Cubaanse rum, Cubaanse sigaren, Havana, Santiago de Cuba, Varadero, Trinidad, enz 

over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#117397  door Eloisaanna

Heeft iemand enig idee of het in coronatijd en als toerist een probleem zal zijn om 2 ruimbagages van beide 23 kg en 1 handbagage koffer van 12 kg mee te nemen naar Cuba. Er zit zowel eigen kleding en dergelijke in en de rest zijn cadeautjes voor familie etc.
Het consulaat verwijst me naar de site van de Cubaanse douane maar daar staan voornamelijk oudere regels op en vraag me af of die nog geldig zijn. Geen zin om veel te gaan betalen aan de douane voor spullen die in werkelijkheid niet zo duur waren als zij misschien aan gaan geven.

Misschien iemand die recent naar Cuba is vertrokken met veel bagage?

Groet
 #117409  door rickenbilly

Ben 2 weken geleden met 140 kg teruggereisd naar Havana. Bij aankomst door de douane helaas 15 kg in beslag genomen; max 125 kg.
Invoer belasting voor niet ingezetenen 10 usd/euro per kg; eerste 25 kg. is vrijgesteld. Als het een beetje tegenzit 1000 euro.

groet,

R.
 #117410  door Eloisaanna

Bedankt!
Rickenbilly, hoe bedoel je als het een beetje tegen zit 1000 euro?
Ik heb 58 kilogram totaal verdeeld over 2 grote koffers en handbagage. En dan nog 5 kg medicijnen in een aparte zak. (Maar dat was gratis)
Als je alles boven de 25 kilogram moet betalen zou dat voor mij zo’n 330 euro zijn. Toch?

Laten ze toeristen altijd hun bagage wegen? Aan de invoerrechten kan ik dus niet ontsnappen...

Wel las ik dat de regels anders zijn als je voor de tweede keer dit jaar naar Cuba reist. Wat dan precies inhoud geen idee.
 #117411  door rickenbilly

Soms kan je gewoon passeren, soms heb je pech en word je gecontroleerd.
Alles boven 25 kg wordt afgerekend op 10 usd/euro per kilo.

sterkte.

R.