over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#117199 door Ukraina
05 mei 2021, 19:50
Een vriendin van mij hoorde hoe het haar oude Cubaanse vrienden vergaat. Zij vroeg mij hoe ze geld kan sturen. Ik leg de vraag hier neer.
Probleem is dat die mensen in Pinar del Rio provincie wonen. Daar heerst dus een echte lockdown. Eén persoon per huishouden mag de straat op, deze heeft daarvoor een officieel kartonnetje met NAW etc. (Naar de grote stad) reizen is verboden! Anders dan in NL wordt er in Cuba gehandhaaft.
Zij wonen ergens in een gat in de campo waar geen bank is. Valt er iets te bedenken waardoor zij (het) geld kunnen ontvangen?
Je hoort ook wel eens dat je beltegoed kan kopen in NL en dat men dat in Cuba kan doorverkopen. Is dat een mogelijkheid? Weet iemand daar het fijne van?
#117200 door dasilvasolis
05 mei 2021, 20:15
Ukraina

Denk dat het handigste is om.aan de betreffende cubanen zelf te vragen wat zij denken dat de handigste manier is.
Of ze kunnen het in hun omgeving vragen hoe anderen bij hun in het dorp dat doen
Hier in camagüey zijn er inderdaad veel die via beltegoed dat doen. Maar in een stad is er natuurlijk veel meer vraag naar beltegoed dan in een gehucht.
Er zal ook wel een bank zijn in de buurt . Niet in het gehucht maar wel in de eigen gemeente. want elke municipio heeft wel een bank. Ook sandino of mantua. Daar hoef je niet voor naar pinar.

Saludos
#117205 door Ukraina
08 mei 2021, 11:55
Thnx dasilvasolis, we hadden onze meningsverschillen en dat zal ook zo blijven maar waardeer je reaktie. :)
Het was ook het eerste wat ik haar zei: laat het hun zelf uitzoeken. Ik kreeg uit haar verhaal ook de indruk dat het de Cubanen allemaal teveel moeite was, in de trant van: geld sturen? Ja is ok. Hoe? Weten we niet. Moet je ff uitzoeken, jij hebt toch internet?

Zo iets heb ik zelf vaker meegemaakt, Cubanen die van alles en nog wat 'willen', behalve enige moeite doen om het te bereiken. Begrijp dat niet. Komt wellicht omdat het communisme elk initiatief de kop indrukt?!
Heb foto's van hun 'woning' gezien. Wat extras kunnen ze echt wel gebruiken lijkt me.
Maar ik dwaal af.

Ondertussen hebben ze meer info gestuurd. Blijkt dat zij geen bankrekening hebben. Ze zeggen dat je 'gewoon geld naar een bank (BPA)' kan sturen, en zij het daar op kunnen halen. :?:
In NL hebben alleen illegalen geen bankrekening, in Cuba schijnt dat nog heel normaal te zijn.
Ze hebben hun gegevens gemaild en een BPA bank adres met swiftcode. Daar kunnnen ze het geld met hun id ophalen :?:
Probleem blijft dat de lockdown het officieel onmogelijk maakt om naar de bank in de stad te gaan... Toch denken ze daarvoor toestemming te kunnen krijgen... :?:

Volgens hun is dit een van de weinige dingen die in Cuba wel goed gaan omdat de staat het buitenlands geld te hard nodig heeft. Ze wil dat mensen geld blijven sturen en daar komt natuurlijk de klad in als bankmanagers het achterover drukken. Klinkt aannemelijk.
Is dit hoe het werkt?
#117206 door havanalover
08 mei 2021, 16:29
Er heerst wat verwarring over de algemene kennis van Cubanen. Er zijn er zeer ontwikkelde en de doorsnee cubaan ondanks gratis onderwijs enz. weet niet veel. Dat is zijn fout niet dat is in andere landen ook zo. Er is een zekere berusting ES CUBA omdat er voor er veel zaken afhankelijkheid van de Staat is. Gratis onderwijs, gratis gezondheidszorg, subsidiering voedsel enz. Toch zijn er uitspringers, (overal in andere landen ook ) het hangt veel af van de persoon en zijn omgeving. Zelf ken ik in Cuba verschillende personen die hun laten gaan of zich dagelijks bedrinken (een groot probleem in het huidige Cuba) maar er zijn ook veel die initiatief ontplooien meestal de jonge generatie. Vlogers komen als paddenstoelen uit de grond ondanks de vele moeilijkheden in CUBA , beschikbaarheid van internet, traag internet, uitbetaling enz.
Sommige Cubanen denken dat alles zo maar uit de lucht valt ....de touristas hebben toch alles. Onlangs zag ik hoe een jonge Habanera in haar vlog omstandig uitlegde hoe je een AIS rekening / kaart aanvraagd, hoe een camera in Spanje bestellen, hoe een piza in Spanje bestellen met DHL na drie dagen was hij er. Mijn pet af voor die Habanera (ik schat haar 20 jaar) Hoe geld in Cuba krijgen? Ik sta versteld van de vindingrijkheid van Cubanen. Ik stort euros bij Western Union en een dag daarna is het in Cuba in DOLLARS. Maar ja met een fles rum onder een boom zitten kan iedereen, maar er zijn ook andere Cubanen gelukkig.
Het is geen verwijt zij zijn jaren onderdrukt onder Batista, Fidel heeft onderwijs naar plattelands dorpen gestuurd maar velen kennen de weg naar banken niet.
#117208 door hombredecuba
09 mei 2021, 09:10
Ik geloof niet dat je geld kunt sturen naar BPA in Cuba zonder bankrekening nummer. Ik heb een gezamelijke bankrekening bij BPA bank in Varadero. Je kan je geld alleen afhalen met je paspoort.
#117209 door havanalover
09 mei 2021, 11:45
@R|&B
Antwoord op je vragen
Het is in feite gemakkelijk ik stuur Euros via Western Union naar een betrouwbare Cubaanse relatie in MIAMI s'anderendaags wordt aan huis DOLLARS afgeleverd (hoe het daar komt weet ik niet=
waarschijnlijk "fabrieks geheim") Heeft al drie keer goed gewerkt dus stel ik geen verdere vragen.
video met de DHLpizza vind ik niet meer terug.
Als je in de You Tube zoek functie in tijpt Vlog YUSI Alamar cuba krijg je al haar videos. Ik heb veel vloggers/videos bekeken en vermoed dat ik het gezien heb op haar samenwerking met een andere vlogger . tijp dit eens in AGENCIA DE ENVIOS DE COMIDA Y ASEO A CUBA EXPERIMENTO CONMIGO SUZANNE VLOGS
In deze video wordt ook een pizza van Supermarkt BRAVO verstuurd , het problem is er moet min 30 euro besteld worden. De video via DHL vind ik niet meer terug tussen al die You Tubes.

Internet gewijs is er veel aan het veranderen in CUBA ik sta ervan versteld.
Groeten,
Havanalover
Laatst bijgewerkt door havanalover op 09 mei 2021, 13:04, in totaal 1 keer bewerkt.
#117210 door havanalover
09 mei 2021, 12:24
@ ....
Geld sturen naar "Monte" ....je hoort veel hype .Dat je geld stuurt met je movil. Zover ik het weet kan je maar versturen wat effectief betaald is , GEEN BONUSSEN !!
Met die 20 of 40 Dollar zullen ze niet ver lopen, en er moeten ook kopers zijn die er voor kunnen betalen, lijkt mij haalbaar in grotere steden maar op het platteland problematisch. Ik geloof Conner Gorry (Amerikaanse journalist die in Havana woont) dat je in Cuba maar kunt overleven als je een "CENTRALE" hebt hiermee bedoelt ze een uitgebreide relatie-vriendenkring in alle gelederen van de maatschappij, die je te alle tijden kan helpen en voorzien. Omdat geldhandel moeilijker wordt glijdt Cuba steeds meer af naar RUILHANDEL. vb wat wil je voor dat geld? Kun je niet ruilen? Was vroeger al veel ruilhandel maar het zal nu nog toenemen
#117212 door Robert
09 mei 2021, 13:33
Tot een jaar of 15 geleden stuurde ik inderdaad geld naar cuba met als rekeningnummer het nummer van de id, naast de SWIFT code en het nummer van het bank filiaal waar het naartoe moest.
Betrof in mijn herinnering de banco popular de ahorros en later de banco metropolitano. Ging naar verschillende mensen, in Camaguey, Holguin, Havana en een gehucht in Holguin.
Hoe het precies ging kan ik helaas niet meer nakijken daar na verschillende verhuizingen ik dat soort papier allemaal heb weggegooid.
#117215 door Ukraina
10 mei 2021, 10:35
Kreeg van de T-bank de cryptiese mededeling dat ie alleen naar een cup kaart geld kan overmaken. Kan iemand uitleggen wat bedoeld word? Zelf antwoord ie niet.
#117218 door havanalover
10 mei 2021, 17:04
Ukraina,
Ik vermoed dat Tijn wil zeggen een "tarjeta in cup" dit is een bankkaart waar alleen geld in cup kan worden afgehaald bv aan een bankautomaat. Er bestaan ook andere bankkaarten in MLC ,
DOLLARS waar enkel met kan betaald worden in MLC winkels (en in Dollars) slim van de regering
Dollars ontvangen zonder fysieke problemen. Zo trachten ze de zwarte markt tegen te gaan.
Een papieren Dollar is dan ook meer waard (+ 50 cup) dan de officiele koers ( 1 dollar = 25cup)
De MLC tarjetas hebben een andere kleur en een andere kaartnummer reeks, er kan geen geld met opgevraagd worden, enkel betaling in dollars in MLC tiendas.
Uw geld storting in Euros wordt omgezet in Cup of in MLC als je ontvanger een MLC kaart heeft.
Ik hoop dat het nu duidelijk is.
#117227 door Eloisaanna
12 mei 2021, 12:46
Kan iemand mij vertellen of het weer mogelijk is dollars naar MLC AIS tarjetas te sturen via websites als fonmoney en sendvalu etc. Deze deden het een lange tijd niet meer. Zo ja welke doen het weer?
#117229 door Jogo
12 mei 2021, 15:43
Deze site (hoop dat het maag van Joop deze link) enviodinero.ca werkt perfect. Zowel naar bank als AIS kaart.