over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#117185 door dasilvasolis
02 mei 2021, 19:50
In maart ging Covid echt rond hier in Camaguey en de situatie leek uit de hand te lopen.
Ook in mijn persoonlijke omgeving besmettingen. Hier in de flat diverse contacten van positieve cases, en overal hoorde je wel van besmettingen, en zag je huizen die in quarantaine waren.
Diverse maatregelen werden genomen om de opmars van Covid te stuiten.
In maart waren flink wat wijken in Camaguey volledig in quarantaine. Centrum was afgesloten en avondklok ingesteld. De MLC winkels gingen dicht en dagelijks kwam er weer iemand langs van gezondheidszorg om te checken.

In april kwam de situatie in de stad weer redelijk onder controle. Aantal cases daalde tot onder de tien per dag. Hoorde in mijn omgeving ook niet meer van mensen die positief testten.
De quarantaines werden grotendeels opgeheven. Ook de MLC winkels (de dollarwinkels) zijn weer open (weer met lange rijen).
Maar veel van de restrictieve maatregelen gelden nog steeds. Interprovinciaal busvervoer is er niet en ook de scholen zijn nog dicht.
1 zwaluw maakt nog geen lente. Laatste dagen is er weer een duidelijke toename van het aantal cases in Camaguey.

Landelijk gezien staat het er niet goed voor. Ondanks de restrictieve maatregelen die al maanden gelden in bijna geheel Cuba is de 3e golf nog steeds niet onder controle.
Al sinds half januari ligt het aantal cases boven de 600. Lange tijd schommelend rond de 800 . Laatste maand rond de 1000.
Daarbij dient wel vermeld te worden dat het aantal PCRs is toegenomen tot boven de 20000 PCR’s per dag.

Met name la Habana krijgt de epidemie niet onder controle. Eerst vrijwel continu tussen 500 en 600 cases per dag. Laatste weken dagelijks tussen 6 en 700. (Habana telt ca 60% van de cases van Cuba )
Ook Matanzas had lange tijd meer dan honderd cases per dag maar dat daalt nu .
Granma, Santiago en Sancti spiritus zijn andere provincies waar afgelopen weken hogere aantallen besmettingen waren (Bovenstaande 5 provincies met ca 45% van de bevolking zijn goed voor 80-90% van de cases. )
in de overige 10 provincies waaronder Camaguey zie je enigszins een controle van de pandemie. Maar dit kan dus zo veranderen. 2 maanden terug was Matanzas 1 van de provincies met de minste aantal cases.

Uit onderzoek van Minsap blijkt dat in Cuba het aantal varianten en mutaties sinds de opening van de grenzen is toegenomen. Met name in la Habana.
Tot november eigenlijk slechts 2 varianten van het virus in cuba. Die hebben nu een veel kleiner aandeel en zijn grotendeels overgenomen door nieuwe (besmettelijkere) varianten zoals de zuid Afrikaanse
Dit zal meespelen bij het moeilijker onder controle kunnen krijgen van de besmettingen. Naast het feit dat verspreiding van het virus veel groter is. In la Habana zijn simpelweg teveel besmettingen om alle contacten in quarantainecentra te herbergen. Ook zijn de maatregelen en de handhaving minder stringent dan een jaar geleden

Laatste weken is ook aantal sterfgevallen en sterftepercentage duidelijk gestegen. Dagelijks nu rond de 10 sterfgevallen. Ook deze stijging zou volgens dr Duran verband houden met de nieuwe varianten die agressiever zijn
Het aantal gerapporteerde sterfgevallen door Covid ligt tot nu op 664. (0.6 % van de besmettingen) 59 per 1 miljoen inwoners. Verreweg het laagste in Latijns Amerika (Nicaragua en Haiti hebben nog lagere sterfte maar testen niet of nauwelijks waardoor gegevens niet betrouwbaar zijn)

De covidresultaten van cuba zijn vergeleken met europa en latijns amerika nog steeds erg goed. Per miljoen inwoners zit Nederland op covidsterfte van 1000, Colombia op 1436 De VS op 1774
Als je het zo ziet doet Cuba het met "slechts"59 fantastisch.

Maar je kan het ook anders zien. Het openen van de grenzen in november om de economie te activeren heeft weinig opgeleverd, maar flink wat levens gekost. In november was de Covidsituatie van Cuba onder controle en vergelijkbaar met die in Australie . Beide landen hadden met een vergelijkbare aanpak voor elkaar gekregen dat er nog zeer weinig cases en nauwelijks sterfgevallen waren, met het grootste deel van het land covidvrij. Cuba telde tot dan 135 coviddoden. Australie 908 coviddoden. Cuba heeft de grenzen geopend en quarantainecentra opgeheven. Australie niet.
Cuba zit nu op 654 coviddoden. Australie staat op 910 en heeft (vrijwel) geen lokale transmissie van Covid meer.

Simpelgezegd het openen van de grenzen en opheffen van de quarantainecentra heeft nu al meer dan 500 doden gekost, en dat zal verder oplopen. Naast alle bijkomende maatschappelijke kosten door de restrictieve maatregelen en de druk op de gezondheidszorg die de derde golf veroorzaakt.

Samenvattend. Situatie en vooruitzichten voor korte termijn zijn ongunstig en tripjes naar cuba zou ik even uitstellen. Of je moet ervan houden om met een stel russen in een all inclusive te zitten in Varadero of Cayo Coco. Want de russen vliegen weer volop op deze bestemmingen
Het aantal vluchten is ook beperkt en er geldt nog steeds een reizigersquarantaine in quarantainecentra of quarantainehotel.
Volgende keer hoop ik meer over de voortgang van de Cubaanse vaccins te kunnen vertellen.

Saludos de Reisbegeleider

NB. Stuk is naast wat ik zie en hoor in mijn omgeving in Camaguey, gebaseerd op info van MINSAP
(ministerie van gezondheidszorg) van de afgelopen weken. Mocht jij die info niet geloven prima. Maar die discussie hebben we vorig jaar al gevoerd onder de topic geloofwaardigheid van de cubaanse cijfers. Lijkt me zinloos om die discussie hier in dit topic weer te herhalen
#117186 door Everdine
03 mei 2021, 03:28
@Dasilvasolis: dankjewel voor je uitgebreide informatie!
Intussen heb ik Cuba uit 't hoofd gezet, jammer, maar 't is niet anders.

Sterkte!
#117195 door dasilvasolis
04 mei 2021, 14:55
Dankje everdine. Korte termijn inderdaad beter denken aan een vakantie op terschelling.maar geef de hoop niet op. Misschien over een half jaar of zo weer gewon op vakantie naar cuba.
Mente positiva.

Saludos
#117196 door hombredecuba
05 mei 2021, 14:25
Gelukkig gaan we hier de goede kant op. De vaccinaties worden opgevoerd met als gevolg dat er bijna geen ouderen meer op de IC terecht komen. Het zijn nu de jongeren die op de IC terecht komen omdat zij nog niet gevaccineerd zijn. Zelf ga ik morgen mijn tweede vaccin halen. Ik voel me al een stuk veiliger en kan weer meer normaal contact hebben. Ik ben benieuwd wanneer ze op Cuba gaan vaccineren.