over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#116860 door dasilvasolis
05 maart 2021, 14:09
Vorig jaar begon met de grote schaarste in Cuba,  het probleem van de lange rijen voor de (toen nog CUC) winkels. Veel Cubanen vonden toen dat de overheid een aantal schaarse CUC importproducten (o.a kip, wasmiddel, ) via de bodegas en de libreta moest distribueren.  Veel Cubanen visten namelijk, ondanks uren in de rij staan, achter het net. Groot deel van de schaarse goederen werd opgekocht via de achterdeur van de winkels of door de coleros. De gewone man bleef met lege handen achter en diende duurder op de zwarte markt te kopen.

Het gebruiken van de bodegas was een logische oplossing.  De distributie via de libreta werkt (naar Cubaanse maatstaven) redelijk goed. .Aangezien deze genormeerd per gezin is , voorkomt het dat sommigen alles opkopen (en het daarna weer doorverkopen) en anderen met lege handen achterblijven.  Zo zou iedereen aan de beurt komen om zijn (kleine) genormeerde deel te kunnen kopen. (En eventueel zelf door te verkopen).  

Het heeft op zich laten wachten maar  uiteindelijk  is het (in Camaguey) toegepast en is men met modulos (pakketten)  gaan werken die aan elk gezin via de bodega verkocht worden, met o.a kip, wasmiddel.  Het werkt goed (naar cubaanse maatstaven)
Maar de overheid heeft deels ook voor een andere oplossing gekozen. Die wat minder succesvol  uitpakte. Waarover later.

Ik kan natuurlijk niet in de keuken kijken waar deze besluiten genomen worden. Maar hier wat speculaties, waarom in 1e instantie het overhevelen van schaarse goederen naar de bodega door de regering werd afgewezen, en men voor een andere oplossing koos
-          Mogelijk dat men toen al van plan was om de meeste schaarse goederen uiteindelijk in USD te verkopen in de nieuw opgezette MLC winkels
-          Mogelijk ook is er flink gelobbyd vanuit staatswinkelketens . Kan me zo indenken dat ze een waslijst aan praktische bezwaren hebben bedacht, om te voorkomen dat hun gans met gouden eieren van por la izquierda inkomsten  de deur uit vloog naar de bodegas.
Het door de achterdeur sluisen van schaarse goederen naar de zwarte markt is namelijk big business voor  staatswinkelketens. Dat niet alleen kleine scharrelaars zoals coleros, aan deze zwarte markt verdienen, mag dan niet het 8 uur staatsjournaal halen,  maar is een publiek geheim.   Wellicht dat het daardoor bijna een jaar heeft geduurd voordat de modules van de grond zijn gekomen.

Maar nogmaals uiteindelijk is het gelukt, en de modules zijn een succes. (naar Cubaanse maatstaven)

Nu over de andere oplossing: De rijenbrigades.
Er werd zo’n half jaar terug ( ruim voordat de modules van de grond kwamen) gekozen om rijenbrigades te formeren. Deze zouden de lange rijen voor de winkels gaan organiseren en zo zou men de coleros en doorverkopers uitschakelen . Het zou hierdoor allemaal soepeler en eerlijker verlopen.  Het was een typisch Cubaanse tekentafeloplossing. Van het soort dat al bij de start gedoemd was om te mislukken.

Ik moest op het moment dat het ingevoerd werd denken aan wat een cubaanse gids me ooit gekscherend vroeg.   Weet je het verschil tussen een officiele gids en een jinetero? Een gids is gewoon een geautoriseerde  jinetero.  Dit zou op  termijn de invoering  betekenen van de geautoriseerde colero.

Ik was nog verbaasd  hoe goed het werkte , de 1e weken.  De rijen waren echt beter georganiseerd, en mijn vrouw kwam enthousiast thuis met een groot pak kip.  Gok dat in Habana, (de handige hoodstedelingen kennende) , dit succes al op dag 1,  een stuk minder was . In Habana weten ze als geen ander een nieuwe handelsmogelijkheid of maas in de wet uit te buiten.   Maar het bleek  ook in Camaguey geen structurele oplossing. De verbetering was van korte duur.  Nu zijn we een aantal maanden verder en is het eindresultaat precies wat ik vooraf vreesde.
Rijen organiseren is een lucratieve business geworden voor ... geautoriseerde coleros.
Maar geen zorgen.  Binnenkort zal er vast iemand achter een buro de oplossing voor dit probleem bedenken. Het formeren van  inspectiebrigades  die de rijenbrigades moeten controleren.

SALUDOS DE REISBEGELEIDER

NB: Voor er iemand boos wordt die in de familie een onkreukbaar brigadelid heeft waar hij zijn hand voor in het vuur  zou steken.  Nee ik beweer niet dat alle brigadeleden corrupt zijn, net zoals niet alle 2e handsautoverkopers oplichters zijn, of alle politici leugenaars. 

NB: Breaking nieuws Het probleem in Camaguey met de rijen is deze week radicaal opgelost. Er staan geen rijen meer ! De MLC winkels zijn namelijk dicht vanwege Covid

WOORDENLIJST
Colero: iemand die zijn geld (illegaal) verdient met in de rij staan, of zijn plek in de rij te verkopen , om goederen te kopen die op de zwarte markt worden doorverkocht
CUC: Peso Convertible gekoppeld in waarde aan de dollar. Afgeschaft 1-1-2021
Bodega: Bonnenboek winkel. Elke buurt heeft er 1.
Libreta: Bonnenboekje waarmee elk huishouden in zijn eigen buurtbodega zijn mandados ophaalt
Mandados =  Het pakket basisgoederen tegen gesubsidiieerde prijzen waar alle personen in Cuba recht op hebben. O.a olie,rijst, suiker, eieren, bonen, pakje koffie
Modulo = pakket met vaste schaarse goederen wat elk huishouden via de Bodega kan kopen. Prijzen zijn anders dan de mandados meestal niet gesubsideerd. Vorig voorjaar was er al een eerdere start met zwaar gesubsidieerde modulos o.a voor oude van dagen
MLC winkel.= De in 2020 opgezette harde valuta winkels waar je niet met cash maar enkel met een bankkaart van een Cubaanse USD rekening  of met een internationale creditcard kan betalen.
MLC staat voor Moneda Libremente Convertible
Por la izquierda = letterlijk linksom, illegaal via de zwarte markt
Jinetero = hosselaar die zich koppelt aan toeristen. Deze oplicht en/of zich  als illegale gids van toeristen opwerpt en illegale waar verkoopt.