over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#116820 door dasilvasolis
02 maart 2021, 18:02
In mijn stukje over de derde Covidgolf in Cuba viewtopic.php?f=8&t=16821#p116675 noemde ik het begrip mula. Voor veel forumleden zal het een bekend fenomeen zijn maar kan me voorstellen dat er lezers zijn die dit niet kennen.  

Mulas zijn een typisch Cubaans fenomeen.  Een Mula,  letterlijk muilezel,   is een Cubaan die heen en weer naar het buitenland reist om spulletjes in te kopen om deze in cuba te verhandelen in het informele circuit.

Het kan daarbij voor eigen handel gaan, maar ook om handel die meegebracht wordt voor een  handelaar. Waarbij de handelaar het ticket en andere kosten van de mula betaald . De mula zijn beloning is naast geld, dat hij zijn handbagage kan gebruiken, voor zijn eigen handelswaar.

Doordat de handelaar zijn handelswaar over meerdere mulas verdeelt kan hij veel meer importeren en hoeft hij veel minder belasting te betalen.

Het heeft een grote vlucht genomen nadat in 2013 de reisbeperkingen voor Cubanen werden opgeheven.
Het ontstaan van dit fenomeen heeft alles te maken met de schaarste van veel artikelen in cuba. Het feit dat officieel enkel de staat importgoederen verkoopt , en de hoge prijzen die de meeste (luxe) artikelen in de Cubaanse staatswinkels hebben.  Het kan gaan om kleinere goederen zoals kleren, mobieltjes of haarproducten (la pacotilla)  maar ook om electronische apparaten of zelfs motoronderdelen.

De mula reist naar (buur)landen waar een Cubaan zonder moeilijke visumprocedures naar toe kan gaan, en waar interessante handelswaar is die winst kan opleveren.  Doordat veel landen strenge visumprocedures hebben voor cubanen , is de keus beperkt.

Populaire bestemmingen zijn Panama, Haiti, Mexico maar ook Rusland.

Panama had door dat er met de cubaanse mulas geld te verdienen was. Cubanen kunnen nu vrij makkelijk  een toeristenvisum krijgen, en de copatickets voor een retour naar Panama zijn relatief goedkoop (ca 200USD).  Conform dit panamees artikel geven Cubaanse toeristen ca 100 miljoen usd per jaar uit in de zona franca van Colon.
https://m.metrolibre.com/cultura/160617 ... -alza.html
Als reisbegeleider reis ik vaak via  Panama naar andere latijns Amerikaanse landen. Het vliegtuig vanaf panama zit altijd vol met Cubanen.  Je weet dat je in een vliegtuig vol Cubanen zit als alle handbagagecompartimenten propvol zitten en je handbagage ziet die buiten alle proporties is.

Haiti is het armste land op het westelijk halfrond en vooral bekend door humanitaire rampen. Toch is het een geliefde Mulabestemming.  Ook omdat er veel cubanen zijn die vanwege Haitiaanse voorouders een Haitiaans paspoort kunnen aanvragen wat heen en weer reizen makkelijk maakt. Het ligt ook dichtbij.  

Rusland, was een populaire bestemming, omdat Rusland geen visumeis heeft voor cubanen. De kerel waar ik altijd kopieer en print reisde  jarenlang regelmatig naar Moskou om daar de benodigde spullen voor zijn zaak te kopen.

Mulas voldoen in een behoefte aan schaarse  goederen. Hoewel het niet gelegaliseerd is (het verkopen van importgoederen is voorbehouden aan de staat) wordt het min of meer gedoogd. Ik denk aangezien de staat zelf niet in deze behoefte kan voorzien. 
Het leidt echter ook tot een stroom aan divisa die uit Cuba verdwijnt.  Schattingen hebben het over  honderden miljoenen dollars per jaar die Cubanen zo in het buitenland uitgeven.

De huidige dollarwinkels  waren in 1 instantie (toen er van pandemie nog geen sprake was)  door de staat opgezet om deze stroom van divisa  om te buigen naar nieuwe usd winkels waar tegen concurrerende prijzen geimporteerde luxegoederen in usd werden aangeboden.

Ik ben geen expert op het gebied van  mulas. Er zijn vast forumleden die meer van de ins en outs weten, ook qua douaneregels. Maar het is zeker lucratief want de prijsverschillen tussen de goedkopere buurlanden en Cuba voor de meest gewilde pacotilla zijn groot .
De importheffingen zijn, als ze al betaald moeten worden, laag want residenten betalen importtax in CUP.  Je kan ook een flink aantal kilo importeren. Begreep tot 125 kilo!  En er wordt natuurlijk ook geritseld met corrupte douaniers.

Niet residenten betalen hun importtax altijd in CUC (nu in USD) wat dus 25x zoveel is. Je had de regel dat Residenten  1x per jaar importtax in CUP mochten betalen. De keren daarna dienden ze in CUC te betalen.  Hierdoor werd het dus aantrekkelijk als handelaar je handel over een groep mulas te verdelen

Soms lijkt het net of mulas een goede lobby hebben binnen de regering. Dat belasting in CUP betaalt  wordt voor goederen die in Cuba enkel in CUC of Usd verkocht worden is supervoordelig voor Mulas.  Een aantal recentelijke maatregelen is dat ook.  Zoals het tot 300 usd mogen wisselen van CUP tegen de officiele koers als je het land uitgaat, (de officiele koers is 24 CUP = 1 USD. De straatkoers is momenteel 48 CUP = 1 USD. Bij de bank kan je geen CUP voor USD wisselen) Als je als resident cuba binnenkomt zit je gratis in een covidquarantainecentrum,  krijg je gratis je PCR , en  ook nog eens gratis vervoer van het vliegveld naar quarantainecentrum en daarvandaan naar je huis.  Met dank aan de Cubaanse staat!

Ik legde de oorzaak van de 3e golf bij mulas en cubaanse amerikanen die  zich niet hielden aan de reizigersquarantaine. Op zich niet een uniek inzicht. In mijn omgeving kwamen velen die tot die conclusie.  (Hoewel er zeker Cubanen zijn die de 3e golf aan de buitenlanders wijten. Reflex om buitenlanders van al je problemen de schuld te geven is universeel )

Vond tot mijn verbazing in Cubaanse media geen enkel artikel wat de 3e golf linkt aan mulas en cubaanse amerikanen.  Ook niet bij de onafhankelijke media.  Het expliciet benoemen van die zaken, zal wel aan beide kanten niet in het straatje passen . De onafhankelijke media bedienen tenslotte een Cubaans amerikaans publiek,  en voor de staatsmedia die al jaren doet of mulas niet bestaan, zou het raar zijn om de Mulas nu opeens wel te noemen

De staatsmedia wijt de 3e golf dus neutraler, aan “de reiziger” en reizigersgerelateerde besmettingen door overtredingen van de reizigersprotocollen. Niet specificerend of het om toeristen of cubanen gaat.

Wat ik om me heen hoor wordt echter bevestigd door de gegevens  en cijfers die MINSAP publiek maakte.  Importbesmettingen bestonden voor het overgrote deel uit Cubanen. Mulabestemmingen en de VS bleken ook de hoogste bemettingsgraad te hebben.  (Uit Haiti komen echt geen toeristen)  Niet voor niets  werd als 1e maatregel het aantal vluchten naar de  mulabestemmingen en de VS  gereduceerd . Maar toen was het virus al lang en breed binnen.

Saludos de Reisbegeleider

artikel over Mulas van  BBC El mundo van 5 jaar terug.
https://www.bbc.com/mundo/blogs/2015/10 ... _rodriguez

Recent artikel over waarom de mulas niet gelegaliseerd worden

https://www.directoriocubano.info/panor ... mulas/?amp
Laatst bijgewerkt door dasilvasolis op 02 maart 2021, 22:36, in totaal 4 keer bewerkt.
#116821 door havanalover
02 maart 2021, 20:40
@ Dasilvasolis
Mullas een interessant onderwerp. De Geldmulas in Cuba volgens een ingewijde zou het in Cuba
om miljoenen dollar gaan, hoewel hier natuurlijk veel geheim en mist rond hangt. Toch weet ik uit eerste hand dat een paar honderd dollar vanuit Miami op 1dag in Havana kunnen geleverd
worden. Wat betreft geldsnuffel honden is in Cuba nog niet veel te zien. Bij mijn weten is er een
geval bekend van een zuid Amerikaanse vrouw die opgepakt is met meer dan 60.000 dollar. Er zullen er waarschijnlijk meer zijn. Er zijn massa's youtube filmpje over "mulas" met sigaretten ,
Geld, reukwaren , cocaïne enz. Snuffelhonden heb ik in Cuba nog nooit gezien (misschien te duur?)
#116822 door Robert
02 maart 2021, 20:54
Ik weet eigenlijk niet anders als dat er mulas waren/zijn dus zo nieuw is het niet, al waren het voor 2013 dus geen, of in ieder geval minder..., op Cuba wonende Cubanen. Dat laatste is dus vrij recent. Wellicht is met de afschaffing van de carta blanca ook de betekenis van mula daarmee veranderd?
Voorheen waren het, volgens mij tenminste, vooral Amerikanen van Cubaanse afkomst die heen en weer reisde om voor andere Amerikanen van Cubaanse afkomst spullen en geld naar hun familie op Cuba te brengen op provisie basis. Wat de ontvangers dan deden met de spullen die ze ontvingen is en ander verhaal.
#116823 door dasilvasolis
02 maart 2021, 21:54
Ik denk dat ik pas in 2014 of zo voor het eerst om me heen hoorde over mulas. En ging er dus vanuit dat dit pas in 2013 ontstaan was na het afschaffen van de carta blanca
Maar het begrip is dus een stuk ouder dan ik dacht. Na even googlen zie ik sites die het al in 2009 gebruiken voor Cubaanse amerikanen.
Robert dank voor de aanvulling en correctie. Heb het stuk aangepast

Het is dan nu enkel verandert in die zin dat het nu iemand is die op Cuba woont en niet buiten Cuba

Ik zie trouwens wel regelmatig snuffelhonden op vliegveld havana. Van die lieve beetje sullige honden. Maar zou denken dat die echt op drugs getraind zijn.

Saludos
#116825 door Jan Almeida B.
02 maart 2021, 23:16
havanalover schreef: volgens een ingewijde zou het in Cuba om miljoenen dollar gaan,

Minstens één website heeft het over 1,8 miljard dollar :

"Además, las mulas generan también alrededor de 1.800 millones de dólares en remesas (entorno al 8% del PIB) y reportan beneficios para el Estado, que cobra por la renovación de pasaportes."

Dat verklaart meteen ook waarom het getolereerd wordt.
#116826 door Jan Almeida B.
03 maart 2021, 00:23
Robert schreef:Ik weet eigenlijk niet anders als dat er mulas waren.

Dat is ook mijn ervaring.

In de eerste jaren dat ik in Cuba was, rond 2006, wilde ik wel eens weten welke Amerikanen in Cuba aankwamen. Als het in de namiddag bloedheet begon te worden in het atelier, liet ik mij in een clandestiene taxi naar Boyeros voeren. Daar zette ik mij in de deuropening (er is weinig schaduw bij terminal 2, alsof men die Amerikanen zo snel mogelijk weg wilde hebben) en bekeek alle lui die voorbij kwamen.

Wat me dadelijk opviel waren de gestapelde koffers en pakken in rode krimpfolie, op de de karretjes. Iedereen leek wel met minstens 5 koffers aan te komen. Alsof ze voor een maand zouden blijven. Pas later begreep ik dat het om mulas ging. En dat de inhoud van de koffers en dozen reeds verkocht was vóór hun vertrek naar Cuba: allemaal prulletjes voor in het huis.
#116827 door Robert
03 maart 2021, 00:28
Volgens mij gaat het hier om verschillende zaken.
Mulas die geld, en spullen, transporteren naar Cuba vanuit de vs (en de rest van de wereld) en Mulas die geld uit Cuba transporteren om er meuk voor te kopen in de landen genoemd door Dasilvasolis.
Ik weet niet wat een Cubaans paspoort heden ten dage kost maar laat het eens 150usd zijn, 6 jaar geldig elke 2 jaar de verlenging.
Laat zo'n mula een keer of 5 a 10 per jaar zooi kopen in Panama, of welk land dan ook.
Tel uit de winst voor Cuba, ik zie het niet.
Geld naar Cuba verdeeld de rijkdom wat scheef maar geld uit Cuba voor voornamelijk relatief goedkope zooi kan in mijn ogen helemaal niet goed zijn voor het land.

Ik zie het tenminste niet maar leer graag bij.
Dus als iemand mij uit kan leggen waarom het voor Cuba goed is dat er geld Cuba uit vloeit in ruil voor zooi waar geen of amper import belasting over wordt betaald dan lees ik dat graag.
#116828 door Jan Almeida B.
03 maart 2021, 00:49
Jij gaat ervan uit dat een Cubaanse mula iedere paar weken (5 à 10 x per jaar) naar Panama, de VS of Haïti gaat om spullen te kopen. Maar zo werkt dat niet. Er is een opperhoofd-mula, die landgenoten zoekt om eenmalig naar het buitenland te reizen. Als ze met 125 kg (dat klopt) terugkomen betalen ze invoerrechten in MN. Ze doen het slechts één keer, omdat ze 25 x meer invoerrechten betalen zodra ze een tweede keer reizen. Hierdoor zou het grootste deel van de winst verdampen.

Een passaporte kostte (10 jaar geleden) 225 CUC (en prórroga 80 CUC). Elke Cubaan die het land uitging als mula bracht onmiddellijk 225 CUC op. Te vermeerderen met de (lagere) importbelasting (in MN). Bovendien steeg de koopkracht van de mula en zijn onmiddellijke afnemers. Dat leverde ook geld op aan de staat

Belangrijk is ook dat je begrijpt dat de spullen relatief goedkoop gekocht werden in het buitenland. Eenmaal terug in Cuba stijgen de prijzen exorbitant. Voorbeeld: een fles keratina kost 6 dollar in Panama. De mulata in Havana die pelo liso wilt, betaalt 650 MN (26 dollar).

De hoge toegevoegde waarde wordt in Cuba gecreëerd en blijft in Cuba (om een woning te kopen, para gozar, etc.)
#116829 door Robert
03 maart 2021, 01:29
Ok in jouw voorbeeld brengt in 2 jaar 250kg import meuk dan grofweg, inclusief luchthaven belasting en invoer belasting in cup(mn), 500usd op voor de Cubaanse schatkist, 250 per jaar (zo'n duur paspoort gebruik je tenslotte minimaal 2x), het dubbele in het allergunstigste geval.
Dat zou betekenen dat er, om op 1,800.000.000usd uit te komen er minimaal 3.600.000 tot wel 7.200.000 mulas moeten zijn.
Maar bovendien hoe komt al dat geld op Cuba? Ze moeten ook nog de tickets kopen, het eventuele verblijf in het buitenland betalen en er wat aan verdienen, dan moet er al minimaal 3.600.000.000 binnen komen door verloofdes, familie, vrienden, toerisme etc alleen al voor de kosten. Maar ook de spullen moeten in het buitenland gekocht worden, winst erbij, minimaal 7.200.000.000usd puur voor mula spullen, en als alle spullen ze extreem stijgen dan moet er een veelvoud van dat bedrag binnenkomen, hoewel er natuurlijk ook gerecycled wordt.
Nee gaat er bij mij niet in dat dat gunstig is voor de Cubaanse schatkist.
#116830 door Jan Almeida B.
03 maart 2021, 02:08
Je moet vertrekken vanuit het feit dat er 50.000 mula's zijn die echt maar éénmaal naar het buitenland reizen. En in tegenstelling tot wat iedereen denkt, weet de Cubaanse overheid zeer goed hoe de import-door-mula's functioneert. Ze zijn niet tonto. Ga daar vanuit.

Een fles keratina kost in Panaman 6 dollar. Diezelfde fles keratina wordt uiteindelijk effectief in Cuba verkocht voor de marktconforme prijs van 26 CUC (dollar) (Marktconform: wat de klant bereidt is om te betalen, rekening houdend met het aanbod). Als de Cubaanse overheid de controle zou overnemen en dergelijke prijs zou vragen, krijgt ze onmiddellijk het verwijt dat ze woekerwinsten maakt. Zoals bij de verkoop van auto's. Een Peugeot kost in Cuba 5 x meer dan in Europa.

Miguel wrijft zich door zijn haar. Liefst had hij inderdaad zelf die fles in het buitenland gekocht voor 6 dollar. In Cuba zou hij ze dan verkopen voor 26 CUC. Winst 20 CUC Minus onkosten transport en verblijf inkoper. Na lang denken vindt hij de volgende oplossing:

'Nou', denkt Miguel, 'laten we doen alsof het verboden is. Dan gaan slechts een paar dappere mula's op eigen risico naar Panama en kunnen zij hier de keratina voor een hoge prijs verkopen. We creëren een gevoel van schaarste omdat het verboden is." (impliceert risico en aanvaardbare hogere prijs hiervoor).
.
Verblindt door het vooruitzicht op winst kopen de mula's eerst een passaporte bij Miguel ('KASSA') en vervolgens een ticket bij Cubana de Aviación (Miguel). Een ticket dat tot de duurste ter wereld behoort, o.a. omdat er hoge landingsrechten aan Cuba moeten worden betaald. 'KASSA', denkt Miguel opnieuw.

Na een miserabel verblijf op koffie en brood in Panama vindt de mula goedkope keratina (6 dollar) en vliegt terug naar Havana. Daar wordt zijn koffer gewogen en betaalt hij invoertaks. 'KASSA' denkt Miguel opnieuw. Nog steeds heeft de mula niet in de gaten dat Miguel aan de knoppen zit.

De mula neemt een taxi naar Centro Habana en verkoopt de keratina daar voor 12 dollar aan zijn wederverkopers. De taxichauffeur betaalt aan Miguel een vergunningsvergoeding. 'KASSA' hoort men Miguel denken.

De volgende morgen gaan de wederverkopers naar hun klanten: kleine kappers in Cayo Hueso. De kappers betalen 18 dollar voor een paar flessen. De wederverkopers eten een pizza in de staats -Rapido. 'KASSA', murmelt Miguel.

De lokale kappers doen hun best om hun klanten tevreden te stemmen. Ze mogen maar kapper zijn omdat ze een maandelijkse fee aan Miguel betalen. Je raadt het al: 'KASSA'.

Uiteindelijk gaat de klant / mulata naar huis met een extra fles keratina waarvoor ze 26 CUC betaalde. De kapper heeft 8 CUC verdient en gaat met zijn familie een ijsje kopen in Coppelia. "KASSA", roepen Miguel en zijn handlangers.

Enfin, dit heet 'economie'. :D :D
#116831 door Robert
03 maart 2021, 03:04
1 Ding, het betreft geld dat al op Cuba was en had net zo goed een ander rondje kunnen maken.
Maar het verwijt dat de staat krijgt als het diezelfde shampoo zou verkopen voor die 26 is natuurlijk een dilemma dat zo idd verholpen wordt, dat ben ik dan wel weer helemaal met je eens.
Maar een kleuter snapt dat de douane weet dat het hoogst waarschijnlijk handel betreft, dus niet feitelijk maar gewoon echt illegaal.
En om via de nieuwe mulas per mula 36.000usd aan "belasting" binnen te halen (1.800.000.000 : 50.000)van geld dat toch al in Cuba was.
Nogmaals, nee, ik snap je verhaal helemaal maar helaas ik blijf onvermurwbaar in de mening dat die mulas lang zo veel niet bijdragen. Als ze niet al gewoon geld kosten, de kerosine komt niet uit Cuba als ze al met een Cubaanse luchtvaart maatschappij vliegen, om maar ergens mee te beginnen.

En 125kg kun je niet even zo verzamelen, tenzij het al kant en klaar staat wat dan wel weer logisch lijkt.
#116843 door dasilvasolis
04 maart 2021, 20:11
Interessante reacties Jan , Robert. Havanalover. Weer wat geleerd, want wist niet dat deze honden (Spaniels dus) ook naar geld konden zoeken.  Ook interessant om te horen dat  het fenomeen  al in 2006 bestond bij cubaanse amerikanen.  Ben benieuwd wanneer dus precies het mula fenomeen is ontstaan. Jaren 90? Begin 2000?

En ... wanneer de bijnaam Mula verzonnen is. Heten ze in 2006 al zo?  In mijn cubaans woordenboek (diccionario de argot cubano ) staat de term mog niet. Dat is in 2011 op het internet gezet en is in ieder geval na 2004 geschreven, aangezien men het heeft over de afgeschafte dollar. Oudste referentie naar het woord mula op het internet die ik vond is uit 2009.

Ik zat ook mijn hoofd te breken over het verdienmodel van de staat. (Het verdienmodel van de mula is duidelijker) Verhaal van Jan klinkt heel logisch, maar mijn gevoel zegt me dat het toch voordeliger zou zijn als die divisa binnen cuba zou blijven en de staat die keratina en autobanden zou verkopen.

Vraag is natuurlijk of de staat hier toe in staat zou zijn. Inschatting is  dat a) de externe VS blokkade die import lastig maakt en b) de interne blokkade van de belabberd functionerende staatswinkelketens. de grootste belemmeringen zijn . 

Zelfs in de vette jaren 2016/2017 toen de economie er nog redelijk goed voor stond en er een hause aan toeristen was, konden de staatswinkels bij lange na niet aan de vraag aan goederen voldoen. Er stonden toen weliswaar geen lange rijen voor basisprodukten zoals nu, maar veel goederen als elektrische apparaten, kleding, haarprodukten, autoonderdelen waren maar beperkt te krijgen, van slechte kwaliteit,  of de prijzen waren absurd veel hoger dan in de buurlanden. Ook toen was kopen via de zwarte markt of meenemen veelal een stuk goedkoper.

De staat aasde wel op de Muladivisa  toen ze met de importwinkels met de bankkaarten begonnen. Zo’n 2 jaar terug. Voor het eerst winkels met goede luxeartikelen met redelijk concurrerende prijzen. Ik heb toen ook een aantal electronische spullen in die winkels gekocht. Apparaten van merken zoals Samsung tegen prijzen die nog iets boven de buurlanden lag, maar in ieder geval niet meer absurd veel hoger. Aantrekkelijk, want met garantie en thuisbezorgd.

Heb trouwens het idee dat nu met de pandemie de kosten de baten van de open grenzen duidelijk hebben overstegen De cubaanse amerikanen en mulas hebben dan wel (veel) geld en spullen binnengebracht. Maar  met de 3e golf is het toerisme ook weer terug naar af . (Hoewel ik hoorde dat er paar weken terug nog steeds Duitse toeristen in Varadero waren)  De kosten van de bestrijding van de 3e golf zullen enorm zijn.

Alleen al hier in Camaguey diverse wijken in quaranaine.  De wijk waar Tijn woont is minimaal 2 weken in quarantaine en dat gaat om ca 5000 mensen. De hele operatie kost natuurlijk klauwen met geld. Alleen al het aanvoeren van ruime voorraad eten tegen goedkope prijzen zodat iedereen in die wijk zich koest houdt kost al een berg.

Ook zijn veel mlc winkels in Camaguey voor 2 weken gesloten vanwege covid. Tel uit je verlies.

Gisterochtend heel vroeg mensen van coronabestrijding in beschermende pakken die hier rondgingen in het flatgebouw. Verhaal gaat dat er op de 1e en 7e verdieping contacten van besmettingen zitten. Hopelijk testen ze zelf niet positief want voor je het weet gaat onze hele flat 2 weken op slot. Ook al kom je dan makkelijker, goedkoper en ruimer aan je eten. Thuisbreng service . Verkies toch mijn bewegingsvrijheid boven goedkoop ijs, brood en eieren wat thuisbezorgd wordt.

Saludos en blijf gezond
#116844 door havanalover
04 maart 2021, 20:45
Het huidige verdienmodel van de mulas is dat geen invoerrechten moet betaald worden. Als je
iets legal wil invoeren betaal je extra belasting ongeacht de waarde. Bij mijn recente DHL pakjes moest er 100 dollar op een pakje van 5kg betaald worden. Nu moet er 3000 cup betaald worden op een tweede hands mobiel met nieuw waarde 240 euro. De Cubaanse regering is de kip met de gouden eiren aan het slachten. Kosten 115 euro( transport DHL)+ 240 mobiel+ 100 invoer = 455 €
Het dubbele van de waarde. Waar de Amerikanen niet in geslaagd zijn zal het regime zelf op termijn voor zorgen.
#116846 door Robert
04 maart 2021, 21:29
Volgens mij zijn de Mulas naar Cuba echt begonnen toen het toerisme echt begon, 90er jaren, toen het dus ook voor Amerikanen simpel is geworden om in grotere getallen naar Cuba te reizen.
Dat in combinatie van de golf emigranten in 1994 die eenmaal in de VS graag hun familie op Cuba wilde helpen maakt dat voor mij het begin van de mulas naar Cuba.
Maar wellicht waren ze er daarvoor ook in mindere mate?
#116848 door Jan Almeida B.
04 maart 2021, 22:37
Inderdaad.
De naam 'mula' bestond al langer: de drugssmokkelaars tussen Colombia, Mexico, etc. en de USA. Nadat er tekorten ontstonden in de Periodo Especial en de de grenzen in de jaren '90 opengingen, waagden steeds meer Cubaanse smokkelaars hun kans en werden ook zij aangeduid als mulas.

@Robert,
Ik las het artikel na waarin geschreven werd over 1,8 miljard (1,8 billion) dollar en 50.000 mulas. Het is inderdaad niet voor te stellen dat zo weinig mulas dat grote bedrag vertegenwoordigen. Toch staat het zo in het artikel. Maar het lijkt dat men zich vergist of niet nuanceert:

Eerst wordt er geschreven over 50.000 Cubaanse mulas die consumptiegoederen smokkelen. Vervolgens heeft men het naadloos over 1,8 'billion'remesas die zo worden binnengesmokkeld.
Today’s mulas include 50,000 Cuban residents who travel to the United States, Panama and other places (even Russia) and bring back goods that are otherwise scarce or, when available in state-owned shops, overpriced. They range from kitchen appliances to cosmetics. Mulas also bring nearly half of cash remittances, perhaps $1.8bn a year. The government profits directly, too, by levying tariffs and charging $450 to renew passports that expire every two years.
en
Pre-pandemic, mulas brought in goods and cash worth $8bn a year, 8% of Cuba’s (inaccurately reported) gdp

Ik denk dat Robert dus gelijk heeft (en denk er nu zelf ook zo over). Maar dat betekent dat de getallen in het artikel niet kloppen. Dit artikel uit juni 2020 werd ondertussen op verschillende andere websites zonder bedenkingen zo overgenomen... :shock:
#116849 door Jan Almeida B.
04 maart 2021, 22:58
'worth $8bn a year ...

Dat is dus bijna het driedubbele van de waarde die in 2018 in de toeristische sector werd gegenereerd. :shock:
In 2019, the Cuban travel and tourism sector contributed directly 2.97 billion U.S. dollars to the country's gross domestic product (GDP),
bron
#116851 door Robert
05 maart 2021, 01:32
Ik denk dat omdat het woord mula (wat Cuba betreft) zowel gebruikt wordt voor mensen die voornamelijk vanuit de vs, maar feitelijk vanuit overal waar Cubanen wonen, spullen en geld brengen naar Cuba, zonder het eerst uit Cuba gehaald te hebben als wel voor Cubanen die geld uit Cuba naar bijvoorbeeld Panama en Haiti brengen voor aankoop goederen, dat die verschillende mulas allemaal nogal door elkaar gehaald worden in de artikelen.

Dat er buiten de banken om veel geld Cuba binnenkomt (naast vele goederen), of in iedergeval kwam pre covid, voor hulp aan familie en dergelijke, door middel van mulas lijkt mij evident (als ik contant geld en spullen meeneem naar familie op Cuba voor een hier wonende Cubaan maakt dat mij feitelijk ook een mula). Die enorme bedragen lijken mij daarom niet eens onlogisch, maar dat betreft dus niet dat nieuwe type mula!
De 1 brengt het geld binnen de ander brengt het weg en komt terug met goederen.
Dat geld dat contant door mulas binnenkomt uiteindelijk grotendeels in de handen komt van de staat is ook logisch.
Wellicht zit daar het hem dus daarin, het door elkaar halen en alles op 1 hoop gooien van eigelijk compleet verschillende mulas?
#116852 door ginny in cuba
05 maart 2021, 09:28
havanalover schreef:Het huidige verdienmodel van de mulas is dat geen invoerrechten moet betaald worden. Als je
iets legal wil invoeren betaal je extra belasting ongeacht de waarde. Bij mijn recente DHL pakjes moest er 100 dollar op een pakje van 5kg betaald worden. Nu moet er 3000 cup betaald worden op een tweede hands mobiel met nieuw waarde 240 euro. De Cubaanse regering is de kip met de gouden eiren aan het slachten. Kosten 115 euro( transport DHL)+ 240 mobiel+ 100 invoer = 455 €
Het dubbele van de waarde. Waar de Amerikanen niet in geslaagd zijn zal het regime zelf op termijn voor zorgen.

Ook hier het zelfde verhaal, waar in oktober nog voor een pakket 35 cuc werd betaald moest nu in februari 4100 cup betaald worden voor de zelfde aantal kilo's (10)
wel via post.nl kosten transport €85,00. Ook invoer mobiel en ze mocht maar 5 kilo uit het pakket meenemen.
Het 2de pakket naar Trinidad alleen kinderkleding het zelfde verhaal 4000 cup.
#116853 door Jan Almeida B.
05 maart 2021, 11:13
De duurdere tarieven hebben alles te maken met de Tarea Ordenamiento. De tarieven werden in december gepubliceerd en op diverse websites overgenomen. Samenvatting: Cuba heft invoerrechten. Deze worden o.a. (of meestal) bepaald op basis van het gewicht van de verzonden goederen. Voortaan is er een vrijstelling tot 1,5 kg. Zie tabellen hieronder.

Op een pak(je) met een gewicht van (max.) 10 kg moet inderdaad 170$ = ~ 4100 CUP worden betaald.

Op mobiele telefoons wordt geen taxatie gedaan op basis van gewicht, maar op basis van de marktwaarde (of, indien aanvaard, op het bedrag vermeld op de aankoopfactuur (kopie toevoegen).

Cubanen kunnen in de winkels van etecsa een gsm kopen. Er worden momenteel vooral toestellen van Alcatel verkocht. Wij halen onze neus op voor de kwaliteit. Maar misschien is het toch beter (alle kosten in acht genomen), om geld naar een MLC kaart (!) over te schrijven en de Cubaan zelf een telefoon te laten kopen.

Sinds 1 januari mag er 125 kg bagage meegenomen worden (was 150 kg). Op de eerste 25 kg + 5 kg moeten geen invoerrechten betaad worden. Vanaf 30 kg wordt 10 dollar per kg aangerekend.

... ze mocht maar 5 kilo uit het pakket meenemen.

Da's vreemd. Volgens mij werden invoerrechten op basis van gewicht bepaald, behalve voor de gsm, waar de waarde van he toestel werd belast.
Had ze wel genoeg geld bij zich?

Douanerechten 2021
Afbeelding
Afbeelding

Offcieell bericht van de nieuwe douanerechten
Algemene bepalingen van de Aduana m.b.t. invoer
#116854 door Robert
05 maart 2021, 12:13
Ik blijf mij verbazen.
De 1,5kg per pakket, en daarboven een hoge importheffing, bestond volgens mij al vele jaren, wellicht zelfs al een jaar of 10.
Wellicht is er hier op het forum ook nog wel iets over te vinden.
Ook de 10cuc/usd per kilo is al jaren sprake van, ook dat is wellicht op dit forum terug te vinden.
Als iets een paar x goed gaat betekent dat niet perse dat dat normaal is maar dat je een paar x geluk hebt gehad.
Helaas is de zoekfunctie mij niet gunstig gezind betreffende stukjes die meer dan een jaar geleden geplaatst zijn.
#116858 door Jan Almeida B.
05 maart 2021, 13:14
Robert schreef:... bestond volgens mij al vele jaren, wellicht zelfs al een jaar of 10.

In hoofdzaak wel. Alleen de vrijstelling is met anderhalve kilo afgenomen en bij de berekening van de aranceles gaat men al naar een meer realistische waarde.

nb.: peso vervangen door dollar in de tabel hieronder.
2012:
Afbeelding
#116859 door Robert
05 maart 2021, 13:27
Ik vond een bericht uit november 2014 van 'Mambize'.
mambize schreef:Sedert 1 september zijn de wetten qua invoerrechten weeral eens gewijzigd.
In principe kan je vanaf die datum pakketten opsturen van maximum 1,5kg (vroeger 3 kg) zonder extra invoerrechten te betalen. Wat meer dan dit gewicht is, zou er 20CUC per kilo moeten betaald worden.

Ik geloof dat het meer dat probleem is dat er moet betaald worden, maar liefst zo'n 370CUC....(20kg-1.5kg * 20CUC) vooraleer ze je opgestuurd pakket vrijgeven.

Een tip: (een hiaat in de wet) als je 14 pakketjes opstuurt van maximum 1.5kg, zou er niets moeten betaald worden, volgens enkele slimmeriken uit Miami.

Encanto scheef indertijd ook vele nuttige berichten, de geplaatste links (.cu) werken echter niet meer, wellicht op een enkele uitzondering na.