over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#116416 door Robert
25 okt 2020, 18:40
Jan Almeida B. schreef:Ik moet je teleurstellen Robert: geen enkele reisverzekering betaalt je medische kosten in het geval van Covid-19. Geen enkele zorgverzekering komt tussen als je besluit om nu naar Cuba af te reizen.

ik heb uitgebreid zitten kijken op de website van mijn zorgverzekering en vond het volgende;

""Ik ben in het buitenland en moet behandeld worden tegen het coronavirus. Ben ik daarvoor verzekerd

Bij een noodzakelijke medische behandeling in het buitenland biedt de zorgverzekering ook dekking. Goed om daarbij te weten: de Basisverzekering vergoedt maximaal de kosten die in Nederland gebruikelijk zijn. Als een behandeling in Nederland € 1500 kost, krijgt u voor een soortgelijke behandeling in het buitenland ook maximaal € 1500 vergoed. Met een aanvullende zorgverzekering of reisverzekering kunt u soms aanvullende medische kosten verzekeren. We adviseren u hier goed naar te kijken voordat u op reis gaat.
De volgende kosten vallen niet onder de vergoeding van uw zorgverzekering. Hier kunt u meestal wel voor terecht bij uw reisverzekering. Het gaat om:

Extra verblijfkosten doordat u vanwege de coronamaatregelen in het land langer in uw vakantiehuis moet verblijven.
De vervoerskosten voor repatriëring naar Nederland.""

kortom gewoon verzekerd.
#116418 door Chapino
25 okt 2020, 19:09
Ook ik heb dezelfde ervaring gehad, ik ben al bijna het gehele jaar in Cuba en heb behoorlijk wat medische kosten gehad in 2020. Deze zijn volledig, en rectstreeks, vergoed door mijn verzekering.
Wat wel een punt was, mijn lange verblijf in het buitenland. In mijn polis was een termijn van max één jaar aaneengesloten verblijf in het buitenland vastgelegd, en het jaar was bijna om. Bij overschrijding van dit jaar worden de kosten niet meer rechtstreeks aan Asistur betaald maar moest ik deze zelf betalen en dan declareren. Ik bleef wel gewoon verzekerd.
Van mijn reisverzekering verviel meteen de dekking, die heb ik dan ook opgezegd.
#116421 door Robert
25 okt 2020, 19:41
En verder over zorgverzekering in Cuba;
"Krijg ik een vergoeding voor spoedeisende zorg bij een negatief reisadvies?

Een negatief reisadvies heeft geen invloed op de vergoeding voor spoedeisende zorg in het buitenland."
#116422 door Jan Almeida B.
25 okt 2020, 19:44
Het soort ziekte (covid-19) mag idd. geen invloed hebben. De zorgverzekering komt tussen zonder onderscheid.
De door Cuba verplichte reisverzekering komt niet tussen.
#116426 door hombredecuba
25 okt 2020, 20:59
Als u van plan bent om te reizen naar een oranje of rood gebied biedt de reisverzekering geen dekking.

Als u langer op u vakantie adres moet blijven (quarantaine) maakt u extra kosten voor u verblijf. Dit valt niet onder u zorgverzekering.

Annulerings verzekeringen gelden ook niet in oranje en roden gebieden .
#116427 door Robert
25 okt 2020, 21:08
Kwestie of de luchtvaartmaatschappij je met corona mee terug wil nemen als je niet meer opgenomen hoeft te zijn maar nog wel positief bent.
Ook iets om na te gaan bij de luchtvaartmaatschappij met wie je vliegt.
#116452 door Everdine
03 nov 2020, 10:59
Nou heb ik weer zo iets raars gehoord: bij aankomst in Cuba worden alle passagiers getest, o.k. Maar dan gaan ALLE wattenstaafjes in één testprocedure en als er dus één passagier is die positief test testen alle passagiers positief en moeten ze twee weken in quarantaine.

Weet iemand hier meer over?
#116453 door hombredecuba
03 nov 2020, 12:52
Hoeveel doden en besmettingen zijn er nodig om mensen aan hun verstand te brengen dat reizen op dit moment niet verstandig is.
#116502 door Eloisaanna
18 nov 2020, 13:23
Hai,

Is er momenteel iemand in cuba of buiten cuba die weet of het voor toeristen al is toegestaan om binnen Cuba te reizen? Dat je er kan komen is duidelijk maar ik kan nergens vinden of je mag reizen van stad naar stad. Ik moet namelijk van de luchthaven waar ik op zou vliegen rechtstreeks naar een andere stad om te verblijven op het adres van mijn familie, die overigens zeggen dat er in Baracoa al toeristen rondlopen wat dus aan zou geven dat reizen mogelijk is?
Als iemand hier meer duidelijkheid over heeft hoor ik het graag :wink:
#116504 door hombredecuba
18 nov 2020, 14:11
Er is altijd een manier om op Cuba te komen. Maar als je gaat terwijl er een negatief reisadvies van kracht is ben je zelf verantwoordelijk. Als je besmet raakt zal je zelf alles moeten regelen op Cuba. Ook extra geld meenemen voor de extra kosten voor langer verblijf bij eventuele besmetting.
#116507 door Eloisaanna
18 nov 2020, 14:54
Bedankt Everdine! Zij weten het inderdaad zeker, het telefoonnummer is alleen buiten werking, had daarom net ook een bericht geschreven in een ander topic namelijk over het nummer van de ambassade en consulaat dat niet werkt en mailtjes die ik naar ze heb gestuurd waar ik geen antwoord op krijg... erg lastig op deze manier. :?

Hombredecuba, ook jij bedankt maar is inderdaad geen antwoord op mijn vraag. Ik weet dat het mogelijk is om nu naar Cuba te gaan en ook dat het eigen risico is, logisch, maar mijn vraag is of het verplicht is in een hotel te verblijven in Holguin, varadero en cayo coco (deze steden staan aangegeven op de site van de Nederlandse overheid) of dat ik vrij met een taxi, bus of wat dan ook naar de stad waar mijn familie woont ( Baracoa in dit geval ) kan reizen omdat ik niet ga voor een toeristische vakantie en altijd verblijf in huis van familie. Ik heb alleen geen Cubaans paspoort.

Als iemand het weet hoor ik het graag! :D
#116512 door hombredecuba
19 nov 2020, 11:37
@eloisaana: Ik geef geen antwoord op jou vragen omdat ik het onverantwoord vindt dat in deze tijd alleen aan jezelf denkt en een uitweg probeerd te zoeken om toch naar Cuba af te reizen. Je neemt ondanks alle adviezen het risico op besmetting voor jezelf,je familie en de Cubaanse bevolking. Neem van van mij aan dat ik en veel Cubagangers staan te popelen om naar Cuba te vertrekken. Wij nemen keurig de adviezen serieus en gaan naar Cuba als het voor iedereen veilig is. Of je moet het gezellig vinden om met Russen in quarantaine te gaan....
#116514 door Everdine
19 nov 2020, 18:31
Wat een onvriendelijke tekst! Als zij zich voor vertrek laat testen besmet zij niemand. En wij kunnen niet inschatten hoe belangrijk het voor haar is.
#116517 door Jan Almeida B.
20 nov 2020, 11:57
Het protocol voor "verblijven bij familie" door residenten werd ondertussen verduidelijkt:

1. bij aankomst verklaring op eer invullen (model: https://1drv.ms/b/s!AgjzesYca9wgiGP5Y_zo0gR-s9vC)
2. vervolgens PCR-test
3. douaneformaliteiten
4. opnieuw controle temperatuur voor oppikken bagage
...
5. binnen de 48 uur na aankomst melden bij de médico de familia of el área de salud waar men verblijft
6. afgevaardigde van minsap bepaalt te volgen protocol (zelfde behandeling als Cubaan die terugkeert, ...)
7. gezondheidsautoriteit bepaalt te volgen protocol naargelang land van vertrek
8. vrijwillige quarantaine van 5 dagen in de casa particular of woning van een familielid
9. tweede pcr test
10. quarantaine voortzetten tot 10 dagen na aankomst.

Verplaatsingen in Cuba:
zolang als men het protocol hierboven niet heeft doorlopen mag men geen gebruik maken van het openbaar vervoer. Prive-vervoer is niet toegestaan. Indien toch privé-vervoer moet de chauffeur hetzelfde protocol ondergaan.

Er is nog geen protocol voor niet-residenten bekend.

bron: cubadebate.cu

Code: Selecteer allesRecordó que cada persona que ingrese a la comunidad debe estar en aislamiento en su vivienda durante 10 días hasta que llegue el resultado del segundo PCR, que se realiza al quinto día en la comunidad, coordinado con el área de salud. Esta segunda prueba se realizará solamente a los cubanos residentes en el país.
Laatst bijgewerkt door Jan Almeida B. op 20 nov 2020, 19:08, in totaal 1 keer bewerkt.
#116519 door Jan Almeida B.
20 nov 2020, 12:39
Ik hoorde gisteren dat de gegevens van alle personen die tussen de provincies reizen worden opgeschreven. Buspassagiers moeten uitstappen. Officieel om covid-19 te bestrijden. Maar iedereen weet dat het ook is om de 'smokkel' van voedsel (vlees, groenten, koffie) naar Havana te bestrijden.
#116520 door Jan Almeida B.
20 nov 2020, 12:42
Ja.
Er is nogal wat te doen over de informatie van de Cubaanse overheid. Deze wijzigt vaak (zoals kostprijs voor de PCR-test, eerst 40 CUC, dan 30 CUC, nu gratis voor Cubanen en inbegrepen in vliegticket voor buitenlanders). Veel informatie is ad hoc en wijzigt even snel als ze bekend werd gemaakt.
#116522 door Tijn
21 nov 2020, 12:36
Jan Almeida B. schreef:Ja.
Er is nogal wat te doen over de informatie van de Cubaanse overheid. Deze wijzigt vaak (zoals kostprijs voor de PCR-test, eerst 40 CUC, dan 30 CUC, nu gratis voor Cubanen en inbegrepen in vliegticket voor buitenlanders). Veel informatie is ad hoc en wijzigt even snel als ze bekend werd gemaakt.

Dat is precies het probleem Jan,
Het is een beetje paniek voetbal en ze gooien, zonder duidelijke redenen, interprovinciaal transport dicht en weer open. De vrouw van een vriend van me is vorige week naar Santiago gereisd en mag nu niet meer terug naar Camaguey... Terwijl er officieel nauwelijks gevallen in beide steden zijn.

Over het internationaal reizen kan ik volgende week meer vertellen. Ben dinsdag naar Cancun gevlogen en keer donderdag A.S. terug. Dezelfde vriend van hierboven is eergisteren terug gevlogen (hij moest het land uit voor zijn visum) en moet 14 dagen thuis blijven. Wat mij gebeurd? We gaan het zien, ik ben resident en krijg misschien een andere behandeling? Of ze veranderen het protocol tussen nu en donderdag a.s. en mag een jaar op een eiland gaan zitten? We gaan het zien!