Contact met het thuisfront vanuit Cuba
#67166 door morenita
03 jun 2007, 15:23
Doe ik er goed aan om een gsm tesamen met een abonnement te geven aan een cubaan zodat we met elkaar kunnen bellen en sms. Heb gezien dat als hij dat allemaal in Cuba moet regelen het duurder is dan als ik het vanaf hier voor hem regel. Wie o wie heeft hiermee ervaring en welke provider raden jullie me aan. Alvast bedankt voor de reacties

#67168 door Robert
03 jun 2007, 15:38
Vodafone prepaid is vanuit NL met een ander toestel op te waarderen.
Dat is bij verlies, diefstal of ander misbruik een kleiner risico.
Is overgens goed voor sms, om door te smsen wanneer je belt en hij/zij bij een bepaalde telefoon moet zijn, bellen is heel erg duur.

#67169 door morenita
03 jun 2007, 15:48
Bellen van mobiel naar mobiel met een abonnement van KPN of wie dan ook is niet duur volgens mij. We willen wel sms'jes sturen en af en toe bellen een keer per maand of zo. Bijvoorbeeld ik heb een abo van KPN, ben daar in februari geweest en kon niet naar vaste nummers in Cuba bellen, maar wel naar mobiele nummers en ook natuurlijk naar vaste en mobiel nummers in Nederland, van mobiel naar mobiel was niet duur alleen van mobiel naar vast was verschrikkelijk duur vanaf daar. het is de bedoeling dat die moebiel daar in Cuba gebruikt wordt om naar me te bellen of sms'je te sturen. Dan moet het tcoh een eitje zijn, of niet?

#67170 door Robert
03 jun 2007, 15:52
Hé, als je het weet hoef je het niet te vragen. :)

#70288 door HijodelMundo
31 okt 2007, 21:25
Met Orange is bellen vanuit Cuba 2,50 en gebeld worden 1,50...

Ciao Pe'cao,

Hijo

#81116 door dutchjong
03 jun 2009, 06:49
Vorige week (mei 2009) heb ik een Cubaanse vriend een 'linea' cadeau gedaan.

Heb zelf hier in NL bij de Mediamarkt voor 80 Euro een simlock vrije Nokia GSM (met radio, camera, mp3 etc) gekocht.

In Havana zelf kun je bij CubaCel een 'linea' kopen, dit houdt in het kopen van een simkaart plus het activeren hiervan. De kosten hiervoor bedragen sinds kort 40 CUC (was voorheen 120 CUC, daarna 60 CUC en nu dus 40 CUC)(De cola - wachtrij - bij CubaCel op Obispo bedroeg overigens 3 uur want er is veel interesse en het gaat er allemaal niet zo heel vlot).

Opwaardeerkaarten zijn er voor 10 CUC te koop. Het opwaardeerbedrag is 2 maanden geldig. Binnen 3 maanden na de laatste opwaardering moet er opnieuw opgewaardeerd zijn. Doe je dit niet dan vervalt de 'linea' en moet je de lijn opnieuw voor 40 CUC laten activeren.

Bellen van een Cubaanse GSM naar een Cubaanse GSM is duur: zowel de beller als de ontvanger moet betalen. Bellen van een Cubaanse GSM naar een Cubaanse vaste lijn of andersom schijnt ook duur te zijn. Bellen van een Cubaanse vaste lijn naar een Cubaanse vaste lijn is spotgoedkoop. Voor actuele tarieven zie svp http://www.cubacel.com.

SMS'en van een Cubaanse GSM naar een Cubaanse GSM of van een Cubaanse GSM naar een Nederlandse GSM en andersom is aantrekkelijker van prijs.

Bellen van een Nederlandse lijn (GSM of vaste lijn) naar een Cubaanse GSM is voor de ontvanger op dit moment kosteloos.

#81118 door Wim
03 jun 2009, 10:27
dutchjong schreef:Bellen van een Cubaanse GSM naar een Cubaanse GSM is duur: zowel de beller als de ontvanger moet betalen

...Het is toch ongelooflijk, hoe Cuba zijn eigen volk blijft uitmelken !! :twisted:

Groet, Wim

#81119 door Robert
03 jun 2009, 11:55
Ik denk dat ze op Cuba gewoon uit de kosten willen komen en er bovendien een beetje aan willen verdienen.
In vergelijking met bijvoorbeld NL is Cuba relatief groot en het percentage mobiele telefoonbezitters nog relatief klein dus zullen de kosten per aansluiting veel hoger zijn dan hier in NL.
En ook zal er gedacht worden een mobiele telefoon is een luxe en er is dus geen noodzaak dat te subsidiëren, ik weet het het is schandalig maar ja is dan ook slechts mijn mening.
:wink:

#81126 door Wim
03 jun 2009, 13:57
Je hebt voor een groot deel gelijk Robert, doch toen de GSM's hun intrede maakten in Nederland (ik kocht mijn eerste zo rond 1997) toen kreeg ik het (abonnement Libertel ,nu Vodafone) toestel voor € 1,- Op deze manier verkochten ze veel abonnementen, en uiteraard ging iedereen bellen dus omzet. Zo zouden ze het in Cuba ook kunnen proberen, de huidige manier zorgt er niet voor dat het gsm gebruik groeit in Cuba.

Groet Wim