Wel of niet inenten, ziekenhuizen en medische vragen
#67605 door wilmoesh
16 jun 2007, 12:32
Hallo allemaal,

Wij vertrekken 12/7 naar Cuba en zullen daar 2 weken met een huurauto rondreizen. De hotels zijn al geboekt: Havana-Trinidad-Soroa-Vinales-Cayo Levisa.

Gisteren ben ik bij de GGD geweest om me te laten inenten voor DTP en Hepatitis A en tevens werd ik gewaarschuwd voor DENGUE. Omdat mijn man en ik bezig zijn om zwanger te worden en ik hierdoor volgens de GGDarts meer risico zou lopen, willen we graag weten hoe het momenteel met de DENGUE op Cuba gesteld is.

MinBuza schrijft het volgende:
De Cubaanse autoriteiten waarschuwen voor een hernieuwd risico van dengue (knokkelkoorts). De ziekte wordt veroorzaakt door muggen. U wordt geadviseerd alle elementaire voorzorgsmaatregelen tegen muggenbeten te nemen (zie 'Actualiteiten').

Met het oog op DENGUE vragen we ons tevens af of het misschien beter is om ons verblijf van 3 nachten in een "casa particulare" (in Trinidad) om te zetten naar een verblijf in een hotel.

Graag jullie reacties en eventuele tips!

Wilma

#67606 door Robert
16 jun 2007, 13:17
Een casa particular met airco ik ook ok.

#67610 door brel
16 jun 2007, 16:09
de laatste maal dat ik in cuba was ( half april ) waren de fumigacions aan de provinciegrenzen verdwenen . alleen werden de autos nog uitgerookt aan de grenzen van de provincie santiago . De huizen in santiago worden nog uitgerookt . Eind vorig jaar en begin dit jaar waren er veel meer rookpunten . Ik denk dus dat momenteel er minder dengue is en dat deze momenteel nog alleen maar in santiago voorkomt .

#67611 door Robert
16 jun 2007, 16:16
Gezien de vele regen van de laatste tijd zal het dengue probleem landelijk erger worden, een kwestie van optellen en geschiedenis bekijken.

#67671 door wilmoesh
18 jun 2007, 16:55
Dankjewel voor je antwoord, Robert! Ik heb het even nagevraagd en onze casa particular bleek voorzien te zijn van airco. En verder maar hopen dat de muggen zich verder een beetje gedeisd houden!

#75698 door pedrofriso
27 jul 2008, 22:10
ze steken vooral overdag hoorde ik; dus een goede DEET spray hier kopen en gebruiken. verder zijn die muggel louter aktief in stilstaande waterplassen e.d., dus in de praktjk valt het heel erg mee. neem anders als je extra kwetsbaar bent een klamboe mee zodat je nooit gestoken kunt worden 's nachts

#75713 door Elisabeth
28 jul 2008, 17:05
Ik zou liever zeggen: in de praktijk KAN het meevallen. Het hangt er een beetje vanaf waar je naartoe gaat.

In het oosten, voornamelijk in Santiago de Cuba heeft de dengue net als iedere zomer weer de kop opgestoken, al schijnt het niet zo erg te zijn als in de zomer van 2007. Dat leid ik tenminste uit de verschillende berichten van familie en vrienden af.

#75875 door HijodelMundo
05 aug 2008, 23:04
Inderdaad dit jaar een stuk rustiger... Ook geen uitrookpraktijken meegemaakt onderweg van provincie naar provincie...

Oficiele cijfers ontbreken dus meer kan ik er ook niet van maken,

Hijo

#85953 door Maaike0302
26 jan 2010, 10:49
Hoe zit het momenteel eigenlijk met dengue?

Welke voorzorgen kan je - buiten een sterke muggenmelk - nog nemen?

#85955 door Tony Cuba
26 jan 2010, 12:20
Dengue (knokkelkoorts) is een virusziekte die wordt overgedragen door de steek van bepaalde muggen.
Gewone dengue is een griepachtige ziekte die zelden ernstig verloopt.
Verschijnselen die bij dengue kunnen voorkomen zijn;
plotseling optredende hoge koorts,voorhoofdspijn,pijn achter de ogen,spier en gewrichtspijnen,vermindering van smaak en eetlust,misselijkheid,overgeven en huiduitslag.

Dengue hemorragische koorts is de ernstige vorm waarbij bloedingen en ''shock'' kunnen ontstaan. Bij reizigers is deze vorm zeldzaam.

In tegenstelling tot malaria bestaan er voor dengue geen middelen om besmetting te voorkomen.Belangrijk is dat u voorkomt dat u door de mug gestoken wordt.
De mug die dengue overbrengt steekt alleen overdag.

Gebruik een insectenwerend middel met ongeveer 30% DEET (diethyltoluamide) bijv.Autan,Jaico of Care Plus.
Als u overdag rust gebruik dan een (geimpregneerd)muskietennet.

Als u vermoed de u dengue krijgt neem dan contact op met een arts.
Gebruik geen aspirine of ascal als pijnstiller.
U kunt wel paracetamol gebruiken.[/b]