Wel of niet inenten, ziekenhuizen en medische vragen
#38206 door cubaboogolinks
11 aug 2005, 12:48
Hoe lang van tevoren moet je deze gaan halen???

Een DTP-vaccinatie wordt aanbevolen
Bescherming tegen Hepatitis A wordt aanbevolen

#38210 door michiel
11 aug 2005, 13:21
dtp maakt niet uit, die is volgens mij een jaar of tien geldig, de hepatitus-spuit werkt maar 6 weken, daar moet je dus wél rekening mee houden...

#38214 door Donaldo
11 aug 2005, 13:32
Normaalgezien moet je hepatitis 3x laten zetten, dacht ik. De eerste keer, en dan x maanden na en nog eens x maanden na de eerste spuit. Na die 3 keer ben je normaalgezien voor toch een aantal jaar beschermd.

Dus als je de eerste spuit laat zetten een paar weken vóór je vertrekt, lijkt het me dat je veilig bent tijdens je reis en tot de eerste herhaling.

Maar misschien vraag je dit best allemaal eens aan een arts...

#38216 door michiel
11 aug 2005, 13:42
plaatselijke ggd...die weten het precies!

#38227 door Donaldo
11 aug 2005, 14:13
Van de infecties die vermijdbaar zijn door vaccinatie, komt hepatitis A (ook geelzucht genoemd) bij reizigers het meest voor. (Na 1 maand avontuurlijk reizen is tot 2% van de reizigers besmet met het hepatitis A-virus en vertoont ziekteverschijnselen).
De besmetting gebeurt via uitwerpselen,voedsel,drank en bevuilde voorwerpen.

Hepatitis B wordt overgedragen via seksuele relaties en via bloed (bloedtransfusie in bepaalde landen, gebruikte injectiespuiten, niet-steriele piercing en tatoeage).
Hepatitis B kan zich ontwikkelen tot chronische hepatitis, met soms levercirrose als gevolg.

• Inenting tegen hepatitis A wordt aangeraden elke reiziger die naar Azië/Oceanië, Afrika en Latijns-Amerika op reis gaat, zelfs wanneer de hygiënische omstandigheden goed zijn.
Voor volwassenen en kinderen bestaat de vaccinatie uit 2 dosissen.
De tweede dosis wordt 6 maanden tot een jaar na de eerste gegeven.
Beschermingsduur: min.20 jaar (waarschijnlijk levenslang).

In sommige specifieke gevallen is de preventie van hepatitis A mogelijk door toediening van gammaglobulines. De bescherming blijft 3 maanden geldig.

• Momenteel worden kinderen in België ingeënt tegen hepatitis B met 3 dosissen op 2,3 en 4 maand, gevolgd door een rappel op 15 maanden. Kinderen van 11-12 die nog niet gevaccineerd zijn, krijgen 3 dosissen (de tweede dosis een maand na de eerste, de 3de 6 aan 12 maanden na de eerste. Het vaccin wordt ook aanbevolen voor jongeren en volwassenen die een professioneel risico lopen (bv. medisch en paramedisch personeel) of die risicogedrag vertonen (vooral seksueel).

Duur bescherming : waarschijnlijk levenslang. Vaccinatie wordt bovendien ook aangeraden aan reizigers die regelmatig naar bepaalde risico-gebieden gaan of er meer dan 6 maanden verblijven.
Ook aan mensen die tijdens hun reis een zgn. risicogedrag
vertonen, wordt de raad gegeven zich tegen hepatitis B te
laten vaccineren :
- intraveneus druggebruik;
- mogelijke medische of tandheelkundige ingrepen ter plaatse;
- activiteiten met een verhoogd risico op ongevallen;
- risicovol seksueel gedrag.

• Voor sommige reizigers zijn beide vaccinaties (hepatitis A + hepatitis B) dikwijls aan te raden. Zij zijn gebaat met een gecombineerd vaccin (de tweede dosis 1 maand na de eerste en de derde dosis 6 maanden na de tweede).

Bron: www.gezondheid.be

#38248 door Cuba-Junky*
11 aug 2005, 15:10
Tegenwoordig krijg je de kosten van veel zorgverzekeraars terug ...

#38258 door jessika
11 aug 2005, 15:56
Mij is bij TravelClinic verteld dat je de vaccinaties het best 4 tot 6 weken van tevoren kunt laten zetten. Ik heb er drie gehad:
- Hepatitis A: is een jaar geldig, en als ik hem tussen 6-12 maanden nog een keer laat zetten dan werkt het minimaal 20 jaar, maar waarschijnlijk levenslang (weten ze nog niet).
- DTP, werkt volgens mij 5 jaar (weet niet meer precies, kan ook 4 zijn)
- Buiktyfus (dit is een virus waar je heftige diarree van kunt krijgen en het kan zich nestelen in lichaamsvreemd materiaal en daar infecties veroorzaken, zoals in heupprotheses en metalen platen/schroeven).

Ik heb de vaccinaties 100% vergoed gehad van Achmea, die hebben een contract met Meditell. Het kost je natuurlijk wel je no claim, omgeveer 10 euro geloof ik. Bij Travel Clinic vergoed Achmea maar 75 %. Bij de huisarts kan volgens mij ook, dan kost het je geen no claim maar moet je de spuiten zelf bij de apotheek ophalen, en dan worden ze volgens mij ook 75% vergoed.

#38259 door jessika
11 aug 2005, 16:00
O ja, nog een toevoeging: de info van de huisarts vertrouw ik niet erg. Ik heb hier wel eens gelezen dat sommige huisartsen beweren dat je malariatabletten moet slikken voor Cuba. En dat hoeft dus niet!!

Twee vrienden van mij zijn een paar jaar geleden naar Egypte geweest, en de één hoefde geen entingen van zijn huisarts en de ander (met andere ha) wel. Vaag.....

De website van TravelClinic heeft goede info over entingen.

#38274 door Harjan Bos*
11 aug 2005, 17:37
jessika schreef:

Klopt, dit is hun info over Cuba.

Malariatabletten slikken in Cuba is idd nergens voor nodig. Ook de andere vaccinaties zijn naar mijn idee niet nodig, Cuba is een vd meest veilige landen wat dat betreft. Door de goede gezondheidszorg is het risico op besmetting met wat voor ziekte dan ook heel erg klein.

cubaboogolinks schreef:Hoe lang van tevoren moet je deze gaan halen???

Een DTP-vaccinatie wordt aanbevolen
Bescherming tegen Hepatitis A wordt aanbevolen

Om echter terug te komen op de oorspronkelijke vraag van cubaboogolinks: meestal moet je ongeveer een maand van tevoren de prikken halen. Het lichaam moet de tijd krijgen om de antistoffen aan te maken en dat duurt even. Een richtlijn is daarbij een maand, maar als je het precies wilt weten vraag het dan aan de GGD, TravelClinic of aan je huisarts.

DTP (difterie, tetanus en polio):
Vrijwel iedereen die na 1950 is geboren is hiervoor ingeent. Eén prik is dan ook voldoende om weer beschermd te zijn. Herstel vd bescherming zal vrij snel zijn, omdat het lichaam zich dit als het ware 'herinnert'.

Hepatitis A:
Een snelle bescherming is een prik met gammaglobulines. Dit zijn niet lichaamseigen antistoffen, die dan ook snel uit het lichaam verdwijnen (na een paar maanden, dus daarna geen bescherming meer). Injectie met een vaccin biedt langere tijd bescherming (10-20 jaar), omdat het lichaam dan zelf de antistoffen aanmaakt. Betekent wel dat het langer duurt voordat de bescherming is opgebouwd. Bovendien zijn er twee of drie prikken nodig (verdeeld over een periode van ongeveer een jaar) om te komen tot een goede bescherming.

#39167 door Cubanoob
19 aug 2005, 13:54
Wij hebben vandaag onze vaccinatie laten zetten en gaan de elfde.
Ligt er een beetje aan wanneer je voor het laatst hebt laten doen.
We waren in ieder geval voor ons 2en 180 uero kwijt :(

#39183 door gero
19 aug 2005, 14:40
180 euro :?:
Dat is dan voor een prikkie :!: :wink:

Salu2,
Gero
:wink:

#39184 door Cubanoob
19 aug 2005, 14:42
LOL
Een prikkie,
tis maar wat je een prikkie vindt..
Tis meer geprikt worden zonder zoenen!

#39185 door cubaboogolinks
19 aug 2005, 14:45
Ik heb ze gehaald, DTP en Hepatitis A, nu kan ik er weer een tijdje tegenaan en natuurlijk nu op naar Cuba eind deze maand. De dagen worden afgeteld. Bedankt voor alle reacties

#39456 door strijder
21 aug 2005, 12:49
jessika schreef:O ja, nog een toevoeging: de info van de huisarts vertrouw ik niet erg. Ik heb hier wel eens gelezen dat sommige huisartsen beweren dat je malariatabletten moet slikken voor Cuba. En dat hoeft dus niet!!

Twee vrienden van mij zijn een paar jaar geleden naar Egypte geweest, en de één hoefde geen entingen van zijn huisarts en de ander (met andere ha) wel. Vaag.....

haha, dat hoeft idd niet, die huisartsen willen ook gewoon wat extra verdienen heb ik zo het idee :?

#43260 door Gast
07 okt 2005, 20:16
Ik wou mijn zoon inenten tegen hepatitus A (de lange variant, is de tweede keer), kon ik niet zomaar meer inlopen bij het vaccinatiespreekuur. Dat is opgeheven, je MOET nu eerst een afspraak maken voor een adviesgesprek. Heb gezegd dat ik het volstrekt nutteloos vindt en altijd mijn eigen informatie wel opzoek. Bovendien zoeken die m*&3sen daar op dezelfde site als ik :(
Ze mompelde nog wat over verantwoordelijkheid, jaja .. die neem ik zelf wel.. en als ik geld wil verspillen doe ik het liever op een andere manier.

Hoe kun je geld verdienen zeg.
Afzetters de GG&GD :twisted:

#43262 door marit
07 okt 2005, 20:25
Komt bekend voor:
Komen we vlak voor de vakantie met ons gezinnetje van 4 personen.
Ze steekt een keer haar verhaal af, maar we moeten uiteraard 4 keer consultkosten betalen.
Belachelijk.

#43263 door gero
07 okt 2005, 20:26
Dat valt dan tegen, als je denkt, dat het slechts een prikkie is.

Salu2,
Gero
:lol:

#43274 door Bennie
07 okt 2005, 23:44
hmmm... in de hal hangt een prijslijst voor de vaccinatie's en daar houden/hielden ze zich keurig aan. Gewoon wie het eerst binnenkomt wordt als eerste geholpen dus niks geen afspraken. Hopelijk verandert het niet landelijk want er wordt tegenwoordig overal extra geld voor gevraagd. (zelfs de giro die altijd gratis was vraagt nu geld voor de giropas en overschrijvingsboekjes kosten vanaf 2006 ook extra geld)

#43276 door gero
07 okt 2005, 23:50
hmmm... faxinerend :wink:

Prikken niet meer voor een prikkie,
pero porque ...

Je bent toch geen speldenkussen:
http://www.kritischprikken.nl/

Salu2,
Gero
:lol:

#46890 door cubavision
22 nov 2005, 19:11
Ik heb zelf hepatitus A opgelopen in Cuba waarschijmlijk door het water met tandenpoetsen te gebruiken.

Hepatitus A is in de volksmond geelzucht is 3 dagen besmettelijk je hebt gele ogen en diaree en je wordt gauw moe je bent er ongeveer 6 weken zoet mee.

Je kunt je laten vacineren voor je reis en werkt 6 weken lang.
En als je het eenmaal hebt gekregen krijg je het nooit een 2e keer want je lichaam is er dan imuum voor dus heb je als klein kind vroeger Hepatitus A gehad kun je het daarna nooi meer krijgen.
en niet wat iemand beweert op een andere site dat je er dan nooit vanaf komt.

Dus heb je als kind geelzucht gehad krijg je het dus niet meer en is vaccinatie overbodig om daar je geld aan uit te geven

Voor Hepatitus B is een coctail van 3 spuiten die je verdeelt over 3 maanden daarna ben je voor de eerste 30 jaar goed beschermt.

hoop dat het duidelijk is dan die indianenverhalen heb het zelf gehad