Wel of niet inenten, ziekenhuizen en medische vragen
#102988 door elfje
24 maart 2013, 21:42
ik kom er niet uit. hoeveel stripjes ( of aantal ) paracetamaol mag ik cuba invoeren? ik wil heel graag deze pillen meenemen maar wil geen problemen aan de grens, niet op schiphol maar ook niet op cuba.
dank!

#102990 door sandersh
24 maart 2013, 22:31
ELFJE, wat een mooie naam!
Gooi zoveel paracetamol als je wilt in je koffer.
Gewoon in de verpakking waar PARACETAMOL op vermeld staat.
Je koffer wordt zelden gecontroleerd. Handbagage moet je altijd laten zien.
Als je die paracetamol voor jezelf meeneemt op voorschrift van je arts, kan je evt. vragen of deze een medische verklaring in het Engels voor je maakt.
Ik zie geen bezwaar.
Of neem je deze pillen mee voor Cubanen?

#102996 door Pieterklu
24 maart 2013, 23:36
Niet al te veel van die medicijnentroep meenemen. Cubanen slikken zich al een ongeluk aan van alles en nog wat. Medicijnverslaafdheid kent men daar zeker en de farmacia is er laagdrempelig, zit in de wijk en recepten zijn gewoon 'te koop'. Dus bij elk kuchje of scheetje wordt er weer wat bijgepompt. Medicijnen voor (chronische) hoge bloeddruk zijn niet aan te slepen. Wat wil je ook als je het dagelijkse rantsoen van zout en vet ziet wat een Cubaan naar binnen werkt. Ik besef dat ik nu wel erg ver buiten de thread ga 'van meenemen paracetamol'.

#102998 door elfje
25 maart 2013, 07:14
ik heb begrepen dat cubanen zitten te springen om medicijnn? ik wil de pillen idd meenemen voor de cubanen en dan in santiago ( net als de zeepjes en make upjes en pennen:-D ) geven aan hen die het goed kunnen gebruiken. paracetamol gaat niet op recept, dus een verklaring van een dokter kan ik niet krijgen.
ik heb nu 10 doosjes...
andere medicijnen durf ik niet mee te nemen hoor, dus niks tegen hoge bloeddruk ofzo.
dank voor jullie antwoorden trouwens ( had als eerste gemoeten )

#103006 door carino
25 maart 2013, 13:03
Wij nemen altijd allerlei soorten medicijnen mee, nooit een probleem mee gehad. Ook medicijnen die normaliter op een recept gaan (via internet gkocht)
Goede medicijnen tegen hoge bloeddruk, maagzuur e.d. zijn niet altijd te krijgen.
Paracetamol is idd niet aan te slepen ;-)

#103008 door Joop_Siroop
25 maart 2013, 13:17
Ik neem ook altijd pakken paracetamol mee
meteen file in de straat want iedereen heeft meteen ergens last van
(een "aire")

;-)

#103099 door Abena
04 apr 2013, 18:02
Hoe meer medicijnen ik meeneem, hoe meer kwaaltjes iedereen heeft. Joop, weet jij onder welke naam je broomhexine en acetylcysteïne kan krijgen in Cuba? Dat zijn slijmverdunners zoals Bisolvon enzo. Ik had vorige keer een vastzittende catarro en kreeg antibiotica voorgeschreven. Wilde ik niet. Ik kon daar nergens een slijmverdunner vinden. Dan maar de kruidenthee en smeerseltjes vandaar gebruikt.

#103102 door elfje
04 apr 2013, 19:32
dank allemaal voor jullie antwoorden. ik zal het houden bij mijn 10 doosjes paracetamol.
fijn dat jullie allemaal de moeite hebben genomen om er iets over te zeggen.
ik ga de 17e april weg, dus als iemand nog iets toe wil voegen....
groetjes
sandra-elfje

#103108 door Joop_Siroop
05 apr 2013, 10:13
Sorry, ik gebruik zelden of nooit medicijnen. Misschien 1 paracetamol per jaar.
Ik ken de Nederlandse namen die je noemt al niet.

#103131 door Abena
06 apr 2013, 15:53
Gelukkig maar, Joop, die goeie gezondheid :D

#103132 door quelindaescuba2000
06 apr 2013, 17:50
Ik weet niet waar jullie denken dat de gemiddelde Cubaan gewoon de medicijnen kan kopen/bij de farmacia gaat halen maar de farmacia bij mijn schoonmoeder is leeg en zodra men verneemt via radio bemba dat er medicijnen zijn dan is dat binnen een uur ook op. In de "internationale"apotheek kan je wel wat kopen maar de gemiddelde Cubaan die ik ken komt er niet heb een keer heel Havana door gereden op zoek naar paracetamol.

#103180 door jorn2jorn
09 apr 2013, 17:04
Abena schreef: Ik kon daar nergens een slijmverdunner vinden. Dan maar de kruidenthee en smeerseltjes vandaar gebruikt.

Vraag volgende keer naar: espectorantes, (slijmverdunner) maar je hebt grote kans dat er niets vooradig is behalve de kruiden en smeerseltjes.

#103263 door Abena
17 apr 2013, 08:59
Quelindaescuba, ik had juist die vraag gesteld omdat ik ondervond dat er heel vaak antibiotica wordt voorgeschreven waar een slijmverdunner al afdoend is.Ik kon er alleen maar niet achterkomen hoe dat heet in het spaans.En of dat daar gebruikt wordt.Ik werd daar ook aan een soort vernevel apparaat gezet (dat wel werkte maar je moest wel in de cola staan) omdat er geen ventolinspray meer te krijgen was.

#103264 door Abena
17 apr 2013, 09:00
Ik neem dat voortaan wel wat van mee,een doosje kost hier niet eens een euro. Bedankt voor de tips.

#103275 door Janette
17 apr 2013, 18:45
Abena kijk eens op google naar: diluyente de moco / flema diluyente (slijm verdunner)

Misschien dat je daar wat kan vinden.
Succes ermee.

#103430 door elfje
01 mei 2013, 18:55
Inmiddels alweer terug van Trinidad en Santiago. De medicijnen had ik bewaard tot Santiago. Af en toe koos ik iemand uit ( oudere mensen )aan wie ik een doosje gaf en een zeepje. Ze waren er geweldig blij mee.
Had idd heel wat doosjes en werd niet gecontroleerd.

#104536 door PapiChulo
07 aug 2013, 11:29
nog ff voor de duidelijkheid: svp alleen zetpillen invoeren want anders doet het zeer! ;-) :twisted: