Wel of niet inenten, ziekenhuizen en medische vragen
#101959 door Vedette
09 jan 2013, 20:27
Op het moment dat ik in Cuba gebruik moet maken van medische diensten. Moet ik dan direct betalen, of wordt dit afgehandeld met de verzekering?

Ik heb een reisverzekering afgesloten met Geneeskundige Kosten en Ongevallen, bij de OHRA. Verzekeringstechnisch gezien zou het dus wel snor moeten zitten :)

#101962 door sandersh
10 jan 2013, 03:32
Vedette, je moet in Cuba ter plekke meteen zelf cash betalen. Vraag een kwitantie en stuur die in Ned op naar je verzekering. Zij vergoeden het (grotendeels).

#101965 door Robert
10 jan 2013, 16:07
Als je een serieus probleem hebt kun je contact opnemen met je verzekering die een betalingsgarantie geeft zodat je NIET zelf hoeft te betalen.
Let wel dat is alleen als het een serieus acuut probleem is! Anders zelf betalen en proberen te verhalen, wat lastig kan zijn daar ze bijvoorbeeld kunnen eisen dat je vooraf naar je huisarts bent geweest terwijl ze zelf telefonisch toestemming hadden gegeven voor een behandeling (jep ervaring met beide).

#101967 door Vedette
10 jan 2013, 21:49
Thx voor de antwoorden, ik weet genoeg!

Overigens wel een beetje krom, in mijn beleving, dat je Cuba niet in komt als je geen reisverzekering met geneeskundige kosten hebt bij een door hun erkende maatschappij, maar je wel zelf kunt cashen op het moment dat er iets gebeurt waarbij je medische kosten maakt :?

#101970 door Robert
11 jan 2013, 07:15
Als je acuut een serieus probleem krijgt en direct contact opneemt, of op laat nemen..., met je ziektekosten verzekering hoef je dus normaal gesproken niet zelf te betalen![/b]

#101971 door Vedette
11 jan 2013, 09:09
Foutje, dubbel :oops:
Laatst bijgewerkt door Vedette op 11 jan 2013, 09:13, in totaal 1 keer bewerkt.

#101972 door Vedette
11 jan 2013, 09:11
Oke, maar dat geldt alleen voor accute en zeer ernstige problemen. Denk ook dat als er echt iets heel ernstigs is, het niet meer te betalen is voor de meeste personen.
Maar als er iets kleins is waarvoor je toch even langs een arts wil (lelijke snee, ik noem maar wat) dan moet je wel direct betalen en dat thuis met de verzekering opnemen.
Het is me helder nu!

Ik heb zoiets in het verleden wel eens gehad in Turkije en daar werd alles direct opgenomen met mijn verzekeraar. Maar ik kan Cuba natuurlijk niet vergelijken met Turkije. Ik ga graag goed voorbereid op reis :wink:

#101973 door JVLebbink
11 jan 2013, 10:24
Hoi Vedette,

Je hebt je waarschijnlijk onnodig extra verzekerd. De dekking van je eigen nederlandse standaard basis verzekering is genoeg. Gewoon aan je verzekering een bewijsje vragen en klaar.

Zie deze informatie van het Cubaanse consulaat schreef:hier

gr,

J

#101974 door Vedette
11 jan 2013, 12:51
Hmmz, dat is dan een spijtige zaak. Ik had begrepen dat je een reisverzekering moet hebben die medische kosten dekt in het buitenland.
Tenminste, dit staat op de Arke site: "Ook dient u verplicht in het bezit te zijn van een reisverzekering die medische kosten dekt in het buitenland"(bron: http://www.arke.nl/verre-reizen/cuba/informatie.aspx). Tevens had ik via mijn Arke papieren begrepen dat dit bij een door Cuba erkende maatschappij moet zijn (en mijn zorgverzekering van Agis stond daar niet tussen).

Ach ja, die paar tientjes op de gehele vakantie maken dan ook niet meer uit. Misschien zonde geld, maar ik kan iig met een gerust hart op vakantie 8)