Wel of niet inenten, ziekenhuizen en medische vragen
#92517 door Pieterklu
20 dec 2010, 22:21
De GGD adviseert reizigers op dit moment voor Cuba de volgende voorzorgsmaatregelen te nemen. Ik ben benieuwd of en hoe de regelmatige Cubagangers deze adviezen ter harte nemen (of niet natuurlijk), vooral als het gaat om injecties Hepatitis A, DTP en Buiktyfus.

* Hepatitis A
Vaccinatie wordt aanbevolen voor alle reizigers naar dit land.

* DTP
Vaccinatie wordt aanbevolen voor alle reizigers naar dit land.

* Buiktyfus
Het vaccinatieadvies is persoonsgebonden. Bespreek met een deskundig reizigersgeneeskundig (huis)arts of reizigersverpleegkundige of vaccinatie voor u zinvol is.

* Dengue
In dit land komt dengue koorts of knokkelkoorts voor. U dient zich goed te beschermen tegen muggenbeten.

* Rabies
In dit land kan rabiës bij zoogdieren voorkomen. Vermijd contact met zoogdieren. Bespreek met een deskundig reizigersgeneeskundig (huis)arts of reizigersverpleegkundige of vaccinatie voor u zinvol is.

Groetjes,

#92519 door Elisabeth
21 dec 2010, 10:57
Hepatitis B alhoewel dit vaccin in 3 keer met grotere pauzes ertussen wordt toegediend.

Tegen Hepatitis A wordt ieder kind in Cuba ingeent en dat sinds jaren. Aanstekingsgevaar dus waarschijnlijk gering. Ik dacht trouwens in Nederland ook? Vroeger in ieder geval wel.

Dengue is familie van Hep B, maar zeker in het Oosten van Cuba lijkt het me niet overdreven om voorzorgmaatregelen tegen Dengue te nemen. Een vaccinatie is dacht ik niet mogelijk maar ik kan me vergissen.
#92522 door JVLebbink
21 dec 2010, 16:20
Ik heb de eerste keer dat ik naar cuba ging me in laten enten zoals de GGD adviseerde. De tweede keer nog een keer voor Hepatitis A. Dat zou voldoende moeten zijn voor 10-15 jaar.

Of ik me daarna nog in laat enten weet ik nog niet.

Gr.

Jeschael