Cubaanse steden, Cubanen, Cubaanse rum, Cubaanse sigaren, Havana, Santiago de Cuba, Varadero, Trinidad, enz 

Hoe kom je van A naar B in Cuba
 #118229  door kaaskaas

Ik wil graag een auto huren om van Havana naar Villa Clara te reizen en na 3 dagen door naar Varadero (en de auto daar inleveren).

Welke sites zijn betrouwbaar, eventueel vanuit Duitsland? (las ik in een paar topics hieronder).
Waar moet ik op letten (naast de informatie hierboven, of eventueel actuele dingen)
Ennn kan ik met mijn Europese rijbewijs daar gewoon rijden? Ik las bij de ANWB iets over een extra rijbewijs aanvragen voor het buitenland?

Eerste keer Cuba voor mij, ik verblijf bij de familie van een vriend en zij kunnen mij overal in ondersteunen, alleen is mijn Spaans niet echt top en wil ik graag alles goed geregeld hebben (voor zover dat kan)
 #118230  door Quabola

Hey KaasKaas, Ik zou gewoon via cubatravelnetwork.com een auto huren. Dat is het veiligste vanuit hier en meestal het goedkoopste. Vooral foto's maken van de buitenkant van de auto bij het afnemen van de auto en van de binnen dat ze je niet een oor kunnen aannaaien. Ik heb zelf eens in Varadero gehad dat ze mij schade wouden laten betalen die al aanwezig was bij de afname van de auto. Kijk het oliepijl na en of je genoeg ruiten/koel vloeistof erin hebt ook handig en dat vergeten een hele boel mensen. Je moet ook goed navragen of er een alarm nummer is in geval de auto stuk gaat onderweg. Lokaal/landelijk. ik heb een aantal keren langs de weg gestaan met de Kia's Rio omdat ze de motor oververhit raakte. Door het alarm nummer te bellen had ik na 3 uur toch vervangend vervoer en dat is heel snel op Cuba... ;p. Kijk goed hoeveel je gaat rijden en wat voor type auto je gaat huren, een beetje extra betalen voor een grotere auto kan voordelen opleveren.
Met je Nederlands rijbewijs kun je gewoon een auto huren/rijden op Cuba je hoeft daar verder niks voor te doen.
Denk wel na dat bij elk klein ongeluk jij als toerist altijd aansprakelijk wordt gesteld (jij hebt de zak met geld:p)
Zorg er daarom ook voor als je rijdt goed oplet wat je doet want een ongeluk is zo gemaakt op Cuba.. ;p
 #118235  door Rinie Jansen

Ik heb vorige week geboekt bij cubana.rent. Is gevestigd in Amsterdam met een Cubaanse booking agent en een Cubaans noodnummer. Binnen twee dagen uitsluitsel of de auto voorhanden is.
Let wel op dat als ze het over "gereserveerd" hebben, bedoelen ze "geboekt". Maar dat is in de reiswereld wel vaker.
Eerste keer voor mij bij deze club. Indruk tot heden is goed.

Denk er ook aan om de km-stand en de benzinemeter te fotograferen. Ikzelf maak altijd een doorlopende video van km's, benzinemeter, binnen- en buitenzijde. Heeft me al een keer behoed van een hoop ongein bij een auto waar van alles aan beschadigd was en zelfs ontbrak. Zaten niet eens zonnekleppen in! Ze probeerden me het een en ander aan te smeren, maar na het tonen van de video bleef er niets over dan 10 CUC benzine. Daar klopte ook niks van, maar dat heb ik maar geslikt.
Ander aandachtspunt is: Controleer de werking van de krik. Ik heb er een keer een moeten lenen.

M.b.t. een eventueel eigen risico bij schades geldt dat bij sommige creditcards dit (tot een bepaald maximum) terug te ontvangen is van de creditcardmaatschappij. Zorg wel voor voldoende bewijsstukken. Lees de voorwaarden van je creditcard.
 #118240  door Laudon

Ok, even on topic dan. Over het algemeen zijn de klanten tevreden.
Caution criminals! Scam! Totally corrupt! Don't rent a car there!!! Worst decision ever made on a vacation. I'm never again going to rent a car in cuba! The car was booked from the travelagency in Germany. When we arrived to take it for our in detail planned roadtrip around cuba for a week in january 2018 we were doomed.

(hierzo: https://cumaps.net/en/CU/cubacar-p9664)

Cubacar hoopt dit jaar 5 zilveren sterren te behalen:

Afbeelding
 #118241  door HijodelMundo

Zilver, dat is toch al gauw een tweede plaats...

Maar ook even on topic dan. Autohuur in Cuba is duur voor wat je krijgt, vooral als je het vergelijkt met wat je in andere landen voor die prijs kan en mag verwachten.
Dat betekent dat je dus prima een auto kan krijgen met meer lichtjes die aangaan op het dashbord dan wat je jaarlijks in je kerstboom doet, maar zolang hij rijdt krijg je hem toch mee.
Of een auto waarbij je merkt dat de schokdempers ver over hun uiterste houdbaarheidsdatum zijn. Of knopjes die het niet doen.

Ook was het altijd opletten (ik weet niet of het nu nog zo is) op de benzine policy. Je betaalt altijd een volle* tank, dus je krijgt hem vol* mee en je betaald dat ook op het huurcontract. Vele toeristen hebben dan ook de gewoonte om de auto volgetankt terug in te leveren, wat in europa en vele landen ook gebruikelijk is. Echter krijg je daar geen cent voor terug.
Oftewel wanneer je bij afhalen de auto volgetankt meekrijgt en ook betaald, dan mag je hem zo leeg mogelijk inleveren. Want de benzine die er al inzat, heb je betaald, lever je hem vol in dan heb je dus een volle tank cadeau gedaan aan de verhuurmaatschappij (lees de persoon die de auto inneemt). Zijn zij wel blij mee want wie durft de auto nu leeg in te leveren?
Mij record is 43 km op de reserve (en met zweethandjes naar de eindbestemming)
(*hun vol is grappig genoeg altijd net iets minder vol dan wanneer je hem zelf voltankt, je zou dus naar een tankstation kunnen rijden, hem echt afvullen en terug gaan om te klagen dat er nog 8 liter bij kon, dus niet vol was, echter --> waste of time en negatieve energie...)

Mijn advies: verwachtingen bijstellen, weet dat je veel betaald voor de geleverde kwaliteit. Bij ophalen van de auto, niet te gestrest doen en bang zijn dat je opgelicht wordt (dat wordt je gedurende je reis toch wel op regelmatige basis). Maar vriendelijk, lachend, praatje maken, complimentje geven, beetje empathie en dan komt het allemaal goed.
Mooi Cubaans gezegde (althans ik heb het in Cuba geleerd) : Se atrapa mas moscas con miel que con mierda --> Je vangt meer vliegen met Honing dan met stront!
 #118243  door Laudon

@kaaskaas
Voor iemand die nog nooit op Cuba een auto heeft gehuurd, kan het wat vreemd zijn.

- Op Cuba boek je op voorhand geen merk en model, maar een klasse (económico, medio, jeep, van, alto,...)
- Bij de boeking betaal je huur zonder verzekering en extra's.
- Bij afhalen in Cuba betaal je de verzekering, aanwezige benzine, drop off-kosten,...
- Je hebt een visakaart nodig om de borg te betalen (vrijstelling verzekering) (bij afhalen)
- Op Cuba is er geen ANWB. Bij pech moet je eerst jezelf proberen te helpen.
- Als dat niet gaat bel je 'auxilio' (bovenaan contract staat nr.)
- Op Cuba zijn huurauto's pas bij 100.000 km afgeschreven. Als je pech hebt blijkt je huurauto een wrak.
- Overtredingen betaal je nooit aan de politie, maar worden op het contract bijgeschreven.
- Bij inleveren van de auto betaal je eventuele verkeersboetes.
- Je laat je auto 's nachts best niet onbewaakt achter. Zonder wielen is het moeilijk verder te rijden
- op Cuba heeft nog nooit een autoverhuurder mij een oor aangenaaid (hij wordt er niet beter van)
- en zoals Hijodelmundo al schreef. Blijf vriendelijk als iets niet klopt en de oplossing komt vanzelf.
- documenten:gewone rijbewijs en paspoort (met visumpapiertje).
- je betaalt 25$ extra als je huurt vanaf de luchthaven
- je betaalt 25$ drop off van Havana naar Varadero (en daar bovenop 25$ extra luchthaven).

Omdat je de auto maar een paar dagen huurt lijkt het mij gemakkelijker om het anders op te lossen.Reis eerst per Viazul tussen Havana en Santa Clara, daar laat je door je Cubaanse kenissen een colectivo naar Varadero regelen in plaats van het gedoe met een tour (= huurauto).

In Cuba is de autoverhuur een monopolie van de staat. Voor toeristen zijn er een viertal firma's. Ze worden beheerd door Transtur (via ministerie v. toerisme) of TransGaviota: Cubacar, Havanautos, Via en Rex. Je kan direct via deze website boeken: https://www.rentcarcuba.com/
 #118245  door Joop_Siroop

Wat n info voor Kaaskaas! Ik reed vroeger het hele eiland over met een huurauto (tur ;-)). Maar de laatste keer dat ik er een gehuurd heb is inmiddels wel 10 jaar geleden denk ik. Tegenwoordig is het taxi en soms bussen met Viazul/Astro.
Nog een kleine tip mocht je toch beslissen om te gaan huren ... installeer de navigatie app maps.me op je mobiel. Die werkt ook zonder 3g/4g data verbinding. En ... de vriend van de vrouwelijke lifter staat verscholen achter een boom ;-)
 #118248  door kaaskaas

Bedankt allemaal. Ik wil de auto een paar dagen gebruiken dus ik moet wel huren. maar er komt wel veel bij kijken haha jeetje. Ik ga denk ik huren via de 'algemene' site. Mochten er nog meer tips, heads ups en aanbevelingen zijn hoor ik het graag !!
 #118262  door Laudon

Je gaat te veel tijd verliezen met het zoeken naar benzine. Het is bijna zeker dat je een auto ontvangt met maar een paar liter brandstof en vervolgens ben je een ganse dag op zoek naar benzine. Laat je rondrijden en je betaalt de helft van het geld. Zonder kopzorgen.

Afbeelding