Van West naar Oost, stad of strand, welke highlight's.
#92985 door viswel
19 jan 2011, 02:47
Hallo, mijn naam is Frans en heb mij net aangemeld op dit forum.
Eind februari gaan mijn vrouw en ik voor het eerst naar Cuba.
Eerst gaan wij met een reisgezelschap een week naar “Santiago de Cuba” om het Cubaans dansen een beetje onder de knie te krijgen, daarna rijden we mee terug met de bus naar “Holguin” om een huur auto op te pikken waarna wij met z’n 2e nog een week wat willen rondreizen.
Mij idee was om via “Moa” naar “Baracoa”te gaan en terug via “” Gantanamo” weer naar “Holguin”
Heeft iemand hier ervaring mee en is het te doen voor een kleine week, we hebben de auto op 2 maart rond de middag en vliegen terug 9 maart, dus 8 maart wil ik weer in “Holguin” zijn.
Graag als mogelijk wat tips betreft casa’s of hotels en op wat voor kosten per dag ik ongeveer moet rekenen voor 2 personen, want ik heb begrepen dat pinnen of kredietkaart vrijwel uitgesloten is.
Ik heb een “Cuba” wegenkaart bij de ANWB aangeschaft,is dit voldoende of heb ik ook nog provinciekaarten nodig.

#93001 door carino
20 jan 2011, 13:57
Het is wel te doen in een week maar ik vraag me af of die rit wel zo interessaant is. Guantanamo is niet zo interessant naar mijn mening.
Een reisje naar Camaguey over Bayamo is wellicht leuker.
Hou er rekening mee dat je van Holguin naar Baracoa in 1 dag moet doen omdat er geen hotels onderweg zijn.
Het eerste stuk tot aan Moa, langs bijv. Sagua de Tanamo is voor een groot deel wel heel mooi qua landschap.
Sagua em Mayari zijn typische cubaanse provincie stadjes.
De weg van Moa naar Baracoa is heel slecht en vooral op het laatste een verschrikking.
Die dag heb je dus echt wel nodig en dat wordt een heel lange dag :-)
Die ANWB kaart is naar mijn mening niet voldoende.
Koop deze
Kosten per dag: daar is al vaker over geschreven. Zoek ff op het forum.

#93003 door Joop_Siroop
20 jan 2011, 14:20
carino schreef:...Guantanamo is niet zo interessant naar mijn mening...

:evil: :shock: :roll:

Cada quién con cada cual,
Cada quien por su camino...

:D :shock: :)

#93004 door carino
20 jan 2011, 14:52
haha, ja toch wel erg gezellig :-)
#93006 door jorn2jorn
20 jan 2011, 15:40
viswel schreef:ik heb begrepen dat pinnen of kredietkaart vrijwel uitgesloten is.

Pinnen nee, maar in de steden kan je bij de banken ( o.a. Cadeca) met je Visa of Master creditcard gewoon geld opnemen.
Ik zou overigens gelijk een maand vakantie eraan vast plakken! Een weekje is net genoeg om een beetje te acclimatiseren. Je komt vast zoveel leuke dingen tegen dat je tijd te kort komt. Een "CASA" kost 20 tot 25 cuc per nacht voor 2 personen. Als je langer blijft kan het soms goedkoper. Je maaltijd komt daar bovenop, maar kan je naar wens laten bereiden. vanaf 5 cuc per persoon. Mensen doen erg hun best om het je naar de zin te maken. Ze zorgen goed voor je, in feite zijn zij ook verantwoordelijk voor je (tot op zekere hoogte). Dit geldt voor de casas. In de hotels is het oersaai.
Alvast een fijne reis!

#93009 door Elisabeth
20 jan 2011, 17:08
Mij idee was om via “Moa” naar “Baracoa”te gaan en terug via “” Gantanamo” weer naar “Holguin”

Ik zou het niet doen. Liever in Santiago een auto huren en rechtstreeks naar Baracoa rijden. Zoals Cariño al zegt is de weg ontzettend slecht en vaak doodgewoon niet om door te komen.

Vooral als het heeft geregend en dat kan heel goed eind februari, kan het echt gevaarlijk worden. Bij Moa, vrij dicht bij de nikkelfabriek staat het water dan wel een meter diep op de weg. Aangezien er ook stroming in zit kun je dan met je auto rechtstreeks in zee terechtkomen. Ook verder richting Baracoa moet je je geen weg voorstellen maar een piste met veel kuilen, gaten en rotsblokken. Na regen verandert het "beleg" in kleiige modder waar je net als met ijs lekker heen en weer glijdt. Gelukkig is er wenig verkeer.

Ik heb het zelf 2 jaar geleden nog eens vanuit Baracoa geprobeerd omdat we al een 25 km richting Moa zaten maar op km 30 ben ik toch maar omgedraaid en terug gereden naar Baracoa en vandaar via Guántanamo, een prima muziekstad trouwens, naar Santiago terug. Tijdens San Lazaro in december is het de moeite een dag of 3 in G. te blijven, anders is 1 dag en nacht wel voldoende.
#93010 door Leo.S
20 jan 2011, 17:18
Viswel,

Waarom rij je mee terug naar Holguin. Huur de auto in Santiago en ga van daar uit via guantanamo naar barracoa. En vervolgens via moa terug richting holguin. Als het droog weer is de routes prima te rijden, zij het wat rustig. In barracoa zou ik hotel caststillo nemen. Er zijn in barracoa overigens ook prima casa te huur. De auto lever je bij het vliegveld in holguin in.

succes.

LeoS

#93015 door Joop_Siroop
20 jan 2011, 17:59
De weg naar Baracoa is ook met een beetje regen prima te doen:

#93016 door Robert
20 jan 2011, 18:42
De weg via Moa is ook goed te doen als het niet veel heeft geregend.
Heeft het wel veel geregend dan is het een ander verhaal, zoals Elisabeth al schreef.

Maar goed voor mij was het vorig jaar januari dat ik dat stuk heb gereden.
Hele stukken compleet nieuw viel ons op.
Maar toch nog wat mindere stukken voornamelijk tussen Moa en Baracoa.
#93017 door Leo.S
20 jan 2011, 19:28
Joop

Wat jij laat zien is de weg van guantanamo naar barracoa. Met hetzelfde weer heb ik afgelopen jaar de weg van moa naar barracoa gereden en geen problemen. Je moet in cuba nu eenmaal van een beetje uitdagingen houden.

LeoS
#93018 door Joop_Siroop
20 jan 2011, 19:42
Leo.S schreef:... Wat jij laat zien is de weg van guantanamo naar barracoa...LeoS

Verrek, nu je het zegt....
dacht dat het de bus naar Oegstgeest was
:-)

#93021 door HijodelMundo
21 jan 2011, 04:34
Ikzelf kom 1 keer per maand in Baracoa en ik ga meestal via Hoplguin-Moa.
Mijn mening is dat zowel het stuk Holguin-Moa prachtig is alsook Moa-Baracoa. Kwa natuurschoon absoluut de moeite!

Het klopt ook dat de weg slecht is, zeker vanaf Moa. Maar hier krijg ik bijna de indruk dat het onbegaanbaar is. Hij is slecht en het is avonturulijk rijden maar wegspoelen in de zee is absoluut niet aan de orde. Gaten ziten er zeker en als je weet dat het goed geregend heeft zou ik de weg misschien vermijden. Maar als je de tijd neemt en geen haast hebt is het te doen.

Ik reken, de weg kennende, ongeveer 5,5 uur rijden. Doe het op je gemak, neem een paar sandwichen mee, eet wat fruit onderweg bij de stalletjes en reken 8 uur en het is te doen... Persoonlijk vindt ik Baracoa prachtig en Guantanamo stad ken ik niet echt (rij er alleen doorheen). Guantanamo is ongeveer 1,5 toerist te vinden wat het eigenlijk juist een erg interessante locatie maakt die nog niet verpest is door het toerisme!

Wat jullie ook besluiten te doen ik wens jullie veel succes en zeker veel plezier!

Hijo

#93024 door Elisabeth
21 jan 2011, 10:53
Het klopt ook dat de weg slecht is, zeker vanaf Moa. Maar hier krijg ik bijna de indruk dat het onbegaanbaar is. Hij is slecht en het is avonturulijk rijden maar wegspoelen in de zee is absoluut niet aan de orde.

Tja, Hijo, zelf beleefd dichtbij Moa. Dwz. niet in zee belandt natuurlijk want anders kon ik hier waarschijnlijk niet meer schrijven.

Er is op dat punt een inham van de zee en die overspoelde de weg. Het was niet te zien hoe diep het was en er was geen mogelijkheid er aan de bergkant langs te rijden. We hebben een tijdje stilgestaan en de zaak bekeken toen er een vrachtwagen aankwam die erg "hoog op de poten" stond. De banden waren minstens 2 x zo hoog als die aan ons kleine toeristenautootje. De chauffeur was van mening dat het best ging maar zou door het water rijden en dan stoppen om ons eventueel te helpen. Ik kon toen zien hoe diep hij erin ging en dat leek me met een goede aanloop en dan vrij snel rechtdoor rijden zonder verder te sturen inderdaad wel te doen. De chauffeur van de vrachtauto had ook de plek precies aangewezen.

Ik ben in de auto niet bang en heb veel rijervaring in veel landen, ook op bar slechte wegen in landen als Turkije 30 jaar geleden. Toch vond ik dit link. Het rijden door de modder en kuilen vanaf Baracoa vond ik integendeel wel een avontuur. Het duurt lang en je glijdt nogal eens weg maar dat ken ik wel van de gladheid in de winter in de bergen.

Ik heb het trouwens alleen over Moa-Baracoa. Het traject Mayarí-Moa is inderdaad prima te rijden. En: het landschap is fantastisch, archaisch, paradijselijk. Maar dat is de Farola ook.

Als de vraagsteller het toch wil proberen zou ik hem aanraden in ieder geval nog een nacht in Holguin te boeken en niet rechtstreeks vanuit Baracoa naar het vliegveld willen vertrekken. Dat zou waarschijnlijk een enorme stress worden.

#93028 door viswel
21 jan 2011, 12:48
Erg bedankt voor de goede tips, ik doe hier zeker mijn voordeel mee, het had inderdaad slimmer geweest om vanuit Santiago te starten, maar ik ging er vanuit dat ik dan gelijk wist waar de auto in Holguin ingeleverd moest worden.(Halen/brengen bij de zelfde personen).
Heb inmiddels dankzij de tip van Carino de “Guia de Carreteras”aangeschaft, het is inderdaad een betere gedetailleerde kaart dan die ik bij de ANWB heb gekocht.
Gelukkig heb ik nog een paar weken tijd om over alle suggesties na te denken, de rit Moa Baracoa trekt mij wel, misschien moet ik op die dag kijken hoe het weer is en eventueel bij Mayari of Cayomambi een overnachting doen, als die mogelijkheid er is.
In ieder geval ik kijk er erg naar uit.
Bedankt tot nu toe.

#93030 door carino
21 jan 2011, 13:07
viswel schreef:eventueel bij Mayari of Cayomambi een overnachting doen, als die mogelijkheid er is.

'n tip : Cayo Saetia!