Van West naar Oost, stad of strand, welke highlight's.
#92893 door Stolwijk
13 jan 2011, 00:27
Hallo Cubagangers,

In Oktober ben ik met 2 vrienden naar Cuba geweest. Als eerste zijn we naar Santiago geweest om Ruben te ontmoeten. Deze jongen kennen we van vorige vakanties in Cuba. We hadden hem een paar Nike's belooft en deze dus gegeven. We vertelden hem dat we van plan waren om Cuba met de bus rond te reizen. Van Santiago naar Havana via Cienfegos en Santa Maria. We vroegen of hij zin had om mee te komen. Wij zouden alles voor hem betalen. Dit had hij wel. Het was echt perfect. Hij regelde alles. Alle hotels, busreizen, taxis. We hoefde het maar op te noemen en het werd geregeld. Het was niet alleen perfect geregeld maar alles was ook nog een stuk goedkoper. Overal waar we kwamen gaf hij aan dat hij geen commissie wil. Prijzen bij hotels bleven hetzelfde. maar de taxiritten werden opeens spotgoedkoop en bij particuliere restaurants kwamen de goedkope prijzenlijsten te voorschijn. ook wist hij de plekken aan te wijzen waar we goedkoop Rum, Sigaren (helaas niet de originele maar wel goede kwaliteit) en souvenirs konden kopen.
Enige nadeel is dat hij 1 keer is opgepakt bij een punto de control (cubanen mogen niet met toeristen omgaan). Dit was echter geen probleem. De volgende ochtend stond hij gewoon weer voor het hotel.
Al met al was het echt de ideale vakantie voor zowel ons als voor Ruben.

Indien dit iemand anders ook aanspreekt dan kan ik contact met hem opnemen. Hoeft niet voor een hele vakantie te zijn maar BV ook voor excursies rond Santiago op plekken waar normale toeristen niet komen.

Als je meer wil weten stuur mij dan een PB.

PS Mei is uitgesloten. Dan ga ik zelf weer naar Cuba.

Groeten,

Jos

#92897 door Robert
13 jan 2011, 05:41
(cubanen mogen niet met toeristen omgaan)

Onzin!
#92902 door Stolwijk
13 jan 2011, 10:42
He robert,

Kan je het iets toelichten.
Mijn ervaring van de laatst twee keer in Cuba is dat je voorzichtig moet zijn.

Des te dichter je bij Havana komt des te erger het wordt.
#92903 door Encantó
13 jan 2011, 10:43
Stolwijk schreef:(...) Enige nadeel is dat hij 1 keer is opgepakt bij een punto de control (cubanen mogen niet met toeristen omgaan). Dit was echter geen probleem. De volgende ochtend stond hij gewoon weer voor het hotel. (...)

Hij heeft jullie uitgebreid verteld wat de reden was dat hij werd meegenomen ter ondervraging? En... ?

#92904 door Stolwijk
13 jan 2011, 10:49
Het was niet alleen met de gids.
We hebben ook meerdere malen een particuliere taxi genomen.
Dan moesten we van te voren afspreken wat we zouden zeggen als we bij een punto ondervraagd zouden worden. En zo zijn er meer situaties waar je voorzichtig moet zijn.

Wat is jouw ervaring dan.

#92906 door Eddy77
13 jan 2011, 12:47
Ik kan het verhaal onderschrijven, als je in habana vooral met een donkere huidskleur en in de toeristische gebieden met toeristen over straat loopt, dan wordt je om documenten gevraagd. Als je dan niet in habana woont, dan kun je vastgezet en op de trein gezet worden.

OOk de puntos de control zijn vervelend als je niet met een officiele taxi gaat, dat verschilt een beetje per regio, het stuk habana varadero wordt door de meeste particulieren niet geriskeerd met toeristen in hun auto...
#92908 door Robert
13 jan 2011, 13:44
Stolwijk schreef:He robert,

Kan je het iets toelichten.
Mijn ervaring van de laatst twee keer in Cuba is dat je voorzichtig moet zijn.

Des te dichter je bij Havana komt des te erger het wordt.

Je kunt ook opschrijven dat werken in Nederland verboden is als je zwartwerkende klusser is opgepakt of een pittige belastingaanslag heeft gekregen.
Dat betekend niet dat werken verboden is maar dat zwart werken verboden is.
Met andere woorden werken als gids mogen op Cuba alleen mensen die daar een vergunning voor hebben, en die zijn er bij mijn weten niet, of gidsen werkzaam voor een staatsbedrijf.
Wil iemand toch betaald gidsen dan loopt hij/zij dus bewust een risico.
En dat heeft helemaal niets te maken met omgaan met!
Vandaar dus onzin.

O ja bij snorder bijna idem!
Ook snorders lopen in Nederland risico opgepakt te worden, en terecht!

En mijn ervaring is dat er bij een controle nooit een probleem is als er niets illegaals aan de hand is.

#92910 door Stolwijk
13 jan 2011, 14:22
@ Robert,

Ik vind het wel een beetje ver gaan dat je Nederland met Cuba gaat vergelijken. Als je Cuba een beetje kent dan weet je dat Cuba absoluut niet met Nederland te vergelijken is.

Cubanen moeten ongeveer voor E 15 per maand werken. en ze zijn grotendeels afhankelijk van voedselbonnen. Dat jij dus iemand die wat zwart bijverdiend (wit is trouwens bijna onmogelijk) nu als een of andere crimineel zit af te schilderen is pas onzin.

Het enige wat ik probeer aan te geven is dat die gids mij en mijn vrienden een perfecte vakantie heeft bezorgt. we waren (in tegenstelling tot met een officiele gids waarbij je met met een groep mensen als een kudde in een veewagen door Cuba wordt gereden) vrij om te doen wat we wouden en het heeft ons heel veel geld gescheeld. Die gids heeft ook drie weken van zijn leven gehad. mijn inziens een win/win situatie.

#92911 door Stolwijk
13 jan 2011, 14:24
@ Robert,

PS

Als ik in mei weer naar Cuba ga dan neem ik lekker een snorder naar Schiphol.

#92912 door Robert
13 jan 2011, 14:27
Hoe dan ook en wat voor draai je er ook aan geeft blijft onderstaande quote onzin!
(cubanen mogen niet met toeristen omgaan)

#92913 door Robert
13 jan 2011, 14:32
Stolwijk schreef:@ Robert,

PS

Als ik in mei weer naar Cuba ga dan neem ik lekker een snorder naar Schiphol.

Ga je dan ook klagen dat het een armoedzaaier met alleen een bijstandsuitkering is als hij een boete krijgt of zijn auto in beslag word genomen?
Of dat bijstandstrekkers niet om mogen gaan met reizigers?
En bedenk bijna alles is zwart te doen! Vast ook wat jij doet.
:D

#92916 door Stolwijk
13 jan 2011, 15:44
@ Robert

Je laat je wel een beetje kennen hoor.
Met je laatste reactie laat je merken dat je een beetje simpel persoon bent.

Wij zullen het niet met elkaar eens worden.
Ik hou het hierbij.

#92918 door Encantó
13 jan 2011, 16:06
@ Stolwijk
Ik stelde je de vraag hierboven (Do Jan 13, 2011 10:43) omdat het erop lijkt dat hij reeds eerder een probleem heeft gehad met de Policia. anders hadden ze hem verder laten reizen met jullie.
Ik zou willen weten wat er allemaal kan gebeuren als een Cubaan mee wordt genomen in dergelijke gevallen. Ik lees hieromtrent altijd verhalen uit de tweede hand. De Cubanen willen er helemaal niet over spreken...

Afbeelding

#92919 door Robert
13 jan 2011, 16:26
Stolwijk schreef:Met je laatste reactie laat je merken dat je een beetje simpel persoon bent.

Ha ha.

#92920 door Encantó
13 jan 2011, 16:38
Allez! Alle twee.
In het Duits zegt men dan : 'Der Klügere gibt nach'. Dat geeft toch geen pas om zo over en weer te schrijven. Help mij liever vooruit en schrijf wat je over de zaak weet.

#92922 door Joop_Siroop
13 jan 2011, 17:20
Toen ik je foto zag wist ik meteen waar het was Encanto, die bus heb ik ook
een paar keer gezien in December, exact dezelfde locatie.

#92923 door Stolwijk
13 jan 2011, 17:35
@ Encanto

Ik zou het echt niet weten wat hij op zijn kerfstok heeft.
Heb het eigenlijk nooit gevraagd. Daar kan ik je dus geen antwoord op geven.

Sorry
8)

#92930 door HijodelMundo
13 jan 2011, 20:10
Jongens...

Stolwijk super dat jij de vakantie van je leven hebt gehad! Heel fijn dat je die ervaring verder ook met anderen wilt delen!
Verder is het wel onzin (tegenwoordig) dat cubanen niet met toeristen mogen omgaan. Er wordt misschien meer op je gelet. En jijzelf beargumenteerd jou mening ook met "Als je Cuba een beetje kent..." Dan zou juist jij moeten weten dat alles een stukje genuanceerder is dan 15 euro per maand en eten van van een bonnenboekje. Ik zeg niet dat het volledig onjuist is maar wel iets te zwart wit gesteld! Mijn persoonlijke ervaring is deze kant van het verhaal altijd extra benadrukt wordt door mensen die proberen te overleven via het zwarte circuit...
Feit is gewoon dat deze jongen illegaal als gids heeft gewerkt. Ik persoonlijk heb daar geen problemen mee maar het is dus feitelijk wel tegen de wet. Net zoals snorders die zonder vergunning taxi spelen... Niet meer niet minder.

Nogmaals oprecht blij dat jij een toffe tijd hebt gehad!

Hijo

P.S. Ik verdien mijn brood met het rondleiden van sardientjes in Cuba. Die hebben met mij ook een toffe tijd en voelen zich als een vis in het water!

#92932 door Stolwijk
13 jan 2011, 21:05
@ HijodelMundo

He Hijo,

Ik denk dat je mij verkeerd heb begrepen (of ik ben gewoon onduidelijk . :oops: )
Ik ben absoluut geen Cuba expert. Het enige wat ik weet is wat ik zelf heb gezien/meegemaakt en wat ik van andere heb gehoord. Afgelopen twee dagen heb ik flink wat extra kennis opgedaan op dit forum.
Ik vind het leuk om te zien dat jullie zo actief op mijn bericht reageren.

maar kan jij me vertellen hoe het nou wel zit met omgang met cubanen.
Die gids noem ik wel een gids maar we hebben hem gewoon als vriend meegenomen. we kennen hem al een paar jaar. maar BV in Havana en in het centrum van santiago moesten een paar meter achter hem blijven lopen IVM politie. ook konden we niet naar bepaalde disco's omdat daar veel politiecontrole zou zijn.
Ik begin een beetje het idee te krijgen dat er meer achter zit dan ik zelf denk????

Ik hoor het graag van je hijo.

#92937 door HijodelMundo
13 jan 2011, 23:12
Het zit hem vooral in het feit dat Cubanen die met Toeristen rondhangen dat vaak doen om een (extra) verdienste te hebben. Daar dat meestal niet legaal is (sigaren, chicas) worden zij weer sterk in de gaten gehouden. Of om te zorgen dat ze toeristen niet 'lastigvallen' of minstens net zo vaak om erzelf een zakcentje aan over te houden.

In Habana geld ook nog dat het eigenlijk "vol" is. En als je dus geen adres in Habana hebt of niet kan verantwoorden wat je in Habana te doen hebt dan kan je een enkeltje retour krijgen naar de provincie van herkomst (of eventueel kan jij het salaris van de agent wat aanvullen, ook een optie!)

In grote lijnen is dat het wel...

Hijo

#92940 door Elisabeth
14 jan 2011, 11:22
in het centrum van santiago moesten een paar meter achter hem blijven lopen IVM politie. ook konden we niet naar bepaalde disco's omdat daar veel politiecontrole zou zijn.
Ik begin een beetje het idee te krijgen dat er meer achter zit dan ik zelf denk????

Naar welke disco's kon hij dan niet in Santiago?

Het lijkt inderdaad waarschijnlijk dat je vriend wel een paar "anotaciones" op zijn naam heeft staan. DWz. dat hij in het geval van jouw vriend professioneel achter toeristen aanloopt om zijn diensten aan te bieden om daar wat geld of andere voordeeltjes aan over te houden. Daar houden de machthebbers in Cuba niet zo van. Trouwens ook wel gedeeltelijk met reden want er zijn genoeg voorbeelden van toeristen die op deze manier werden beroofd.

Privé gidsen bestaan trouwens wel in Cuba. Die hebben een vergunning om toeristen rond te leiden. Die vergunning krijgen ze pas na een onderzoek naar hun antecedenten en een examen op het gebied van kennis, taal en politieke betrouwbaarheid.

Ik ken zelf een paar van deze mensen. Het zijn voornamelijk mensen die een bepaalde specialiteit hebben op het gebied van ornithologie, architectuur, muziek maar ook iemand die esperanto spreekt en groepen esperantisten door Cuba rondleidt. Maar ook een man in Santiago die lang in de DDR heeft geleefd, uitstekend Duits spreekt en dagtoeristen die op een cruise een dag in Santiago zijn de stad laat zien. Hij mag met zijn vergunning verder ook best kleine groepjes rondleiden en doet dat ook regelmatig.
#92946 door jorn2jorn
14 jan 2011, 16:38
Er zijn zat aardige, handige, intelligente, byzondere of gewone cubanen, die je her en der tegenkomt en die graag met buitenlanders in contact willen komen. Al was het alleen maar om even wat Engels te kunnen spreken. Altijd vriendelijk en behulpzaam. Natuurlijk zijn ze heel content met een eventueel meegebracht item uit europa. Niks mis mee. Ik ken iemand die houdt precies bij van wie wat waar en wanneer hij ze ontmoet heeft. Trots laat hij ook de oude laptop zien, die hij cadeau kreeg. (niet van mij!) Alleen hoed ik me altijd voor "vrienden" die beginnen over hun zieke vader en het lekkende dak. En na een gezellige bezoekje, voorts iets van je willen. Ik heb een hoop familie in cuba, de meesten leven van een paar pesos per dag, maar die zullen niet gauw vragen om spullen mee te nemen. Een keer een bril of een speciaal stuk gereedschap. Als je vraagt of ze mee willen eten, is steevast het antwoord: nee, ik heb thuis net gegeten, terwijl je weet dat ze honger hebben. Dus gewoon een lekker vol bord neerzetten, dat werkt! JA en toch een zakje kleren of schoenen meenemen. Das vaste prik. Een gids in santiago? Zou ik ook doen. Maar waarom speciaal deze ene handige jongen, er lopen er genoeg van rond. Vraag gewoon bij je casa particular, waar je logeert, of iemand met je mee gaat. Ze zullen het graag doen!