Van West naar Oost, stad of strand, welke highlight's.
#92797 door Katja73
09 jan 2011, 12:53
Ik ben van plan in maart/april naar Cuba af te reizen voor een individuele rondreis met aankomst in Varadero en vertrek vanuit Holguin. De twee/drie laatste dagen voor vertrek wil ik doorbrengen aan het strand, waarschijnlijk Guardelavaca. Graag zou ik op enig moment op mijn reis Baracoa bezoeken, maar kom er niet goed uit hoe ik dat het beste kan doen. Daarnaast vraag ik me af hoe lang je daar eigenlijk zou moeten verblijven. Is een dag voldoende of heb je meer tijd nodig. Ik weet dat er vanuit Santiago Viazulbussen naar Baracoa gaan, is dat ook de beste manier om er te komen? Op zich hoef ik niet perse naar Santiago namelijk, daar ben ik eerder al geweest.
Zijn er ook andere plaatsen van waaruit je goed in Baracoa kunt komen en die aan te bevelen zijn? Bijv Holguin? Of worden er bijv vanuit Holguin excursies georganiseerd naar Baracoa?

#92803 door Encantó
09 jan 2011, 13:57
Dag Katja,

de enige goede manier om in Baracoa te geraken is inderdaad (met Víazul) vanuit Santiago de Cuba (of met het vliegtuig à 2 vluchten/week vanuit Havana). Vanuit Holguin is het bijna ondoenbaar. De weg houdt namelijk zo goed als op te bestaan in Parque Nacional Alejandro de Humboldt.

Je kan Baracoa op een dag gezien hebben. Maar zelf zou ik daar met een week nog niet genoeg van hebben. Dat is een ander Cuba. Bijna een andere wereld. Baracoa lag zeer geïsoleerd voor de aanleg van de La Farola-pas (Mulata-pas), één van de eerste bouwkundige prestaties van het Revolutionaire regime.

Afbeelding
Eigenlijk zou je die pas per fiets moeten doen. Vanuit een bus krijg je te weinig mee. Een beter idee is een taxi vanuit Santiaga, met stop in Guantanamo. Maak de chauffeur duidelijk dat je niet gehaast bent. Kost wel wat (~200 CUC/taxi).

Neem deze keer geen CP, maar een kamer in hotel El Castillo. Breng een bezoekje aan 'La Russa'. De Malecon laat je links liggen. Ga ook voor een paar uurtjes naar de Boca de Yumuri. Bij voorkeur in de voormiddag als er minder bewolking is / geen regen. Assimileer daarna in de stad.

Er rest echter één probleem: hoe verder naar Holguín? Antwoord: terug via Santiago of zet je schrap en verbaas je in het Parque. De blauwe plekken zijn het waard. Maar Moa is een lelijke industriestad (Nikkel). Ook daarna ga je nog vaak hoge schoorstenen met vieze rook zien.

Misschien overweeg je toch best om voor 3 dagen een auto te huren voor het deel Santiago - Baracoa - Holguín.

#92808 door Elisabeth
09 jan 2011, 16:38
Er is nog een mogelijkheid als je niet via Santiago wilt. Een heel avontuurlijke ook. Vanuit Holguin met de trein naar Cacocum en daar overstappen op de trein naar Guantánamo. Wel genoeg tijd inplannen. Het kan wel 2 dagen duren. In Guantánamo stap je in de ViAzul-bus naar Baracoa.

#92875 door Katja73
11 jan 2011, 20:02
Dank voor jullie reacties! Ik denk dat ik toch maar voor de variant via Santiago kies en dan idd zorg dat ik iets meer tijd heb voor Baracoa en omgeving. Voordeel van via Santiago reizen is dat ik dan ook evt bankzaken weer kan regelen natuurlijk.... Dat gaat in andere plaatsen wellicht ook wat moeilijker.

#92882 door Sandro72
12 jan 2011, 05:31
bank zaken? jajajaja cuba is veel te mooi om op de bank tv te gaan kijken , :wink: