Van West naar Oost, stad of strand, welke highlight's.
#92189 door sjansen1987
29 nov 2010, 18:21
Vanaf 3 januari tm 3 februari 2011 ben ik in Cuba te vinden, nu heb ik na lang wikken en wegen, doorspitten van het forum, de lonely planet en eyewitness travel, het volgende schema samengesteld:

3-1 AMS-HAV 18.25 aankomst, vervolgens nachtbus naar Santiago de Cuba
4 nachten Santiago de Cuba
2 nachten Baracao
3 nachten Holguin
3 nachten Trinidad
2 nachten Cienfuegos
2 nachten Matanzas
3 nachten Vinales, overnachten Campismo dos Hermanas
2 nachten San Cristobal, overnachten in Hotel Soroa
3 nachten Isla de Juventud, slapen in Hotel Colony in combinatie met duiken.
1 nacht Nueva Gerona
5 nachten La Habana
3-2 Naar huis...

Het reizen gebeurt vooral met Viazul, nu heb ik begrepen dat de Viazul bus van Havana naar Santiago de Cuba niet langs de luchthaven komt. Wat kost het om een taxi naar het busstation te nemen? En hoe lang zou ik onderweg zijn?

En kan ik met Viazul ook in Cienfuegos komen, of moet dit op een andere manier? (viazul website werkt bij mij niet, dus kan het zelf ook niet opzoeken, ben het tot nu toe nog niet tegengekomen)

De plekken waar nog geen slaapplek achter staat wil ik vooral gebruik maken van casa's, maar heeft er toevallig iemand ervaring met de campismo Dos Hermanas?

En mocht iemand vinden dat ik iets belangrijks over sla, hoor ik graag wat en waarom!

Alvast bedankt voor jullie hulp, kan haast niet wachten tot het 2011 is!

#92190 door Robert
29 nov 2010, 18:38
Na aankomst zou ik de eerste nacht, of eerste 2, in Havana blijven.
Vervolgens in Bayamo uitstappen voor 1 nacht, Bayamo is leuk.
1 Nacht minder Santiago.
3 Nachten in Holguin stad zou ik niet doen, 1 of hooguit 2 dagen dan heb je het echt wel gezien.
Geen ervaring met die camping en hoewel ik een voorstander ben van campings op Cuba zou ik juist in Viñales voor een casa particular gaan.

#92198 door HijodelMundo
29 nov 2010, 21:12
Hola Sjansen,

Om te beginnen zou ik het niet aanraden om meteen na aankomst door te rijden. Je zou vertraging kunnne hebben en dan mis je meteen de bus. Maar vooral je gaat gebroken in Santiago aankomen. De reistijd is ongeveer 15 uur en de wegen zijn niet ideaal, vergeet niet dat je er dan al een vlucht 10 uur op het zitten plus alle reistijd vanaf de deur van je huis.
Ik zou eerder aanraden een nacht Habana te doen (Casa of goedkoop hotel) en dan de volgende dag met het vliegtuig naar Santiago te vliegen. Is natuurlijk duurder dan de bus maar aangezien je in feite aangeeft de reis in Santiago te beginnen ben iets uitgeruster voor je start. Je moet voor de vlucht een een kleine 100 euro rekenen (p.p)
Bedenk ook dat er tussen Baracoa en Holguin geen buslijn is. Je zult dus of ter plaatse met Particulieren iets moeten regelen (zij mogen jullie oficieel niet in de auto nemen maar dat maakt het weer een beetje spannend) of met een staatstaxi (reken een goed 100 euro). Viazul zal weer terug over Santiago gaan. Daarom zou ik voorstellen om beter 3 nachten BAracoa te doen en twee nachten Holguin. Want zoals Robert zegt, om nou drie nachten in Holguin stad te bijven... Wat ook kan is van Baracoa naar Bayamo gaan, want zoals hiervoor gesteld is het voor 1 nacht de moeite en dan van Bayamo naar Holguin.
Ook ik heb geen ervaring met de campismo 2 Hermanas maar ook ik zou in Viñales kiezen voor een Casa Particular.

Kijk maar of je hier wat mee kan en hoe dan ook veel plezier!

Hijo

#92201 door Eddy77
29 nov 2010, 22:11
Helemaal met Robert en Hijo eens, eerste nacht in havana, die reis met het vliegtuig is niet niks en de dag erop vroeg met de viazul naar santiago, je bent dan vanwege tijdverschil toch vroeg wakker.

1 dag minder holguin, 1 dag meer baracoa, 1 dagje bayamo als je terug komt van baracoa kan best, maar je moet dan idd via santiago met de viazul of als je direct naar holguin wil de vreselijke weg via moa die taxichauffeurs nog niet voor de hoofdprijs willen rijden (je auto gaat eraan). Dus ik zou met de viazul teruggaan naar santiago en als de bus naar bayamo niet aansluit met een privetaxi gaan, dat is niet zo duur, santiago-bayamo.
Ik zou ook camaguey doen, vind dat een erg leuk sereen stadje met aardige mensen.
Verder komt de viazul wel in cienfuegos, alleen ik weet niet of dat ook vanuit trinidad is (anders taxi nemen, is niet zo ver en duur) en ik weet bijna zeker dat je vanuit cienfuegos niet met viazul in matanzas kunt komen (dat gaat wel redelijk prijzig zijn met taxi). En als je van matanzas naar vinales gaat, moet je overstappen in habana, maar de viazul vanauit matanzas naar habana gaat vier keer per dag, dus daar hoef je niet zo lang te wachten.

Ooh ja, taxi vanaf luchthaven naar de stad in habana kost 25, maar je kunt afdingen tot 20.

Ik ben trouwens begin feb waarschijnlijk ook in habana...

#92210 door Elisabeth
30 nov 2010, 09:49
Matanzas er helemaal uithalen en daarvoor Camaguey inlassen en natuurlijk minstens 3 nachten in Baracoa, ook al om de Yunque te besteigen. Dat vond ik zelf onvergetelijk. Je belandt in een andere wereld. Ik kon me zelfs voorstellen in wat soort omstandigheden Columbus in Baracoa aan land moet zijn gekomen.

#92212 door sjansen1987
30 nov 2010, 10:41
Bedankt voor alle tips! Ik ga zo weer even verder puzzelen, maar jullie zijn het er dus over eens om beter wat korter in Holguin te zijn en dan in ieder geval 1 dag Baracao eraan te plakken.

Dat van de heenreis, om vervolgens direct door te reizen naar Santiago(mocht ik geluk hebben en bijna geen vertraging oplopen), had ik eigenlijk bedacht omdat ik toch wel wat gewend ben qua reizen. Ben ook wel vaker zo'n 24 uur onderweg geweest om op bestemming te komen, maar dit zou dan wel inderdaad nog net wat langer zijn. Het hing er ook een beetje mee samen dat de bus de helft kost van een vlucht, en dat ik hiermee ook weer meteen een overnachting bespaar. Het is niet zo dat het uit geld nood zou moeten, maar bespaar liever wat op de reiskosten, dan op andere dingen. Maar goed, dat bekijk ik ook nog even!

En Eddy, dan kunnen we mooi ergens een drankje drinken in februari! Wanneer ga je precies?

Hoi

#92483 door inges
16 dec 2010, 23:10
Hotel Soroa al geboekt???? Leuke kamers maar zwembad was echt algen groen toen wij er waren, restaurant had geen buffet( moet het beste buffet van cuba zijn?????? en het eten wat uit de keuken kwam( al erg weinig keus) was ronduit slecht en wij zijn echt wel wat gewend!
Stel je er dus niet teveel van voor, al zijn de plaatjes prachtig!!!

Verder is Cuba, en met name Vinales en Trinidad geweldig!

#92592 door sjansen1987
27 dec 2010, 14:27
Ik heb hotel Soroa nog niet geboekt, ga er gewoon kijken of ze plaats hebben op dat moment, en zo niet jammer dan!

Heb mijn schema enigszins aangepast en reis vanuit Havana door naar Baracao, om daar echt te beginnen met de reis. En vanuit Havana naar Santiago bekijk ik wat te doen zodra ik geland ben. Heb 5 januari de bus naar Baracao, dus dat lijkt me wel haalbaar.

Naast de bus van en naar Baracao en de vlucht en verblijf naar/op Isla de Juvventud heb ik nog niets geboekt, ik bekijk van dag tot dag gewoon waar ik zin in heb, als ik ergens eerder weg wil of langer wil blijven kan dat dus ook gewoon.

Maar bedankt voor de tip over Soroa!

Nog maar een weekje en dan zit ik heerlijk in het vliegtuig :)