Van West naar Oost, stad of strand, welke highlight's.
#89958 door HG&MM
21 jul 2010, 09:26
Hoi Allemaal!

Mijn vriendin en ik zijn, zoals reeds gemeld in het "even voorstellen" sub-forum onze vakantie van twee weken in Cuba aan het samenstellen. We proberen een gevarieerd programma te maken waarin relaxen en Cuba leren kennen samenkomt. Géén eenvoudige opgave! Zeker ook omdat we een aantal eisen hebben:

- Havana verkennen;
- Pinar del Rio (Vinales) bezichtigen;
- Minimaal één overnachting in een huisje/bungalow/cabin aan een (liefst verlaten) strand;
- Geen enkele dag stress i.v.m. te ambitieus reisschema;
- Aantal dagen relaxen;
- Strak budget (we willen in Cuba niet beknibbelen op "zakgeld").

De meeste reisschema's die in dit forum geplaatst worden blinken in mijn (leek) ogen uit in gehaastheid, twee weken leven in de koffer is niet mijn idee van vakantie. Het liefst willen we minimaal twee dagen op elke locatie blijven. Toch willen we veel zien van het land... lastig!

We zijn tot dit, voorlopige, reisschema gekomen: (* = incl. auto)

19-sep - Varadero - Hotel Pullman 2 (?)
20-sep - Varadero - Hotel Pullman 2 (?)
21-sep - Havana - Casa " "
22-sep - Havana - Casa " "
23-sep - Havana - Casa " "
24-sep* - Vinales - casa " "
25-sep* - Vinales - Casa " "
26-sep* - Cayo Levisa - Hotel Cayo Levisa 3
27-sep* - Cayo Levisa - Hotel Cayo Levisa 3
28-sep* - Trinidad - Casa " "
29-sep* - Trinidad - casa " "
30-sep* - Varadero - Hotel Internacional 4 (?)
1-okt* - Varadero - Hotel Internacional 4 (?)
2-okt - Varadero - Hotel Internacional 4 (?)
3-okt - Vlucht - geen hotel

Het reisschema schiet aardig op, maar nog niet perfect! Er scheelt het volgende aan:
- Hotel Cayo Levisa... zijn dat de ultieme huisjes aan het (verlaten) strand, of zijn er betere opties?
- De autorit van Cayo Levisa naar Trinidad, is die niet te lang?
- De prijs van dit schema, zit nét over de max van het gewenste budget.

Ik heb inmiddels ook nagedacht over een alternatief reisschema (zal ik nu niet plaatsen i.v.m. woorden-overkill). In dat schema worden Cayo Levisa en Vinales omgedraaid en wordt de reis van (nu) Cayo Levisa naar Trinidad onderbroken door een nachtje logeren in een casa in Playa Larga. Daarvoor lever ik een dag relaxen in Varadero in. De auto pick ik dan pas op in Vinales, dat scheelt dus een dag autohuur (wel extra bus/taxi kosten) en een dag resortkosten in Varadero.

In ieder geval... ik ben er nog niet uit! Er zijn voor mij nog steeds een aantal vraagtekens:
- Autohuur, de kosten daarvan... zijn die zo ondoorzichtig, of ligt het aan mij?
- Nog steeds... een overnachting in een huis op een verlaten strand, is dat mogelijk?

Daarnaast ben ik natuurlijk benieuwd wat de mensen met Cuba ervaring van het reisschema vinden en of er dingen zijn die ik over hoofd zie.. bijv. mooie steden die ik niet heb opgenomen.

Mochten er mensen zijn die ook zitten te denken aan een (budget)reis naar Cuba, ik heb een uitgebreide finaciële onderbouwing gemaakt voor de hele reis, die mag je dan uiteraard hebben. Als ik terug ben zal ik uiteraard bericht doen of alles volgens plan is verlopen :)

Het is een heel lang verhaal geworden... maar je was in de titel al gewaarschuwd! :P

Ik hoop dat er mensen zijn die me verder willen helpen met het reisschema!

Groeten HG&MM

#89959 door Robert
21 jul 2010, 12:19
Je zou kunnen beginnen door je autohuur pas in te laten gaan op je laatste dag in Havana, dat scheelt al iets.

#89960 door Joop_Siroop
21 jul 2010, 13:06
De tip van Robert zou ik zeker ter harte nemen. In Havana wil je slenteren
door de straten, zitten, hangen, kijken, kletsen. Niet met een auto doorheen
crossen. Van varadero naar Havana kun je een busdienst nemen (Viazul)
en in Havana kun je voor de verre stukken een taxi nemen. Dat is echt
veel goedkoper.

Het is in ieder geval geen auto vakantie geworden zoals je bij veel schema's
hier ziet. Mensen die in een paar dagen het hele eiland willen doorreizen.
Verder zou ik wat stranddagen er uit halen, maar ik ben niet zo dol op strand.

NIW, veel plezier in Cuba!

#89962 door cubazon
21 jul 2010, 16:39
wij waren voor de autohuur van 2 weken 900 euro kwijt. Wel in nederland geboekt omdat mijn neef daarvoor was geweest en toen in cuba zelf geen auto meer kon huren in havana omdat ze allemaal verhuurd waren.

#89963 door TamTam26
21 jul 2010, 18:04
Ik boek hier altijd mijn auto, nooit problemen gehad, altijd alles goed geregeld:

http://www.vacacionartravel.com

Prijs is ongeveer 530 dollar voor 2 weken, dit is voor oktober.

#89965 door HG&MM
21 jul 2010, 19:39
Bedankt voor de tips voor zover!

De auto huur ik inderdaad het liefst zo kort mogelijk. Alleen de dagen (data) die met * zijn gemarkeerd zijn met auto, dus Varadero en Havana zijn autoloos :) In het reisplan heb ik 6 dagen een auto en in het alternatieve reisplan 5 dagen. Valt best mee, maar we letten op de kleintjes! :roll:

Ik had het volgende berekend als totaalplaatje van de autokosten, hopelijk is dit een beetje een realistisch beeld: (info http://www.rex.cu)

Huur medium class 6 dgn (Seat Cordoba, REX) - CUC 390
Aansprakelijkheids verzekering (Liability waiver 20 x 6) - CUC 120
Prijs extra rijder (1bedrag bij REX) - CUC 10
Kosten verplaatsing auto (LET OP, SCHATTING) - CUC 20
Benzinekst 850 kilometer 1op14, 1.5CUC de liter - CUC 92

Totaal = CUC 632, = € 530,-

Ik heb gekozen voor een wat grotere auto omdat ik zelf 1.96 groot ben en ik liever niet de koffers in het zicht heb liggen... ik betwijfel of in een economic class auto de auto en de kofferbak groot genoeg is voor een lange draak (met vriendin :)) en twee koffers. Gelegenheid maakt vaak de dief...

De, voorlopige, keuze voor REX is omdat zij geen eigen risico bij de verhuur hebben zitten, terminste... dat had ik op internet opgevangen... Ze zijn wel iets duurder dan de "concurrentie".

Maar, wat ik me nou afvraag... de bovengenoemde opsomming, zijn dat werkelijk alle kosten die autohuur (voor die periode) met zich meebrengt, of ben ik wat vergeten? Eigenlijk staat het bovenstaande verhaal in het verkeerde sub-forum, ach... ik maak er maar een verzameltopic van. O:)

Het reisschema op zich heb ik nog niets over gehoord... is het goed (wie zwijgt stemt toe), of vergeet ik iets..?

Ik val in herhaling... maar als iemand nog een rustig (verlaten) strandje weet waar een huisje, bungalow of cabin te huur is, ik hou me van harte aanbevolen!! :mrgreen:

Wederom lange post... exusus!

Groeten! HG&MM