Van West naar Oost, stad of strand, welke highlight's.
#86804 door Tasja
27 feb 2010, 12:49
Hallo,

Deze zomer vertekken we voor het eerst 3 weken naar Cuba. Heb er al erg veel zin in!!
We willen in ieder geval naar Vinales, Las Terrazas, Trinidad en natuurlijk Havana. Maria la Gorda (of Cabo San Antonio) lijkt ons ook zeker een bezoekje waard. Maar ik las in de Lonely Planet dat het duiken bij Playa Giron/ Larga ook mooi is. Wat zouden jullie aanraden, of misschien beide......

Is het trouwens aan te raden om casa's van te voren te boeken omdat we in juli/augustus gaan? Dat doen we anders eigelijk nooit omdat we dan een stuk vrijheid kwijt raken. Maar misscien moet dat wel in Cuba.
En is het met de bus te doen of toch maar een auto huren?

Ik hoor het graag van jullie!

Groetjes,

Natasja
http://www.dewereldreizigers.com

#86850 door dasilvasolis
27 feb 2010, 23:36
Hoi Natasja

Zou kiezen voor maria la gorda. Beter duiken en ook betere lokatie om te zitten. met goed hotel en betere duikschool.
Nadeel maria la gorda zijn de jejenes(sandflys) die met name bij zonsopgang en ondergang vervelend zijn.
Lange vbroek en sokken aan om een uurtje of 4 doet wonderen

Nadeel playa giron en playa larga is dat je in de zomer naast veel jejenes ook nog eens veel muggen hebt. Zonder deet sterf je daar duizend doden + dat het ook nog eens vol zit met luidruchtige cubaanse gasten. m.n hotel playa giron en het strand van playa larga (maar misschien vindt je dat wel leuk)
Want die cubanen zitten niet bij maria la gorda
Beide dorpjes van de varkensbaai zijn niet interessant en saai Hotels in playa larga en playa giron kan ik je niet echt aanraden . Zeker hotel playa giron dien je te vermijden Ga je hier toch naar toe ga dan voor een casa particular of nog beter en goedkoper voor de cubaanse campismo die tussen playa larga en playa giron inlicht een strandje heeft en maar 5 cuc pp kost. voor een zeer basic bungalow

Verder zou ik je casas niet reserveren vanuit NL.

Hoop dat je er wat aan hebt groeten guajiro

#86900 door Tasja
01 maart 2010, 18:07
Hoi guajiro,

Bedankt voor de info. Heb ik weer stof om over na te denken ;-) Ik denk dat maria la gorda wel van te voren gereserveerd moet worden toch?

Ik weet van azie dat je daar heel goed muggen spul kan kopen. Het is daar beter en goedkoper dan in Nederland. Is dat ook zo in Cuba? Anders neem ik het van thuis mee.

Groetjes,

Natasja

#86904 door dasilvasolis
01 maart 2010, 22:13
Hoi Natasja

in cuba kan je geen muggenspul krijgen of in ieder geval niet iets wat werkt, dus dit moet!! je echt van huis meenemen.
Zorg dat je muggenspul meeneemt met een redelijk perc deet . Muggenspul zonder deet werkt niet.

Muggenspul werkt goed tot zeer goed tegen muggen maar helaas minder goed tegen jejenes(sandflies) Heb in nl nog geen middeltje gevonden wat hier goed tegen werkt.
Jejenes zijn een hele kleine soort muggen die venijnig steken en met name enkelbijtertjes zijn, op het moment dat ze je steken merk je dat nog niet zo maar meer daarna bulten en jeuk blijven veel langer dan bij muggen.
Ze komen tevoorschijn bij zons op en ondergang vanaf een uurtje of 4 en overdag veel minder zeker als er een briesje staat heb je er bijna geen last van
Dus neem een lange broek sokken en evt lange mouwen mee voor de uurtjes rond zonsondergang dan valt het meestal wel mee.
Overigens wordt de 1 (bijna) niet gestoken door ze en de ander wordt helemaal gek van ze

Maria la Gorda moet je zeker vantevoren reserveren. Hotel zit heel vaak vol dus tijdig reserveren is gewenst.

Groetjes Guajiro

#87231 door Carine
12 maart 2010, 22:58
Voor de hotels zou ik Playa Giron/Larga niet laten zitten. Ze zijn niet goed, dat kan ik beamen. Maar de enige acco in Maria La Gorda is ook een drama :( De kamers hebben enorm te lijden van achterstallig onderhoud, zijn vies (wc VOL met schimmel) en het eten is ronduit smerig, zowel lunch, diner als ontbijt. Alles erg vet en taai/overgaar/beperkte keuze in buffet, muf brood etc etc. Het ligt erg afgelegen dus je kunt niet uitwijken naar andere acco of eetgelegenheden. Maar goed, er waren daar voldoende duikfreaks die dat niet erg leken te vinden en er toch alleen voor het duiken kwamen. Dus het is net wat je naast het duiken nog meer belangrijk vind denk ik.

#87232 door dasilvasolis
13 maart 2010, 01:49
Beste carine

Was een beetje verbaasd door je negatieve recentie van hotel maria la gorda. ben er namelijk als reisbegeleider sinds 2007 t/m nov 2009 zo'n 20x geweest met groepen en altijd erg tevreden geweest over service, medewerkers van het hotel, kamers en m.n de kwaliteit van het eten zowel van het buffetrestaurant als van het a la carte restaurant

Wel zijn er betere en mindere kamers. De nieuwe cabanas die wat verder van het strand liggen zijn helemaal perfect net zoals een aantal zeezichtkamers

Enige minpuntjes vond ik altijd dat ze niet flexibel zijn met check in tijd en dat drankjes en winkel duur zijn. buffet is a 15 cuc maar vond altijd dat het dit wel waard was. heb er namelijk altijd verse goed bereide gerechten gegeten ook een erg goed ontbijtbuffet.

Vind het jammer dat door veranderde route van mijn reizen ik dit hotel niet meer zal aandoen.

Hoor graag wanneer je er precies geweest bent

Groeten Guajiro

#87250 door Carine
13 maart 2010, 19:16
hoi Guajiro,

Ik was er zo'n anderhalve week geleden. Door de Trotter reisgids waren we al wel gewaarschuwd dat de kwaliteit van het buffet niet denderend was, maar wij vonden het echt ronduit slecht. De pannekoekjes leken meer op schoenzolen en zo kan ik nog wel meer voorbeelden geven. We vonden dat ook erg jammer, gezien de mogelijkheden die deze schitterende locatie biedt. Wat de kamer betreft, we hadden er een aan zee, vlakbij het buffetrestaurant. Verf bladderde van de muren, wc vol schimmel, smerige vloer, lege chipszakken van de vorige gast nog in de kamer, buitendeur sloot amper. Kijk, dat de cubaanse hotels een andere standaard hanteren dan wij, dat weten we en calculeren we ook in, maar dit was voor ons echt een tegenvaller. Ben niet bij de andere woningen geweest, die schijnen idd beter te zijn. Jammer dat wij niet zo'n positieve ervaring hadden als jij...

#95940 door ezzie
31 aug 2011, 13:34
Hoi allen,

Heeft iemand nog een info update als het gaat om duiken? Is het hotel Maria la Gorda echt zo/ nog steeds zo slecht?

En wat duiken betreft: weet iemand of de duikscholen in Maria la Gorda en Playa Giron/ Larga gecertificeerd zijn?

Groet,
Esther