Van West naar Oost, stad of strand, welke highlight's.
#84355 door Chriscuba
03 nov 2009, 22:25
Hoi!!

Mijn man en ik willen volgende zomer naar Cuba, vertrek op 1 juli voorzien! We zijn waarschijnlijk nog wat te vroeg met onze planning, maar door ons enthousiasme kunnen we al niet meer wachten om te vertrekken :) .

We wilden een auto huren en hebben voorlopig het idee volgende route te doen:

Dag 1: België/Nederland/Duitsland - Havana
Dag 2: Havana
Dag 3: Havana - Vinales
Dag 4: Vinales
Dag 5: Vinales - Cienfuegos
Dag 6: Cienfuegos
Dag 7: Cienfuegos - St Clara - Trinidad
Dag 8: Trinidad
Dag 9: Trinidad - Camaguey
Dag 10: Camaguey - Santiago de Cuba
Dag 11: Santiago de Cuba
Dag 12: Santiago de Cuba - Baracoa
Dag 13: Baracoa
Dag 14: Baracoa - Guardalavaca
Dag 15: Guardalavaca - Cayo Naranjo
Dag 16: Cayo Naranjo - Holguin
Dag 17: Holguin - België /Nederland /Duitsland

Lijkt jullie dit te doen? Of is het te veel zodat we niets tegoei kunnen zien/meemaken?

Alvast bedankt voor jullie tips!
Chris

#84357 door Joop_Siroop
03 nov 2009, 22:40
Damn, ik heb in 2 keer zoveel tijd de helft gezien en ik dacht al dat ik zoveel
gereisd had. Is zeker te doen hoor. Lekker in de Viazul of gewoon met de
auto?

Dat België Nederland Duitsland, zijn dat de halve finales?

#84358 door LHC
04 nov 2009, 00:05
Dag Chris,

Als ik jou (jullie) was dan zou de helft van jullie schema meteen schrappen. Cuba is 1200 km. lang, dus ja......

Neem vooral de tijd voor Havana, want daar ben je wel een tijdje mee bezig. Het is een fantastische stad en rij daarna een beetje rond over het eiland. Maar dit plan is echt onzinnig. Je hebt (nog) geen idee wat je allemaal te wachten staat op Cuba.

Óf neem 2-3 weken méér vakantie, dan gaat het allemaal veel relaxter en kun je veel meer rondreizen en zien.
#84361 door HijodelMundo
04 nov 2009, 01:46
Chriscuba schreef:We wilden een auto huren en hebben voorlopig het idee volgende route te doen:

Jopus Idiopus schreef: Lekker in de Viazul of gewoon met de
auto?

Goede vraag... :P

Maar ik denk dat deze planning zeker haalbaar is. Zeker gezien het feit jullie het met de auto willen doen.

Hijo

#84363 door Chriscuba
04 nov 2009, 08:47
Oei, dat wordt moeilijk, die tegenovergestelde reacties....
We wilden inderdaad een auto huren en dachten, als we op de meeste plekken 2 nachten blijven, moet het wel te doen zijn...
Misschien moeten we iets schrappen en dan toch langer in Havanna blijven? Maar wat zouden jullie dan weg laten?
Op het einde wilden we graag met de dolfijnen gaan zwemmen, maar misschien moeten we deze 2 dagen schrappen en ergens anders bij plakken?

Bedankt alvast voor de reacties!

#84364 door LHC
04 nov 2009, 11:52
Dag 1 en 17 vallen sowieso al af vanwege de vluchten heen en weer. Niet even acclimatiseren in Havana en wat sfeerproeven in de stad dan? Zoals het schema er nu uitziet zitten jullie alleen maar in de auto. Haast, haast, haast, want het schema moet worden gehaald.

Ik zou zeggen hou ’t de eerste keer ‘kleiner’ dan je nu van plan bent. Tour wat rond over het westelijk deel van het eiland; Havana, Matanzas, Santa Clara, Trinidad, Cienfuegos, Pinar del Rio en bewaar Camaquey, Santiago en Baracoa voor de volgende keer (die er ongetwijfeld gaat komen). Bovendien: De kwaliteit van de weg van Baracoa richting Moa is echt heel slecht, daar ben je (zonder lekke banden) ook veel tijd mee kwijt. Nog afgezien van de enorme afstanden die je in een relatief korte vakantie af wilt gaan leggen.

#84404 door HijodelMundo
04 nov 2009, 21:29
Baracoa Holguin is in 5 uur te doen... Reken een uur en een half omdat je de weg niet kent en een lekke band rekent en ben je er 6,5 uur mee bezig...

Ik doe in mijn tours (georganiseerd natuurlijk) een soortgelijk programma in 10 dagen. Met 17 dagen kan het prima. Maar de vraag is wat wil je? Veel van het land zien? Of minder land bedekken maar wat ziet intensiever? Voor dat laatste kan je inderdaad wel wat aanpassingen in je programma maken.

Ik stuur je nog wel een PBtje vandaag of morgen...

Hijo

#84405 door Chriscuba
04 nov 2009, 22:10
Wat is een PB'tje? Tklinkt wel interessant :)

Als jullie het op 10 dagen doen, moet het in 17 wel lukken! Waarschijnlijk gaat het dan wel veel zijn, maar dat is ook wel een beetje de bedoeling als je zo ver reist hé. En uiteindelijk is met de auto in onbekende gebieden rijden ook een avontuur en vakantie op zich. We denken er wel nog over misschien 1 dagje langer in Havana te blijven, maar gaan ons misschien toch aan dit programma houden.

We kijken er echt al heel erg naar uit en kunnen niet wachten om te vertrekken. Nu nog zo lang aftellen....

Merci!!

#84408 door Harry
05 nov 2009, 11:25
als Hijo het met zijn groep doet is het georganiseerd. jij weet niet wat je allemaal tegenkomt. Vergeet maar dat het daar net zo gaat als hier in West-Europa. Reizen op Cuba gaat prima, maar je weet nooit wat je tegenkomt.
Ik zou op z'n minst het programma na Baracoa vergeten, en de extra tijd bij Havana en/of Trinidad stoppen. En dan moet je nog flink doorkarren en niet te lang ergens blijven hangen! Geloof me, er zijn plekken waar je graag wat langer wilt blijven als je er eenmaal bent!

#84412 door LHC
05 nov 2009, 12:47
Het is maar net hoe je op vakantie gaat en wat je wilt. Wil je jezelf een druk en strak schema opleggen met heel veel kilometers om op die manier veel van het eiland te zien, óf ga je uit van een bepaalde route en je ziet wel waar het schip strandt of niet.

In een land als Cuba kun je inderdaad van alles tegenkomen en dat is nou juist ook het leuke ervan. Maar als je jezelf geen ruimte gunt om van die onverwachte dingen te genieten (door bijvoorbeeld wat langer op een plek te blijven hangen), dan is dat volgens mij een gemiste kans.

Natuurlijk, een ieder heeft zo z’n eigen manier van op vakantie gaan. De één boekt een georganiseerde reis, de ander gaat min of meer op de bonnefooi op pad en laat zich onderweg verrassen door wat hij of zij tegenkomt.

Ik zou het wel weten.

#84415 door Joop_Siroop
05 nov 2009, 13:19
Afbeelding

#84849 door butcher2810
19 nov 2009, 00:20
in elk geval nen deftige auto huren en gene huyandai atos :) wat als ge daar wa kilometeres moet met doen dan hebt ge het wel geweten
heb er ooit 6000 mee gedaan op tien dagen tijd en was er kapot van

(voor degene die zich afvragen hoe ik in godsnaam 6000 kilometer gedaan heb simpele verklaring PAPIEREN IN CUBA )

#84855 door Chriscuba
19 nov 2009, 11:25
Wat bedoel je daar mee, papieren in cuba?
6000 km is inderdaad wel heel veel!!!

We denken bij kuoni een auto te huren, hopelijk regelen ze een goeie voor ons!

Nog een vraagske, we hebben een vluvht gevonden, retour voor 2 personen voor 1800 euro. Doen of zouden we nog een goedkopere kunnen vinden?

#84858 door Orroz
19 nov 2009, 12:06
Vlucht 1800 Euro voor 2 personen, het loopt nu al de spuigaten
uit. Ik zou nog efkes wachten, hoor.! Het is tenslotte crisis.!
Hoewel, jullie willen in Juli.! Juni ,Juli en misschien nog Augustus
zijn - de - vacantiemaanden, en zoals gewoonlijk zijn de prijzen voor
vluchten naar vacantielanden dan torenhoog en wordt ons de velletjes
over de oren getrokken.Gewoon twee maanden tevoren 'ns links en
rechts wat vliegtuigmijs. via Internet bekijken.!
#84859 door Alexandra
19 nov 2009, 16:00
Het lijkt me veel te veel, beseffen jullie wel dat er heel rustig gereden moet worden (geen 100 km per uur), dat er fietsers en paard en wagens midden op de weg rijden en dat je enorm moet oppassen omdat er door chauffeurs stevig wordt gedronken achter het stuur, ook door vrachtwagenchauffeurs. Het is beter om niet in het donker buiten de stad te rijden omdat fietsers, paard en wagens en ook auto's soms geen licht hebben. Het is niet altijd een pretje om een halve dag of langer in de hitte in een auto te zitten. In juli zijn er veel toeristen, dus als je overal in een casa particular wilt slapen kost 't vaak nogal wat tijd om een goede overnachtingsplek te vinden. Waarom willen jullie àlles zien en kiezen jullie niet een paar plekken waar echt wat te zien & beleven valt, Havanna, Viñales, Trinidad en Camaguey en Santiago de Cuba voor de muziek. Om van Baracoa minstens 6 uur over een slechte weg naar Holguin te rijden met grote kans op een lekke band lijkt me geen pretje.
Houd er rekening mee dat je op Cuba flink moet kunnen improviseren en niet al te hoge eisen stelt. Geniet van zitten en kijken, de prachtige natuur en de muziek, daarvoor hoef je niet bijna iedere dag ergens anders naartoe te gaan, Cuba is geweldig, veel plezier!!
Alexandra

#84865 door butcher2810
19 nov 2009, 19:00
1800 euro is wel heeeeeeeeeeeeel veel geld voor twee vluchten heen en terug
ik ga al enkele jaren begin juli en heb nog nooit meer dan 600 heen en terug betaald (jetair belgie)

auto huren heb ik de beste ervaringen via http://www.wowcuba.com
ter plaatse huren heb ik ook zeer goede ervaringen maar ben nu wel redelijke trouwe klant en soms een ditje en een datje meepakken voor die mannen en ge kunt soms zeer goedkoope zaakskes regelen

maar als het de eerste keer is dan zou ik toch http://www.wowcuba.com aanraden

eventueel http://www.scuktravel.com kan je soms goede deals bekomen

en idd die 6000 km was geen lachertje uitnodigingspapieren en alle papieren voor de latere trouw (wat ondertussen gebeurt is)
constant rijden tussen uitvalsbasis was varadero (vrouwtje werkte daar , en dan voor papieren en visumaanvragen en tralala constant naar havana , santa clara , 2 x ciego de avila (wegens jaren geleden daar stom getrouwd en direct gescheiden via rechtbank) da was dus twee keer 1000 km (500 heen 500 terug)

#85029 door patriciap
27 nov 2009, 10:31
Hallo,

Ik denk dat het reisschema wel haalbaar is hoor. Ben zelf in mei 2008 naar cuba geweest heb zelf dit reisschema aangehouden
Dag 2 van Havana naar Cienfuegos 250 km

Dag 3 van Cienfuegos naar Trinidad 81 km

Dag 4 van Trinidad naar Camaguey 254 km

Dag 5 van Camaguey naar Santiago de Cuba 327 km

Dag 9 van Santiago de Cuba naar Camaguey 327 km

Dag 10 van Camaquey naar Santa Clara 268 km

Dag 11 van Santa Clara naar Havana 258 km

Dag 12 van Havana retour Vinalles Valei 378 km

Dag 1 kwamen we laat aan in havana wel meteen de stad ingedoken om te genieten. Verder zijn wij op dag 13 doorgevlogen naar mexico, cancun om daar nog 10 dagen van de luxe te genieten.

Achteraf hadden wij wel nog een dag in cienfuegos willen blijven, kwam mede door het hotel, eten was zeeer goed. Camageuy vond ik verschrikkelijk en kun je wat mij betreft beter heel snel doorheen rijden. Goeie auto heb je wel nodig, en een goed richtingsgevoel.

Santiago zou ik niet overslaan dit vond ik juist een van de leukste steden, wij hebben daar ook in een paladares gegeten kan ik ook iedereen aanraden, heb op heel cuba niet zo lekker gegeten.

Hoop dat je er wat aan hebt veel succes.

#85031 door Joop_Siroop
27 nov 2009, 10:43
patriciap schreef:kwamen we laat aan in havana wel meteen de stad ingedoken om te genieten

Dan hoop ik dat je elke dag 4 tot 5 uur in de auto zitten met 30+ graden ook
genieten vindt. Mijn god, als ik 1 keer in 4 weken 8 uur in een bus moet zitten
wordt ik al misselijk. Nu is voor veel mensen zelf autorijden een stuk leuker (voor
mij ook) maar toch...

#85104 door Harry
02 dec 2009, 14:07
ik wou al zeggen, ik dacht dat ons schema krap was. Maar wij hadden tenminste nog tijd om hier en daar door een stad te sloffen, of ergens te gaan zitten als we zin hadden. Maar dit is meer 'even stoppen om te slapen en weer doorrijden'. Lijkt mij verschrikkelijk....

#85112 door Eddy77
02 dec 2009, 20:58
Zelf een auto huren en rijden is idd heel wat anders dan in de bus zitten. In een auto heb je airco, dus dan zit je nou juist niet in de hitte. Ik vind het schema wel te doen, ik zou alleen 1 dag vinales schrappen en daar vanuit havana in 1 dag heengaan, in vinales zit je toch maar in een soort toeristenoord (mijn indruk toen ik er doorheen reed) en in havana is veel te zien. Maar ik ben biased en gek op havana.

Verder zou ik het einde van de vakantie openlaten: als je nog veel wil autorijden ga je via baracoa naar guardalavaca en anders wat relaxter vanaf santiago en heb je meer speling. mbt baracoa: ik ben daar in juli 2 jaar geleden aangekomen en er was geen casa meer te vinden, dus vanuit die optiek is het ook tricky.

En Camaguey is wel mooi hoor, is een hele serene, rustige stad.

De cubafanatici onder ons (waaronder ik ook) moeten niet vergeten dat er ook mensen zijn die zoveel mogelijk van cuba willen zien in 1 vakantie en de volgende vakantie weer naar een ander land gaan.

#85175 door Harry
08 dec 2009, 15:00
Vinales een toeristenoord? Omdat er veel casas zijn?

#85178 door Eddy77
08 dec 2009, 18:43
Ja bijna iedereen verhuurt daar. Ik ben er geweest toen het regende, de enige mensen die op straat liepen waren die gekke toeristen.

Verder worden er veel koeien gedood in het Westen... http://www.youtube.com/watch?v=4zj0UpBBO5I

#85180 door Chriscuba
08 dec 2009, 21:08
Dank je wel voor de tips!!!!

We hebben ondertussen toch al onze vlucht geboekt, we vertrekken op 2 juli vanuit Amsterdam en komen terug op 19 juli.
Denken er aan om toch inderdaad een dag meer in Havanna te blijven, want 1 dag in zo een grote stad is toch maar erg weinig.

Misschien ish et wel een goed idee om het einde van onze reis open te laten. We moeten natuurlijk wel nog een binnenlandse vlucht zien te regelen van Holguin naar Havanna. Zouden we dit kunnen op dezelfde dag als we naar Nederlang terug vliegen? We hebben de vlucht van Havanna naar Nederland op 19/07 rond 20.00u.

#85182 door Orroz
08 dec 2009, 22:43
Niet riskeren op de dag van vertrek, via Holguin naar Havana te vliegen.!
'n dag tevoren is aan te bevelen, je weet maar nooit of er op het vlieg-
veld Frank Pais - Holguin 'n vertraging optreedt.!
Zoiets zou ik althans niet durven te riskeren.!