Cubaanse steden, Cubanen, Cubaanse rum, Cubaanse sigaren, Havana, Santiago de Cuba, Varadero, Trinidad, enz 

Van West naar Oost, stad of strand, welke highlight's.
 #114997  door Angel50

Hallo allemaal,
Wij zijn een reis naar Cuba aan het voorbereiden en hebben op dit moment het onderstaande schema:

Havana: 3 nachten
Vinales: 3 nachten
Las Terrazas: 2 nachten
Cienfuegos: 1 nacht
Trinidad: 3 nachten
Varadero: 2 nachten

Of:

Vinales: 2 nachten
Trinidad: 2 nachten
Santa Clara: 1 nacht (of deze schrappen en en extra nacht in Vinales?)
Varadero: 3 nachten

Ik hoor graag jullie tips. Dank je wel!
 #114998  door Yuri

Hallo,

Ik zou varadero schrappen en eender waar elders langer blijven.

Ben zelf puur uit nieuwsgierigheid van Habana naar Varadero gereden met de scooter.
Vond de reis toffer dan Varadero zelf.
Varadero vond ik maar triestig, puur toeristisch, zonder ziel. Een klein " centrum" met vooral rondwandelende Amerikanen (of Canadezen?). Niks cubaans aan.

Denk dat je het na één dag wel gezien hebt.
Ben zelf niet langer dan een uur gebleven en gewoon terug gereden naar Habana.

Groetjes
 #114999  door Angel50

Dank je wel voor je reactie.
De reden dat we in Varadero eindigen is dat we vanuit Havana terug zullen vliegen en even willen relaxen voordat we aan de terugreis beginnen.

Groetjes
 #115000  door Robert

Nacht minder toeristendorp Viñales en nacht meer Cienfuegos.
 #115002  door HijodelMundo

Ik snap dat op ons 'puristen' forum Varadero als eerste geschrapt wordt, want: "Niet het echte Cuba". Maar ik snap ook dat er zat toeristen zijn die een mooie rondreis willen doen en dan op het einde nog even verstand op nul aan het strand will doorbrengen.

Ik zou zeker geen nacht in Santa Clara aanbevelen want veel is er niet te zien en hetgeen je er kan zien is prima te doen onderweg van Trinidad naar je strandbestemming. Als alternatief voor Varadero zou je wel kunnen kiezen voor een paar nachten Cayo Santa Maria. Daar eenmaal in je hotel is het heel vergelijkbaar met Varadero maar vooral de weg ernaar toe is eccht heel mooi en de moeite waard. Van Trinidad via Sancti Spiritus, binnendoor via Zulueta en Remedios door naar de Cayo. Vlakbij Remedios kan je nog een mooie oude suikerfabriek bezoeken (Marcelo Salado) en de dag eindig je met een rit over een 40 km dijk dwars door zee.
Nadeel is wel dat je verder van Havana en de luchthaven bent. Je kan daar eigenlijk op 2 manieren mee omgaan:
1. Rechstreeks naar de luchthaven met een transfer , je zal ongeveer 9 uur voordat je vlucht vertrekt moeten vertrekken uit je hotel.
2. Een dag eerder terug naar Habana gaan en de laatste nacht in Havana doorbrengen.
Mijn voorkeur gaat uit na de tweede optie.

Anders blijft Varadero een prima optie dichterbij Habana.
Een ander alternatief voor einde aan het starnd is eventueel de laatste paar nachten in Jibacoa, ligt tussen Varadero en Havana in. Je hebt er echter veel minder keus aan hotels: Villa Tropico en Villa Jibacoa...

Succes ermee!
 #115003  door Mari

Ik vind Santa Clara niet zoveel aan, dus dat zou ik overslaan. Je kan als strandbestemming eventueel ook naar Playa Larga gaan (ruim van te voren een casa particular aan het strand boeken). Slaperig vissersdorpje waar je een prachtig strand hebt, geweldig lekkere vis en kreeft kan eten en waar je mooi kan duiken en snorkelen. Ligt niet heel ver van Havana vandaan.
 #115004  door Angel50

Dank jullie wel voor jullie tips. Deze nemen we mee om een definitief plan te maken .
 #115006  door ginny in cuba

Hoi ,
net terug van rondreis van oost naar west .
Als je eerst het leven en de natuur hebt gezien is varadero een antclimax, het klopt veel grote luxe hotels en veel luidruchtige zwaar drinken de canadezen en oost blokkers. aan beveling playa larga , lievelijk en rustig mooi strand en snorkel gebied en heerlijk eten. La tarazas vond ik 1 dag genoeg. prachtig hotel la moka. veel plezier met jullie reis.
 #115019  door JvU1986

Hallo allemaal,
Wij zijn een reis naar Cuba aan het voorbereiden en hebben op dit moment het onderstaande schema:

Trinidad: 3 nachten
Varadero: 2 nachten

Of:

Vinales: 2 nachten
Santa Clara: 1 nacht (of deze schrappen en en extra nacht in Vinales?)
Varadero: 3 nachten

Ik hoor graag jullie tips. Dank je wel!

Hallo,

Ik zou Santa Clara als doorreis bezoeken het mausoleum van Che is echt een stukje geschiedenis en echt de moeite waard om te bezoeken ook omdat er veel persoonlijke attributen van Che daar aanwezig zijn.
Trinidad 3 dagen is wel erg lang het is een prachtig stadje maar 3 dagen daar rondlopen op de prachtige wegen is echt een belasting voor je enkels en knieen.
Als ik je een tip mag geven zou ik je reis als volgt indelen.

Cienfuegos: Maak hier een doorreis van Cienfuegos is niet heel bijzonder (persoonlijke mening)
Santa Clara: Doorreis 1 dag
Varadero: 4 nachten

Als ik jou was zou ik Tui raadplegen deze bieden Santa Clara, Trinidad en Cienfuegos expeditie aan 2 dagen duurt deze.
Cienfuegos is niet heel bijzonder zeker als je eerst Trinidad hebt gezocht. Bezoek dan Santiago de Cuba daar ligt een belangrijk deel van de geschiedenis.
 #115025  door Pieterklu

Ik wil een pleidooi houden voor het onderbelichte Trinidad. Het stadje zelf heb je in een kleine 2 dagen wel gezien
( vergeet overigens de kerktrappen bij Plaza Mayor 's avonds niet te bezoeken en de aangelegen Casa de Trova voor spetterende Salsa en Son in de avond).
Waarom ik Trinidad aanbeveel voor meer dagen/nachten zijn de volgende highlights:
- de Tope de Collantes met prachtige wandelroutes;
- de Valle de Azucre met mooie mirador (uitzicht) en oude gebouwen en werktuigen uit de slaventijd;
- de mooie stranden van playa Ancon en in iets mindere mate Playa Boca, waar je ook kunt overnachten in een casa.

Mooie package deals dus (nee, ik heb geen belangen)!
 #116753  door koelkast2000

Ik ben eigenlijk wel benieuwd, of van de plannen nog iets gekomen is.
Door de Corona is het mogelijk niet doorgegaan.