Euro's, dollars, CUC's, creditcards, travellerchecks, pinnen?
#116730 door cubareis
19 feb 2021, 01:55
wilt u geld naar uw liefde in cuba sturen neem dan contact op we kunnen binnen 24 uur regelen.
#117300 door Tijn
03 jun 2021, 14:09
Heb je een PM gestuurd.
Fiets zo naar hem toe voor een bakkie dus ik hoop het wel ;-)
#117301 door Pieterklu
03 jun 2021, 17:35
Een op handen zijde uitbreiding van de RB&T banking service naar RB&TA?
#117305 door Tijn
04 jun 2021, 12:53
Er zijn Diepgaande voorbereidende besprekingen gaande... A. is een harde onderhandelaar! (maar zijn koffie is prima!)
#117321 door havanalover
11 jun 2021, 15:23
Krijg juist bericht dat vanaf 21 juni 2021 de USD niet meer geldig is in Cuba enkel nog in MLC (dus fictief geld) ze gaan verder met Euros en Cup. Dat zat er al een tijdje aan te komen, waarschijnlijk hadden ze geen rekening gehouden met speculerende Cubanen. meer dan 60 cup voor 1 dollar zou het betaalsysteem volledig ontwrichten er is nu al een zekere onvrede, de arme Cubaan is de dupe sommige zeggen dat het nu erger is als in de speciale periode. Wie weet meer over de stand van zaken?
#117324 door Chapino
11 jun 2021, 17:30
Op de regering site spreken ze van een tijdelijke stop van het storten van contante US Dollars op de Cubaanse dollarrekening, niet van een verbod. Evenzo donderdag in Mesa Redonda.

http://www.cubadebate.cu/noticias/2021/ ... a-redonda/

Het zal wel een flinke omzetdaling geven voor de MLC tiendas.
De handel in Dollars zal wel blijven voor diegene die op reis gaan en Dollars nodig hebben.
#117325 door dasilvasolis
11 jun 2021, 20:06
Hola.

Wat de effecten worden gaan we wel zien de komende tijd. Ik gok dat de euro wel omhoog gaat.
In ieder geval is de weddenschap tussen robert en tijn die een gelopen koers leek.
(De USD stond deze week tegen de 70 en Tijn vierde de overwinning al ) weer helemaal open.
Dollar zal wel eventjes flink gaan dalen
Cash Dollars kunnen trouwens tot 20 juni nog op MLC rekening worden gezet.
Dollar wordt ook niet illegaal
Cash euros en andere buitenlandse valuta
kunnen wel op mlc rekening gezet worden.

Saludos
#117326 door Joop_Siroop
12 jun 2021, 10:38
Ik denk helemaal niet dat de dollar gaat dalen. Misschien dat de Cubaan die 7 of 23 dollar heeft ze gaat inleveren ... maar Cubanen met geld weten wel beter. Dit (dollar in de ban) lijkt wel een (laatste) desperate noodsprong om nog wat restjes binnen te schrapen. De schuld zal er niet minder om worden.
#117327 door Pieterklu
12 jun 2021, 12:14
Vermoedelijk was dit effect voorzien door de Cubaanse machthebbers. Een duurdere dollar jaagt inflatie aan waardoor de gewone Cubaan in de straat steeds minder kan kopen met zijn peso's. Armen worden armer en ..... Zo zullen de ingrepen in het kwetsbare Cubaanse financiële stelsel elkaar blijven opvolgen tot er een monetair evenwicht is bereikt. Ook de Euro zal straks weer een tijdje buiten spel staan. Ik vraag mij af of er een gezond monetair evenwicht te bereiken valt zolang de parallelle markt dus de zwarthandel in vreemde valuta welig tiert. Geld wisselen is wel heel lucratief en als de straathandel dichtgezet wordt, blijven de 'achterkamertjes' over. De enige echte oplossing lijkt mij de peso te verbinden met een sterke munt op de officiële valutamarkt. Maar sterke pesos zijn op de de valutamarkt met een lampje te zoeken.