Kan het? Hoe, wat, waar? Vergunningen, adressen...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#117279 door vanbeekpatrick
25 mei 2021, 12:47
Beste allemaal,

Ik wil graag een huis in La Havana kopen, maar ik en mijn partner hebben beiden niet de Cubaanse nationaliteit. Is hier iemand die ervaring heeft met het kopen van een woning in Cuba zonder dat een van de kopers Cubaan(se) is?
Ik hoor graag van jullie.

Groet, Patrick
#117281 door havanalover
25 mei 2021, 14:10
@Patrick
Niet eenvoudig. ENKEL Cubanen kunnen huizen kopen. (twee 1 in de stad en 1 op het platteland)
Soms met residencia permanente kan een buitenlander een huis kopen. Gehuwd zijn met een Cubaan(se) is een pluspunt maar geen oplossing. Het is dan een gemengd huwelijk , het eigendom kan niet op naam van de buitenlander staan (ook niet de helft, ook niet op naam van het huwelijk, wat bij echtscheiding?) De notaris doet de nodige opzoekingen in de registers ( of het eigendom niet reeds geclaimd is) Ik heb het appartement dan na veel onderzoek maar aan mijn Cubaanse echtgenote geschonken en haar het geld gegeven, het staat op haar naam (al veel jaren) .Een goede raad laat u niet leiden door Cubaanse makelaars....1) je gaat te veel betalen omdat je een yuma bent 2) Ze verkopen ALLES ook huizen die instorten, gaan afgebroken worden enz. Sommige wijken in havana worden door de regering niet meer gesteund. Enkel , Oud Havana, Vedado, Miramar hebben volgens insiders nog toekomst, Havana Centro beschouwen ze opgegeven op termijn.
Samengevat : het is doenbaar maar riskant beschouw het geld niet als investering maar als verloren (eventueel een schenking) Soms gaat om deftige sommen, ik heb weet van een Belg die 50.000 Euro heeft betaald voor een appartement van zijn Cubaanse vrouw. In de betere wijken van Vedado wordt 200.000 en meer voor een huis gevraagd. Raadpleeg site Revolico.
Suerte!
#117282 door Jogo
25 mei 2021, 14:13
Als je residencia permanente hebt kun je vastgoed op eigen naam hebben op Cuba.