Cubaanse steden, Cubanen, Cubaanse rum, Cubaanse sigaren, Havana, Santiago de Cuba, Varadero, Trinidad, enz 

Berichten uit de pers en andere websites

Moderator: FORUMBEHEERDER

#117368  door hombredecuba

Er zijn nog heel veel vragen over de effectiviteit over de bescherming van het vaccin. Zelfs de beste virologen zijn heel voorzichtig.
Hoe lang is het vaccin werkzaam in ons lichaam?
Wat is de bescherming tegen nieuwe mutaties?
Moeten we elk jaar gevaccinneerd worden zoals bij de griepprik?
Bij nieuwe mutaties zal het vaccin aangepast moeten worden net zoals bij het griepvaccin gebeurd.
Virologen doen nu al onderzoek naar nieuwe vaccins die een eventuele sterkere mutatie kunnen bestrijden.
Dus heel veel vragen waar nog geen antwoorden op zijn.
In portugal loopt het aantal besmettingen weer op door het delta virus.
Dus laten we volop genieten van onze vrijheden op dit moment en hopen dat het virus onder controle blijft. Blijf gezond allemaal!!!
 #117382  door hombredecuba

Natuurlijk moeten we afwachten hoe alles uitwerkt. Voorlopig geniet ik van mijn vrijheid en geniet ik weer van mijn leven met mijn vrienden. Iedereen mag zijn mening verkondigen maar al die betweters op die you tube filmpjes,daar heb ik niets mee en vind ik heel vermoeiend. De meeste zijn geen viroloog en denken het beter te weten dan de beste virologen van de wereld. Nog nooit heb ik gehoord hoe deze personen de crisis hadden opgelost. Alleen maar kritiek.Feit blijft dat door het vaccinatie proces de cijfers spectaculair dalen. Ik heb meer vertrouwen in virologen dan een kakelende dansleraar. (Willem Engel)
 #117383  door Joop_Siroop

... Voorlopig geniet ik van mijn vrijheid en geniet ik weer van mijn leven met mijn vrienden ....

Nu nog een libreta en je bent volmaakt gelukkig ....

...maar al die betweters op die you tube filmpjes,daar heb ik niets mee en vind ik heel vermoeiend. ...

Mundus vult decipi, ergo decipiatur
 #117533  door dasilvasolis

Cuba gaat 15 november open voor het toerisme, en gaat trachten om voor die tijd vrijwel de gehele bevolking, (ook kinderen) te vaccineren.
Nadat er deze zomer problemen waren met de produktie met name van Soberana 02, (volgens de wetenschappers zelf door de amerikaanse sancties) lijken die verholpen.
Het tempo is flink opgevoerd tot 250 a 300 duizend prikken per dag. Het doel om in november meer dan 90% van de bevolking volledig te vaccineren lijkt goed haalbaar.

Tot 24 september waren er bijna 20 miljoen dosis gezet. 8.9 miljoen Cubanen (79%) heeft minimaal 1 dosis gehad.
4.9 miljoen Cubanen zijn volledig gevaccineerd. (bron @MINSAP)

Bemettingen en sterfgevallen zitten de laatste dagen (conform Minsap) op 6600 (13 % positief)
Sterfte zo rond de 60. Duidelijk lager dan augustus maar nog steeds hoog.

Hoe kan het dat het aantal covid besmettingen en sterfgevallen nog steeds hoog is in Cuba?
Terwijl er al flink gevaccineerd is. 176 dosis per 100 Cubanen (Meer dan de 128 in Nederland.)
Werken de Cubaanse vaccins niet?

.Hier uitleg waarom dit nog niet hoeft te betekenen dat de Cubaanse vaccins niet werken.
1. Allereerst de Cubaanse vaccins bestaan uit 3 dosis.
De vaccins in Nederland uit 1 (Janssen) of 2 dosis (Pfizer en Moderna) . Cuba zal dus meer prikken moeten zetten als NL om op het zelfde nivo te komen.

2. Ondanks de 20 miljoen toegediende dosis is het aandeel Cubanen wat volledig geimmuniseerd is nog laag.:
Tot 24 september “slechts” 43% (4.9miljoen Cubanen) met 3 dosis.
Aantal wat het volledige immunisatieschema heeft doorlopen is nog lager. “volledige” immunisatie is pas 2 weken na de laatste dosis.
Maar 38% van de cubanen is maximaal beschermt. Vergelijk NL 64% (en belangrijker in NL in de kwetsbare groepen + 80%).

3. De cubaanse vaccinatiestrategie pakte negatief uit: Cuba is gaan vaccineren per gebied in plaats van per leeftijdsgroep. In mei leek dit een handige strategie om zo eerst de brandhaarden zoals la Habana te blussen. Rest provincies had toen weinig besmettingen. logistiek ook makkelijker. Maar met de komst van Delta wat zich sneller verspreidt bleek dat niet handig. Daardoor is het zo dat een gezonde 20 jarige in la Habana al in Juli gevaccineerd is terwijl een omaatje van 80 in Santa Cruz del Sur nu net haar 2e prik heeft gehad. Dat zorgt dat er in verhouding tot het percentage gevaccineerden relatief een hoog aantal kwetsbaren niet beschermd zijn. Waardoor dus logischerwijs een hogere IC gang en hogere sterfte.
In la Habana en Matanzas mag de pandemie dan redelijk onder controle zijn in sommige provincies allesbehalve.

4. Ook in provincies zoals Camaguey waar de vaccinatie van de volwassenen is voltooid is er nog een flink deel van de volwassen bevolking niet ingeent. Het Cubaanse vaccin bevat timerosal. Waardoor mensen met alergie hiertegen nog niet ingeent kunnen worden. Dat moet binnenkort gebeuren. Ook werden in 1e instantie zwangeren uitgesloten. Daarnaast Ook in Cuba bestaan antivaxers. (het zijn er echter niet heel veel).

5. Alle vaccins geven minder bescherming tegen Delta. Uit diverse onderzoeken in Israel en Ijsland blijkt dat Sterfte en IC opname lager zijn bij gevaccineerder maar dat ook gevaccineerden zich vrijwel in dezelfde mate besmetten en het virus dus doorgeven. (Het Nederlandse RIVM onderzoek komt trouwens heel verrassend tot andere conclusies)
De mindere bescherming zal ook gelden voor de Cubaanse vaccins.

6. Over de effectiviteit tegen Delta van de Cubaanse vaccins heb ik in mijn stuk op wereldmorgen indicaties gezet conform de meest recente cijfers uit augustus. De sterk gedaalde sterfte en besmettingen in de provincies waar het eerst gevaccineerd is. la Habana en ook Matanzas is een andere indicatie dat de vaccins ook tegen Delta effectief lijken. percentage positieve tests is daar gedaald tot onder de 5% . Onder het percentage in Nederland wat op 8% zit.
De hoge besmettingscijfers en sterfte hoeven dus geen relatie te hebben met de effectiviteit van de vaccins. Hoe goed Abdala en Soberana 02 beschermen tegen Delta? De eerste indicaties lijken redelijk gunstig. Maar data ontbreken nog voor keiharde uitspraken.

De situatie is trouwens vergelijkbaar met Chili en vooral met Uruguay. Een land wat net zoals Cuba de pandemie goed onder controle had in 2020 en op het moment dat de vaccinatiecampagne begon de controle had verloren. Wat ertoe leidde dat lang de stijgende vaccinatiegraad gelijk opging met een snel stijgende besmettings en sterfte curve.
In Chili waar voor een groot deel met Sinopharm werd ingeent leidde dat tot twijfel over het chinese vaccin Zowel in Chili als in Uruguay die nu beiden bijna 80% van de bevolking hebben gevaccineerd zijn zowel besmettingen als sterfte enorm gedaald.

Ik denk dat het een verstandig besluit is om de grenzen te openen. Niet dat ik verwacht dat de pandemie in november voorbij is in Cuba (en de wereld). Langer afsluiten van de grenzen lijkt mij totaal zinloos. Als iedereen gevaccineerd is is er weinig meer wat je kan doen. Hopen en bidden dat het vaccin werkt, ook tegen nieuwe mutaties. Daarnaast de virusload is nu hoger in Cuba dan in de landen waar toeristen vandaan komen.
Cuba is reeds begonnen met de vaccinatie van kinderen vanaf 2 jaar. Dat Cuba kinderen gaat vaccineren terwijl daar bij Pfizer, Moderna nog mee gewacht wordt heeft niet met politiek te maken. de Cubaanse vaccins zijn gebaseerd op traditionele platforms die al bij vele (kinder) vaccins worden toegepast. Dat geldt niet voor de nieuwe MRNA technologie van Pfizer en Moderna.
Er zijn al onderzoeken gehouden onder kinderen. Wie daar zich meer in wil verdiepen raad ik aan de twitterpagina van @fabriziochiodo te volgen. Dat is de jonge italiaanse wetenschapper betrokken bij de ontwikkeling van de Cubaanse vaccins.
Verder heeft men een virtuele meeting gehad met de WHO over de vaccins. De procedure voor erkenning is dus ingezet. Over soberana plus komt de eerste wetenschappelijke peer reviewed publicatie uit in het gerenommeerde the lancet. Het betreft het 1e fase onderzoek. Ik durf wel een weddenschap aan dat de Cubaanse vaccins over een jaar erkend zijn door de WHO.
Hier in Camaguey (waar in juli de meeste volwassenen zijn gevaccineerd) zijn het aantal besmettingen op dit moment hoog. Bij mij in de flat heel veel besmettingen de afgelopen tijd.Ook diverse in de eigen familie. Tot nu toe is gelukkig geen ernstig geweest. Dat zal sommigen bevestigen in hun idee dat covid geen A ziekte is. Anderen zal het bevestigen dat het Abdala vaccin afdoende werkt. En er zullen ook zijn zoals ik die uit deze niet representatieve steekproef geen conclusies trekken, en enkel blij zijn dat mijn buren en familie tot nu toe gezond zijn

Saludos
 #117597  door dasilvasolis

Het aantal cases en sterfgevallen is de laatste weken snel aan het dalen in Cuba. Nu onder de 4000 cases per dag en ca 40 sterfgevallen. Vooral in Matanzas en la Habana is de daling enorm.

Ondertussen vordert de vaccinatie rap. Meer dan 9.5 miljoen Cubanen heeft al 1 of meer dosis van een vaccin gehad.
Meer dan 85% van de bevolking. Waarmee Cuba op de 3e plaats wereldwijd staat qua vaccinatiegraad.
5.6 miljoen Cubanen zijn nu volledig gevaccineerd. (50% van de bevolking).
Het streven om meer dan 90% van de bevolking te vaccineren lijkt binnen afzienbare tijd gehaald te gaan worden

Saillant detail is dat deze vaccinatiegraad wordt behaald terwijl de vaccinatie in Cuba vrijwillig is. Ook worden er geen coronapas of QR code of andere beperkingen voor niet gevaccineerden ingevoerd. Maatregelen die blijkbaar beter passen en wel nodig zijn in een westerse democratie, maar niet in Cuba.

Het geeft aan dat de bevolking een groot vertrouwen heeft in de eigen wetenschappers en in salud publica.

En dat ondanks dat er in de onafhankelijke Cubaanse media zoals 14 y medio, cibercba, periodico cubano en internationale media zoals cnn en español een flinke campagne werd gevoerd om twijfel te zaaien over de Cubaanse vaccins.

saludos
 #117635  door dasilvasolis

Terwijl in Nederland de covidcijfers snel stijgen, gaat het In Cuba qua covid snel de goede kant op.

Gisteren zat Cuba voor het eerst sinds juni onder de duizend besmettingen op 1 dag.
Vandaag 912. Percentage positieve tests is gedaald onder de 5%.
Aantal sterfgevallen is gedaald tot onder de 10. Enkele provincies lopen nog wat achter, maar overal gaat het snel naar beneden. De druk op de zorg is verdwenen.
Vergelijk dit met meer dan 9000 besmettingen, meer dan 20% positieve tests en meer dan 80 doden dagelijks in augustus. Iets meer dan 2 maanden geleden.
De snel dalende covidcijfers wijzen er op dat de Cubaanse vaccins in de praktijk goed werken.

Meer dan 9.8 miljoen Cubanen (Meer dan 87% van de bevolking) heeft zijn 1e prik gehad . Meer dan 7 miljoen Cubanen (62% van de bevolking) is reeds volledig gevaccineerd.
Waarschijnlijk zal men uiteindelijk ruim boven de 90% vaccinatiegraad komen. (groot deel van de meer dan 900000 van Covid herstelde Cubanen moet nog de boosterprik krijgen met soberana plus)

Cuba lijkt zich door de geslaagde vaccinatiecampagne en de daardoor verbeterde covidsituatie langzaam te kunnen herstellen van de diepe crisis die covid heeft veroorzaakt.

Per 7 november komt er een einde aan de reizigersquarantaine en 15 november gaat Cuba echt open voor het toerisme. Voor het eerst sinds maart 2020.
Ik heb niet de verwachting dat het toerisme gelijk booming zal zijn
Dit zal waarschijnlijk pas geleidelijk toenemen. Waarschijnlijk zal ook in 2022 nog niet de pre covid toeristenstroom op gang komen. Ook al kan je nog geen précovid toeristenstromen verwachten toch zal dit helpen om de economie op gang te brengen.

Daarnaast verwacht ik in December een grote stroom van Cubanen die in het buitenland wonen richting Cuba op familiebezoek.
Ook dit zal tot een stroom van goederen en divisa leiden. Zeker nu de douaneregels zijn versoepelt.

Aangezien de situatie verbetert, (ook economische gaat het al beter) verwacht ik dat de aangekondigde protestmars van 15 november een storm in een glas water gaat worden.

Indien de opkomst laag zal zijn zal de oppositie en miami dat wijten aan de keiharde repressie van andersdenkenden.
De regering en de staatstv zal het houden op de massale steun die de revolutie heeft en de geringe steun die deze groep “mercenarios” /andersdenkenden heeft.

Beiden kunnen straks claimen de waarheid aan hun zijde te hebben.
a) De inmeniging van de VS en Cubaans amerikaanse bewegingen vanuit de
VS in dit protest is openlijk.
b) De overgrote meerderheid van de Cubanen zit niet te wachten op protesten en onrust. Zeker niet bij het begin van het eerste toeristenseizoen in anderhalf jaar Zeker niet nu iedereen blij is dat de ergste Crisis voorbij is en er vooruitzichten zijn op betere tijden Kortom deze protesten hebben geen draagvlak onder de bevolking. Vooral een draagvlak buiten Cuba.

Maar aan de andere kant.
c) De overheid heeft met het verbieden en criminaliseren van dit protest voor repressie van protest gekozen .

Ik sta zelf niet achter het protest. Daarvoor is de inmening van de miamigroepen en de VS in dit protest te groot. Geloof niet in de oprechte bedoelingen van de meeste organisaties. Ook zorgelijk is het geweld tijdens de vorige protesten.

Desondanks vind ik dat de Cubaanse overheid het protest had moeten toestaan.
Datum en plek zodanig uit kiezend dat dit de openbare orde niet zou verstoren. Condities creerend dat dit enkel ordelijk kan verlopen.
Denk niet dat er een enorme opkomst was geweest of dat het heel veel impact had gehad.

We zullen de komende weken zien of mijn voorspelling van storm in een glas water uit komt.

Afwachten is verder of het openen van scholen en het afschalen van maatregelen naast het openen van de grenzen en de binnenkomst van eventuele nieuwe varianten niet tot een nieuwe opleving zal leiden van het virus zoals we op dit moment in het Verenigd Koninkrijk, Nederland, en Belgie zien.
Ook in Cuba ziet men nu al, en zal men de komende maanden nog veel sterker zien, dat met het opheffen van maatregelen de mobiliteit enorm toeneemt. Tegelijkertijd neemt het handhaven van afstandhouden en andere basic covidregels sterk af. Men heeft het gevoel dat de pandemie over is. Dit is in andere landen al gebeurt. Mensen zijn nou eenmaal mensen en willen terugkeren naar normaal. En... El Cubano o no llega o se pasa.

Ook in Cuba zal men aan boosterprikken gaan doen.
Het grote voordeel wat Cuba heeft op West Europa en de VS is dat door de vaccinatie van kinderen en het geringe aantal antivaxers de vaccinatiegraad in Cuba beduidend hoger ligt
Cuba zal uiteindelijk boven de 90% gevaccineerden uitkomen.Dit terwijl in Cuba de vaccinatie volledig vrijwillig is en er geen QR code wordt gevraagd of beperkingen zijn voor niet gevaccineerden. Nederland zal de 80% niet halen zonder dwangmaatregelen. De VS zit nog niet eens op 70%

In Nederland wordt serieus nagedacht over het invoeren van specifieke maatregelen voor niet gevaccineerden . Italie heeft de green pass die je werkelijk voor alles nodig hebt. In Duitsland moeten niet gevaccineerden betalen voor de test om naar restaurant of andere zaken te gaan. In Frankrijk mogen zorgmedewerkers niet meer werken als ze niet gevaccineerd zijn. Het vrije westen blijkt toch minder vrij.
Had Cuba begin dit jaar dit soort vaccinatieregels afgekondigd dan weet ik zeker dat mensenrechtenorganisaties in de hoogste boom waren geklommen. Men had vast over communistiese vaccinatierepressie geschreven op dit forum

Blijkbaar vindt de gevaccineerde meerderheid (van Nederland) het prima als niet gevaccineerden uitgesloten worden. Als zij zelf maar vrolijk kunnen doorleven zonder restricties. vinden zij vrijheidsbeperkingen prima. Zolang het maar anderen betreft.
Ik verwacht trouwens dat beperkingen van vrijheden van niet gevaccineerden een schijnoplossing zal blijken die niet werkt.

Let wel ik ben geen antivaxer en een sterke voorstander van covid vaccinatie. Maar ben geen voorstander van gedwongen vaccinatie of sancties voor niet gevaccineerden. Ben blij dat men in Cuba hier niet voor gekozen heeft. Cuba is het bewijs dat het ook helemaal niet nodig is om een hoge vaccinatiegraad te bereiken.
Grote verschil is het vertrouwen wat cubanen hebben in de eigen medische wetenschappers. De eenduidige voorlichting. En het vertrouwen wat cubanen hebben in hun 1e lijn gezondheidszorg. De wijkverpleegster en dokter die in de vaccinatiecampagne een grote rol hebben gespeeld.
Ook een rol speelt dat er bij de Cubaanse vaccins geen dubbele economische belangen spelen De vaccins zijn gratis en er wordt geen geld verdient aan het vaccineren van de Cubanen.

Mensen dwingen om zich te laten vaccineren in het ene land, terwijl een paar duizend kilometer verderop de mensen die zich wel willen laten vaccineren geen toegang tot vaccins hebben geeft aan hoe slecht het gesteld is met de wereldwijde aanpak van Covid. Het is niet alleen moreel verwerpelijk. Het is een waanidee te denken dat de covidpandemie over is als iedereen in eigen land gevaccineerd zou zijn terwijl ondertussen een groot deel van de wereldbevolking geen toegang heeft tot vaccins.
Uiteindelijk zal die paar % die onder druk zich laat vaccineren in Nederland minder verschil maken dan de vaccinatie van de miljarden die tot nu geen toegang tot vaccins hebben.

Het vrijgeven van patenten zal niet gebeuren. Dat lijkt wel duidelijk.
Hopelijk dat vaccins zoals Sputnik en de Cubaanse vaccins die door het feit dat het eiwitvaccins zijn ook bij kinderen kunnen worden ingezet, snel de goedkeuring van de WHO krijgen zodat deze een bijdrage kunnen leveren aan de wereldwijde strijd tegen Covid via COVAX. Maar ook hier heb ik een hard hoofd in. Tot nu toe wegen tijdens deze pandemie financiele belangen zwaarder dan de wereldgezondheidszorg. De WHO die een ernstig tekort heeft aan vaccins voor het uitvoeren van har COVAX programma lijkt geen haast te hebben met de procedure tot goedkeuring van Sputnik noch Cubaanse vaccins

Saludos
Laatst gewijzigd door dasilvasolis op 28 okt 2021, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
 #117636  door Joop_Siroop

Wat fijn dat het in Cuba allemaal zo goed geregeld is en dat het killervirus (help, iedereen gaat dood) zo mooi rekening houdt met de heropenstelling van het land voor het hoogseizoen. In Nederland is het een stuk slechter geregeld getuige Wybe van Haga die spreekt van "Coronabeleid is wanbeleid van epische proporties":

Oh .. en er is nog veel meer aan de hand:
Reclamebureau Hugo de Jonge brengt “vaccins” aan de man. Mag dat eigenlijk wel?

Als je verstandig bent kijk je er niet naar want het is een video van één uur . Elke avond wordt bij Jinek, Op1, Umberto, Veronica Inside en al die andere kwaliteitsmedia door allerlei bekende Nederlanders binnen 3 minuten heel duidelijk uitgelegd waarom het verstandiger is om je te laten vaccineren.
 #117637  door Joop_Siroop

Mensen, de een is een heel groot voorstander van Covid vaccinatie (???) de ander is dat misschien (nog) niet. Juist voor die laatste groep is er nu iets dat hen wellicht over de streep kan trekken. Heb jij nog twijfels? Zet dan nu het geluid op 10, raampjes open zodat wappie-buren het ook horen .... hier is ie dan ... het fantastische nummer "Vaccinate":

Als je nu nog niet overtuigd bent van de heilzame werking van het BigPharma vocht dan kan geen duivel en z'n ouwe moer je nog helpen...
;-)
 #117782  door Ukraina

Nu is er eindelijk aangifte gedaan tegen de leugens die Willem Engel constant verspreid:
1: Opruiing
2: Stelselmatig verspreiden van (medische) desinformatie en het in gevaar brengen van de volksgezondheid. Zie ook onderin Bijlage 2
3: Terroristisch oogmerk
4: Oplichting
Het gebruik van donatiegelden voor privédoeleinden
https://aangiftewillemengel.nl/aangifte

Hij verdient goed aan zijn desinformatie campagnes, 300.000 eu tot nog toe.
 #117785  door Joop_Siroop

Iedereen die het niet eens is met de overheid de bak in!
Typisch weer Ukraina ;-)
.
.
Hoe komisch is het dat de 2 personen die hier het hardst ageren tegen het regime op Cuba ook degenen zijn die het hardst applaudisseren voor de controledrang van de overheid in "de vrije wereld".
 #117789  door Ukraina

Bij alle dodelijke auto ongevallen hadden de inzittenden de 'veiligheidsgordel' om. Dat geeft te denken. Hoezo 'veiligheidsgordel'? Het is duidelijk dat je ZONDER gordel NIET dodelijk verongelukt!!!
 #117791  door Robert

Wat wordt er op Cuba gedeeld betreft bijwerkingen van de Cubaanse vaccins?

Ik heb gekeken wat de mogelijkheden waren om nog dit jaar, vanaf 4 december, naar Cuba te gaan. Die enkele mogelijkheden waren extreem duur dus ik verwacht niet dat Cuba dit jaar nog massaal bezocht gaat worden, tenzij het zo duur was omdat er wel veel gevlogen wordt maar alles desondanks bijna vol zit.
 #117792  door Joop_Siroop

Het demoniseren van jonge gezonde kinderen ... walgelijke propaganda.. kleine kinderen afschilderen als een gevaar voor de volksgezondheid om een prikagenda door te drukken. Dat gebeurt in Canada en zal hier ook wel geaccepteerd worden als je ziet hoe blind mensen zijn voor .... onrecht?
Maar weet je wat echt erg is? Propaganda in Cuba!
 #117794  door Joop_Siroop

hombredecuba schreef: 02 dec 2021, 17:40 @joop.
Ik heb me voorgenomen om geen energie meer te steken in wappies,complotdenkers en ontkenners.
Veel sterkte,Joop.
Heel verstandig Hombre. We wachten op je volgende klaagzang dat het in Cuba zo erg is met de politie en zo ...
.
 #118299  door dasilvasolis

Ontwikkelingen rond de internationale erkenning van de Cubaanse vaccins. In deze Abdala.

- Het dossier van Abdala was vorige week klaar voor evaluatie door de WHO.
http://www.cubadebate.cu/noticias/2022/ ... on-de-oms/

Oik oo de lijst van de WHO is abdala 1 stapje opgeschoven

- Het vooraanstaande wetenschappelijke tijdschrift the Lancet heeft gepubliceerd over Abdala.
Het betreft de paper van fase 1 en 2 van de klinische studie.
https://www.thelancet.com/journals/ecli ... 4/fulltext

Langzaam Stap voor stap opweg naar de internationale erkenning van de Cubaanse vaccins.
Belangrijk niet alleen voor het internationaal beter kunnen verkopen van de vaccins ook doordat veel landen nog steeds reisbeperkingen opleggen aan reizigers die gevaccineerd zijn met niet erkende vaccins.

Abrazo M.
 #118315  door Pontice

Tijn schreef: 14 apr 2022, 16:37 Spannende race... Wordt Abdala goedgekeurd voor de pandemie is afgelopen of daarna?
Dag Tijn, weet je al wat meer?
Is daar ergens informatie over te vinden hoe het er voor staat?

/André
 #118316  door dasilvasolis

Beste pontice. Het dossier van Abdala ligt bij de WHO. Wanneer de goedkeuring komt is koffiedik kijken. Ik verwacht zelf niet dat dat er in recordtempo doorheen gejast wordt. Dat kan maanden duren

Als je abdala en oms intypt bij google krijg je de links. Sins april.( Mijn vorige post) is er geen nieuws meer over de vorderingen. (Oms is spaanse afkorting voor WHO

Wat betreft de lijst van veilige landen. Reken er maar niet op dat Cuba hierop komt. Welke landen erop komen zijn politieke beslissingen op EU nivo. Heeft niets met epidemiologie , veiligheid of de daadwerkelijke covidtoestand te maken.

Kortom ik wil je geen valse hoop geven voorlopig kan je die uitnodiging vergeten. Mocht goedkeuring er aan zitten te komen dan zal dat zeker hier op het cubaforum gemeld worden.

Je kan beter zelf afreizen richting Cuba als je elkaar wilt zien

Saludos
 #118318  door Pontice

dasilvasolis schreef: 09 mei 2022, 15:36Niet de quote knop gebruiken om te reageren aub
Dag dasilvasolis , bedankt voor de info. Het maakt het maken van beslissing op deze manier wat eenvoudiger. Thx!