Cubaanse steden, Cubanen, Cubaanse rum, Cubaanse sigaren, Havana, Santiago de Cuba, Varadero, Trinidad, enz 

Berichten uit de pers en andere websites

Moderator: FORUMBEHEERDER

#117942  door dasilvasolis

Interessant stuk in de volkskrant van journalist joost de Vries over het cubaanse vaccinatiesucces, en het belang van het vaccineren van kinderen.
Interview met de Italiaanse biochemicus Fabrizio Chiodo. Een van de wetenschappers achter de Cubaanse vaccins.

Saludos

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b0d18b89/
 #117952  door hombredecuba

@dasilvasolis.
Laten we eerst even afwachten hoe het Cubaanse vaccin zich op langere termijn houd en hoe het werkt tegen omicron en nieuwe varianten.
Ook zou ik het fair vinden als je de Volkskrant ook citeerd als het gaat over het failliet zijn van het Communistisch systeem op Cuba,de mensen rechten,corruptie en armoede op Cuba.
 #117953  door dasilvasolis

De meeste artikelen in Nederlandse media over Cuba zijn nogal clichematig en eenzijdig. Vaak wordt gekopieerd wat in engelstalige media al is gepubliceerd.
Steeds dezelfde "cubadeskundigen" aan het woord die buiten cuba wonen (en steevast tegen het Cubaanse systeem zijn) Vaak wordt er ook helemaal niemand benadert maar enkel overgenomen wat er in andere media te lezen was.

dit artikel wijkt af, en alleen al daardoor is het interessant omdat hier een van de hoofdrolspelers zelf aan het woord komt. Biochemicus Fabrizio Chiodo is trouwens Italiaan, geen Cubaan.. Maar hij was persoonlijk betrokken bij de ontwikkeling van de Cubaanse vaccins.
Er waren eerder diverse artikelen over de Cubaanse vaccins gepubliceerd in Nederlandse media. Maar bij mijn weten is dit het 1e artikel waarin 1 van de wetenschappers achter de vaccins zelf aan het woord komt.
alleen al daarom de moeite van het lezen waard.

Maar ieder zijn mening

Saludos
 #117954  door dasilvasolis

Fabrizio Chiodo is niet zomaar iemand. Maar een internationaal erkend wetenschapper. Hij was trouwens ook verbonden aan de universiteit van Leiden.

Wat betreft Omicron. Dat het aantal cases de komende dagen flink zal stijgen is wel duidelijk. Gok zelf dat we over een week wel een paar duizend cases per dag hebben .
De grenzen zijn tot 5 januari nog wagenwijd open en oud en nieuw werd volop gevierd in Camaguey.
De Cubaanse in Brazilie wonende viroloog A. Perez Riverol verwacht ook deze stijging trouwens.

Wat interessanter is om te kijken hoe het met IC en sterfgevallen zal gaan.
Week geleden 10 op de IC. Gisteren waren het er 21.
Sterfgevallen is nog niet gestegen. Maar dat loopt natuurlijk altijd achter de stijging van cases.
Dat Fabrizio Chiodo verwacht dat het aantal sterfgevallen en ziekte door omicron beperkt zal blijven in Cuba is wel hoopgevend . Wetenschappers als hij zijn meestal erg voorzichtig met dit soort voorspellingen.

Maar we zullen het zien.
ik had zelf deze oud en nieuw wel heel erg een deja vu gevoel van oud en nieuw 2020 . Nederland in lockdown en wij hier in Cuba feestvierend alsof Covid al tot het verleden behoorde.
We weten allemaal hoe het daarna is afgelopen. Laten wij hopen dat 2022 niet de herhaling van 2021 wordt.
De film Covid 2020 the beginning was al klote
Deel 2 Covid 2021 the story continues was nog slechter
Laten we hopen dat Deel 3 covid 2022 het einde van de sage is.

Saludos
 #118013  door Ukraina

dasilvasolis schreef: De meeste artikelen in Nederlandse media over Cuba zijn nogal clichematig en eenzijdig.
Ja je bedoeld zeker salsa, sigaren en strand.
dasilvasolis schreef: Maar ieder zijn mening
Dat geldt zeer zeker niet op Cuba! Tenzij je voor jaren in de gevangenis 'wilt'.
'De Cubaanse regering gaat door met het onderdrukken van afwijkende meningen en het ontmoedigen van openbare kritiek. Zij maakt stelselmatig gebruik van willekeurige detentie om critici, onafhankelijke activisten, demonstranten en anderen lastig te vallen en te intimideren. Andere repressieve tactieken van de regering zijn het publiekelijk aan de schandpaal nagelen en het willekeurig ontslaan van werknemers. '
https://www.hrw.org/americas/cuba
 #118017  door hombredecuba

Inderdaad.
Kameraad dasilva kan over elk land een prachtige verhaal vertellen over wat er mis is en hoe de politiek in elkaar steekt.
Behalve als het over Cuba gaat. Nog geen begin over de politieke situatie op Cuba.
Over mensenrechten,armoede ,onderdrukking en mishandelingen op Cuba geen woord.
Bang om zijn baan te verliezen en om uitgezet te worden?
We zullen het nooit weten......
 #118020  door dasilvasolis

1.2.3 en daar is ie weer
hombredecuba schreef:Inderdaad.
Kameraad dasilva ..kan over elk land een prachtige verhaal vertellen over wat er mis is en hoe de politiek in elkaar steekt.
Behalve als het over Cuba gaat. Nog geen begin over de politieke situatie op Cuba.
Over mensenrechten,armoede ,onderdrukking en mishandelingen op Cuba geen woord.
Bang om zijn baan te verliezen en om uitgezet te worden?
We zullen het nooit weten......

Nou ga ik zelden of nooit op persoonlijke verdachtmakingen in. Is totaal zinloos
Maar deze wil ik toch even naar het rijk der Fabelen verwijzen . (volgens mij had ik dit verhaal al eerder uitgelegd maar sommige mensen lezen slecht)

Pas ik zelfcensuur toe om mijn baantje te behouden? NEE

Kan ook helemaal niet. Want... Ik ben mijn baan als reisbegeleider in cuba namelijk allang verloren. In 2017.
Dat had niets te maken met wat ik op het internet schreef. Alles met de amerikaanse sancties
Mijn reisorganisatie moest noodgedwongen stoppen met het aanbieden van cubareizen vanwege de aangescherpte sancties. Het moederbedrijf heeft namelijk sinds 2016 een amerikaanse aandeelhouder.
https://www.sawadee.nl/midden-en-zuid-amerika/cuba/
Aangezien cuba een goedlopende bestemming was, voor de reisorganisatie erg jammer.
Daar ik niet alleen in Cuba werk was het voor mij geen grote ramp. Ging gewoon meer in andere landen werken. colombia, Peru en costa Rica. Voor onze lokale partners, agent, hotels, gidsen etc. was het echter veel vervelender.

Saludos
Laatst gewijzigd door dasilvasolis op 14 jan 2022, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
 #118021  door Robert

Hombre, ja je hebt uitgebreid uiteengezet dat jij geen progressie ziet en dat je daarom 180 graden gedraaid bent.
En dat je grond hebt gekocht voor je familie maar dat het niet de schuld is van je familie dat je ondanks dat geen groente en fruit kunt krijgen bij jouw bezoek aan Cuba in de winter.
Heb ik wat gemist?
Dat je geen vooruitgaan ziet daar kan ik mij wel iets bij voorstellen, niet dat je daarom van de 1 op de andere dag 180 graden draait (ik blijf hopen op de werkelijke reden....).
En inderdaad vind ik het heel knap als er wel anderen zijn, op je nieuwe grote vriendin na, die jouw plotselinge draai wel kunnen verklaren uit wat je geschreven hebt.
Blijft het aanvallen zonder verder inhoudelijk te reageren, compleet onnodig!!
Helaas wil je niet in gesprek met mij, ondanks dat we hoogst waarschijnlijk vlak bij elkaar wonen. Je lijkt mij een interessante gesprekspartner die veel te vertellen heeft maar hier niet veel open durft te schrijven, wat ook niet onlogisch is.
O ja ik schrijf ook wel eens bewust iets heel vaag als het mijn privé zaken raakt, maar ik zal dan niet gaan schrijven dat ik het uitgebreid op heb geschreven. Ook probeer ik mensen die extreem vaag blijven wel eens uit de tent te lokken, helaas niet gelukt bij jouw, er komt tot dusverre niets uit hoe goed ik ook lees. Veel geluk verder.
 #118022  door hombredecuba

Wat een onzin verhaal.
Lijkt de "STORY" wel.
"nieuwe vriendin"?
Waar heb je het over.

Iedereen die zich vroeg of laat gaat verdiepen in de geschiedenis van Cuba kan maar tot een eindconclusie komen.
De moordpartijen op de andersdenkende,de onderdrukking,armoede,intimidatie,geen stemrecht,geen vrije meningsuitting,angst zaaien,enz,enz.
Als je dan ondanks deze feiten dit Communistisch systeem steund dan deug je niet.
Mensen durven nu nog niet openlijk te praten over Castro,zo diep zit de angst.
En als ik aan dasilvasolis vraag hoe hij hierover denkt blijft het stil.
Dus je zou eigenlijk je vragen aan hem moeten stellen.
Hoe hij die geboren is in een land met alle vrijheden voorstander is geworden van een communistisch systeem door daar te gaan wonen en zichzelf heeft gemuilkorft.
 #118033  door Ukraina

Robert schreef: 14 jan 2022, 18:11 En dat je grond hebt gekocht voor je familie maar dat het niet de schuld is van je familie dat je ondanks dat geen groente en fruit kunt krijgen bij jouw bezoek aan Cuba in de winter.
Ik begrijp dat het volgens robert wel de schuld is van hdc familie dat er geen groentes geoogst kunnen worden.
Heb ik wat gemist?
Dat denk ik wel. Het 'hebben van een stuk grond" volstaat niet om een groentetuin te krijgen. Bodemgesteldheid, watervoorziening, zaadgoed en kennis van zaken zijn ook een vereiste. En in Cuba dien je natuurlijk ook nog eens toestemming te krijgen om iets te verbouwen. Bovendien schrijft de staat voor wat je verbouwd. Als je dat allemaal geregeld hebt is iemand met groene vingers en veel toewijding essentieel! De meeste Nederlanders zijn enkel in staat om in hun tuin trottoirtegels te laten 'groeien'. In Cuba is dat niet anders, bij wijze van spreken, aan trottoirtegels is daar niet makkelijk te komen...
Dus als zo'n project niet van de grond komt is dat niet verwonderlijk. Zelfs als je de situatie van hdc niet kent.
Ondertussen zijn we wel erg ver weg van de VK geraakt. Daarover een andere keer.