Cubaforum helpt

Moderator: FORUMBEHEERDER

#94671 door Perrito
30 mei 2011, 18:50
Ik heb via dit forum de beschikking gekregen over een cursus Spaans - Engels. Uitgepakt ongeveer 1.1 GB (45 uur gesproken lessen en wat pagina's tekst).
Ik zou dat op een MP3 spelertje van bv 2 GB kunnen zetten en dan kan het dus compact naar Cuba verzonden worden om daar een aardige jongen die een fietstaxi in Cienfuegos heeft te helpen.
MAAR nu zit ik te denken heeft hij daar wat aan want hij heeft vermoedelijk alleen de beschikking over 110V en de stekker van de oplader zal niet passen en ....... nouja dat is het denk ik.
Mijn vragen zijn: laadt een MP3 speler van hier wel op in Cuba en zou ik een stekker adapter mee moeten sturen want er daar gewoon een ander stekkertje aan de adapter maken zal niet lukken denk ik.
Ander idee is ook welkom. Ik dacht dat het branden op cd's niet zo'n goed plan was (weet trouwens niet eens of hij een cd speler heeft).

#94672 door HijodelMundo
30 mei 2011, 19:26
Kijk eens goed naar de lader.

Daar staan kleine lettertjes op met daarin de informatie die jij nodig hebt.

Staat er dat hij het doet op 100-240V dan doet hij het gewoon.
Staat er dat hij het doet op 240V dan doet hij het niet.

Het kan natuur;lijk zijn dat je zowiezo een adapter stekkertje mee moet sturen om de ronde pinnetjes in de platte stekkers te kunnen steken, maar dat heeft niet met het Voltage te maken.

Hijo

#94673 door Perrito
30 mei 2011, 19:37
Ik moet de speler nog gaan kopen, dus dit is al een goede tip. Bedankt.

#94676 door realpino
31 mei 2011, 01:41
Met een verloop stekkertje is het probleem opgelost.
De kans is overigens groot dat er al snel de reggaeton klanken uit de MP3 speler dreunen. :wink:

#94677 door Joop_Siroop
31 mei 2011, 06:35
Zet het gewoon op je eigen usb stick. Als de jongen echt werk wil maken
van zijn Engels kan hij daar mee uit de voeten. Laat 'm zelf het geheugen
regelen. Als er een handel floreert in Cuba is het die van memory sticks en
spul dat audio en video kan afspelen. Als hij bicitaxero is dan kent
hij als geen ander de mogelijkheden. Een mp3 speler wordt waarschijnlijk
binnen 1 dag verpatst.

De variaties op het thema "hey, geef mij eens gratis geld!" zijn in Cuba veel
uitgebreider dan hier, waar ze bijna alleen voor de ingang van de AH te vinden
zijn.

Spreek met hem af dat als hij vorderingen laat zien je een woordenboek of
deel 2 voor hem meebrengt.
;-)

#94680 door Perrito
31 mei 2011, 11:14
Met reggaeton klanken is ook niks mis, als hij de lessen er ook maar op laat staan. :lol:

Ja en dan wat Joop schrijft dat hij als bicitaxero als geen ander de mogelijkheden zal kennen, en de mp3 speler waarschijnlijk binnen 1 dag zal worden verpatst. Ik weet dat hij weinig geld heeft. Als hij denkt dat hij aan wat geld meer heeft dan aan de mp3 speler dan zou dat kunnen gebeuren, maarja dan heb ik hem dus ook voor dat moment geholpen.
Je tip dat als hij vorderingen laat zien ik een woordenboek of deel 2 voor hem zal regelen is een goeie.

#94681 door Joop_Siroop
31 mei 2011, 11:29
Een gemiddelde Cubaan heeft altijd meer aan geld dan aan het ding dat jij
hem geeft. Met geld kan hij namelijk zijn korte termijn behoefte bevredigen
en jij wilt hem een lange termijn doel (meer dan 2 dagen) laten nastreven.

Je geeft een hond een koekje omdat hij een trucje doet (zit, poot). Als je in
Cuba wat geeft dan is het wachten veelal tevergeefs: het trucje is dan
namelijk al voorbij, maar jij had het niet in de gaten.

:D :lol: :D
Laatst bijgewerkt door Joop_Siroop op 31 mei 2011, 16:55, in totaal 1 keer bewerkt.

#94683 door Perrito
31 mei 2011, 12:58
Joop_Siroop schreef: Je geeft een hond een koekje opdat hij een trucje doet (zit, poot). Als je in Cuba wat geeft dan is het wachten veelal tevergeefs: het trucje is dan namelijk al voorbij, maar jij had het niet in de gaten.:D :lol: :D

Nee Joop, het is anders.
Het trucje met de hond gaat zo: Je laat de hond zitten en dan moet hij een pootje geven. Pas dan krijgt hij een koekje.
Maar soms geef je de hond zomaar eens een aai. Dat is hier het geval. De meeste honden geven na het krijgen van een aai geen pootje, daar heb je gelijk in, maar dat was de bedoeling van de aai ook niet. :wink:

Je boodschap was wel overgekomen hoor mbt de tip pas belonen als er resultaat geboekt wordt.

#94684 door Joop_Siroop
31 mei 2011, 16:50
Ik heb ook genoeg leergeld betaald in Cuba. En geef nog steeds veel (naar
Cubaanse begrippen ;-)). Mijn laatste actie (april) was kleding voor een dakloze
die ik al 3 jaar ken en bijna dagelijks wat geef als ik in de buurt ben. Deze
keer ging ik kleren met hem kopen (heb het hele verhaal op video). De
volgende dag zag ik hem weer in z'n oude kloffie (spul was bij iemand die
het ging verstellen), de dag daarna ook. Toen was me al duidelijk dat hij ze
gewoon verkocht had.

Daarna heeft hij niets meer van me gekregen maar als ik hem de volgende
keer weer in een portiekje zie slapen met z'n plastic zakje kan ik vast niet
meer boos blijven. En dat inconsequente gedrag is niet verstandig volgens de
dogwhisperer.

;-)

#94686 door Eddy77
31 mei 2011, 19:35
Tussen Cubanen onderling gebeurt het ook. Een vriendinnetje van mij heeft tot 2 maal toe een jurk die ze gekregen had van haar moeder verkocht, terwijl ze beloofd had het niet te doen. Na de eerste keer was het plechtig beloofd, dus bij de tweede keer was het echt bonje tussen moeder en dochter...