Hoi Diederik
Misschien is het zo stil omdat Cuba uh.. een beetje moeilijk uit te leggen is..
Ook niet door mij. (Please correct me..)
Ik ben er eind 2017 3 weken geweest. Oud, weinig geld geld en met een antieke vouwfiets. Ik dus

Niet alle kleine wegen waren makkelijk begaanbaar..
De fiets-versnellingen hadden de vliegreis niet overleefd en een van de binnen/buitenbanden volgde later.
Reparatie met naald en draad.. Ik ben er mee naar Havana gefietst en daar te lang gebleven.
Er was namelijk een goedkope Casa Particular -een hostel-!- (..)
voor "het echte Cubaanse leven".. , wat dus niet zo is maar dat denken we dan..
Ik ken ook iemand die 3 weken, verstand op nul, in een Varadero-resort zat dus het kan erger..

Ik spreek geen Spaans en weinig Cubanen spraken Engels..
Het spijt me dat ik de fiets niet heb achter gelaten want alles met een wiel is goud waard.
Er worden elk jaar maar een handje vol auto's geïmporteerd.
Desalniettemin reden er ook al wat $ slimmeriken rond met elektrische scooters..
Er was/is een tekort aan alles en alles was een interessante uitdaging.
Het regelen van vervoer (over x dagen kan u mee..), het vinden van de volgende goedkope Casa Particular,
het geld, (ik gebruikte CUC en CUP), het vinden van (een kras-kaartje voor) internet,
het vinden van een manier om voor een vermogen naar Nederland te kunnen bellen,
uitvinden hoe een telefooncel werkt, het kopen van een lepel, het wisselen van geld,
het uitvogelen van de bus voor de locals, het in de rij staan, ander eten etc.
Op cubareizen.com is een e-bookje verkrijgbaar met wat info.
Eigenlijk is alles net wat anders dan je denkt. Veel info is afkomstig van buitenstaanders of is verouderd.
Voor (offline) navigatie gebruikte ik Maps.me / Organic Maps.
Havana heeft geen strand, wel hoge golven, maar 20 km naar het oosten was wel wat te vinden.
De bus voor locals of de fiets... Daar was vroeger tevens de zgn Hershey Train maar er is weinig meer van over.
Het was voor zo ver ik weet de enige elektrische trein in de Cariben.
Ik ben ook nog in Viñales geweest met een propvolle oldtimer met gaten er in.
Te paard door de prachtige natuur tm het pikdonker..
Ook nog naar een van de Cayo's daar in het Noorden. Daar kon gesnorkeld, gegeten etc. worden.
Het laatste stuk voerde ook weer via onbegaanbare weggetjes.
Iedereen kreeg een polsbandje en de taxichauffeur en de cubanen mochten er niet komen. (..)
Met een bus en daarna een gammel lokaal busje en een chauffeur van 75 die overal even stopte
ook nog naar Playa Giron / Playa Los Cocos in het zuiden geweest. De Varkensbaai. (Ken uw geschiedenis)..
Er was iemand waarmee je voorzichtig met simpel spul (..) kon gaan duiken.
Voor 2023 vraag ik me af hoe, op vele fronten, de toestand nu is.