Nieuwe forumleden stellen zich voor.

Moderator: FORUMBEHEERDER

#115385 door Matty
05 mei 2020, 21:42
Hallo
Ik ben Olga een Belgje.
Heb sinds maanden een Cubaanse vriend. 3 x op en af gereist en de laatste x na verblijf in ee casa de renta door immigratie en corona in een hotel gedropt en het land uitgekickt :D :D :D :D .

Ik ga por supuesto zo snel mogelijk terug. En heb 2 vraagjes. Zijn er problemen als je je toeristenvisum met een paar dagen overschrijdt. En kan je voor een novio een Familievisum verkrijgen (e zijn uiteraard niet getrouwd). En hoelang is dit dan geldig. Oops 3 vragen dus. :mrgreen:
Alvast bedankt voor deze info.
#115386 door Jan Almeida B.
05 mei 2020, 23:40
Owl, leuk! Dat je een Cubaanse vriend hebt. En je visum moet je echt niet overschrijden, maar ik ben vergeten hoeveel boete je moet betalen. Ik herinner me alleen dat ik dagenlang kwaad was op mijzelf. Normaal kan je alleen een toeristenvisum krijgen. Volgens de letter van de wet is dat 30 dagen geldig. Daarna kan je dat verlengen. In het beste geval 2 x. De wet is duidelijk, maar de uitvoering niet. Ik verlengde het een paar maal tot 90 dagen (30, mas 31 mas 31)..Anderen hebben al moeite met 1x . :D
#115387 door Matty
06 mei 2020, 00:26
Hey Jan

Ja toeristenvisum heb ik al 2 x laten verlengen tot 2 maand. Ik vroef me echter af of ze moeiljjk doen als je het met een dag of 4 overschrijdt.
Blijkbaar zou je dus een familievisum kunnen aanvragen als je genoeg bewijzen van contact hebt en fotos.
Maar ik weet dus niet hoelang dit geldig is. En dan zou ik wel in de casa van mn vriend en familie kunnen .verblijven . En tjee 3 x verlengd. Als je dit op voorhand zou weten of ze het toestaan he. Veel handiger voor het ticket te boeken.
#115388 door Jan Almeida B.
06 mei 2020, 00:35
In mijn ervaring luistert het nogal nauwgezet. 1 dag + is al problemen. Volgens mij kan jij alleen een visa familiar (A2) aanvragen als je effectief getrouwd bent.

Anders dan een jaar of tien geleden is een kort verblijf in de woning van je vriend vandaag bijna geen probleem. Maar de lokale CDR kan hem het leven zuur maken. Hangt voor een stuk ook van je vriend af. Uit eigen ervaring weet ik dat ik overal kan blijven slapen zonder problemen. :D

De verlengingen gaan per maand. Er wordt nooit een uitspraak gedaan over de volgende maand. :(
#115394 door Matty
07 mei 2020, 12:31
Ok . Bedankt Jan
Men had mijn vriend verteld dat dit nu wel mogelijk was. Vandaar de vraag.