Cubaanse steden, Cubanen, Cubaanse rum, Cubaanse sigaren, Havana, Santiago de Cuba, Varadero, Trinidad, enz 

Lekker, rijst met bonen.
Of weet jij nog wat anders?

Moderator: FORUMBEHEERDER

#117115  door Ukraina

Democratie is een vaak misbruikt woord. Het land met de meeste praatjes over democratie is feitelijk een 2 partijen systeem, waar niet eens de meerderheid van stemmen geldt maar een kiesmannen systeem bepaald wie de president word. Daardoor heeft Tromp in 2016 de presidentsverkiezingen gewonnen en niet Clinton die bijna 3 miljoen meer stemmen had! In NL heb je een club die zich forum voor democratie noemt, maar feitelijk een extreem rechtse partij is. ( nazi-fascinatie en ‘ironisch’ racisme of antisemitisme. )
Dan heb je 'ter linker zijde' allerlei staten zoals: Democratische Volksrepubliek Korea. Enz.
Democratie komt niet uit de lucht vallen. Ook niet als dictators zijn verdreven. Kijk maar naar Oost Europa waar (staats)corruptie nog net zo sterk is als tijdens het communisme. Polen, Roemenie, Bulgarije, Hongarije om er slechts een paar te noemen!
Democratie is ook geen vaststaande toestand, in europa worden steeds meer extreem rechtse partijen opgericht en gekozen.

Jan heeft geduldig uitgelegd wat volgens hem 'correctormeel' is. Jammer dat ie er niet aan toe is gekomen om het gewicht van de zak aan te geven die voor 50 cup verkocht word. Twee woorden kunnen daarvoor volstaan. Voor 'illegale bakkerij' lijkt me iets meer woorden nodig...

Hij overwoog om de toerist op te beuren en hem meteen om een peso te vragen. Zijn oog viel op een ander blikje en besloot dat het meer zou opleveren dat op te rapen.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/04/03/waarom-noemt-de-krant-pvv-en-forum-voor-democratie-niet-extreem-rechts-a403840
https://en.wikipedia.org/wiki/2016_United_States_presidential_election
 #117121  door Robert

:|
Laatst gewijzigd door Robert op 07 apr 2021, 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.
 #117123  door Ukraina

Daar heb je wel echt een dingetje. :?
Je zou de bonen in een zak kunnen doen en die onder een rijdende auto gooien. Maar pas wel op dat er geen toerist in de auto zit, die kan dat verkeerd uitleggen. :wink:
 #117138  door dasilvasolis

Groente en fruit aanbod verschilt in Cuba per streek en per seizoen. De wintermaanden is er  altijd meer variatie. Thuis hebben wij nu liggen: kool, grote en kleine paprika, komkommers, tomaten, mamey, guave,  ananas en bakbananen. Naast pompoen, bonen, ui, knoflook en yuca en een paar aardappels. Alles in CUP.  Ook zijn er bieten, en iets zeldzamer wortels, en radijsjes. Tijdje terug zelfs aubergine op de markt kunnen kopen. Maar dat was een gelukje.  Prijzen 15 CUP voor een pond guaves. 35 voor 1 grote kool. Pond tomaten  10 CUP. Vrijwel hetzelfde dus als begin februari.

Er is aan van alles schaarste:  Rijst, varkensvlees, melk, koffie!!!!!! En nog tig produkten. Maar niet aan groente en fruit. (behalve aardappels .). Via de libreta heb je trouwens 5 pond rijst per maand per persoon a 5 CUP per libra en een pakje koffie . De rest van de rijst zal je tegen ca 28CUP moeten kopen en koffie ...... el cafe esta perdido!!!!!

Anders dan in Nederland zijn er niet altiid tomaten. Seizoen loopt van oktober- mei . Zomermaanden is de tijd van de Avocados , mango en mamoncillo ook wel anoncillo genoemd. (Een lycheachtige vrucht)
Veel soorten groenten en fruit zijn maar een deel van het jaar verkrijgbaar

Komkommer is er  het hele jaar, net zoals Acelga (snijbiet) , sperziebonen en kleine paprikatjes/niet scherpe pepertjes.  Qua vruchten, zijn er altijd guaves (vitamine C rijk,  meer vitamine C dan een sinaasappel).  Ook papaya ( in Cuba fruta bomba), bananen, ananas,  en Cocos zijn er bijna altijd.

Sinaasappel en grapefruit lang niet altijd. Dit verschilt erg per streek. In Jaguey Grande vaak wel hier in Camaguey  vaker niet. Mandarijnen zie ik zelden in Camaguey. Maar als ik naar Guantanamo en Santiago ging weer heel veel.  Limoenen zijn er wel bijna altijd. 

In Oost Cuba is qua fruit meer varieteit dan hier in Camaguey.

Aardappelen worden in west en midden cuba verbouwd. Oost Cuba is te warm.  Aardappels zijn er lang niet altijd. Wel Yuca, Malanga, boniato en platanen
Zoals Robert zegt is Yuca een goed alternatief .  Zou ook prima vervanging zijn van geimporteerd meel. In Colombia maken ze heerlijke broodjes van Yucameel. Iets wat men niet doet in Cuba.

Het Cubaanse klimaat is eigenlijk te warm voor druiven en aardbeien.  Cubaanse druiven, kleiner en minder mooi dan de importdruiven, zijn er soms wel, maar aardbeien eigenlijk nooit . Ik begreep van experts dat aardbeien wel verbouwd (kunnen) worden ook in het laagland. Maar in Costa Rica en Colombia waar je heerlijke aardbeien hebt worden die enkel verbouwd  op grotere hoogte. Appelboompje planten kan je echt vergeten. Appels, druiven en aardbeien is  exotisch luxefruit. .

Veel tropische vruchten die er volgens Cubanen vroeger veel waren zie je nog zelden op markten,  wel af en toe particulier.  Caimito, Guanabana (Zuurzak) , Chirimoya, Nispero.  Chirimoya laatst absurd duur 1 voor 30 pesos !  Mamey zie je nog regelmatig. Vooral voor batidos gebruikt.

Caimito is 1 van mijn favoriete vruchten. Dit jaar al een paar keer geluk gehad.

Vergeleken met andere latijns amerikaanse landen is de varieteit van groente en fruit op de markt gering. Natuurlijk, de meeste landen op het continent  hebben grotere klimaatdiversiteit door hoogteverschillen. Maar het heeft vooral te maken met de organisatieproblemen in de  landbouw. Acopio de staatsorganisatie die landbouwproducten inkoopt bij de boeren is al jaren het voorbeeld van alles wat er mis is in de landbouw . Veel corruptie, boeren die niet op tijd uitbetaald worden. Oogsten die niet worden opgehaald en verrotten op het land of die wegrotten in  een magazijn. Er zijn nu wat hoopgevende wijzigingen zoals de ferias waar boeren direkt hun produkten in de stad verkopen. Maar het is altijd afwachten of het ook echt wordt doorgezet.

Cubanen zijn geen hele grote groente eters. Fruit wel, vooral in sapjes met toevoeging van veel suiker. Maar dat ligt meer aan gewoontes,  Er is wel degelijk veel voorlichting over gezonde voeding. Zowel via TV als via consultorio medico. Cuba is gericht op preventieve geneeskunde.

Brood is overal te koop hier in Camaguey. Ook weer bij onze staatsbakker (wel met rij) Ik kan me herinneren dat er in 2019 een kortstondige broodcrisis was. Het brood is wit maar wel vers,  Je hebt 2 soorten brood. Suave wat kadetjesachtig is en Pan Duro of ook Flauta genaamd  wat min of meer stokbroodachtig is.  De particuliere bakkers hier in Camaguey zijn legaal met een vergunning. Hun meel zal grotendeels  nog steeds van bakkers komen als de vriend van Jan.

Hoewel je erg lekker kan eten in Cuba, is de Cubaanse keuken niet  hoogstaand.  Weinig kruidenvarieteit en finesse. Ook aan de vette kant.  Maar aan de andere kant, voornamelijk gezonde onbewerkte natuurprodukten en veel bonen. Ik betwijfel of de gemiddelde Nederlander gezonder eet en leeft dan de gemiddelde Cubaan.

Maar voor het culinaire hoef je inderdaad niet naar Cuba. dan raad ik je  Peru aan. 1 van de beste keukens ter wereld.

SALUDOS
 #117141  door dasilvasolis

Jan helemaal gelijk. Ongelooflijk hoeveel ee geimporteerd moet worden. Landbouw en veeteelt is een ramp qua model en organisatie.
800.000 ton. Effe gerekend. Dat is ca 6kg meel per cubaan per maand. Lijkt me inderdaad best veel.

Saludos
 #117143  door Everdine

Ook denk ik dat de gemiddelde Cubaan weinig af weet van voedingswaarde en 'gezond' eten.

In het resort waar ik placht te komen vertelde een tuinman me trots dat het ontbijt ook deel van het salaris was.
Hij kreeg dan "pan con mayonesa y café con leche'. En daarop kon hij de hele ochtend in de gloeiende zon gaten staan te graven en zo.

Ik had een smokkeltas en vulde bij het ontbijt boterhamzakjes met eieren, vlees, broodje met roomboter en ham, papaya, bananen, en tot slot koekjes toch ook wel! Als ik er drie weken was geweest was hij duidelijk wat dikker, en als ik na maanden terugkwam weer mager.
 #117147  door Pieterklu

Nu in Havana weer varkensvlees te koop en perro caliente naast kip kip, kip, kip. Ook groenten zijn weer enigszins beschikbaar: tomaat, paprika, boniato, yucca, platano frito, komkommer. Fruit is zeer beperkt beschikbaar.