Cubaanse steden, Cubanen, Cubaanse rum, Cubaanse sigaren, Havana, Santiago de Cuba, Varadero, Trinidad, enz 

Wat moet ik waar regelen?

Moderator: FORUMBEHEERDER

#118080  door kaaskaas

Goedemiddag allemaal,

ik lees al een tijdje mee over van alles en niks op dit forum en nu heb ik toch zelf een vraag...

We willen de moeder van een vriend uitnodigen vanuit Cuba om een maandje in Nederland te verblijven. Zoals jullie vast weten is er een inreisverbod en moet zij eigenlijk een WHO goedgekeurd vaccin hebben.

Zijn er mensen die hier meer over weten? Eventuele uitzonderingen, opties om alsnog de juiste vaccins te krijgen? Ik hoor het graag :)
 #118084  door dasilvasolis

Handigste is om met Buitenlandse zaken te bellen. Hebben een 24/7 lijn waarin je dit soort vragen kan stellen.
" Uw vraag over reisadviezen wordt behandeld door het 24/7 Contactcenter van het ministerie van Buitenlandse Zaken. De medewerkers zijn bereikbaar 24/7 op nummer +31 247 247 24"

Vrees dat als er geen directe familierelatie is het een no go wordt. Maar wie weet

Succes.
 #118307  door Osito

Beste Cubaliefhebbers,

Ik heb een e-mail gestuurd naar het Ministerie van Buitenlandse zaken.
Onderstaand vinden jullie het antwoord.
Omdat de Cubaanse vaccins (nog) niet zijn goedgekeurd door de WHO lijkt uitnodigen van een Cubaan(se) op het moment niet mogelijk.
Heeft iemand inmiddels (andere) ervaringen hierin?

Saludos, Osito

Uw vriendin kan naar Nederland reizen als zij is uitgezonderd van het EU inreisverbod. Een van de uitzonderingen is volledige vaccinatie met een goedgekeurd vaccin. Uw vriendin kan aantonen dat zij volledig is gevaccineerd met haar officiele vaccinatiebewijs en daarnaast is inderdaad nog een document nodig, de 'vaccinatieverklaring'. U kunt die downloaden via de volgende pagina: https://www.government.nl/documents/pub ... n-covid-19

Dit geldt voor een reis naar Nederland. Als uw vriendin naar een ander Schengenland vliegt, kunnen er andere eisen zijn. Ik raad u aan om contact op te nemen met de autoriteiten van die landen.
 #118309  door Osito

Daarnaast heb ik gisteren gemaild met etat-civil.la-havane-amba@diplomatie.gouv.fr en gevraagd of een zgn. “safe-pass” nodig is voor een Cubaan(se) om Frankrijk binnen te komen.
Volgens de site Schengenvisum.info/cuba-europa-safe-pass-verplicht/ zou dat verplicht zijn.
Het antwoord is:

Buenos dias,
Desde el mes de febrero, se puede viajar a Francia o hacer escala en Paris sin salvo conducto.

Saludos,
Section consulaire

Vertaald: Vanaf de maand februari kan men reizen naar Frankrijk of een tussenstop maken zonder “veilige doorgang” (ofwel “safe pass”, Osito).

Het lijkt erop dat een Cubaan(se) dus wel Frankrijk mag binnen reizen maar dat daarna op Schiphol wel een vaccinatieverklaring voor Nederland vereist is.

Wie heeft er onlangs iemand uit Cuba uitgenodigd voor vakantie in Nederland en kan hierover meer berichten?
 #118314  door Pontice

Dag, ik zit met hetzelfde probleem. Probeer ook iemand naar Nederland te halen, maar loop ook tegen het inreisverbod aan. Een andere optie zou zijn als Cuba op de lijst van veilige landen komt. Ik ben nu aan het kijken of daar misschien op korte termijn nog zicht op is.
 #118317  door Chapino

Tip van de ambassade,
En el hospital Frank País, la Lisa, Havana kun je met een speciale verwijsbrief een voor Europa gecertificeerde vaccinatie laten zetten.
Geen idee welke.
 #118319  door kaaskaas

Wij hebben inderdaad een vaccinatie kunnen regelen. Desbetreffende persoon werkt in een apotheek dus heeft het via via kunnen regelen. Het is dus wel mogelijk.
 #118320  door Osito

Hallo kaaskaas,

Je schrijft “Het is dus wel mogelijk”.

Wat is er precies mogelijk?
Kun je daarover wat meer details geven? Zoals:
- Welk merk en hoeveel vaccinaties zijn gegeven
- Welk document is er daarna ingevuld, hoe kwam je aan dat document
- Waar en wanneer moest dat ingevulde document getoond worden
- Via welke Europese luchthaven(s) is de Cubaanse uiteindelijk in Nederland aangekomen
Alle info is welkom.

Dank, Osito
 #118332  door dasilvasolis

Beste Remco. Blijft nog steeds de vraag open staan. Welk vaccin je dan krijgt en waar je precies die verwijzing haalt, minsap is nogal een ruim begrip.
Policlinico? Consultorio? Ziekenhuis? en wat je daarvoor precies moet overleggen

Voor mijzelf niet echt relevant want heb NL nationaliteit en al meer dan genoeg prikken gehad. 3x abdala + 2x pfizer Maar voor mensen als osito pontice etc vast wel relevant

Abrazo M
 #118333  door remko54

Ministerio de salud vedado havana welke vaccinatie zie enkele berichten hierboven een vaccinatie die goedgekeurd is door de W H O anders kom je Europa niet in.
 #118334  door Pleum

Op de site van Nederland Wereldwijd staat dat als je een visum krijgt je onder de uitzonderingen valt van het inreisverbod. Je hoeft je dan niet te laten testen, geen gezondheidsverklaring in te vullen en ook niet in quarantene. Daarbij staat er dat je na 22 maart geen negatieve testverklaring meer nodig hebt voor Ned. De informatie is echter wel verwarrend. Zijn er recent Cubanen nog Nederland binnengekomen en kunnen zij vertellen of een goedgekeurd vaccin nodig is?
 #118343  door Osito

Zijn er inmiddels al Cubaforumleden die onlangs een Cubaan(se) hebben uitgenodigd voor vakantie in Nederland?
En welke speciale documenten waren daarvoor vereist i.v.m. covid-19?
Het blijft tot nu toe een onduidelijke situatie.
Ik wil graag mijn partner uitnodigen, maar zonder deze informatie is dat niet mogelijk.
Een goedgekeurde vaccinatie is misschien wel te regelen in Cuba, maar dan?

Dank, Osito
 #118344  door dasilvasolis

Osito.

Aangezien het je partner betreft zou het kunnen dat dit onder de uitzonderingen. valt. Volgens mij wel. Neem gewoon contact op met de 24/7 telefoonlijn van buitenlandse zaken en leg de situatie uit. Dan kunnen zij je verder helpen. Nogmaals
De medewerkers zijn bereikbaar 24/7 op nummer +31 247 247 24" . Zij kunnen je alle info geven

Un abrazo en succes.