Cubaanse steden, Cubanen, Cubaanse rum, Cubaanse sigaren, Havana, Santiago de Cuba, Varadero, Trinidad, enz 

Wat moet ik waar regelen?

Moderator: FORUMBEHEERDER

#117585  door Chapino

Vrienden van ons zijn een paar jaar geleden getrouwd in Havana, hij Colombiaan woonachtig in Canada en zij Cubana.

Mijn vriendin heeft even geinformeerd bij het Bufete Juridico International, de enige plek waar een huwelijk met een buitenlander kan worden geregeld, en kreeg dit als antwoord,
Teléfono bufete internacional en centro de Negocios, Playa 72045125 .
Presentar,
Certificado de nacimiento,
Certificado de divorcio o soltería,
Traducirlo al español y certificarlo en la embajada de Cuba en tu país,
El costo 18.000.00 Pesos Cubanos.

Dit had jou aanstaande ook in tien minuten kunnen uitzoeken, vraag of ze langs gaat voor eventueel meer details. Speciaal wat zij aan documenten moet voorleggen.
Buena suerte y exito.
 #117587  door Laudon

De onwetendheid op dit forum is rampant. Een huwelijk afsluiten in Cuba kost net zoveel als scheiden: 750 dollar. Huwen of scheiden doet men op de Consultoría Jurídica Internacional. Door een notaris. De documenten die de Cubaanse partner moet verzamelen kosten 80 dollar. De vertaling en legalisatie van de vertaling van de documenten die de Belgische partner moet verzamelen kosten 50 euro bij het Ministerie van justitie (voor de vertaler) dan deze legalisatie op het Ministerie van Buienlandse zaken laten legaliseren (opnieuw 50 €). Daarna moeten al deze legalisaties gelegaliseerd worden op de Cubaanse ambassade (ongeveer 120 € per document). Reken voor trouwen op een week. Reken voor scheiden op 6 maanden (of 500 dollar aan de notaris onder tafel en dan duurt het 6 weken).
 #117589  door Laudon

1 - bewijs van woonplaats en nationailiteit en burgerlijke staat (4 paginas) te vragen op de stad Genk prijs: 5 €
2 - vertalen van deze documenten: 150 €
3 - legaliseren van de vertaling op het Ministerie van Justitie: 50€
4 - legaliseren van de handtekening van de minister van Justie op het Ministerie van Buitenlandse Zaken: 50 €
5 - legaliseren van de legalisatie van de minister van Buitenlandse Zaken op de Cubaanse ambassade: 480 €
6 - dit per DHL naar Cuba sturen ~100 €
 #117591  door Laudon

Huwelijksakte legaliseren voor België
1 - certificacion de Matrimonio ( 5 pesos)
2 - huwelijksakte is max. 3 maanden oud
3 - bij CJI een beëdigd vertaler laten aanstellen (Spaans > Frans) ( = ESTI) (45 dollar + zegels in cup 3 x 20)
4 - ESTI vertaler laten legaliseren bij stad waar hij toe behoort
5 - deze legalisatie van de ESTI laten legaliseren bij het Minrex in Havana
6 - deze Minrex legalisatie laten legaliseren bij de Belgische ambassade (180 € overschrijven, op voorhand vragen bij ambassade)
7 - Alle documenten meenemen naar stadhuis Genk : nu ook officieel getrouwd in Belgie
 #117596  door Joop_Siroop

Niet onnodig quoten aub
Bedankt voor de informatie .... niet elke "Yuma" is rijk, helaas. Liefde meet je niet af aan de beurs of de bankrekening van iemand.
Ik zal duidelijk opnieuw op zoek moeten gaan. Begrijp ik het juist dat men op Cuba bij de notaris huwt en niet op de stad?
Ik heb het probleem dat ik moeilijk talen leer. Maar zal mijn best doen om een basis spaans te leren op korte tijd.
Groetjes
 #117605  door Willy

Laudon schreef: 06 okt 2021, 19:00 Willy, een huwelijk heeft niets met liefde te maken. Het is een contract tussen twee mensen waarbij het vooral van belang is hoe het einde van het huwelijk is geregeld.
Beste man,
Als je daarvan uitgaat moet je niet trouwen. Een huwelijk doe je in de eerste plaats uit LIEFDE voor elkaar. Als je van jouw standpunt uitgaat blijf dan ALLEEN.
Sorry dat is mijn idee over LIEFDE, HUWELIJK en TROUW.
Groetjes
 #117607  door Laudon

Waarom moet ik alleen blijven? Al tien jaar woon ik samen met de vrouw van mijn leven. Een volle Spaanse met roots in la Coruña. En omdat mijn hart overloopt van liefde breng ik op gezette tijden een avond door met de dochter van de buurvrouw, die de volgende dag steevast revolico afstruint op zoek naar kleurige niemendalletjes. Voor mijn gezondheid ga ik dan weer regelmatig voor een massage langs bij een mulata met warme handen afkomstig uit Songo-la Maya. Iedereen is tevreden en ik ben gelukkig ongetrouwd. Edoch jij en je toekomstige? Jullie communiceren waarschijnlijk over meer hoofse onderwerpen. In gebarentaal, wel te verstaan.
 #117613  door rickenbilly

Willy schreef: 14 okt 2021, 06:37 Betalingen op MINREX in Cuba hoe dienen die te gebeuren?
In elk geval niet met cup. Vermoedelijk met MLC kaart of contante euros. Maar ik zou gaan voor de kaart want op de euros krijg je vermoedelijk wisselgeld in cup.

groet,

R