Specifieke informatie voor Belgische forumleden

Moderators: FORUMBEHEERDER, bert.bertels

#113737 door valerie33
05 feb 2018, 13:24
Goeiemiddag,
heeft iemand ervaring met het huwen in België met een Cubaan zonder specifiek visum hiervoor. Wij beschikken wel over een visum C, maar over een gewoon visum C, niet over het visum met oog op een huwelijk.
De situatie sinds de aanvraag van het visum is echter gewijzigd en wij zouden graag huwen in België de komende periode.
Kan dit zonder speciaal visum, staat de gemeente dit toe met een gewoon visum C of wordt dit standaard geweigerd.

Alvast bedankt voor enige feedbac/reactie/ervaringen
#113739 door Lena13
07 feb 2018, 21:21
Hallo Valerie,
Zoals ik het begrijp en via informatie die ik heb van gemeentehuis en ambassade is het mogelijk om te huwen tijdens een visum c.
Maar de Cubaan moet voorzien zijn van een aantal documenten.
Geboorteakte, bewijs van woonplaats, bewijs van ongehuwd, bewijs van wetgeving.
Deze documenten moeten eerste gelegaliseerd bij Minrex in Havana en nadien door de Belgische ambassade in Havana.
Wanneer de Cubaan met deze documenten naar België komt voor een kort verblijf met gewoon visum c.
Dan moeten deze documenten eerst door een officiële vertaler, via rechtbank worden worden gelegaliseerd en beëdigd.
Pas nadien kan je een aanvraag doen op het gemeentehuis om een ondertrouw te kunnen doen.
Na een procedure met interview enz..
Alles hangt natuurlijk ook af hoelang de vertalingen en dergelijke duren in België en de rechtbank.
Volgens de ambtenaar op mijn gemeentehuis is dit alles mogelijk binnen een termijn van maximum 90 dagen.
Maar je moet op voorhand dus goed zijn voorbereidt mijn de Cubaanse documenten.
En dat kan misschien wel wat langer duren en meer kosten..
Zelf zijn wij ook in voorbereiding om hiermee te starten.
Alle info die ik heb is via gemeentehuis, ambassade en internet.