Wat moet ik waar regelen?

Moderator: FORUMBEHEERDER

#114958 door Osito
14 jan 2020, 22:38
Beste Cubaliefhebbers,

Per 2 februari 2020 gaan regels voor het aanvragen van een Schengenvisum veranderen.
Zie https://schengenvisum.info/veranderinge ... ngenvisum/
Ik heb de Nederlandse ambassade in Havana gemaild met de vraag wat dat in de praktijk gaat betekenen.
Onderstaand vinden jullie het antwoord. Afwachten dus.

Groeten, Osito

Geachte heer,

Hartelijk dank voor uw bericht betreffende de nieuwe regels voor de aanvraag van een Schengenvisum per 1 februari.

Helaas hebben wij op dit moment nog geen aanvullende informatie over de (mogelijke) uitwerkingen van deze nieuwe visumregels. Zodra meer informatie bekend is zal dit op de volgende pagina's komen te staan (Engelstalig):
https://www.netherlandsandyou.nl/your-c ... engen-visa
of:
https://www.netherlandsandyou.nl/latest-news

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en wens u een prettige dag.
Met vriendelijke groet,
Wesley Guijt
Consulair voorlichter
........................................................................
24/7 BZ Contactcenter
Directie Consulaire Zaken en Visumbeleid
Ministerie van Buitenlandse Zaken van het Koninkrijk der Nederlanden
#114961 door Prawo
15 jan 2020, 10:47
Misschien dat ik m.b.t. de Cubaanse echtgenote/echtgenoot van een Unieburger mag verwijzen naar de reactie die ik gisteren plaatste op het Thailandblog: https://www.thailandblog.nl/visum-kort- ... ent-577790

Als het om een echtgenote gaat dan zou iemand kunnen overwegen om een ander Schengenland te gaan bezoeken dan de lidstaat waarvan men de nationaliteit heeft.

Dit heeft veel voordelen:
— er hoeven veel minder vragen te worden beantwoorden en maar weinig documenten worden bijgevoegd;
— de aanvraag kan direct bij een consulaat worden ingediend (scheelt weer € 40 voor VFS);
— het visum is gratis (dat scheelt vanaf 1 februari a.s. € 80);
— er mag niet worden getoetst op vestigingsgevaar;
— het visum kan meteen voor 90 dagen worden aangevraagd en kan ook snel al voor meerdere reizen worden afgegeven;
— een interview is niet nodig en heeft ook geen zin aangezien er toch niets mag worden gevraagd/hoeft te worden getoetst behalve de geldigheid van het huwelijk.
— het blijft een Schengenvisum dat ook kan worden gebruikt om Nederland te bezoeken;
— het visum moet binnen twee weken worden afgegeven, een termijn die in bijzondere gevallen kan worden verlengd tot 30 dagen.

Het nadeel is dat de aanvraag heel precies moet worden ingediend aangezien grondpersoneel op een consulaat (laat staan bij VFS) de regeling vaak niet kent en men niet erg happig is op het geven van gratis visa.
Maar als je tijd hebt (een visum kan al een half jaar voor de geplande reis worden aangevraagd) en niet op ziet tegen mogelijk gedoe dan is dit een goede optie.

Zeker [niet Nederlandse Unieburgers] met een [Cubaanse] echtgenote zou ik aanraden deze weg te nemen aangezien Nederland de regels in verhouding tot andere lidstaten goed toepast en zo niet, deze via de IND/Visadienst/rechter prima afdwingbaar zijn.

Aangezien in Cuba visumaanvragen direct bij de ambassade worden ingediend geldt hetgeen over VFS wordt gezegd uiteraard niet voor Schengenvisumaanvragen in Cuba.
#114971 door Osito
17 jan 2020, 14:26
@ HijodelMundo
Hoe gaat dat aanvragen online nu dan in zijn werk?
Dit is me volkomen onbekend, en bij meerdere mensen kennelijk, want regelmatig wordt er gevraagd wie een envelop met documenten voor visumaanvraag wil meenemen van Schiphol naar Havana, voor de ambassade.

@Prawo
“Hetgeen over VFS wordt gezegd geldt niet voor Schengenvisumaanvraag in Cuba.”
Ja, zo is het nu, maar het artikel gaat over op handen zijnde wijzigingen.
#114973 door Prawo
17 jan 2020, 15:00
@Osito
De voorvraag is uiteraard of Cuba ooit een externe dienstverlener zal toelaten voor visumaanvragen. Ik verwacht dat niet, jij wel?

In veel landen moet een visumaanvraag worden ingediend bij een externe dienstverlener. Voor Nederlandse visumaanvragen is dat vaak VFS.
Niet in alle landen maakt Nederland gebruik van een externe dienstverlener.
In die landen kan men (ook vanaf komende februari) nog steeds naar een NL consulaat voor de visumaanvraag (dat is dus in Cuba het geval) of moet men naar het consulaat van een ander Schengenland (dat dan op haar beurt weer gebruik kan maken van een externe dienstverlener).

Het belang van mijn eerdere bericht m.b.t. visumaanvragen is wat Cuba betreft dus vooral dat de leges omhoog gaan van € 60 naar € 80 maar dat gehuwden (nog steeds) aan legesbetaling kunnen ontkomen door niet naar Nederland te gaan maar bijv. naar Spanje als op te geven hoofdreisdoel en de visumaanvraag dan in te dienen bij de Spaanse ambassade. Er is overigens keuze uit 26 EU lidstaten voor zo'n reis met gratis visum.

In feite is de enige "verbetering" dat een visum nu al veel eerder kan worden aangevraagd (drie in plaats van zes maanden voor de geplande reis). Vraag blijft of de doorsnee reiziger daar veel mee op schiet. Een Cubaan vaak niet vrees ik.
Voor de rest blijf het belangrijkste bij het oude "Overige zaken zoals de bewijslast voor terugkeer, garantstelling, medische reisverzekering en dergelijke blijven ongewijzigd" of is zelfs een verslechtering (visa voor meerdere reizen worden minder makkelijker afgegeven dan voorheen).

Mijn advies: laat iedere visumaanvrager meteen een visum aanvragen voor twee reizen zodat datzelfde visum kan worden gebruikt naar een EU lidstaat die nog niet bij Schengen hoort (Kroatië, Bulgarije, Roemenië en Cyprus). Zo houd je je vakantieplannen flexibel.