over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#114861 door Everdine
17 nov 2019, 19:20
Ik ga vrijdag naar Holguín en neem gereedschap (klopboor e.d.) mee voor een vriend.

Lees dit op de ANWB-website:

Overige goederen, waaronder geschenken en souvenirs, mogen door personen vanaf 10 jaar tot een waarde van CUC 50,99 vrij ingevoerd worden.
Geschenken mogen tot een waarde van CUC 1000 (ongeveer USD 1000) ingevoerd worden. Deze goederen zijn (soms tot 200%) belastbaar.

Heeft iemand een goed advies om zo min mogelijk invoerrechten kwijt te zijn? De boel verdelen tussen koffer en handbagage zal ik sowieso wel doen.
#114862 door Tijn
18 nov 2019, 16:47
Je hoeft geen invoerrechten te betalen voor alles wat je voor eigen gebruik meeneemt... Jij bent dus gewoon een raar mens dat graag haar eigen gaatjes boort :-)
#114864 door Jan Almeida B.
19 nov 2019, 22:36
Wat Consulado#Neptuno zegt.

Invoer zonder betalen van taksen lukt al een jaar of 4 niet meer. Het tarief dat zal toegepast worden kan je lezen onder capítulo 17 van listado de valoración = 50 CUC. Dit is de vaste waarde en daarop 100%. Denk er ook aan dat in Cuba het net op 110 voltios staat bij 60 Hz. Een normale Europese boormachine zal niet werken.
#114877 door Tijn
23 nov 2019, 13:02
Ik weet niet of we het over hetzelfde land hebben... Heb nog nooit invoerrechten betaald en sleep de meest vreemde dingen het land in... "Die haakse slijper is echt voor persoonlijk gebruik mevrouw... Ik slijp nu eenmaal graag..."
#114883 door hombredecuba
24 nov 2019, 10:33
Na 20 keer naar Cuba heb ik het volgende meegenomen;
Kleding.gereedschap,televisie,playstations,onderdelen voor fietsen en motoren, stereo en cd spelers,usb sticks enz,enz.
Met volgestampte koffers en handbagage kom ik dan aan op Varadero.
Als de koffers van de band afkomen zitten er meestal stickers op dat ze te zwaar zijn .
Reden om de inhoud te controleren,dus die stickers trek ik eraf en gooi ze in de vuilnisbak. Ongezien natuurlijk.
Mijn handbagage wordt altijd gecontroleerd. Ook verleden jaar met playstation.
Alles geef ik aan dat het voor eigen gebruik is of voor familia.Ook altijd zeggen ''Secundo mano''=tweedehands.
Nooit geen problemen gehad of iets betaald. Misschien geluk???
Dus mensen die iets mee willen nemen,gewoon doen en neem het risico.....en praten,praten,praten....tot ze doodziek van je worden.... :D
#114888 door Tijn
24 nov 2019, 16:37
@Jan Almeida,
Sorry hoor... ben inmiddels 40 keer de douane gepasseerd.

@HombredeCuba ik sluit me helemaal bij jou aan... Zo moet het :-). Half uurtje moeten praten over een aquariumpomp en ook een keer 'last' gehad van teveel telefoons. Bij dat laatste legde ik uit bij de scanner dat ik inderdaad 3 telefoons in mijn koffer had zitten (naast de twee in mijn zak en twee in mijn handbagage) omdat ik één echtgenote had en twee minnaressen... lachend werd ik doorgelaten...
#114891 door hombredecuba
25 nov 2019, 10:22
Jan Almeida B. schreef:Wat Consulado#Neptuno zegt.

Invoer zonder betalen van taksen lukt al een jaar of 4 niet meer. Het tarief dat zal toegepast worden kan je lezen onder capítulo 17 van listado de valoración = 50 CUC. Dit is de vaste waarde en daarop 100%. Denk er ook aan dat in Cuba het net op 110 voltios staat bij 60 Hz. Een normale Europese boormachine zal niet werken.

Veel Cubanen hebben tegenwoordig 220 volt in huis. Bij mijn familie hebben ze 110volt en 220 volt. Meegenomen elektrische apparaten ( boormachine,decoupeerzaag,grill,enz.) werken prima. Zoals je kan lezen heb ik nooit betaald voor ingevoerde producten. Misschien mis je het gevoel om met Cubanen(ook Douane) te dealen.....
#114895 door realpino
26 nov 2019, 18:10
aantal maanden terug voor het eerst de sjaak bij de douane op holguin, video bewakingssysteem, inclusief camera's en monitoortje mocht ik invoeren voor 800cuc. heb er dus maar afscheid van genomen. (totale aanschaf hier was nog geen 250 euro).
Had toen wel het idee dat de controle faciliteiten op de luchthaven van holguin wat geüpgrade waren, en men hier op dat moment goed gebruik van wilde maken.
Iemand recente ervaringen met de controle op holguin?
Dan kan ik mij hier alvast op voorbereiden.