over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#114841 door Joop_Siroop
25 okt 2019, 11:21
De 150 Cuc (pesos convertible) die je nog had van je vorige vakantie in Cuba zijn hier in Nederland opeens nog minder waard geworden. Invoer (en ook uitvoer) in Cuba is namelijk met de aanname van resolutie nr 276 verboden.

Dus bij vertrek al je Cubaanse geld verbrassen in de shops op het vliegveld anders loop je kans dat het door de douane in beslag genomen wordt (oh wacht... dan ben je al langs de douane?????).

Je zou toch denken dat uitvoer van het Cubaanse monopolie-geld alleen maar gunstig is voor de staatskas.
#114856 door Robert
13 nov 2019, 00:58
Wat is er dan precies nieuw?
In en uitvoeren van Cubaans geld was al lang verboden!
En ja werd ook in beslag genomen als ze het vonden en de moeite waard vonden!
#114866 door Chapino
21 nov 2019, 04:11
Woensdagmorgen vertrokken vanuit Havana, lange rijen voor de Cadeca op het vliegveld. Elk kwartier een omroep met het dringend advies om je CUC te wisselen vóór de Duane, in de winkels na de Duane kun je namelijk niet meer betalen met CUC. Alleen nog met, Peso Cubano ( MN ), Canadese Dollar, Amerikaanse Dollar en Euro.
Niet echt controle op CUC gezien, maar toch de boodschap was zeer duidelijk.

De belangrijkste winkel was nog dicht om 5.00 uur, dus ik kan niets zeggen over de prijzen van bijvoorbeeld de Club Havana rum en andere dranken.
#114867 door JoPo
21 nov 2019, 12:08
De vraag is natuurlijk hoe streng ze controleren. Heeft iemand al ervaring hoe het is bij aankomst met CUC's op zak? Ik zou me kunnen voorstellen dat uitgaande reizigers scherper gecontroleerd worden dan inkomende. De binnenkomers gaan het geld immers uitgeven. Iemand recente ervaring met CUC's in broekzak bij de scanner?
#114868 door Jan Almeida B.
21 nov 2019, 13:31
Er wordt niet meer of minder gecontroleerd op geld dan vroeger. Als je niet meer dan 5000 CUC het land binnenbrengt zijn er geen problemen. Maar ik neem aan dat je een veelvoud in gedachten hebt. Daar krijg je waarschijnlijk al problemen mee bij het verlaten van Nederland.
#114869 door JoPo
21 nov 2019, 20:00
Op het internet wordt gesproken van 2000 CUP, dus ongeveer 80 CUC. 5000 CUC is een dik pak papier, lijkt mij. Ik heb nog 300 CUC over van mijn vorige reis en die wil ik wel graag houden. Daarom vroeg ik of er iemand recente ervaring had met strengere controles. Anders moet ik het geld in mijn schoenen doen of zoiets ;-).
#114870 door Chapino
21 nov 2019, 21:43
Ik zie niet echt een reden om grote bedragen CUC het land uit te krijgen, maar blijkbaar gebeurt het. Grote bedragen neem je niet mee in je handbagage, die worden zeker gespot op de scan, maar in je koffer. Een optie is om het geld door de scan te krijgen is het te verpakken in een metalen blik, bijvoorbeeld een olla de presión, koekblik, of een metalen waterkoker en doe daar de biljetten in. Zo worden ze onzichtbaar.

Ik neem geregeld pannen en dergelijke mee naar Cuba en ben daarvoor nog nooit gecontroleerd.

Je koffer kan natuurlijk spoorloos verdwijnen, maar dat risico loop je ook met het geld in je handbabage of op je lichaam.
#114871 door JoPo
21 nov 2019, 23:54
Het gaat mij ook niet zozeer om uitvoeren, maar juist om invoeren.Ik had nog over van mijn vorige reis en heb nog wat bijgekocht via Marktplaats. Dat wil ik uiteraard graag gebruiken. Ik heb er geen probleem mee om weinig uit te voeren dus.
De tip met een metalen blik kan ik eens proberen.
Als je het geld in je broekzak hebt wordt dat dan gedetecteerd door de bodyscanner?
#114872 door Chapino
22 nov 2019, 02:19
Ik verwacht niet dat de CUC in je broekzak wordt opgemerkt door de scan, er zit immers geen metalen strip in zoals bv in de Euro biljetten. Die strip is speciaal bedoelt grote pakketten te signaleren bij de scans, automatisch of de handmatige zoals die in Cuba worden gebruikt. Of de biljetten zijn op een andere manier beveiligd weet ik niet.

Een stevig pakket in je broekzak valt natuurlijk wel op, tenminste als de desbetreffende beambten opletten en niet onderling grappen staan te maken.