Wat moet ik waar regelen?

Moderator: FORUMBEHEERDER

#114595 door Friekjje
12 mei 2019, 16:27
Goedendag allemaal!

Binnenkort ga ik met mijn Cubaanse vriend trouwen. We hebben alleen discussies over de papieren en hoe het werkt. De ambassade spreekt degene die ons gaat trouwen weer tegen en ik kan niet de juiste (recente) informatie vinden.
Mijn vragen:
1) Voldoet een internationaal uittreksel van het geboortecertificaat en akte van burgerlijke status of moet het een Nederlandse zijn die vertaald is?
1.2) Hoe duur is vertalen en waar kan dat?
2) Moeten de documenten gelegaliseerd worden bij de Cubaanse ambassade Rotterdam of de Cubaanse consul Den Haag?
3) Mis ik nog stappen/papieren die ik mee naar Cuba moet nemen?
4) Hoe werkt het visum aanvraag?
4.1) Moet hij dat zelf in Havana doen?
4.2) Wat wordt er dan van mij verwacht?

Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen.

Met vriendelijke groet,
Frédérique
#114600 door Prawo
13 mei 2019, 17:47
Ik zal trachten de vragen waar ik iets meer van weet te beantwoorden.
M.b.t. de documenten benodigd voor trouwen in Cuba (of waar ook ter wereld) speelt plaatselijke folklore een grote rol.
Formeel is niet meer nodig dan de geboorteakte en een verklaring van ongehuwd zijn.
Die laatste wordt ook wel eens huwelijksbevoegdheid genoemd, maar dat ie een formulier dat je denk ik beter kunt vermijden. Om de eenvoudige reden dat daarin staat genoemd dat meneer A met mevrouw B kan trouwen. Waarbij de uitgevende instantie dan van beiden een ongehuwdverklaring wil hebben.

Een uittreksel uit de basisadministratie (BRP) van je gemeente waar je burgerlijke staat als "ongehuwd" wordt vermeld is doorgaans voldoende.

Nederland kan beide documenten afgeven op een internationaal formulier. Dat is ook een officieel uittreksel. Omdat er ook Spaans op staat is vertaling niet nodig.

Legalisatie is wel nodig. Eerst door de Nederlandse overheid (via de legalisatiebalie van ons Ministerie van Buitenlandse Zaken - BuiZa) en vervolgens door het Cubaanse consulaat dat de handtekening van de ambtenaar van BuiZa legaliseert.

Of er voor Cuba extra vereisten gelden kunnen ervaringsdeskundigen op dit forum je denk ik beter vertellen.

Wil je je partner naar Nederland halen dan kan dat via de TEV-MVV procedure. Zie https://ind.nl/Familie
Ik zou zeggen verdiep je daar eens in. Voldoe met name jij aan het middelenvereiste dan lijkt dat de beste weg. Neem een geschikt studieboek mee voor je partner zodat deze zich kan voorbereiden op het inburgeringsexamen buitenland. Ik beveel het materiaal aan van Ad Appel, http://www.adappel.nl Hij heeft ook het nodige gratis online oefenmateriaal.

Overigens is het voor die TEV-MVV procedure niet nodig te trouwen. Die kun je ook voor je nog ongehuwde partner in gang zetten.

Voldoe je niet aan de voorwaarden om als referent op te treden in de MVV procedure dan is de zogenaamde Europaroute wellicht iets voor jullie. Nuttige links daarvoor op mijn startpagina http://www.belgieroute.info
Daarvoor is trouwen dan vaak weer wel vereist.

Voor een visum kort verblijf gelden geen bijzondere vereisten. Dat krijgen blijft vaak lastig omdat het zogenaamde vestigingsgevaar kan worden tegengeworpen.
Met zo'n Schengenvisum kan je man ook niet in Nederland blijven, hij zal altijd elders de MVV aan moeten vragen.
Wel kunnen jullie als hij eenmaal hier is direct aan de Europaroute beginnen.

Als gehuwde zou je man gratis een zogenaamd faciliterend visum moeten kunnen krijgen (NIET voor Nederland overigens!) maar dat blijkt regelmatig theorie en veel gedoe. Gelijk hebben is hier helaas niet hetzelfde als (meteen) gelijk krijgen.
Laatst bijgewerkt door Prawo op 13 mei 2019, 20:14, in totaal 2 keer bewerkt.
#114601 door Osito
13 mei 2019, 19:11
Hallo Friekjje,

Het is niet helemaal duidelijk wat je wilt.
Misschien is het verstandig je vragen te verdelen over twee onderwerpen, omdat trouwen en een visum weinig of niets met elkaar te maken hebben qua documenten en procedures.

Wat is je bedoeling?

Als ik het goed begrijp dan wil je met je Cubaanse vriend gaan trouwen, waarbij het huwelijk in Cuba zal worden gesloten?
Zie het item ‘Trouwen in Cuba en de benodigde documenten’
viewtopic.php?f=17&t=15691

Daarnaast heb je het over een visum, wil je je vriend c.q. man uitnodigen voor bezoek aan Nederland op basis van een vakantievisum?
Dit wordt uitvoerig beschreven in item ‘Informatie over welke documenten benodigd bij visumaanvraag’
viewtopic.php?f=17&t=14755

Als je je Cubaanse vriend of man definitief naar Nederland wilt halen, dan komt er wat meer bij kijken, mogelijk is die info ook in het Cubaforum te vinden.

Succes
#114738 door Friekjje
02 jul 2019, 16:25
Even een update:
Inmiddels getrouwd!
De papieren heb ik internationaal aangevraagd bij de gemeente en hoefden dus niet vertaald te worden.

Momenteel zijn we bezig met een visum kort verblijf voor hem en op 29 juli is onze afspraak.
Nog tips voor de benodigde verzekering?

Daarnaast staat er dat het SVloon incl vakantiegeld ongeveer €1800,- moet zijn. Mijn SVloon is hoger maar mijn (bruto)salaris is afhankelijk van hoe veel ik werk. Afgelopen 3 maanden was ik twee keer in Cuba en een ziekte periode gehad waardoor mijn uitbetaalde salaris momenteel lager is dan €1800,-. Denken jullie dat dit een probleem gaat zijn?
Kan ik anders beter mijn moeder garant laten staan?

Thanks voor de tips!

En ja, we zijn al druk bezig met Nederlands leren en ik Spaans zodat wij over een jaar alle aanvragen voor vast verblijfsvergunning kunnen doen. Ik voor Cuba en hij voor Nederland.