Wat moet ik waar regelen?

Moderator: FORUMBEHEERDER

#114328 door Clau2803
03 dec 2018, 07:02
Mijn Cubaanse vriend en ik zijn serieuze plannen aan het overwegen om hem officieel naar nl te halen.
Het is om die reden dat ik graag in contact zou willen komen met Cubaans Nederlandse stellen om eens van gedachten te wisselen.
Zelf ben ik woonzaam in Amsterdam
Groetjes van Claudia en Yon !
#114329 door Robert
04 dec 2018, 01:03
De grote meerderheid van degene die hun geliefde naar Nederland hebben gehaald zijn niet meer samen.
O ja ik werk ook in Amsterdam, maar woon er helaas niet meer daar mijn ex mijn huis heeft.
Maar goed jij wilt waarschijnlijk alleen succes verhalen horen.
#114330 door Mari
04 dec 2018, 18:38
Wat wil je weten? Ik ben getrouwd met een Cubaan en woon in Amsterdam. Er zijn sowieso een heleboel Cubaans-Nederlandse stellen in Amsterdam. Is jouw vriend al in Nederland geweest voor 3 maanden (via een Schengenvisum)? Ik zou sowieso daar eerst mee beginnen voordat je de MVV procedure start. Samen in Cuba is iets heel anders dan samen in Nederland. Ik ken ongeveer evenveel succesverhalen als situaties waar het niet goed is gegaan.
Laatst bijgewerkt door Mari op 06 dec 2018, 10:31, in totaal 1 keer bewerkt.
#114334 door Robert
06 dec 2018, 04:47
Mari schreef: Is jou vriend al in Nederland geweest voor 3 maanden (via een Schengenvisum)? Ik zou sowieso daar eerst mee beginnen voordat je de MVV procedure start. .

Dat lijkt mij een heel goed plan.

Maar Claudia hoe is jouw Spaans?
#114337 door Pieterklu
07 dec 2018, 12:25
Mijn advies zou zijn: ga zeker niet over één nacht ijs.

Laat je het hoofd niet op hol brengen. Weersta de eventuele druk van je partner. Overweeg pas definitieve stappen als je elkaar door en door kent (in goede en slechte tijden) en als je weet dat culturele verschillen overbrugbaar zijn en er een goede kans is dat je partner weet te integreren in de Nederlandse maatschappij. En dus niet alles een Cubaanse expat in Nl zijn Cubaanse leven (met zijn Cubaanse kennissen) doorzet maar zich werkelijk inzet om hier te aarden en zich een plaatsje verwerft in je familie- en vriendenkring.

Om die afweging te kunnen maken zou ik je adviseren om hem eerst minimaal twee keer voor drie maanden op toeristenvisum naar Nederland te halen, ook in de randen van voorjaar of najaar met slechtere weersomstandigheden.

Kijk dan of jij niet teveel van jezelf moet opofferen en als prinses van keuken, schoonmaken en andere huishoudelijke karweitjes wordt. En of je jezelf als gelijkwaardig partner gewaardeerd en behandeld voelt.

Als je uiteindelijke gevoel van 'die zoektocht' voor jou positief uitpakt, overweeg dan pas mvv.

Overigens is mijn relatie gelukkig geen voorbeeld van 'dolor'
Succes.
#114338 door rickenbilly
08 dec 2018, 02:39
Robert schreef:O ja ik werk ook in Amsterdam, maar woon er helaas niet meer daar mijn ex mijn huis heeft.
.

Bovenstaand overkomt ook mannen met een nederlandse echtgenote en eerlijk gezegd denk ik dat dat relatief vaker voorkomt met een nederlandse partner dan met een buitenlandse (Cubaanse) partner.

De ex van jouw heeft het spel (uit wedstrijd) klaarblijkelijk goed gespeeld dat ze er een huis aan over gehouden heeft. In zekere zin pleit dat voor haar; goed ingeburgerd!
Ja jammer voor jou maar dat zijn de lessen van het leven nietwaar en daarom kan jij ons goed adviseren.
Ik ken er hier (Havanna) ook wel een paar die het een en ander kwijt geraakt zijn maar dat zijn buitenlanders en eigenlijk geen enkele buitenlander (zoals jouw ex) die er iets aan overgehouden heeft. Zoals een huis bv. Goed spel dus van haar.

groet,

R.