Hallo Tijn,
Bedankt voor je uitleg, maar ik begrijp het nog steeds niet.
Daarom ga ik je voorbeeld wat uitwerken.
Er is sprake van een Nederlander (persoon N), een Cubaanse handelaar (persoon H) en drie Cubaanse afnemers (personen A1, A2 en A3).
Er komt een aanbieding, “betaal nu slechts 19,70 cuc en ontvang daarvoor 20 cuc (te gebruiken binnen 330 dagen) plus bonus van 40 cuc (op te maken binnen 3 weken)”.
Oke, H gaat in contact met N en geeft hem zijn Cubaanse telefoonnummer, wil je bij mij die 60 cuc opwaarderen.
N doet dat, dat kost hem bijv. 18,80 Euro, te betalen aan het bedrijf dat de actie heeft.
H maakt naar N die onkosten van 18,80 Euro over, en geeft hem daarbij ook nog 10 Euro voor de moeite.
N maakt dus geen 27 cuc winst, maar slecht die 10 Euro.
Vraag: hoe regelt H de overdracht van het Cubaanse geld naar de Nederlander N, voor slechts 30 cent transactiekosten??
Nu heeft H dus de beschikking over 20 + 40 cuc, waarvan hij slechts de 40 cuc kan verhandelen naar zijn afnemers. De 20 cuc maakt hij zelf op de komende 330 dagen.
Voor de 40 cuc heeft H drie afnemers.
A1 en A2 willen beide 15 cuc, en zijn bereid daarvoor 12 cuc te betalen (zogezegd 5 voor 4).
A3 wil de resterende 10 cuc wel, en betaalt daarvoor 8 cuc
Dan hebben de afnemers dus een klein voordeel, en H heeft 2 x 12, plus 8 = 32 cuc ontvangen.
H had al betaald (aan N) 28,80 Euro (ongeveer 31 cuc) en krijgt daarvoor terug 32 cuc van de afnemers (dus hij speelt daar ongeveer gelijk), maar hij heeft nog wel zijn eigen 20 cuc die hij binnen 330 dagen moet opmaken.
De handelaar heeft dus zijn eigen telefoonkosten gratis, de Nederlander krijgt een redelijke onkostenvergoeding en de afnemers zijn ook blij.
Rest mijn vraag: hoe maakt H (in Cuba, met cucs) het geld over naar N (in Nederland, voor Euro’s )?
Gaarne reactie,
Osito