Contact met het thuisfront vanuit Cuba
#114302 door Ukraina
25 nov 2018, 14:13
Heb er nooit aandacht aan besteed maar hoe zit het (met aanbiedingen) als je in NL een Cubaans nauta/ internet account wilt opwaarderen. Hoe werkt dat, is er een site voor?
Wil daar in de toekomst ws gebruik van maken.
#114307 door Ukraina
25 nov 2018, 23:19
volgens mij is er wel een bonus. Bonus validity: 16th of December, 2018 For every recharge of at least 20 CUC you will receive a 40 CUC bonus. MAAR: The bonus does not apply to the use of Nauta mail or MMS messages, in this case the cost will be deducted from the main balance.
een heleboel voorwaarden.... https://www.ding.com/promotions
#114310 door Joop_Siroop
27 nov 2018, 13:10
Ik ben zelden online in Cuba maar het verkrijgen van internetkaartjes is niet altijd even makkelijk.
Kan ik hier in NL een nauta account starten en opwaarderen voor mijn Cubaanse nummer (staat op mijn naam)?
#114311 door havanalover
28 nov 2018, 15:04
Ik vermoed van wel (heb het nog niet geprobeerd). Als je van uit NL op internet naar DING gaat krijg je de keus opwaarderen naar CUBACEL of NAUTA. Aan de Cubanen op Nauta gaat Cuba het niet verdienen, het grote geld komt van de YUMA. Van uit de Cubaanse familie wordt mij al gevraagd de NAUTA rekening op te waarderen, maar dat is een rekening zonder eind heb ik ondervonden bij de opwaarderingen van CUBACEL. (nu reeds 2x per maand aanbevolen 100cuc) Naar ik verneem wordt er veel door verkocht, vandaar dat er nu al 200 en 400cuc wordt aangeboden. Invento Cubano!!!
PS ik lees dat de verkopers van telefoonkaarten nu maar 3% ontvangen voorheen was dat 10% dat zou de schaarste kunnen verklaren (vroeger werd op een kaart van 5cuc 0,5cuc verdiend). De geruchten doen de ronde dat sommige zelfstandige verkopers meer verdienden dan vaste ETENSA empleados en dat mag NIET in CUBA. Het gezegde gaat "we willen een welvarend CUBA maar geen welvarende Cubanen"
#114312 door Tijn
28 nov 2018, 18:35
Ja, er is florissante handel in het saldo van de maandelijkse opwaardeer acties. (bonus kun je niet verhandelen maar je kunt natuurlijk altijd anderen tegen betaling met jouw telefoon laten bellen). Er zijn 'telefoonsaldohandelaars' die 9 voor 40 aanbieden. Jij betaalt 9, zij waarderen jouw lijn op en jij maakt het verkregen saldo naar ze over. Waarna zij dat weer verkopen 5 voor 6...
Met Nauta kan dat (nog) niet en er zijn ook geen bonusaanbiedingen. Voor het opwaarderen van een natura-account heb je niets aan een telefoonnummer maar moet je een natura-account hebben. Dat zijn twee verschillende dingen. Uiteraard zijn die natura minuten ook weer te verkopen. Alles is hier te koop :-).
#114313 door Joop_Siroop
28 nov 2018, 19:50
Maar nog even... wat moet ik hier doen zodat ik straks in Cuba kan internetten zonder losse kaartjes te kopen?
Ik heb nog geen nauta account maar wel een Cubaanse linea.
#114314 door HijodelMundo
29 nov 2018, 09:42
Nauta account aanmaken dus, ik vermoed dat je dat echter in Cuba zelf moet doen. Waarschijnlijk bij Etecsa, dus even in de rij staan, acocunt aanmeken en dan lekekr online opwaarderen.

Vermoed ik!
#114320 door Joop_Siroop
30 nov 2018, 12:11
Het contract van de telefoonlijn staat op mijn naam.

Maar kan ik wel iemand anders die ook een telefoonlijn heeft een Nauta contract laten afsluiten en die vervolgens volledig in eigen beheer nemen en gebruiken met mijn telefoon en mijn telefoonlijn.

En dan het wachtwoord veranderen zodat de andere persoon niet mijn internetbundel kan leeg Imoën?
#114323 door Osito
30 nov 2018, 14:39
@Tijn:
Kun je iets uitgebreider uitleggen hoe de handel in belminuten gaat bij aanbiedingen?
9 voor 40 en daarna 5 voor 6, dat kan ik niet goed volgen.
Welke personen zijn er bij betrokken? Een Nederlander die een aanbieding koopt, een Cubaanse handelaar, en een of meerdere Cubaanse "afnemers"?

Dank en groeten,
Osito
#114327 door rickenbilly
30 nov 2018, 17:22
Joop!
Volgens mij kan dat niet want je moet een carnet of in jouw geval paspoort laten zien.
Waarom wil je dat nu doen als je in Nederland ben? Je kunt toch gewoon bij aankomst op Cuba direct naar een Etecsa/Nauta kantoor gaan en de service aanvragen. Op het internet gaan en bij Ding oid met CC opwaarderen.

groet,

R
#114331 door Tijn
05 dec 2018, 12:02
@Osito

De handelaar heeft iemand in het buitenland die voor hem opwaardeert. (Een handige en goedkope manier om geld naar Cuba te sturen).

Jij geeft je nummer en hij waardeert jouw lijn op (20+40) waarna jij 19,70 (30 cent transactiekosten) overmaakt naar zijn nummer. Houd je 40 bonus over. (en hij 19,70 credit). Daarvoor betaal je 9 of 10 CUC... Dat is het 9 voor 40 deel van de deal.

Vervolgens verkoopt die handelaar dat crediet weer door... 3 voor 3, 6 voor 5... Als je hem dus 5 CUC betaalt krijg je 6 crediet.

Hij krijgt dus 10 voor de opwaardeer actie en verkoopt de 19,70 die hij overhoudt weer door voor nog eens 17 (grofweg) en verdient dus ongeveer 27 per opwaardering...
#114333 door Osito
05 dec 2018, 16:35
Hallo Tijn,
Bedankt voor je uitleg, maar ik begrijp het nog steeds niet.

Daarom ga ik je voorbeeld wat uitwerken.
Er is sprake van een Nederlander (persoon N), een Cubaanse handelaar (persoon H) en drie Cubaanse afnemers (personen A1, A2 en A3).
Er komt een aanbieding, “betaal nu slechts 19,70 cuc en ontvang daarvoor 20 cuc (te gebruiken binnen 330 dagen) plus bonus van 40 cuc (op te maken binnen 3 weken)”.
Oke, H gaat in contact met N en geeft hem zijn Cubaanse telefoonnummer, wil je bij mij die 60 cuc opwaarderen.
N doet dat, dat kost hem bijv. 18,80 Euro, te betalen aan het bedrijf dat de actie heeft.
H maakt naar N die onkosten van 18,80 Euro over, en geeft hem daarbij ook nog 10 Euro voor de moeite.
N maakt dus geen 27 cuc winst, maar slecht die 10 Euro.
Vraag: hoe regelt H de overdracht van het Cubaanse geld naar de Nederlander N, voor slechts 30 cent transactiekosten??
Nu heeft H dus de beschikking over 20 + 40 cuc, waarvan hij slechts de 40 cuc kan verhandelen naar zijn afnemers. De 20 cuc maakt hij zelf op de komende 330 dagen.
Voor de 40 cuc heeft H drie afnemers.
A1 en A2 willen beide 15 cuc, en zijn bereid daarvoor 12 cuc te betalen (zogezegd 5 voor 4).
A3 wil de resterende 10 cuc wel, en betaalt daarvoor 8 cuc
Dan hebben de afnemers dus een klein voordeel, en H heeft 2 x 12, plus 8 = 32 cuc ontvangen.
H had al betaald (aan N) 28,80 Euro (ongeveer 31 cuc) en krijgt daarvoor terug 32 cuc van de afnemers (dus hij speelt daar ongeveer gelijk), maar hij heeft nog wel zijn eigen 20 cuc die hij binnen 330 dagen moet opmaken.
De handelaar heeft dus zijn eigen telefoonkosten gratis, de Nederlander krijgt een redelijke onkostenvergoeding en de afnemers zijn ook blij.
Rest mijn vraag: hoe maakt H (in Cuba, met cucs) het geld over naar N (in Nederland, voor Euro’s )?

Gaarne reactie,
Osito
#114336 door Osito
06 dec 2018, 19:51
Hallo HijodelMundo,

Tijn zegt duidelijk “iemand in het buitenland”.
En als er geen buitenlander in het spel is, en alle betrokkenen Cubanen in Cuba zijn, waarom kan een willekeurige Cubaan dan niet zelf zijn mobieltje erg voordelig opwaarderen bij zo’n actie, zonder tussenkomst van iemand anders die opwaardeert en ook nog een handelaar?
Wat belet de Cubaan?
Misschien een buitenlands e-mailadres en met name een creditcard op naam van een buitenlander??
Waarschijnlijk controleert de aanbieder dat.
Als overigens de bonus van 40 Cuc niet verhandelbaar is, dan moet mijn uitgewerkte voorbeeld enigszins anders worden bekeken: de handelaar houdt zijn bonus van 40 Cuc en verhandelt slechts de normale 20 Cuc (en niet andersom zoals geschetst).

Verhaal blijft wazig voor me, dus Tijn, graag uitgebreide tekst en uitleg.

Gracias
#114339 door Tijn
09 dec 2018, 14:57
Lees het nog maar een keer dan...
Kort door de bocht:
Ik betaal 10 aan een handelaar. Die laat mijn telefoon opwaarderen vanuit buitenland waarna ik het ontvangen saldo naar zijn nummer stuur wat hij dan weer doorverkoopt.
Resultaat: Ik heb 30 bonus te verbellen en hij 19.70 te verkopen...
#114341 door rickenbilly
09 dec 2018, 16:11
@ Tijn.

Klopt volgens mij nog niet helemaal.

Handelaar waardeert mij op met 20; ik ontvang 20 + 30 borg.
Geef hem die 20 min - sms kosten 0,30 terug. Ik verdien 30 aan bonus en geef 19,70 terug aan handelaar

Wie is dan de handelaar? ik toch?

groet,

R.