over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#113886 door hombredecuba
07 apr 2018, 08:55
Hebben Cuba gangers/Vakantiegangers er wel eens bij stilgestaan dat Cuba een van de veiligste landen van de wereld is? :woow:
#113906 door itchycoo
17 apr 2018, 13:18
Of het een van de veiligste landen van de wereld is kan ik niet echt oordelen, maar ik moet zeggen dat ik mij geen moment onveilig heb gevoeld in Cuba.

Tijdens het uitgaan in Havana zijn we wel meerdere keren geconfronteerd met mensen die ons probeerde op te lichten via entreegeld voor clubs, maar zelfs die mensen waren nog verrassend vriendelijk, ook toen we hun poging tot misleiden aan de kaak stelden, haha!
#114023 door Ukraina
10 jun 2018, 10:50
"een van de veiligste landen van de wereld " In ieder geval niet voor de Damas de Blanco, of voor andere Cubanen die opkomen voor hun rechten of hun vrije mening willen laten horen! zij worden danig lastig gevallen en gemolesteerd door politie en veiligheidsdienst, of verdwijnen in de gevangenis.
Voor toeristen is dat anders, zolang ze braaf het spelletje van rum, sigaren en salsa meespelen.

Zelf ben ik echter in 2017 in een buitenwijk van Havanna overdag aangevallen. En in een buitenwijk van Pinar del Rio vanaf de 6e verdieping van een flat bekogeld. In 2011 probeerde een barman mij in zijn kroeg te gijzelen omdat ik weigerde de 10x te hoge prijs voor een drankje te betalen.
In alle gevallen is het gelukkig goed afgelopen. Maar de voorvallen in 2017 waren behoorlijk agressief.
#114030 door Tijn
11 jun 2018, 07:26
Sommige mensen hebben gewoon veel pech in het leven...
#114031 door hombredecuba
11 jun 2018, 09:02
''Ukraina'' Je hebt wel geluk dat je nog levend bent teruggekomen van Cuba.
Je hebt geen makkelijk leven,zo te horen......
#114034 door Pieterklu
11 jun 2018, 18:28
Het gebrek aan fula leidt er kennelijk toe dat jinetero/a en andere 'ondernemende types' zich meer dan opdringerig gedragen. Ik hoor en lees het vaker. Als je dan niet met de geldbuidel wappert, kan dat tot problemen leiden. Je kunt dat alleen voor zijn door vooraf prijzen te vragen en daarover te dealen. Instappen als yuma bij een bicitaxi levert voor een ritje van 1 kilometer dan al snel een ritprijs/vraagprijs van 10 cuc op.
#114035 door Ukraina
11 jun 2018, 20:13
@Pieterklu: beide voorvallen uit 2017 waren pure agressie, had niks met geld/ oplichting te maken. Ik was zeer verbaasd en verrast.
@"hombredecuba": Binnenkort ga ik er mijn leven weer riskeren, maar vliegen met Cubana zal ik zeker niet doen.
#114050 door rickenbilly
15 jun 2018, 01:51
Ik woon hier nu ruim 15 jaar en herinner mij zeker 10 moorden van dichtbij. Gezien, gehoord, gehoord van etc. Pers geeft geen melding hiervan. Dus veilig, ja als je in Oud Havana loopt met op elke hoek een politieagent. Buiten het 'toeristisch' centrum is het echt ander koek. OK geen moordpartijen als in Mexico, USA, Venezuela maar ook niet zo veilig als in Nederland.
Weinig bankovervallen overigens wel op geld transporten en recent een bankkluis. Moordpartijen op toeristen nee, oplichting toeristen JA.
#114054 door hombredecuba
15 jun 2018, 08:59
In het ''veilige' Nederland zijn er in 2016 159 mensen vermoord en waren er 930.000 geweldsmisdrijven. :shock:
Alleen al in Amsterdam gemiddeld 20 moorden per jaar......
Dus wat dit betreft is Cuba heel veilig. Ik voel me ook heel veilig op Cuba.
(mijn ervaring na 17 overwinteringen op Cuba)
#114057 door rickenbilly
15 jun 2018, 18:08
Hoi Hombre,

Hoeveel mensen ken je persoonlijk die vermoord zijn? Ik in Nederland geen één maar in Havana 6; 1 vriend en 5 bekenden.

In Nederland is in 63 jaar geen éénn vriend en niet 1 kennis vermoord. Gelukkig maar.

Maar goed ik heb de statistieken er niet op nagezien en het is alleen mijn 'gevoel' . Dat jouw gevoel anders is is fijn voor jou.

groet,

R
#114061 door hombredecuba
16 jun 2018, 09:11
Gelukkig heb ik geen vrienden in mijn omgeving die vermoord zijn.
Maar dit heeft niets te maken met de veiligheid van een land en en statistische gegevens.
Hier in Amsterdam bestrijden drugscriminelen elkaar met 'kalashnikov's'' waarbij de kogels in het rond vliegen.
Ook bij scholen en supermarkten waar gewone burgers en kinderen aanwezig zijn.
Dit komt op Cuba echt niet voor.
Dan hebben wij nog het probleem van dreiging (elke dag nog steeds code oranje) door terroristische aanslagen.
Niet alleen in Nederland maar in heel Europa.
Ook deze problemen gaan Cuba voorbij.
Elk mens dat vermoord wordt is natuurlijk vreselijk,vooral als het bekenden zijn.
Maar de criminaliteit (cijfers) en veiligheid tussen Cuba en Nederland zijn echt van een heel andere orde.
#114063 door Ukraina
16 jun 2018, 13:27
Dat een rijke NL toerist die elk jaar in Cuba overwintert en die niet verder kijkt dan zijn neus lang is, zich er veilig voelt zegt niks over de veiligheid in Cuba.
Om maar iets te noemen: er is GEEN persvrijheid, GEEN vrije verkiezingen, GEEN vrije meningsuiting, GEEN vrij ondernemerschap. Diegenen die daar voor ijveren worden geintimideerd, bedreigd, ontslagen en of gevangen gezet.
Ja voor een toerist is Cuba "veilig", maar voor de Cubanen zelf zijn er zoveel restricties dat je niet echt kan spreken van veilig. Het is een schijnveiligheid die voortkomt uit de onderdrukking van de militaire/ politiestaat die Cuba is.
http://translatingcuba.com/human-rights ... prisoners/
#114064 door hombredecuba
17 jun 2018, 08:35
Ukraina,jij bent de enigste op Cubaforum waar ik niet meer mee in discussie ga.
Jij was het toch ook die vertelde dat Cubanen op'' tuinslangen'' rondreden i.p.v. fietsbanden?
Veel succes!!!
#114066 door Ukraina
17 jun 2018, 22:31
Die hombredecuba, ik kan me daar niks van herinneren?! Wellicht kun je dit staven met de url waarin die bewering van mij staat?

Verder vind ik het een nogal inhoudsloze reaktie op de punten die ik hier boven aangeef. Ook weer begrijpelijk, als je geen argumenten hebt die hout snijden begin je gewoon over iets anders.
#114072 door Ukraina
18 jun 2018, 18:21
Wat die moorden betreft heb ik eens in Holguin een expositie gezien van een Cubaan die Cubaanse politiefoto's van vermoorde slachtoffers op de kop had weten te tikken. Deze plaatsen delict had ie in een maquette nagebouwd met lullige kleipoppetjes. En die weer gefotografeerd.
Het zag er bijzonder geslaagd en bizar uit.
#114074 door rickenbilly
18 jun 2018, 23:55
Hoi Ukraina,

Ik geloof dat jij nu diegene bent die andere onderwerpen aansnijdt en niet Hombre.
'begin je gewoon over iets anders'

Groet,

R.
#114075 door Ukraina
19 jun 2018, 00:08
Hee Ricky, ik geloof het niet. Ik hoef toch niet te wachten tot hombre (ooit nog) reageert? Bovendien haak ik aan op jouw bijdrage.
Ken jij de bedoelde fotograaf toevallig?
#114077 door dasilvasolis
19 jun 2018, 09:30
Op wikipedia zijn cijfers over aantal moorden per 100000 te vinden per lan. Natuurlijk zijn niet alle cijfers altijd 100% betrouwbaar maar in ieder geval iets betrouebaarder dan de perceptie van sommige mensen. Anyway anders dan hombre en veel nederlanders denken is nederland en west europa 1 van de veiligste regios ter wereld. Nederland met 0.73 moorden per 100000 inwoners staat er goed op. Ook vergeleken met cuba
Cuba staat op 4.99. Maar.. binnen latijns amerika is dit van landen van enig formaat op chili na zo ongeveer de laagste score
Meeste landen scoren een veelvoud hiervan. Latijns amerika is zo ongeveer de gevaarlijkste regio ter wereld. Cuba is dus vergeleken met zn buurlanden een paradijs van veiligheid, maar dus niet vergeleken met nederland.
Blijkbaar lijdt het feit dat misdaden in nederland in de media komen tot een vertekend beeld op de werkelijkheid.

Saludos
#114078 door Ukraina
19 jun 2018, 12:33
Maikel Domínguez is de maker van bijgeleverde beelden. Dit allemaal ter illustratie van Rikkebillies opmerking #114050
:)
Aprovecho la fotografía como documentación de procesos poéticos.
1)- Esta serie es el resultado de un proceso de trabajo que inicia con la búsqueda de archivos originales de medicina legal. Estos archivos circulan de manera clandestina a lo largo y ancho del país, y son el resultado de la atracción milenaria del hombre por la imagen de la muerte.
Luego de acumular esta información, selecciono una imagen por cada caso para luego reconstruir la escena. En la reconstrucción de los casos, utilizo materiales de naturaleza noble y económica (plastilina, temperas, cartulina, etc.) interesándome una factura artesanal. Al terminar la maqueta, tomo una fotografía respetando el encuadre de la imagen original.
La serie no tiene una cantidad limitada, pues pretendo aplicar este ritual, a todos los casos que encuentre por tiempo ilimitado.
https://ibb.co/dRvjhy
https://ibb.co/nPUYaJ
https://ibb.co/cRZYaJ[/img]
#114081 door Ukraina
20 jun 2018, 10:27
Als je het hebt over veiligheid tav moordzaken valt het nog mee. Ga je kijken naar veiligheid van de burgers icm vrije meningsuiting en mensenrechten dan ontstaat er een heel ander beeld:
The Cuban government continues to repress dissent and deter public criticism. It now relies less on long-term prison sentences to punish its critics, but short-term arbitrary arrests of human rights defenders, independent journalists, and others have increased dramatically in recent years. Other repressive tactics employed by the government include public acts of shaming and the arbitrary termination of employment.
https://www.hrw.org/americas/cuba
#114083 door dasilvasolis
20 jun 2018, 16:48
Ucrania

Vind fotos van slachtoffers die illegaal verkregen zijn door een artiest allesbehalve kunst en allesbehalve ethisch. Vind niet dat zoiets op dit forum thuis hoort.
Verder Misschien toch handig bij het onderwerp te blijven nl veiligheid.
Aangezien anders dan in colombia of mexico mensenrechten of politieke activisten in cuba niet bij bosjes worden vermoord of verdwijnen vind ik de koppeling die je maakt niet van toepassing
Als je het over mensenrechten op cuba wilt hebben open dan een nieuwe threat

Saludos