Wat heb ik nu weer meegemaakt...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#113658 door PAULA W.
22 dec 2017, 12:39
Beste allen!

Een vriend van ons woont en werkt in de VS (met greencard dus hij wordt als VS-citizen behandeld ) en wil graag met ons vakantie vieren op Cuba... Heeft hij een mogelijkheid onder de huidige administration van Trump om zonder kleerscheuren heen en weer naar Cuba te reizen?
Kan hij bv op zijn nederlandse paspoort reizen over Mexico en zo 'onder de radar' blijven voor de VS-administratie?

Als iemand beter op de hoogte is dan ik.... graag advies!

Bij voorbaat dank!!
Paula
#113659 door Pieterklu
22 dec 2017, 12:53
Ja, hij kan het er op wagen maar het is niet zonder risico's. Immers individueel toeristisch reizen zit er niet meer in onder Trump-dynastie. Ik heb wel begrepen dat er nog niet echt gecontroleerd wordt op of je wel met een gecertificeerde organisatie reist die gebruik maakt van een of meerdere van de 12 aangewezen categorieën. Als hij wel eht risico neemt, zou mijn advies zijn aan hem om te zorgen voor een aantal bonnetjes waaruit blijkt dat er een programma is gevolgd, zoals cultuur (Hemingway), Santeria (religie), reserveringen en rekeningen paladares en casa particularet etc. Tip om hotels te mijden, zeker die van het leger.

De meest veilige optie is inderdaad via Canada of Mexico in- en uit te reizen.
#113660 door Chapino
22 dec 2017, 17:20
Waar hij ook op moet letten is dat zijn paspoort niet wordt voorzien van een stempel, dus specifiek vragen om dat niet te doen. Wat ik merk is dat dit sinds een jaar of twee altijd gebeurd. In tegenstelling tot vroeger, toen dat nooit gebeurde.
#113661 door HijodelMundo
23 dec 2017, 12:40
PAULA W. schreef:
... (met greencard dus hij wordt als VS-citizen behandeld ) ...

De wetgeving geld voor iedereen die valt onder US jurisdiction. Dat betekend een ieder die zich in de US bevind, dus ook als jij als toerist in de US bent en een weekendje naar Havana wil en staat dius los van de Green card.

Oficieel is toerisme altijd verboden gebleven, ook onder Obama. Je moest net als nu voldoen aan een van de 12 toegestane categorien voor reizen naar Cuba.
Wat er onder Obama echt veranderde is dat je nu ook onder self certification kon gaan, oftewel je moest op erewoord beloven dat je je aan een van de 12 categorien zou voldoen. Dan is en was het zaak dat je daar de bewijsvoering van bijhield doormiddel van aantoonbaar je gevolgde programa kon bewijzen (dus op een van de categorien reizen maar ook 2 nachten in Varadero aan het strand liggen was en is niet toegestaan). Een paar bonnentjes van paladars, casa particulares en privé taxis bewaren is ook nooit voldoende bewijs geweest.
De realiteit is dat er eigenlijk nooit gecontrolleerd werd/wordt.

Wat is er veranderd? Niet veel maar wel wezenlijk. De ene categorie die zich bij uitstek leende om verkapt aan toerisme te doen was de People to People categorie (sub categorie van educatieve redenen) is niet meer toegestaan om op erewoord te gebruiken maar moet men in groepen met organisaties reizen die een OFAC license hebben.

Het blijft een feit dat je gewoon op erewoord naar Cuba kan reizen, dat er niet of nauwelijks gecontrolleerd wordt, dat er meer risico op controlle bij terugkeer in de US is en dat als er gecontrolleerd wordt en je niet kan aantonen dat je je aan de regelss gehouden hebt je flinke gevolgen kan hebben hiervan (Vooralsnog boetes, geen idee hoe hoog maar wel flink, llees in de (tien)duizenden). Of het gevolgen voor een green card kan hebben weet ik niet, maar is het het risico waard.

Hier nog een FAQ van de OFAC: https://www.treasury.gov/resource-center/sanctions/Programs/Documents/cuba_faqs_new.pdf en een beetje googlen en zoeken bij state department geeft heel veel (droge) tekst en uitleg.

Lang verhaal kort: Ga via Mexico, Canada of Bahamas

SUcces ermee!