Wat moet ik waar regelen?

Moderator: FORUMBEHEERDER

#110343 door dennis75
22 jun 2015, 13:21
Beste forumleden,

Ik ben inmiddels getrouwd en wel teruggekomen uit Cuba :D . Uiteraard was de huwelijksakte niet op tijd klaar om naar Nederland mee te kunnen nemen.

Dus mijn vrouw gaat nu naar de Nederlandse ambassade om deze te laten legaliseren. De legalisatie door MINREX gaat automatisch via het consultaria. Althans dat zei men daar maar het blijft Cuba, dus effe afwachten maar of dat ook daadwerkelijk gebeurd. Ik heb in ieder geval iets van 80 CUC betaald aan cellos daarvoor.

*Echter nu mijn vraag: heb ik de orginele huwelijksakte nodig om het huwelijk te laten inschrijven in mijn gemeente of volstaat een kopie?
*Heeft iemand nog een adres van een beedigd persoon om die huwlijksakte te laten vertalen (is verplicht)
*Mocht ik de orginele huwelijksakte toch nodig hebben, wat is de beste manier om deze in Nederland te krijgen, DHL of zijn er nog andere opties?

Alvast bedankt!
#110347 door Prawo
23 jun 2015, 02:24
Je hebt het origineel nodig bij de gemeente.
Maar een vertaler kan al vast aan de slag op basis van een copie. Dat scheelt straks weer tijd.

Mag ik je adviseren zodra de inschrijving bij de gemeente rond is ook de inschrijving via landelijke taken te regelen bij de burgerlijke stand van Den Haag.
Zodra duidelijk is dat het huwelijk in NL is ingeschreven (en daarmee door NL erkend) kan je vrouw een gratis Schengenvisum krijgen van de ambassades van alle lidstaten (behalve Nederland). Met name de Spanjaarden vragen er om (hetgeen overigens onjuist is).
#110348 door dennis75
23 jun 2015, 10:43
Hoi Prawo,

Bedankt voor je duidelijke antwoord!

Ik heb inderdaad gelezen dat het beter is om het huwelijk ook in te laten schrijven in Den Haag. Echter schijnt dit nog niet eenvoudig te zijn las ik eerder op dit forum omdat ja daarvoor weer geboorteaktes en nog meer papierwerk moet overleggen. Enkel de huwelijksakte volstaat niet zover ik weet bij inschrijving in Den Haag.

Geldt dat gratis Shengenvisum ook als het huwelijk alleen bij de gemeente staat geregistreerd??

Groet,

Dennis
#110349 door Prawo
23 jun 2015, 10:50
Dat gratis visum geldt ook als een huwelijk nog niet is geregistreerd.
Maar een afgeronde registratie is een formuliertje waarmee onwillige/eigenwijze/domme (haal door wat niet van toepassing is) ambtenaren soms over de streep worden getrokken.

Geboorteakte heb je toch nodig voor adresinschrijving bij de gemeente t.z.t..
Bovendien of ze nu een of twee documenten regelt en er mee in de rij staat voor alle legalisaties maakt denk ik ook niet veel meer uit.
#110350 door dennis75
23 jun 2015, 11:00
Nee heb je gelijk in Prawo, ze moet dan echter naar haar Geboorteplaats voor de geboorteakte en dat ligt niet om de hoek. En je weet het regelen van papieren in Cuba gaat heel traag.

Ik wist niet dat ze dat uberhaupt nodig had voor adresinschrijving in de gemeente, dus bedankt voor de tip. Eind oktober ga ik waarschijnlijk weer naar Cuba en dan regelen we het dan wel. Dan kan ik direct alle orginelen documenten naar Nederland meenemen.

Of moet je een huwelijk binnen een bepaalde tijd na trouwdatum hebben ingeschreven in je gemeente / Den Haag???

Ze is reeds bezig met inburgeringscursus dus dat wordt eerder een MMV dan een Schengen visum. Want gedurende die MVV procedure mag ze niet in Nederland verblijven zover ik weet.

Groet,

Dennis
#110477 door Prawo
09 jul 2015, 16:53
Als je het goed aanpakt kun je proberen in oktober met haar samen de nodige vis te gaan aanvragen.
Denk aan de EEA Family permit voor Engeland en een schengenvisum voor een andere lidstaat dan Nederland.
Als die aanvragen zijn gratis maar kosten wel wat tijd zodat je moet rekenen op een paar dagen Havana en andere stress dan je in Cuba wellicht gewend bent.
Een goede voorbereiding is ook hier meer dan het halve werk.

Probeer de huwelijksakte ruim voordien hier te krijgen. Als de inschrijving bij je gemeente rond is (vanaf 1 september gaat dat sneller, want zonder M46 procedure) dan komt een Spaans visum ook wel. kan ze als jullie willen meteen mee op vakantie.

M.b.t. het inburgerinsgexamen buitenland zijn er sinds vandaag wat gunstiger ontwikkelingen. Lees o.a. hier maar eens na: http://www.mixed-couples.nl/index.php/topic,21985.html
#114147 door Kellymisael
03 aug 2018, 13:52
hoe krijg je de huwelijksakte dan in Belgie/ Nederland als je deze niet tijdig kan meebrengen?
ik veronderstel dat de post geen goed idee is? dus die moet ge eerst in Cuba nog laten legulariseren en vertalen in Cuba? en dan,,,,,? ik kan niet gewoon heen en weer vliegen voor een formuliertje
#114149 door Prawo
03 aug 2018, 14:01
Dat zijn praktische problemen waar me met wat inventiviteit en geduld wel uit kunt komen.

Ik neem aan dat je niet al de dag na het huwelijk uit Cuba vertrekt.
Probeer de (dubbel) gelegaliseerde akte dan mee te nemen als je terugkeert.