Wat moet ik waar regelen?

Moderator: FORUMBEHEERDER

#109907 door Pieterklu
24 apr 2015, 16:05
Toeristisch visum kan heel snel. Na indiening ambassade Havana op maandag, kun je vaak al donderdag in diezelfde week bellen voor de uitslag. Met anderw oorden: het kost meer tijd om hier in nederland de spullen bij elkaar te krijgen, inclusief legalisatie, dan de wachttijd op de beslissing. Althans dat is mijn ervaring.

Ik heb geen ervaring met procedure TEV (verblijfsvergunning).
#109958 door Celia
04 mei 2015, 10:19
ik heb gebeld naar bovenstaand nummer van de KLM. Daar zeggen ze dat ik slechts voor maximaal drie dagen kan reserveren..
Ze adviseren het ticket gewoon te kopen, en als het visum geweigerd wordt, het geld terug te vragen.. Lijkt me risicovol. Iemand andere tips?
#109959 door veronie
04 mei 2015, 10:30
Een reservering maken bij world ticket center (wtc). Je betaald dan alleen de boekingskosten a 20 euro maar dan krijg je een mooie uitdraai van de gereserveerde vlucht en passen ze kosteloos de datum aan mocht dat nodig zijn. Wanneer je via hen dan ook nog daadwerkelijk de reis boekt betaal je niet nogmaals de boekingskosten en ben je dus even duur uit als wanneer je bij een andere maatschappij een vlucht boekt.
#109970 door Janette
05 mei 2015, 18:54
Veronie, ik meende dat je bij worldticketcenter tegelijk wel de hele reis moet betalen bij een boeking toch? Staat dat ergens in de kleine lettertjes dan dat als de reis niet door kan gaan de je het kan annuleren de vliegticket?

Ik weet wel bij ACA travel in Amsterdam kan je dat wel doen.
Je krijgt een volledig uitdraai van je reservering.
Daar hoef je niks vooruit te betalen, tot dat je echt je ticket boekt dan moet je betalen.
Mocht de vlucht niet doorgaan ben je daar gewoon 20 euro administratie kstn kwijt.

Je kan mij een pb sturen dan geef ik je het email adres bij de persoon die daar over gaat.

En wat betreft de toeristen visum klopt gaat snel maar niet meer zoals een paar maanden geleden, nu is dat jammer genoeg 1 week, Voorheen was het meestal met 2 dagen mijn ervaring dan.
#109973 door veronie
05 mei 2015, 22:50
Gewoon even bellen met World Ticket Center en de situatie uitleggen. Dan heb je voor de boekingskosten a 20 euro een reservering op je naam staan. Je hoeft dus niet al het ticket te betalen. Mijn ervaring is dat ik vrijwel gelijk een medewerker aan de lijn had (dus geen hoge telefoonkosten) en dat eea ook makkelijk gewijzigd kan worden zonder extra kosten. Ik had de reservering binnen een uur op zak.
#112378 door Prawo
23 okt 2016, 09:46
De algemene regel is dat zodra iemand te kennen geeft een visumaanvraag te willen indienen een ambassade binnen twee weken daarvoor een datum moet geven. Als het online boekingssysteem van een post geen vrije slots geeft dan volstaat het vaak een e-mail te sturen aan de ambassade met het verzoek om een afspraak in te plannen binnen twee weken.

Vervolgens moet binnen vijftien kalenderdagen na de aanvraag een beslissing worden genomen. Die termijn kan worden verlengd tot dertig dagen (bijv als men onderzoek wil doen naar de relatie) of in zeer uitzonderlijke gevallen tot 60 dagen (bijv. als sprake lijkt te zijn van criminele antecedenten bij de aanvrager).

Omdat vanaf drie maanden vóór de geplande reisdatum al een visumaanvraag kan worden ingediend hoeft niemand in de problemen te komen wat betreft deze termijnen.
Die worden in Havanna doorgaans gewoon gehaald.

Dit is zo gergeled in de Visumcode die voor het hele Schengengebied van de EU geldt.

Anders ligt het als er een afwijzing volgt. De bezwaartermijn is vier weken (gerekend vanaf de dag dat de weigering is uitgereikt. Maar de behandeling van het bezwaar duurt al snel drie maanden.
Maak altijd bezwaar bij een weigering, dat hoeft niet meer dat € 150 - € 200 te kosten.
Bij visumaanvragen is een goede voorbereiding meer dan het halve werk. Het voorkomt een afwijzing en vergroot de kansen op een succesvol resultaat als bewaar nodig blijkt.

Bedenk dat als je met je Cubaan(se) bent gehuwd je vaak beter geen visum voor Nederland kunt aanvragen.
De aanvraag bij de ambassade van een ander Schengenland is als je het goed aanpakt gewoon gratis en mag niet worden afgewezen.
Weliswaar niet verplicht maar wel heel verstandig is het echter als een buitenlandse (Cubaanse) huwelijksakte al via Landelijke Taken van de gemeente Den Haag is omgezet in een Nederlandse of je tenminste in de Basisregistratie personen (BRP) van je Nederlandse woongemeente staat ingeschreven als zijnde gehuwd met je Cubaan(se). Het is overigens gewoon verplicht dat laatste binnen vijf dagen te regelen, sinds 2015 op straffe van een (bestuurlijke) boete (al is die nog nooit gegeven).

Mail mij desnoods tijdig om een en ander te regelen.

Veel extra info op mijn startpagina's:
http://vreemdelingenrecht.startpagina.nl
http://schengenvisum.startpagina.nl
http://inburgering.startpagina.nl
http://belgie-route.startpagina.nl
#113003 door Maluku
02 mei 2017, 19:52
Hallo.

ik wil mijn schoonmoeder uitnodigen voor 2 maanden, ik voldoe alleen niet meer aan inkomenseisen. Ik lees dat als mijn schoonmoeder zelf kan aantonen dmv contant geld, € 34,- per dag dan kan ze ook een vakantievisum aanvragen. Ze moet dus contant geld laten zien bij de ambassade, maar moeten dit euro's zijn of mag dit ook in cuc? Ben van plan geld te sturen via Western Union. Dit is toch ook mogelijk lijkt mij als je niet aan de inkomenseis voldoet?
#113005 door Maluku
02 mei 2017, 20:25
Ik heb gebeld met IND en die gaven aan dat dit mogelijk is. Ook op de site van de IND staat dit vermeld. Wel met een bewijs garantstelling en of particuliere logiesverstrekking erbij en al die andere benodigdheden. Dus dit is toch niet mogelijk dan?
#113014 door Prawo
03 mei 2017, 10:52
Als schoonmoeder zelf over contanten beschikt is alleen een logiesverklaring nodig en hoeft de referent het gedeelte van het formulier met de garantverklaring niet in te vullen.

Je hoeft overigens geen € 3.000 over te maken. Als schoonmoeder € 1.020 heeft kan ze een visum aanvragen voor 30 dagen. Dat hier in Nederland voor € 40 en een bezoekje aan een IND kantoor kan worden verlengd tot 90 dagen.

Bedenk overigens dat al op voorhand weerleggen van het zogenaamde vestigingsgevaar veel belangrijker is.
Die afwijzingsgrond komt namelijk veel vaker voor dan een afwijzing om financiële redenen.

Desgevraagd kan ik dergelijke visumaanvragen begeleiden (inclusief een eventuele bezwaarprocedure als dat nodig is). Stuur me in voorkomende gevallen maar een persoonlijk bericht of e-mail.
Slimme plannen lenen zich namelijk minder voor plaatsing op een openbaar forum waar de overheid meeleest.
Bovendien is iedere situatie weer anders zodat iemand weinig heeft aan een algemene handleiding.
#113018 door Maluku
03 mei 2017, 12:56
Schoonmoeder beschikt wel over dat geld voor een maand, dan hoef ik ook niks over te maken. Dan verlengen we wel weer in Nederland.
Vestegingsgevaar zal misschien een probleem zijn dus, ze is hier eerder geweest aantal jaar geleden. Ze heeft werk en een huis waar ze bewijzen van heeft net als de vorige keer ingeleverd. Vestigingsgevaar nog steeds aan de orde dan?

Bedankt voor de info Prawo!
Laatst bijgewerkt door Maluku op 03 mei 2017, 16:29, in totaal 1 keer bewerkt.
#113019 door Prawo
03 mei 2017, 13:59
Als ze al ooit een visum heeft gehad en zich toen aan de voorwaarden hield (meldplicht?) dan zal dat vestigingsgevaar wel los lopen.
Desondanks zou ik er als ik jou was een toelichtend briefje bij doen. Dergelijke briefjes schrijf ik.
#113021 door Pieterklu
04 mei 2017, 12:58
@Prawo: de bedoeling is juist wel om je eigen ervaringen te delen, en daarmee andere leden te kunnen helpen/ondersteunen. Het gaat er toch om dat we samen proberen, vooraf te voorkomen dat we tegen de afwijzing van een visumaanvraag aanlopen. Tpis & trucs horen daar juist bij, vind ik!
#113022 door Prawo
04 mei 2017, 13:24
Daar heb je gelijk in. Die tips geef ik denk ik op dit en andere forums volop.
Ze zijn gebaseerd op ruim 45 jaar ervaring, o.a. met vele visumaanvragen overal ter wereld.

Welke ervaringen mis je overigens n.a.v. mijn antwoorden op de vragen van Maluku?

Weet dat IND, Visadienst en medewerkers van ambassades overal belangstellend mee lezen.

Niet alleen is ieders situatie weer anders en vergt om die reden vaak een meer persoonlijke aanpak, het gevaar is vooral ook dat eenmaal gegeven tips in de toekomst niet meer gaan werken. Of dat iemand die de in het openbaar gegeven tip om een of andere reden niet kan opvolgen dat juist krijgt tegengeworpen.
Een voorbeeld is de in de loop der jaren steeds moeilijker geworden EU-route.
#113974 door Prawo
15 mei 2018, 16:00
Zo'n verklaring is vormvrij.

De werkgever van degene die het visum gaat aanvragen stelt deze op, liefst op eigen briefpapier en/of met een bedrijfsstempel.

De werkgever zet er iets in als

Carlos is bij mij in dienst sinds .... als ..., voor (on)bepaalde tijd
Hij heeft van [datum] tot [datum] vakantie en zal na afloop van zijn vakantie zijn werkzaamheden voortzetten.

Ook heel nuttig om aan te tonen dat het om een bestaand bedrijf gaat. Iets wat bijv. al kan met foto's als er geen inschrijving is in het locale equivalent van ons handelsregister.
Laatst bijgewerkt door Prawo op 15 mei 2018, 16:08, in totaal 2 keer bewerkt.